Η πρόσβαση στην τεράστια κινεζική αγορά ωθούσε επί χρόνια τα μεγάλα δίκτυα του Χόλυγουντ να ρίχνουν… νερό στο κρασί τους υποχωρώντας στις όποιες απαιτήσεις έθετε η λογοκρισία του Πεκίνου. Όμως, μέσα από τις τελευταίες ταινίες φαίνεται πως το κλίμα στις αμερικανικές εταιρείες έχει αλλάξει, με το Χόλυγουντ να αγνοεί τις παραινέσεις της κινεζικής λογοκρισίας ρισκάροντας έτσι ακόμη και την πλήρη πρόσβαση στις κινηματογραφικές αίθουσες μιας χώρας 1,4 δισ. κατοίκων.
Τρανταχτά παραδείγματα αποτελούν ταινίες που «έσπασαν» ταμεία στη Δύση, όπως το «Top Gun: Maverick», το «Spider-Man: No Way Home» και το «Lightyear», που πιθανότατα δεν θα προβληθούν ποτέ στην Κίνα, ήτοι στη δεύτερη μεγαλύτερη κινηματογραφική αγορά του πλανήτη.
Διαβάστε επίσης: Τι μας λέει το νέο Top Gun για την αμερικανική ισχύ
Το μπουφάν με την σημαία της Ταϊβάν
Για παράδειγμα στο νέο Top Gun, που τείνει να εξελιχτεί στην πιο εμπορική ταινία της χρονιάς, σε ένα από τα πρώτα trailer, το 2019, έδειχνε πως στο περίφημο μπουφάν του Τομ Κρούζ είχαν αφαιρεθεί τα αρχικά σύμβολα που είχε στην πλάτη στο φιλμ του 1986, ήτοι μια σημαία της Ιαπωνίας και της Ταϊβάν, μια κίνηση που είχε ερμηνευτεί ως προσπάθεια να «περάσει» η ταινία τον σκόπελο της κινεζικής λογοκρισίας. Εξάλλου, η κινεζική τεχνολογική Tencent ήταν μεταξύ των αρχικών συνεταίρων της Paramount για τη δημιουργία της ταινίας. Όμως, όταν η Tencent αποσύρθηκε από το project, στο μπουφάν του Τομ Κρουζ επανήλθαν… μαγικά οι αμφιλεγόμενες σημαίες, φτάνοντας τελικά και στην επίσημη προβολή της ταινίας, χωρίς η Paramount να δώσει μεγάλη σημασία στην πιθανότητα το Πεκίνο να οργιστεί.
Πραγματικά, η τελική μορφή της ταινίας δεν έλαβε την έγκριση του Πεκίνου που αντιδρά σε σύμβολα που παραπέμπουν στις αποσχιστικές τάσεις της Ταϊβάν και πιθανότατα δεν πρόκειται να παιχτεί ποτέ στην ηπειρωτική Κίνα.
Οι αρμόδιες υπηρεσίες λογοκρισίας της Κίνας φάνηκαν επίσης να αιφνιδιάζονται, όταν η Disney και η Pixar αποφάσισαν να απορρίψουν το αίτημα τους να αφαιρεθεί από την ταινία κινουμένων σχεδίων «Lightyear» μια σύντομη σκηνή φιλιού ανάμεσα σε δύο γυναικείους χαρακτήρες της ταινίας. Με δεδομένους τους αυστηρούς κανόνες περί ομοφυλοφιλίας που ισχύουν στην Κίνα, η ταινία πιθανότατα δεν θα παιχτεί ποτέ στην Κίνα, αν και η Disney δεν έχει λάβει ακόμη επίσημα την αρνητική γνωμοδότηση των αρχών.
Σε ανάλογη θέση βρέθηκε και η Sony Pictures, όταν οι κινεζικές αρχές της ζήτησαν να κόψει ή να μειώσει μια σκηνή με το Άγαλμα της Ελευθερίας στην νεότερη ταινία του Spider-Man. H αμερικανική εταιρεία αποφάσισε αυτή τη φορά να μην κάνει το χατίρι του Πεκίνου, αρνήθηκε το αίτημα και η ταινία «Spider-Man: No Way Home» δεν προβλήθηκε στις κινηματογραφικές αίθουσες της χώρας.
Αλλαγή κλίματος
Το ερώτημα βέβαια από όλα αυτά είναι τι άλλαξε; Γιατί οι αμερικανικές εταιρείες παραγωγής ρισκάρουν πλέον να αφήσουν τις ταινίες τους εκτός της κινεζικής αγοράς; Το ερώτημα είναι πολύπλοκο.
Πέρα από την δεδομένη επιδείνωση των σινοαμερικανικών σχέσεων σε διπλωματικό και οικονομικό επίπεδο, η κινεζική κινηματογραφική αγορά δεν ήταν αυτή που ήταν. Οι απαιτήσεις του Πεκίνου αυξάνονται, ενώ το box office μικραίνει, λόγω και των συνεχιζόμενων περιοριστικών μέτρων για τον κορωνοϊό που κρατάει πολλές αίθουσες κλειστές.
Είναι χαρακτηριστικό πως μέχρι τώρα φέτος, ο όγκος των εσόδων από τους αμερικανικούς κινηματογράφους έχει ανακάμψει σημαντικά ξεπερνώντας τα 3,6 δισ. δολάρια, ενώ τα έσοδα από την κινεζική αγορά έχουν περιοριστεί στα 2,7 δισ. δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία της Comscore.
Παράλληλα, η Κίνα που συνήθως επιτρέπει το άνοιγμα 30 έως 40 ξένων ταινιών το χρόνο στην αγορά της, από την έναρξη της πανδημίας μείωσε αισθητά το νούμερο αυτό. Ενδεικτικά πέρυσι επέτρεψε να παιχτούν στις αίθουσες της μόλις 20 αμερικανικές ταινίες.
Για τα στούντιο, λοιπόν, εφόσον τα πιθανά κέρδη δεν είναι τόσο υψηλά όσο άλλοτε, δεν αξίζει η κακή δημοσιότητα που δίνει η εικόνα της υποχώρησης τους στα ολοένα αυξανόμενα κινεζικά… τερτίπια.
Εξάλλου, υπάρχει και η ισχυρή πίεση από την Ουάσιγκτον και το Κογκρέσο που λόγω της διμερούς αντιπαλότητας δεν θέλει σε καμία περίπτωση να επιτρέψει σε έναν κλάδο να συναινεί στις απαιτήσεις του Πεκίνου. Για το λόγο αυτό δρομολογήθηκαν διάφορα νομοσχέδια, με κυριότερο το «Screen Act», που απαιτεί από τα στούντιο να προσφέρουν γραπτές εξηγήσεις σε περίπτωση που προχωρούν σε στοχευμένες τροποποιήσεις των ταινιών, μετά από συγκεκριμένη απαίτηση του γραφείου λογοκρισίας του κινεζικού καθεστώτος.
Latest News
Σε επτά άξονες οι αλλαγές στις εφημερίες - Έρχεται το «βραχιολάκι» στα νοσοκομεία
Μέχρι ελικοδρόμια και «βραχιολάκι» στους ασθενείς προβλέπει το νέο σχέδιο για την μείωση του χρόνου αναμονής στα νοσοκομεία
Μιχάλης Γραμματικόπουλος (Moody’s): Ποιους κλάδους της οικονομίας απειλεί η κλιματική αλλαγή
Ο οικονομικός αναλυτής και assistant director στη Moody’s αναλύει στην έντυπη έκδοση του Οικονομικού Ταχυδρόμου στο Βήμα. τα σενάρια βάσει των οποίων διάφορες κλιματικές πολιτικές, εκπομπές αερίων, άνοδοι των θερμοκρασιών και φυσικοί κίνδυνοι μπορούν να πλήξουν τη χώρα μας
Ποιες είναι οι πιο περιζήτητες θέσεις εργασίας - Η ανάλυση του Linkedin
Το LinkedIn εξέτασε εκατομμύρια θέσεις εργασίας διαπιστώνοντας ότι η ΑΙ είχε τη μεγαλύτερη άνοδο
Γιατί το παλαιότερο ισπανικό χαμόν κοστίζει 80.000 ευρώ
Η πολυτέλεια στον ουρανίσκο έχει κόστος και αυτό το κομμάτι ισπανικού χαμόν το αποδεικνύει μπουκιά μετά τη μπουκιά
«Ληστρικά» ασφάλιστρα υγείας καταγγέλει ο Γιάνης Βαρουφάκης - Πώς συνδέονται με το fund CVC
«Τι νομίζανε ότι είναι η CVC; Φιλανθρωπική εταιρεία που ενδιαφέρεται για την υγεία του λαού;», ρωτά ο Γιάνης Βαρουφάκης, εξαπολύοντας «πυρά» τόσο στην κυβέρνηση Μητσοτάκη όσο και στο ΠΑΣΟΚ
«Putin», μία ταινία με πρωταγωνιστή τον Βλαντιμίρ Πούτιν
Ο Ρώσος πρόεδρος Πούτιν έρχεται στον κινηματογράφο – όχι φυσικά ο ίδιος, αλλά μία εκδοχή του που δημιουργήθηκε με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης σε μια ταινία που θα συζητηθεί.
Διπλό φρένο στις αυξήσεις στα ασφάλιστρα - Στον ΟΤ το σχέδιο της κυβέρνησης
Τα ασφαλιστήρια συμβόλαια του κλάδου υγείας και οι αυξήσεις των ασφαλίστρων απασχόλησαν ευρεία κυβερνητική σύσκεψη υπό τον Μητσοτάκη – Οι αποφάσεις
Ποιος σκότωσε το ρέιβ - Η παγκόσμια παρακμή του κλάμπινγκ
Από το Βερολίνο μέχρι τη Νέα Υόρκη, το κλάμπινγκ στις πρωτεύουσες των πάρτι του κόσμου τελειώνει νωρίτερα
Ο ιδιοκτήτης της Aston Villa σκέφτεται την «έξοδο» από τη Βρετανία λόγω φορολογίας
Ο Αιγύπτιος επιχειρηματίας Νασέφ Σαουρίρις φέρεται να εξετάζει τη μετεγκατάστασή του, ενώ το οικογενειακό του γραφείο NNS Group μεταφέρθηκε στο Άμπου Ντάμπι πέρυσι
CIES: Αυτοί είναι οι πιο ακριβοί παίκτες στον κόσμο
Ο Αγγλος άσος της Ρεάλ Μαδρίτης άφησε στη δεύτερη θέση για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά τον Ερλινγκ Χάαλαντ