Μια παροιμία λέει πως τα ακριβά αρώματα μπαίνουν σε μικρά μπουκαλάκια. Κάπως έτσι τείνουν να είναι και τα προϊόντα στα ράφια των αλυσίδων σουπερμάρκετ αφού οι επιχειρήσεις προχωρούν σε μείωση της ποσότητας των προϊόντων και σε μικρότερες συσκευασίες, με τις τιμές όμως να παραμένουν ίδιες.
Η τάση αυτή έχει εδώ και χρόνια εμφανιστεί στη διεθνή αγορά και πλέον επεκτείνεται και στην Ελλάδα, μιας και το ράλι των τιμών οδηγεί τους καταναλωτές να περιορίζουν τις αγορές τους στα απολύτως απαραίτητα, ενώ την ίδια ώρα οι επιχειρήσεις αναζητούν τρόπους για να μη χάσουν την πελατειακή τους βάση.
Σε κάθε περίπτωση, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις καταναλωτών που έχουν διαμαρτυρηθεί βλέποντας τις ποσότητες να μειώνονται αλλά τις τιμές να παραμένουν ίδιες ή και να αυξάνονται, ενώ καταναλωτικές οργανώσεις κάνουν λόγο για παραπλάνηση.
Η περίπτωση της φέτας
Σύμφωνα με δημοσιεύματα του ηλεκτρονικού Τύπου, γαλακτοβιομηχανίες φέρονται να έχουν λανσάρει ήδη μικρότερη συσκευασία φέτας, διατηρώντας αμετάβλητη την τιμή του προϊόντος, ενώ αντίστοιχη κίνηση έγινε και στο στραγγιστό γιαούρτι.
Στην ίδια γραμμή, εταιρείες σνακ έχουν κυκλοφορήσει μικρότερες συσκευασίες, με τους ειδικούς να προβλέπουν ανάλογες πρωτοβουλίες και σε άλλες προϊοντικές κατηγορίες. Πρόκειται για ένα «τρικ», ένα παιχνίδι, όπως εξηγούν άνθρωποι της αγοράς, που επιστρατεύουν οι εταιρείες για να μη «φανούν στην τσέπη του καταναλωτή» οι ανατιμήσεις και να περάσουν έτσι την επιπλέον επιβάρυνση στην τελική τιμή χωρίς να γίνει άμεσα αισθητή.
Συγκεκαλυμμένες αυξήσεις
Σύμφωνα με τον καθηγητή του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Γεώργιο Μπάλτα, «αρκετές επιχειρήσεις στο εξωτερικό μειώνουν την ποσότητα του προϊόντος που περιέχει η συσκευασία του για να αντιμετωπίσουν το αυξημένο κόστος παραγωγής, με συνέπεια να μην αυξάνουν καθόλου ή αισθητά την τιμή της συσκευασίας».
Αυτό, όπως εξηγεί, ψυχολογικά για τον καταναλωτή λειτουργεί καθώς, αν και το κόστος ανά μονάδα βάρους ή ανά μονάδα όγκου αυξάνεται, η λιανική τιμή της συσκευασίας είναι ίδια όταν φτάνει να το επιλέξει στο ράφι.
Οι συρρικνωμένες συσκευασίες, σύμφωνα με τον κ. Μπάλτα, φέρνουν συγκεκαλυμμένες ανατιμήσεις και είναι άλλο ένα πρόβλημα που δημιουργεί ο πληθωρισμός για τους καταναλωτές. Οι τελευταίοι συνήθως δέχονται τη μεγαλύτερη οικονομική πίεση καθώς αποτελούν το τελευταίο στάδιο του δικτύου διανομής του προϊόντος και δεν είναι σε θέση να μετακυλίσουν σε άλλους μέρος από το βάρος του πληθωρισμού.
Τι υποστηρίζει η βιομηχανία
Κύκλοι προσκείμενοι στη βιομηχανία υποστηρίζουν ότι η πρακτική αυτή, η οποία είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη στο εξωτερικό, κάθε άλλο παρά παραπλανητική είναι και έχει δύο στόχους.
Ο πρώτος σχετίζεται με τη μείωση της σπατάλης προσφέροντας στους καταναλωτές τη δυνατότητα να αγοράζουν σε μικρότερες ποσότητες προϊόντα που σε διαφορετική περίπτωση ίσως δεν θα αγόραζαν για οικονομικούς λόγους ή θα πέταγαν.
- Διαβάστε επίσης: Ακρίβεια: «Μαύρες» προβλέψεις για Ιούλιο – Αύγουστο – Ποια προϊόντα οδηγούν την κούρσα των ανατιμήσεων
Ο δεύτερος λόγος σχετίζεται με τη διακίνηση – μεταφορά των προϊόντων αλλά και τη θέση στο ράφι. Οι μικρότερες συσκευασίες είναι πιο ευέλικτες στην τοποθέτησή τους στα ράφια αλλά και στη μεταφορά τους, κι έτσι οι βιομηχανίες έχουν τη δυνατότητα να «εκμεταλλεύονται» τις μικρότερες συσκευασίες και να διακινούν περισσότερους κωδικούς, κάτι που σε διαφορετική περίπτωση θα ήταν ασύμφορο. Είναι λοιπόν, όπως λένε, καθαρά θέμα μάρκετινγκ και τίποτε άλλο αφού πάντα αναγράφεται στο ράφι η τιμή ανά κιλό προϊόντος, όπως προβλέπει ο νόμος, για να μπορεί ο καταναλωτής να συγκρίνει.
Πτώση πωλήσεων. Η ακρίβεια που κατακλύζει τα ράφια των σουπερμάρκετ έχει οδηγήσει τους καταναλωτές σε σημαντική μείωση των αγορών τους. Είναι ενδεικτικό ότι ο όγκος πωλήσεων τον περασμένο Μάιο υποχώρησε κατά 8% με 10%, ενώ παράγοντες της αγοράς θεωρούν ότι η πτωτική τάση θα συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες (πάντοτε σε επίπεδο όγκου πωλήσεων).
Latest News
Ποια κτίρια δεν κινδυνεύουν από το «μπόνους» και την εκτός σχεδίου δόμηση
Ο υφυπουρός Περιβάλλοντος Νίκος Ταγαράς μίλησε για μεταβατική διέξοδο στο πρόβλημα που προκαλούν οι αποφάσεις του ΣτΕ, ενώ ο γ.γ. Ευθύμιος Μπακογιάννης τόνισε ότι δεν επηρεάζονται οι εκδοθείσες οικοδομικές άδειες
Πρόστιμα 226 χιλ. ευρώ από τη ΔΙΜΕΑ στη Ρόδο για προϊόντα-απομιμήσεις
Τα στελέχη της Διυπηρεασιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), του Υπουργείου Ανάπτυξης κατέστρεψαν 29.059 τεμάχια απομιμητικών προϊόντων και προχώρησαν σε δυο προσαγωγές για πλαστογραφία
Λιγότερο αισιόδοξοι οι σύμβουλοι μάνατζμεντ για την ελληνική οικονομία [πίνακες]
Τι δείχνει το βαρόμετρο του Συνδέσμου Εταιρειών Συμβούλων Μάνατζμεντ Ελλάδος (ΣΕΣΜΑ) για το β’ τρίμηνο του 2024
Πράσινες δεξιότητες για μισθωτούς ιδιωτικού τομέα - Ξεκινά η επιλογή προγραμμάτων
Το πρόγραμμα συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης αφορά συνολικά 75.000 εργαζόμενους
Citigroup: Η Ελλάδα το ισχυρότερο «γύρισμα» από την πανδημία [πίνακες]
Ανθεκτική «βλέπει» την παγκόσμια οικονομία η Citigroup - Οι εκλογές και τα περιθώρια των αγορών
Θεοδωρικάκος σε σούπερ μάρκετ: Ρίξτε τις τιμές και σε άλλα προϊόντα
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, συναντήθηκε με τους εκπροσώπους της ένωσης σούπερ μάρκετ, μετά από αίτημά τους
Ο νέος ελέφαντας στο δωμάτιο του πληθωρισμού - Τι προκαλεί τώρα την ακρίβεια [γράφημα]
Ποιος είναι ο βασικός λόγος που αντί να μειώνεται ο πληθωρισμός στην Ελλάδα παραμένει στην περιοχή του 3%
Αυτή είναι η ημερομηνία πληρωμής της επιταγής ακρίβειας
Η επιταγή ακρίβειας θα καταβληθεί πριν από τις 20 Δεκεμβρίου και αφορά περίπου 1.900.000 πολίτες
Πυκνώνουν τα σύννεφα στη βιομηχανία λόγω γεωπολιτικών αναταράξεων - Ερευνα του ΙΟΒΕ
Ο δείκτης για το οικονομικό κλίμα του ΙΟΒΕ διαμορφώθηκε στις 107 μονάδες μετά από τη σημαντική άνοδο που είχε σημειώσει στις 110,2 μονάδες
Στις Βρυξέλλες ο Χατζηδάκης για Eurogroup και Ecofin - Η ατζέντα
Ο κ. Χατζηδάκης θα παραστεί σήμερα στη συνεδρίαση του Eurogroup, όπου θα υπάρξει Κοινή Δήλωση για την ανταγωνιστικότητα