Στα απόνερα της πανδημίας και έχοντας να διαχειριστούν μια νέα κρίση σε ενέργεια, μεταφορές και εφοδιαστική αλυσίδα, οι ελληνικές εταιρείες του κλάδου μαρμάρου αναζητούν τον βηματισμό τους σε ένα δύσκολο παγκόσμιο περιβάλλον.
Οι θετικές επιδόσεις του 2021, έναντι του 2020, δεν στάθηκαν ικανές να αντισταθμίσουν τις μεγάλες απώλειες των lockdowns, που έως έναν βαθμό συνεχίζονται στην κινεζική αγορά και ήδη αρκετές επιχειρήσεις, οι οποίες δεν διαθέτουν υγιείς ταμειακές ροές, βρίσκονται στην κόψη του ξυραφιού, καθώς και το πρώτο τρίμηνο εφέτος οι πιέσεις στο λειτουργικό κόστος συνεχίστηκαν.
Διαβάστε επίσης: ΠΣΕ: Άλμα 47,6% των εξαγωγών τον Μάιο – Ποιοι κλάδοι πρωταγωνίστησαν
Την ίδια ώρα, τα ανοικτά μέτωπα στην εσωτερική αγορά (συντόμευση των αδειοδοτήσεων, δασικά ζητήματα, εκκρεμότητες στις χρήσεις γης, πιστοποίηση εργαζομένων, branding κ.ά.) επιβαρύνουν περαιτέρω τις εταιρείες.
Οπως αναφέρει η κυρία Ιουλία Χαϊδά, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας – Θράκης, «το 2021, παρά τις αντιξοότητες που αντιμετωπίσαμε, μπορεί να χαρακτηριστεί ως μια ικανοποιητική χρονιά καθώς η ελληνική βιομηχανία μαρμάρου κατέγραψε αύξηση 25% στις εξαγωγές σε σύγκριση με το 2020, φτάνοντας τα 361 εκατ. ευρώ από τα 289 εκατ. ευρώ».
Τα οικονομικά αποτελέσματα όμως δεν ακολουθούν την ίδια τάση, διότι οι αυξήσεις στην ενέργεια και στη μεταφορά των προϊόντων είχαν σημαντική δυσμενή επίδραση.
«Κίτρινος πυρετός»
Το μεγαλύτερο πλήγμα ήρθε από την αγορά της Κίνας, η οποία απορροφά το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών ακατέργαστων μαρμάρων όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και των ανταγωνιστριών της, ήτοι της Ιταλίας και της Τουρκίας.
Παρότι η πορεία των εξαγωγών και των τριών χωρών ήταν πτωτική, η Ιταλία διατήρησε τις εξαγωγές σε καλύτερα επίπεδα από την Ελλάδα και την Τουρκία. Η στρατηγική περιορισμού των εξαγωγών ακατέργαστων μαρμάρων προς την Κίνα που υιοθέτησαν την τελευταία πενταετία οι ιταλικές επιχειρήσεις δείχνει να αποδίδει.
Είναι χαρακτηριστικό ότι την περίοδο 2017-2021 στις εξαγωγές ελληνικών μαρμάρων προς την Κίνα καταγράφηκε πτώση στην αξία 23,28%, στην ποσότητα 25,94%, ενώ η τιμή ανά τόνο αυξήθηκε κατά 3,6%.
Το ίδιο διάστημα στις εξαγωγές της Ιταλίας σημειώθηκε πτώση στην αξία μόλις 0,4%, στην ποσότητα 16,25%, ενώ η μέση τιμή ανά τόνο αυξήθηκε κατά 18,92%.
Στις εξαγωγές της Τουρκίας η πτώση είναι πολύ υψηλότερη από την Ελλάδα και την Ιταλία με -38,31% στην αξία, στην ποσότητα -35,85% και στη μέση τιμή ανά τόνο -3,84%.
Στην 4η θέση
Να σημειωθεί ότι το ελληνικό μάρμαρο εξάγεται σε 120 χώρες και έχει χρησιμοποιηθεί σε εμβληματικά έργα σε όλον τον πλανήτη, με τη χώρα μας να βρίσκεται στην 4η θέση της παγκόσμιας κατάταξης.
Η συνολική συνεισφορά του κλάδου στην ελληνική οικονομία αποτιμάται σε 1,27 δισ. ευρώ, παρέχοντας άμεση απασχόληση σε 6.130 εργαζομένους και έμμεση σε 17.796 εργαζομένους. Εξάλλου, για κάθε ένα ευρώ προϊόντος μαρμάρου το πολλαπλασιαστικό όφελος για την ελληνική οικονομία είναι 2,19 ευρώ, επισημαίνει η κυρία Χαϊδά.
Latest News
Ομολογιακό δάνειο 19 εκατ. ευρώ για εξαγορές - Οι κλάδοι ενδιαφέροντος για την Quality & Reliability
Η Quality & Reliability έχει έρθει σε πρώιμες επαφές με κάποιες εταιρείες για το ενδεχόμενο εξαγοράς μέρους ή του συνόλου των μετοχών τους
Πως θα λειτουργήσουν τα καταστήματα την περίοδο Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς
Το ωράριο που προτείνει για την εορταστική περίοδο ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών
Black Friday με… «εγγύηση χαμηλότερης τιμής» από τα Public
Η νέα υπηρεσία από τα Public που μετατρέπει τις προσφορές σε μια «σίγουρη» αγοραστική εμπειρία
Θεοδωρικάκος: Έλεγχοι σε πάνω από 10.000 κωδικούς και σε περισσότερες από 100 αλυσίδες καταστημάτων
«Μέλημά μας η στήριξη της υγιούς επιχειρηματικότητας και η προστασία των καταναλωτών«, λέει ο Τάκης Θεοδωρικάκος
ΤΧΣ: Αποεπένδυση από τις συστημικές τράπεζες και βιώσιμη ανάπτυξη τα ορόσημα του 2023
Τι αναφέρουν στελέχη του ΤΧΣ για τη στρατηγική το 2023
Πώς η Φάρμα Κουκάκη κόντρα στο ρεύμα κερδίζει από το γάλα
Ρεκόρ σε πωλήσεις, κέρδη και εξαγωγές το 2023 για τη Φάρμα Κουκάκη – Αύξηση μεριδίων σε 11 κατηγορίες γαλακτοκομικών
Πώς θα αξιοποιήσουν οι τράπεζες τα υψηλά «μαξιλάρια» ρευστότητας
Τι σχεδιάζουν οι τράπεζες για να αυξήσουν το αποτύπωμά τους - Έρχονται κινήσεις επέκτασης εντός και εκτός συνόρων
Ποιες εταιρείες επενδύουν στην απολιγνιτοποίηση - Τα 6 μεγάλα projects
Έργα συνολικού προϋπολογισμού 141,558 εκατ. ευρώ πραγματοποιούνται από 6 μεγάλες εταιρείες στις περιοχές όπου συνέβη η απολιγνιτοποίηση
Νέος γύρος συγκέντρωσης στα σούπερ μάρκετ - Τα χαμηλά κέρδη και τα μέτρα για τις τιμές
Τι «βλέπει» ο Αριστοτέλης Παντελιάδης για τις τιμές στα σούπερ μάρκετ - Γιατί δεν θα επιστρέψουν ποτέ εκεί που ήταν στα προ τριετίας
Restart για την Electrolux με νέα δομή και νέα προϊόντα – Οι στόχοι
Η... 105 ετών Electrolux τον τελευταίο χρόνο ολοκλήρωσε την αναδόμηση και τον προσανατολισμό της - Οι αλλαγές που έγιναν σε επίπεδο ελληνικής αγοράς