
Στα απόνερα της πανδημίας και έχοντας να διαχειριστούν μια νέα κρίση σε ενέργεια, μεταφορές και εφοδιαστική αλυσίδα, οι ελληνικές εταιρείες του κλάδου μαρμάρου αναζητούν τον βηματισμό τους σε ένα δύσκολο παγκόσμιο περιβάλλον.
Οι θετικές επιδόσεις του 2021, έναντι του 2020, δεν στάθηκαν ικανές να αντισταθμίσουν τις μεγάλες απώλειες των lockdowns, που έως έναν βαθμό συνεχίζονται στην κινεζική αγορά και ήδη αρκετές επιχειρήσεις, οι οποίες δεν διαθέτουν υγιείς ταμειακές ροές, βρίσκονται στην κόψη του ξυραφιού, καθώς και το πρώτο τρίμηνο εφέτος οι πιέσεις στο λειτουργικό κόστος συνεχίστηκαν.
Διαβάστε επίσης: ΠΣΕ: Άλμα 47,6% των εξαγωγών τον Μάιο – Ποιοι κλάδοι πρωταγωνίστησαν
Την ίδια ώρα, τα ανοικτά μέτωπα στην εσωτερική αγορά (συντόμευση των αδειοδοτήσεων, δασικά ζητήματα, εκκρεμότητες στις χρήσεις γης, πιστοποίηση εργαζομένων, branding κ.ά.) επιβαρύνουν περαιτέρω τις εταιρείες.
Οπως αναφέρει η κυρία Ιουλία Χαϊδά, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας – Θράκης, «το 2021, παρά τις αντιξοότητες που αντιμετωπίσαμε, μπορεί να χαρακτηριστεί ως μια ικανοποιητική χρονιά καθώς η ελληνική βιομηχανία μαρμάρου κατέγραψε αύξηση 25% στις εξαγωγές σε σύγκριση με το 2020, φτάνοντας τα 361 εκατ. ευρώ από τα 289 εκατ. ευρώ».
Τα οικονομικά αποτελέσματα όμως δεν ακολουθούν την ίδια τάση, διότι οι αυξήσεις στην ενέργεια και στη μεταφορά των προϊόντων είχαν σημαντική δυσμενή επίδραση.
«Κίτρινος πυρετός»
Το μεγαλύτερο πλήγμα ήρθε από την αγορά της Κίνας, η οποία απορροφά το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών ακατέργαστων μαρμάρων όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και των ανταγωνιστριών της, ήτοι της Ιταλίας και της Τουρκίας.
Παρότι η πορεία των εξαγωγών και των τριών χωρών ήταν πτωτική, η Ιταλία διατήρησε τις εξαγωγές σε καλύτερα επίπεδα από την Ελλάδα και την Τουρκία. Η στρατηγική περιορισμού των εξαγωγών ακατέργαστων μαρμάρων προς την Κίνα που υιοθέτησαν την τελευταία πενταετία οι ιταλικές επιχειρήσεις δείχνει να αποδίδει.
Είναι χαρακτηριστικό ότι την περίοδο 2017-2021 στις εξαγωγές ελληνικών μαρμάρων προς την Κίνα καταγράφηκε πτώση στην αξία 23,28%, στην ποσότητα 25,94%, ενώ η τιμή ανά τόνο αυξήθηκε κατά 3,6%.
Το ίδιο διάστημα στις εξαγωγές της Ιταλίας σημειώθηκε πτώση στην αξία μόλις 0,4%, στην ποσότητα 16,25%, ενώ η μέση τιμή ανά τόνο αυξήθηκε κατά 18,92%.
Στις εξαγωγές της Τουρκίας η πτώση είναι πολύ υψηλότερη από την Ελλάδα και την Ιταλία με -38,31% στην αξία, στην ποσότητα -35,85% και στη μέση τιμή ανά τόνο -3,84%.
Στην 4η θέση
Να σημειωθεί ότι το ελληνικό μάρμαρο εξάγεται σε 120 χώρες και έχει χρησιμοποιηθεί σε εμβληματικά έργα σε όλον τον πλανήτη, με τη χώρα μας να βρίσκεται στην 4η θέση της παγκόσμιας κατάταξης.
Η συνολική συνεισφορά του κλάδου στην ελληνική οικονομία αποτιμάται σε 1,27 δισ. ευρώ, παρέχοντας άμεση απασχόληση σε 6.130 εργαζομένους και έμμεση σε 17.796 εργαζομένους. Εξάλλου, για κάθε ένα ευρώ προϊόντος μαρμάρου το πολλαπλασιαστικό όφελος για την ελληνική οικονομία είναι 2,19 ευρώ, επισημαίνει η κυρία Χαϊδά.


Latest News

Edison: Ισχυρές οι προοπτικές της Theon το 2025
Η ζήτηση για στρατιωτικό εξοπλισμό συνεχίζει να αυξάνεται, ιδίως στην Ευρώπη, που αποτελεί το 82% των εσόδων της Theon, επισημαίνει η Edison

Intralot: Διαψεύδει δημοσιεύματα για διασυνοριακή συγχώνευση
Η απάντηση της Intralot στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς

Γεώργιος Μυλωνάς (ALUMIL): «Μπορούμε να προσαρμοζόμαστε σε κάθε αγορά»
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ALUMIL μίλησε στο 10ο Οικονομικό Forum των Δελφών για τις νέες προκλήσεις και τάσεις στον κλάδο του αλουμινίου

Ημέρα της Γης: Η ΔΕΗ επενδύει στην καθαρή ενέργεια για βιώσιμη ανάπτυξη
Τι περιλαμβάνουν οι δεσμέυσεις του ομίλου ΔΕΗ για μείωση των άμεσων εκπομπών CO2

Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης: Αύξηση σε τζίρο και EBITDA – Νέα επένδυση στη Ροδόπη
Η ZΜΘ ενισχύει την παρουσία της στο εξωτερικό με είσοδο σε νέες αγορές υλοποιώντας αύξηση εξαγωγών κατά 15% και στρατηγικές συνεργασίες με διανομείς σε 12 χώρες

Πλώρη για το ΧΑ βάζει η Qualco - Στόχος η άντληση 70 εκατ. ευρώ
Ο όμιλος αναμένεται να χρησιμοποιήσει τα έσοδα για να χρηματοδοτήσει εξαγορές σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Επένδυση της ALTER EGO VENTURES στην eGaming Couch Heroes
H ALTER EGO VENTURES απέκτησε το 1% της eGaming Couch Heroes, με ιδρυτή και CEO τον Βαρδή Βαρδινογιάννη

Θανόπουλος στον ΟΤ: «Γινόμαστε 100% αυτόνομοι ενεργειακά - Τα σχέδια στο delivery»
Ο πρόεδρος της εταιρείας Θανόπουλος, Τέλης Θανόπουλος, μιλάει στον ΟΤ για την πρόσφατη επένδυση σε ΑΠΕ, τη σημασία του Q-Commerce στον κλάδο των τροφίμων και τα επόμενα σχέδια της αλυσίδας

ΔΕΠΑ Εμπορίας: Στη νέα της σελίδα με φωτοβολταϊκά ισχύος 500 MW
ΤΕΡΝΑ - AKTOR, σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΤ, οι προτιμητέοι επενδυτές στον διαγωνισμό της ΔΕΠΑ Εμπορίας την κατασκευή φωτοβολταϊκών 270 εκατ. ευρώ

Τραπεζική άνοιξη με νέους πόλους στην ελληνική αγορά
Για πρώτη φορά μετά από 15 χρόνια αναδύονται νέα εγχειρήματα στον χρηματοπιστωτικό τομέα, αλλάζοντας το τοπίο και διευρύνοντας τις επιλογές καταναλωτών και επιχειρήσεων