Η πρόσβαση στην τεράστια κινεζική αγορά ωθούσε επί χρόνια τα μεγάλα δίκτυα του Χόλυγουντ να ρίχνουν… νερό στο κρασί τους υποχωρώντας στις όποιες απαιτήσεις έθετε η λογοκρισία του Πεκίνου. Όμως, μέσα από τις τελευταίες ταινίες φαίνεται πως το κλίμα στις αμερικανικές εταιρείες έχει αλλάξει, με το Χόλυγουντ να αγνοεί τις παραινέσεις της κινεζικής λογοκρισίας ρισκάροντας έτσι ακόμη και την πλήρη πρόσβαση στις κινηματογραφικές αίθουσες μιας χώρας 1,4 δισ. κατοίκων.
Τρανταχτά παραδείγματα αποτελούν ταινίες που «έσπασαν» ταμεία στη Δύση, όπως το «Top Gun: Maverick», το «Spider-Man: No Way Home» και το «Lightyear», που πιθανότατα δεν θα προβληθούν ποτέ στην Κίνα, ήτοι στη δεύτερη μεγαλύτερη κινηματογραφική αγορά του πλανήτη.
Διαβάστε επίσης: Τι μας λέει το νέο Top Gun για την αμερικανική ισχύ
Το μπουφάν με την σημαία της Ταϊβάν
Για παράδειγμα στο νέο Top Gun, που τείνει να εξελιχτεί στην πιο εμπορική ταινία της χρονιάς, σε ένα από τα πρώτα trailer, το 2019, έδειχνε πως στο περίφημο μπουφάν του Τομ Κρούζ είχαν αφαιρεθεί τα αρχικά σύμβολα που είχε στην πλάτη στο φιλμ του 1986, ήτοι μια σημαία της Ιαπωνίας και της Ταϊβάν, μια κίνηση που είχε ερμηνευτεί ως προσπάθεια να «περάσει» η ταινία τον σκόπελο της κινεζικής λογοκρισίας. Εξάλλου, η κινεζική τεχνολογική Tencent ήταν μεταξύ των αρχικών συνεταίρων της Paramount για τη δημιουργία της ταινίας. Όμως, όταν η Tencent αποσύρθηκε από το project, στο μπουφάν του Τομ Κρουζ επανήλθαν… μαγικά οι αμφιλεγόμενες σημαίες, φτάνοντας τελικά και στην επίσημη προβολή της ταινίας, χωρίς η Paramount να δώσει μεγάλη σημασία στην πιθανότητα το Πεκίνο να οργιστεί.
Πραγματικά, η τελική μορφή της ταινίας δεν έλαβε την έγκριση του Πεκίνου που αντιδρά σε σύμβολα που παραπέμπουν στις αποσχιστικές τάσεις της Ταϊβάν και πιθανότατα δεν πρόκειται να παιχτεί ποτέ στην ηπειρωτική Κίνα.
Οι αρμόδιες υπηρεσίες λογοκρισίας της Κίνας φάνηκαν επίσης να αιφνιδιάζονται, όταν η Disney και η Pixar αποφάσισαν να απορρίψουν το αίτημα τους να αφαιρεθεί από την ταινία κινουμένων σχεδίων «Lightyear» μια σύντομη σκηνή φιλιού ανάμεσα σε δύο γυναικείους χαρακτήρες της ταινίας. Με δεδομένους τους αυστηρούς κανόνες περί ομοφυλοφιλίας που ισχύουν στην Κίνα, η ταινία πιθανότατα δεν θα παιχτεί ποτέ στην Κίνα, αν και η Disney δεν έχει λάβει ακόμη επίσημα την αρνητική γνωμοδότηση των αρχών.
Σε ανάλογη θέση βρέθηκε και η Sony Pictures, όταν οι κινεζικές αρχές της ζήτησαν να κόψει ή να μειώσει μια σκηνή με το Άγαλμα της Ελευθερίας στην νεότερη ταινία του Spider-Man. H αμερικανική εταιρεία αποφάσισε αυτή τη φορά να μην κάνει το χατίρι του Πεκίνου, αρνήθηκε το αίτημα και η ταινία «Spider-Man: No Way Home» δεν προβλήθηκε στις κινηματογραφικές αίθουσες της χώρας.
Αλλαγή κλίματος
Το ερώτημα βέβαια από όλα αυτά είναι τι άλλαξε; Γιατί οι αμερικανικές εταιρείες παραγωγής ρισκάρουν πλέον να αφήσουν τις ταινίες τους εκτός της κινεζικής αγοράς; Το ερώτημα είναι πολύπλοκο.
Πέρα από την δεδομένη επιδείνωση των σινοαμερικανικών σχέσεων σε διπλωματικό και οικονομικό επίπεδο, η κινεζική κινηματογραφική αγορά δεν ήταν αυτή που ήταν. Οι απαιτήσεις του Πεκίνου αυξάνονται, ενώ το box office μικραίνει, λόγω και των συνεχιζόμενων περιοριστικών μέτρων για τον κορωνοϊό που κρατάει πολλές αίθουσες κλειστές.
Είναι χαρακτηριστικό πως μέχρι τώρα φέτος, ο όγκος των εσόδων από τους αμερικανικούς κινηματογράφους έχει ανακάμψει σημαντικά ξεπερνώντας τα 3,6 δισ. δολάρια, ενώ τα έσοδα από την κινεζική αγορά έχουν περιοριστεί στα 2,7 δισ. δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία της Comscore.
Παράλληλα, η Κίνα που συνήθως επιτρέπει το άνοιγμα 30 έως 40 ξένων ταινιών το χρόνο στην αγορά της, από την έναρξη της πανδημίας μείωσε αισθητά το νούμερο αυτό. Ενδεικτικά πέρυσι επέτρεψε να παιχτούν στις αίθουσες της μόλις 20 αμερικανικές ταινίες.
Για τα στούντιο, λοιπόν, εφόσον τα πιθανά κέρδη δεν είναι τόσο υψηλά όσο άλλοτε, δεν αξίζει η κακή δημοσιότητα που δίνει η εικόνα της υποχώρησης τους στα ολοένα αυξανόμενα κινεζικά… τερτίπια.
Εξάλλου, υπάρχει και η ισχυρή πίεση από την Ουάσιγκτον και το Κογκρέσο που λόγω της διμερούς αντιπαλότητας δεν θέλει σε καμία περίπτωση να επιτρέψει σε έναν κλάδο να συναινεί στις απαιτήσεις του Πεκίνου. Για το λόγο αυτό δρομολογήθηκαν διάφορα νομοσχέδια, με κυριότερο το «Screen Act», που απαιτεί από τα στούντιο να προσφέρουν γραπτές εξηγήσεις σε περίπτωση που προχωρούν σε στοχευμένες τροποποιήσεις των ταινιών, μετά από συγκεκριμένη απαίτηση του γραφείου λογοκρισίας του κινεζικού καθεστώτος.
Latest News
Τα τέσσερα νέα ψηφιακά εργαλεία στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής - Τι πιστεύουν οι πολίτες [γραφήματα]
Μεταξύ άλλων προβλέπεται η καθολική δήλωση των εσόδων-εξόδων μιας επιχείρησης στο myDATA από 1η Ιανουαρίου 2025 - Τι θα γίνει με το Ηλεκτρονικό Τιμολόγιο
Ο crypto επενδυτής που πλήρωσε 6 εκατ. για μία μπανάνα σχεδιάζει να την... φάει
Τι σχέση μπορεί να έχει μία μπανάνα με τα κρυπτονομίσματα αλλά και διάσημα έργα τέχνης που βγαίνουν στο σφυρί
Στο γυναικείο μπάσκετ η νέα μεγάλη επένδυση του Αντετοκούνμπο
Ο Αντετοκούνμπο έχει υιοθετήσει τη φιλοσοφία του «money never sleeps» ενώ παράλληλα έχει έντονη φιλανθρωπική δράση
Οταν η μπανάνα είναι... έργο τέχνης πωλείται 6,2 εκατ. ευρώ
Στη δημοπρασία... κονταροχτυπήθηκαν επτά ενδιαφερόμενοι αγοραστές
Η «χρυσή» αποχώρηση του Ναδάλ - Πόσα κέρδισε από το τένις
Από το επαγγελματικό του ντεμπούτο ως 14χρονος το 2001, ο Ναδάλ έχει συγκεντρώσει νίκες και τεράστια ποσά
Σπάει ρεκόρ η αξία της μουσικής βιομηχανίας της Βρετανίας
Οι περιοδείες των σούπερ σταρ βοήθησαν την βρετανική μουσική βιομηχανία να φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ
Economist: Το 2025 τα Γλυπτά του Παρθενώνα ενδέχεται να επιστρέψουν στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τον Economist τόσο το Βρετανικό Μουσείο όσο και η βρετανική κυβέρνηση φαίνονται έτοιμοι για συμφωνία με την Ελλάδα για τα Γλυπτά του Παρθενώνα
Sotheby’s: 65,5 εκατ. δολ. για τα «Νούφαρα» του Μονέ
Η πώληση του έργου του Κλοντ Μονέ σε τιμή μεγαλύτερη από την αρχική ισοδυναμεί με μια σημαντική νίκη για τον οίκο δημοπρασιών Sotheby's
Με... ρυθμούς Snoop Dogg οι επιχειρηματικές συμβουλές στη Μάρθα Στιούαρτ
Ο διάσημος ράπερ έγινε επιχειρηματικός σύμβουλος της Μάρθα Στιούαρτ και της άλλαξε τη ζωή
Έσπασε τα κοντέρ: 60 εκατ. νοικοκυριά καθηλώθηκαν στο Netflix για τον αγώνα Πολ-Τάισον
Οι τρεις κριτές βαθμολόγησαν τον αγώνα υπέρ του Πολ με σκορ 80-72, 79-73 και 79-73 - Όλα τα ρεκόρ του Netflix