
Οι οδικές παραχωρήσεις δεν αποτελούν μόνο εμβληματικά πρότζεκτς, αλλά και πολύτιμα assets για τον κουμπαρά του ΤΑΙΠΕΔ. Η νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού έχει εξελιχθεί σε μάχη γιγάντων που αναμένεται να βάλει στα ταμεία πάνω από 2,5 δισ. ευρώ. Η ενεργοποίηση της 35ετούς παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, με αρχικό τίμημα 1,49 δισ. ευρώ, θα ολοκληρώσει έναν από τους μακροβιότερους διαγωνισμούς του ταμείου, με τις εκκρεμότητες όμως να παραμένουν. Οι δύσκολες συνθήκες που επικρατούν στην αγορά, κλιμακούμενες από τις συνέπειες της νέας ενεργειακής κρίσης, φέρνουν εναλλακτικά σενάρια και καθυστερήσεις.
Ο διαγωνισμός για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, προχωρά με 8 ισχυρές, όπως αναμενόταν, συμμετοχές και γρήγορους ρυθμούς, με στόχο οι δεσμευτικές προσφορές να κατατεθούν μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2023. Στην επόμενη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ, που έχει προγραμματιστεί για τις 21 Ιουλίου 2022, πρόκειται εγκριθεί το πλαίσιο που θα διέπει τη διαδικασία υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών (Request for Binding Offers), ενώ θα εγκριθεί και η πρόσβαση των προεπιλεγέντων επενδυτών στο VirtualDataRoom(VDR).
Διαβάστε επίσης: Καραγιάννης: Έργα ύψους 2 δισ. ευρώ στην Ανατολική Αττική
Υπό διαμόρφωση το παζλ των εσόδων
Βάσει του προγραμματισμού, το αργότερο ως τις αρχές Σεπτεμβρίου, θα γίνει η ανάρτηση του αρχικού σχεδίου Σύμβασης Παραχώρησης, το οποίο και αναμένουν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές, ώστε να διαμορφώσουν τις προσφορές τους. Η άνοδος των επιτοκίων στην αγορά έχει φέρει ένα διαφορετικό οικονομικό περιβάλλον, που δεν αφήνει ανεπηρέαστο κανέναν πρότζεκτ. Βεβαίως η Αττική Οδός είναι ένα από τα πιο ελκυστικά περιουσιακά στοιχεία παγκοσμίως σε διαδικασία αξιοποίησης και ο πιο κερδοφόρος παραχωρημένος αυτοκινητόδρομος της χώρας.
Διαβάστε επίσης: ΕΡΓΟΣΕ: Τροχοδρομεί η δεύτερη φάση αναμόρφωσης του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών
Με τη συνολική αξία της νέας παραχώρησης να εκτιμάται τουλάχιστον στα 2,4 δισ. ευρώ, εξετάζεται, αυτή την περίοδο, το καλύτερο μίγμα μεταξύ αρχικού τιμήματος και ετήσιας συμμετοχής του ελληνικού Δημοσίου στα έσοδα της παραχώρησης. Το πιθανότερο επί του παρόντος είναι να ζητηθεί αυξημένο ποσοστό ετήσιας συμμετοχής, περιορίζοντας το αρχικό τίμημα, προκειμένου οι συμμετέχοντες να δώσουν υψηλές και στέρεες προσφορές.
Μεταξύ άλλων δε, εξετάζεται κι ένα μοντέλο διαφορετικών χρεώσεων διοδίων, το οποίο θα στηρίζεται στις ώρες αιχμής, δηλαδή υψηλότερη χρέωση τις ώρες του κυκλοφοριακού φόρτου και χαμηλότερη τις υπόλοιπες. Εκτιμάται, εξάλλου, ότι η κυκλοφορία στην Αττική Οδό θα αυξάνει καθώς θα προχωρούν τα απαραίτητα έργα επεκτάσεων που ήδη δρομολογεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με πρώτη την επέκταση της λεωφόρου Κύμης.
«Τρέξαμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα την Αττική Οδό και είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι με ό,τι έχει γίνει μέχρι τώρα στο εμβληματικό έργο και σε όρους επενδυτικού ενδιαφέροντος, αλλά και στη συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς», σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος του Ταμείου, κ. Δημήτρης Πολίτης, κατά τη διάρκεια ενημερωτικής συνάντησης με δημοσιογράφους.
Για το 2023 το κλείσιμο της Εγνατίας Οδού
Όσον αφορά στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, που είναι το μεγαλύτερο εν αναμονή κλείσιμο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, οι εκκρεμότητες μπαίνουν μεν σε σειρά η μία μετά την άλλη, όμως το ορόσημο του 2022 μοιάζει ανέφικτο να πιαστεί. Σε αυτό συντελεί το γεγονός ότι πρέπει να προχωρήσουν βαριές εκκρεμότητες σε τρία μέτωπα, που περιλαμβάνουν το ελληνικό Δημόσιο, τον παραχωρησιούχο, τις τράπεζες.
Ουσιαστικά, για να ανέβει το τελευταίο σκαλί πριν την υπογραφή, που είναι το Ελεγκτικό Συνέδριο θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι χρηματοδοτικές και κατασκευαστικές συμφωνίες ώστε να κατατεθούν μαζί με τα υπόλοιπα έγγραφα του διαγωνισμού. Αυτό δεν είναι απλό. Από τη μια, το Δημόσιο θα πρέπει να προχωρήσει με την αδειοδότηση των σηράγγων και τη λειτουργία και των τελευταίων σταθμών διοδίων.
Ο παραχωρησιούχος, από την πλευρά του, θα πρέπει να ολοκληρώσει, μέσα στη σημερινή συγκυρία που δυσχεραίνει τις διαπραγματεύσεις, τις χρηματοδοτικές του συμφωνίες με τις τράπεζες, αλλά και τις συμφωνίες με υπεργολάβους για το κατασκευαστικό σκέλος. Επίσης, θα πρέπει να αποτυπωθεί λεπτομερώς από την Εγνατία Οδό Α.Ε. τι παραλαμβάνει το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ –EgisProjects. Ο σημερινός λειτουργός θα πρέπει να παραδώσει τον αυτοκινητόδρομο σε μια τέτοια δομή που θα μπορεί να λειτουργεί, πράγμα που γίνεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Θα απαιτηθεί λοιπόν, ο νεοεισερχόμενος λειτουργός να γνωρίζει από το σημείο μηδέν πού βρίσκεται και πώς λειτουργεί το κάθε τι.
Είναι λοιπόν τέτοιος ο όγκος, αλλά κυρίως η ουσία των εκκρεμοτήτων που απομένουν, που είναι δύσκολη έως αδύνατη η ολοκλήρωσή τους ως το τέλος του 2022, όπως είχε αρχικά ορισθεί. Η σκυτάλη για το κλείσιμο της συναλλαγής περνά λοιπόν στο 2023.


Latest News

Σε… ράγες οι υποδομές και μεταφορές – Το στοίχημα με Δήμα και Κυρανάκη
Το στοίχημα των μεταρρυθμίσεων στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τον νέο υπουργό Χρίστο Δήμα και αναπληρωτή Κωνσταντίνο Κυρανάκη

ΑΒΑΞ: Στην τελική ευθεία το α’ τμήμα της Πατρών – Πύργου
Το α’ τμήμα της Πύργου - Πατρών της Ολυμπίας Οδού υλοποιείται από τον Όμιλο ΑΒΑΞ, τηρώντας τα αυστηρότερα πρότυπα ασφάλειας και λειτουργικότητας,

Δρομολογούνται 25 έργα κατά της λειψυδρίας - Οι 19 δήμοι που επιλέχθηκαν [λίστα]
Ο πρώτος κύκλος της πρωτοβουλίας για τη λειψυδρία αφορά σε τουλάχιστον 25 έργα που θα πραγματοποιηθούν σε 19 δήμους

Edison για AVAX: Ανεβάζει στα 4 ευρώ την τιμή στόχο με περιθώριο ανόδου 88%
Η αναβάθμιση της AVAX έρχεται σε συνέχεια αναπροσαρμογής προς τα πάνω της πρόβλεψης για επίτευξη τα επόμενα χρόνια αυξημένου περιθωρίου EBITDA από την κατασκευή που εξασφαλίζει το υφιστάμενο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της εταιρίας

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ οριστικός ανάδοχος στο τμήμα Χανιά - Ηράκλειο του ΒΟΑΚ
Το κατασκευαστικό κόστος του αυτοκινητοδρόμου 157 χλμ. υπολογίζεται σε 1,8 δισ. ευρώ

«Πράσινο» σε τρεις επενδύσεις ύψους 1,2 δισ. - Πού θα πραγματοποιηθούν
Οι τρεις στρατηγικές επενδύσεις θα υλοποιηθούν με γρήγορες διαδικασίες - Αφορούν την τουριστική ανάπτυξη

Χατζηδάκης: ΟΣΕ όπως ΔΕΗ και ΕΦΚΑ - Τι αναφέρουν πηγές του ΥΠΟΙΚ στον ΟΤ
Ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι: «...ο κρατικός ΟΣΕ χρειάζεται να αναβαθμιστεί, να εκσυγχρονιστεί, να γίνει ένας ευρωπαϊκός οργανισμός» - Η εικόνα για το σχέδιο δράσης και την 717

Τελική ευθεία για τον ΒΟΑΚ – Κατακυρώνεται στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η παραχώρηση Χανιά - Ηράκλειο
Για το μεγάλο τμήμα του οδικού άξονα ΒΟΑΚ, «Χανιά – Ηράκλειο» αναμένεται η απόφαση οριστικού αναδόχου

Το «χάος» στον ελληνικό σιδηρόδρομο - Πού ρίχνει ευθύνες το πόρισμα για τα Τέμπη
Στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τα Τέμπη υπογραμμίζονται οι παραλείψεις ΟΣΕ, Hellenic Train, ΡΑΣ και κυβερνήσεων - Ανεκπαίδευτο προσωπικό, απουσία τηλεδιοίκησης και ανεξέλεγκτες ταχύτητες από τα τρένα

Οι 17 συστάσεις για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων - Το πόρισμα για τα Τέμπη
«Έγιναν όλα λάθος» - Οι συστάσεις της Επιτροπής για ΟΣΕ, Hellenic Train, ΡΑΕ και ERA