
Από το 1990 έως σήμερα οι αμερικανικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έχουν κοστίσει σε άλλες χώρες 1,9 τρισεκατομμύρια δολάρια σε χαμένο εισόδημα, υπολογίζει νέα μελέτη, η οποία θα μπορούσε να αποδειχθεί σημαντική εξέλιξη για τη νέα τάση των κλιματικών προσφυγών και τη διεκδίκηση αποζημιώσεων.
Καύσωνες, καταστροφή καλλιεργειών από ακραία καιρικά φαινόμενα και άλλες φυσικές καταστροφές είναι μερικοί από τους τρόπους με τους οποίους η κλιματική αλλαγή προκαλεί οικονομική ζημία, και μάλιστα άνιση.
Διαβάστε επίσης: Γερμανική έρευνα: Λιμοκτονούν πάνω από 800 εκατομμύρια άνθρωποι
Ποιες χώρες πλήττονται
Περισσότερο πλήττονται οι φτωχές χώρες του παγκόσμιου νότου, ενώ οι πλούσιες χώρες που ευθύνονται περισσότερο για τις εκπομπές άνθρακα μένουν αλώβητες ή σε ορισμένες περιπτώσεις απολαμβάνουν κέρδη λόγω αύξησης της αγροτικής παραγωγής. Αυτό συμβαίνει για παράδειγμα στον Καναδά και τη Ρωσία, χώρες που ευνοούνται από την αύξηση της θερμοκρασίας, επισημαίνει η μελέτη, η οποία δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Climate Change.
Διαβάστε επίσης: Πυρηνικός Πόλεμος: Θα προκαλούσε «Μικρή Εποχή των Παγετώνων» στη Γη
Οι συντάκτες της δεν συνυπολόγισαν άλλες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η απώλεια βιοποικιλότητας και οι θάνατοι λόγω φυσικών καταστροφών, κάτι που σημαίνει ότι οι πραγματικές ζημιές είναι μεγαλύτερη.
Δεύτερη στη λίστα της ευθύνης έρχεται η Κίνα –πλέον ο μεγαλύτερος ρυπαντής του κόσμου- με παγκόσμιες ζημίες 1,8 τρισ. δολαρίων, και ακολουθούν η Ρωσία, η Ινδία και η Βραζιλία, η καθεμία με ζημιές που υπερβαίνουν τα 500 δισ. δολάρια το ίδιο διάστημα.
Από κοινού, οι έξι αυτές χώρες ευθύνονται για ζημιές 6 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, ή περίπου 11% του παγκόσμιου ΑΕΠ.
Η έρευνα εκτιμά επίσης τις ζημιές σε καθεμία από τις 143 χώρες που εξετάζει.
Νομική βάση
«Η μελέτη προσφέρει νομικά πολύτιμες εκτιμήσεις για την οικονομική ζημία που έχουν υποστεί μεμονωμένες χώρες λόγω της δραστηριότητας άλλων χωρών» δήλωσε ο Τζάστιν Μάνκιν, επικεφαλής της μελέτης, σε ανακοίνωση του πανεπιστημίου της Βρετανικής Κολούμπια όπου βρίσκεται η ερευνητική ομάδα.
Μια μείζων πρόκληση για τη μελέτη, αναγνωρίζουν οι ερευνητές, ήταν οι μεγάλες αβεβαιότητες στην αλυσίδα αιτιότητας που συνδέει τις εκπομπές με την τοπική αύξηση της θερμοκρασίας, και την αύξηση της θερμοκρασίας με τις επιπτώσεις.
Για να ξεπεράσει το πρόβλημα, η τετραμελής ομάδα συνδύασε μετρήσεις με κλιματικά μοντέλα προκειμένου να επιμερίσει το βαθμό ενοχής. Η μελέτη εξέτασε 2 εκατομμύρια πιθανές τιμές για κάθε αλληλεπίδραση μεταξύ δύο χωρών. Συνολικά 11 τρισεκατομμύρια τιμές τροφοδοτήθηκαν στον υπερυπολογιστή που έτρεξε τα μοντέλα.
Απαίτηση αποζημιώσεων
Όπως σημειώνει ο Guardian, οι αναπτυσσόμενες χώρες και οι ακτιβιστές του κλίματος απαιτούν εδώ και χρόνια αποζημιώσεις από τις χώρες που ευθύνονται περισσότερο για την κλιματική αλλαγή.
Οι ΗΠΑ, οι οποίες ευθύνονται για περίπου το ένα τέταρτο των συνολικών εκπομπών μέχρι σήμερα, αρνούνται να δημιουργήσουν ταμείο γι’ αυτό τον σκοπό φοβούμενες ότι θα θεωρηθούν νομικά υπεύθυνες.
Οι πλούσιες χώρες έχουν υποσχεθεί βοήθεια 100 δισ. δολαρίων το χρόνο ως κλιματική βοήθεια σε ευάλωτες χώρες, μέχρι σήμερα όμως η δέσμευση δεν έχει υλοποιηθεί πλήρως.
Και η διεκδίκηση αποζημιώσεων από τις ΗΠΑ και την Κίνα περιπλέκεται νομικά από το γεγονός ότι οι δύο χώρες δεν αναγνωρίζουν το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης.
Η νέα μελέτη, ελπίζουν οι συντάκτες της, θα μπορούσε να προσφέρει τη νομική βάση για διακρατικές αξιώσεις αποζημίωσης.
Την τελευταία δεκαετία, οι προσφυγές για θέματα που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή πληθαίνουν όλο και ταχύτερα, μέχρι σήμερα όμως εστιάζονται σε πετρελαϊκές και άλλες εταιρείες και όχι ολόκληρες χώρες.


Latest News

«Κλειδώνουν» έξτρα μπόνους για τα έργα στην αποθήκευση ενέργειας
Αποφασίζονται την Πέμπτη 3 Απριλίου από την Ολομέλεια της Αρχής τα νέα κίνητρα για τα έργα στην αποθήκευση ενέργειας

Με δέλεαρ άτοκα δάνεια, η Tesla... σπρώχνει το Model Y στην Κίνα
Η αυτοκινητοβιομηχανία του Ιλον Μασκ, Τesla, βρίσκεται αντιμέτωπη με μια μεγάλη πτώση στις πωλήσεις των οχημάτων της στην Κίνα

Συναγερμός για το οικοσύστημα από τον Εμανουέλ Μακρόν
Την ώρα που το Εφετείο καταδίκαζε τη Μαρίν Λεπέν, ο γάλλος πρόεδρος δημιουργούσε Συμβούλιο Οικολογικού Σχεδιασμού

Δύο ταχυφορτιστές εγκατέστησε ο ΗΡΩΝ στην Νέα Οδό
Οι εγκατεστημένοι ταχυφορτιστές είναι ήδη διαθέσιμοι μέσω της εφαρμογής ΗΡΩΝ Pulse
![Τουρκία: Μεγάλες βλέψεις για παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_turkish_autos-600x352.png)
Τουρκικές βλέψεις για παραγωγή EV [γράφημα]
Η Τουρκία επιδιώκει να αξιοποιήσει τη γεωγραφική της θέση προσπαθώντας να γίνει πύλη αυτοκινητοβιομηχανιών, εκτός ΕΕ κυρίως, προς την ευρωπαϊκή αγορά

Οι περικοπές πράσινης ηλεκτροπαραγωγής θα αυξάνονται με τη διείσδυση ΑΠΕ
Βασική ευθύνη του ΑΔΜΗΕ είναι η ασφάλεια του συστήματος και με αυτό το κριτήριο χορηγούνται και θα χορηγούνται προσφορές σύνδεσης στα νέα έργα ΑΠΕ

Μπαίνει ο… ήλιος στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο – Η συμφωνία της UEFA με την SolarPower
Πώς θα «πρασινίσουν» τα γήπεδα - Στα θρανία οι ομάδες για σεμινάρια από τη SolarPower

Σε ιστορικό χαμηλό οι πάγοι της Αρκτικής – Προειδοποίηση για τον καιρό στο Βόρειο Ημισφαίριο
Ο θαλάσσιος πάγος της Αρκτικής βρίσκεται αυτή την περίοδο στη μέγιστη έκτασή του, η οποία όμως έχει πέσει στα χαμηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί ποτέ.
![BYD: Ποιος είναι ο Γουάνγκ Τσουανφού που χτίζει τα όνειρα της Κίνας [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_BYD_Ceo_CHUANFU-600x352.png)
Γουάνγκ Τσουανφού: Χτίζει τα Όνειρα της Κίνας με την BYD [γράφημα]
Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD του Γουάνγκ Τσουανφού ανακοίνωσε πωλήσεις για όλο το 2024 που ξεπέρασαν αυτές της Tesla

Καμπανάκι IRENA για τις ΑΠΕ - Δεν είναι αρκετές, παρά την αύξηση ρεκόρ το 2024
To συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος τις αύξησης παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ προέρχεται από ηλιακά και αιολικά έργα