![Κρυφές αυξήσεις: Παιχνίδια με τις τσέπες των καταναλωτών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/07/frouta-souper-market-katanalotes.jpg)
Μια παροιμία λέει πως τα ακριβά αρώματα μπαίνουν σε μικρά μπουκαλάκια. Κάπως έτσι τείνουν να είναι και τα προϊόντα στα ράφια των αλυσίδων σουπερμάρκετ αφού οι επιχειρήσεις προχωρούν σε μείωση της ποσότητας των προϊόντων και σε μικρότερες συσκευασίες, με τις τιμές όμως να παραμένουν ίδιες.
Η τάση αυτή έχει εδώ και χρόνια εμφανιστεί στη διεθνή αγορά και πλέον επεκτείνεται και στην Ελλάδα, μιας και το ράλι των τιμών οδηγεί τους καταναλωτές να περιορίζουν τις αγορές τους στα απολύτως απαραίτητα, ενώ την ίδια ώρα οι επιχειρήσεις αναζητούν τρόπους για να μη χάσουν την πελατειακή τους βάση.
Σε κάθε περίπτωση, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις καταναλωτών που έχουν διαμαρτυρηθεί βλέποντας τις ποσότητες να μειώνονται αλλά τις τιμές να παραμένουν ίδιες ή και να αυξάνονται, ενώ καταναλωτικές οργανώσεις κάνουν λόγο για παραπλάνηση.
Η περίπτωση της φέτας
Σύμφωνα με δημοσιεύματα του ηλεκτρονικού Τύπου, γαλακτοβιομηχανίες φέρονται να έχουν λανσάρει ήδη μικρότερη συσκευασία φέτας, διατηρώντας αμετάβλητη την τιμή του προϊόντος, ενώ αντίστοιχη κίνηση έγινε και στο στραγγιστό γιαούρτι.
Στην ίδια γραμμή, εταιρείες σνακ έχουν κυκλοφορήσει μικρότερες συσκευασίες, με τους ειδικούς να προβλέπουν ανάλογες πρωτοβουλίες και σε άλλες προϊοντικές κατηγορίες. Πρόκειται για ένα «τρικ», ένα παιχνίδι, όπως εξηγούν άνθρωποι της αγοράς, που επιστρατεύουν οι εταιρείες για να μη «φανούν στην τσέπη του καταναλωτή» οι ανατιμήσεις και να περάσουν έτσι την επιπλέον επιβάρυνση στην τελική τιμή χωρίς να γίνει άμεσα αισθητή.
![](https://www.in.gr/wp-content/uploads/2022/07/ΣΕΛ-33-871x1024.jpg)
Συγκεκαλυμμένες αυξήσεις
Σύμφωνα με τον καθηγητή του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Γεώργιο Μπάλτα, «αρκετές επιχειρήσεις στο εξωτερικό μειώνουν την ποσότητα του προϊόντος που περιέχει η συσκευασία του για να αντιμετωπίσουν το αυξημένο κόστος παραγωγής, με συνέπεια να μην αυξάνουν καθόλου ή αισθητά την τιμή της συσκευασίας».
Αυτό, όπως εξηγεί, ψυχολογικά για τον καταναλωτή λειτουργεί καθώς, αν και το κόστος ανά μονάδα βάρους ή ανά μονάδα όγκου αυξάνεται, η λιανική τιμή της συσκευασίας είναι ίδια όταν φτάνει να το επιλέξει στο ράφι.
Οι συρρικνωμένες συσκευασίες, σύμφωνα με τον κ. Μπάλτα, φέρνουν συγκεκαλυμμένες ανατιμήσεις και είναι άλλο ένα πρόβλημα που δημιουργεί ο πληθωρισμός για τους καταναλωτές. Οι τελευταίοι συνήθως δέχονται τη μεγαλύτερη οικονομική πίεση καθώς αποτελούν το τελευταίο στάδιο του δικτύου διανομής του προϊόντος και δεν είναι σε θέση να μετακυλίσουν σε άλλους μέρος από το βάρος του πληθωρισμού.
Τι υποστηρίζει η βιομηχανία
Κύκλοι προσκείμενοι στη βιομηχανία υποστηρίζουν ότι η πρακτική αυτή, η οποία είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη στο εξωτερικό, κάθε άλλο παρά παραπλανητική είναι και έχει δύο στόχους.
Ο πρώτος σχετίζεται με τη μείωση της σπατάλης προσφέροντας στους καταναλωτές τη δυνατότητα να αγοράζουν σε μικρότερες ποσότητες προϊόντα που σε διαφορετική περίπτωση ίσως δεν θα αγόραζαν για οικονομικούς λόγους ή θα πέταγαν.
- Διαβάστε επίσης: Ακρίβεια: «Μαύρες» προβλέψεις για Ιούλιο – Αύγουστο – Ποια προϊόντα οδηγούν την κούρσα των ανατιμήσεων
Ο δεύτερος λόγος σχετίζεται με τη διακίνηση – μεταφορά των προϊόντων αλλά και τη θέση στο ράφι. Οι μικρότερες συσκευασίες είναι πιο ευέλικτες στην τοποθέτησή τους στα ράφια αλλά και στη μεταφορά τους, κι έτσι οι βιομηχανίες έχουν τη δυνατότητα να «εκμεταλλεύονται» τις μικρότερες συσκευασίες και να διακινούν περισσότερους κωδικούς, κάτι που σε διαφορετική περίπτωση θα ήταν ασύμφορο. Είναι λοιπόν, όπως λένε, καθαρά θέμα μάρκετινγκ και τίποτε άλλο αφού πάντα αναγράφεται στο ράφι η τιμή ανά κιλό προϊόντος, όπως προβλέπει ο νόμος, για να μπορεί ο καταναλωτής να συγκρίνει.
Πτώση πωλήσεων. Η ακρίβεια που κατακλύζει τα ράφια των σουπερμάρκετ έχει οδηγήσει τους καταναλωτές σε σημαντική μείωση των αγορών τους. Είναι ενδεικτικό ότι ο όγκος πωλήσεων τον περασμένο Μάιο υποχώρησε κατά 8% με 10%, ενώ παράγοντες της αγοράς θεωρούν ότι η πτωτική τάση θα συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες (πάντοτε σε επίπεδο όγκου πωλήσεων).
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Στέγαση: Ακριβά ενοίκια σε 26 ευρωπαικές πόλεις- Η θέση της Αθήνας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/10/ot_enoikia241-600x352.png)
Στέγαση: Ακριβά ενοίκια σε 26 ευρωπαικές πόλεις- Η θέση της Αθήνας
Πανευρωπαϊκή έρευνα του EDJnet δείχνει πόσο πρέπει να πληρώσουν οι ενοικιαστές για ένα διαμέρισμα, σε 26 ευρωπαϊκές πόλεις. Προσθέσαμε την Αθήνα, και τα συμπεράσματα είναι αποκαρδιωτικά.
![Ταμείο Μικροπιστώσεων: 80 εκατ. ευρώ για τη στήριξη της πολύ μικρής επιχειρηματικότητας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/tameio-mikropistoseon-600x400.jpg)
Παρουσιάστηκε το Ταμείο Μικροπιστώσεων - 80 εκατ. ευρώ για τη στήριξη της πολύ μικρής επιχειρηματικότητας
Το νέο Ταμείο Μικροπιστώσεων αποτελεί «ένα εργαλείο που μπορεί να μετατρέψει τις προκλήσεις σε ευκαιρίες», τόνισε ο Γιάννης Στουρνάρας
![Θεοδωρικάκος: Με 370 εκατ. ευρώ αναβαθμίζουμε τις υποδομές έρευνας και καινοτομίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/theodorikakos-papadimas-600x410.jpg)
Θεοδωρικάκος: Με 370 εκατ. ευρώ αναβαθμίζουμε τις υποδομές έρευνας και καινοτομίας
Υπογράφηκε η σύμβαση για την κατασκευή δύο κτιρίων του ΙΙΒΕΑΑ, έργο συνολικού προϋπολογισμού 20 εκατ. ευρώ
![Ασφαλιστικές εισφορές: Μείωση του κόστους των υπερωριών προαναγγέλλει η κυβέρνηση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/09/kerame-600x400.jpg)
Έρχονται μειώσεις στις ασφαλιστικές εισφορές για τις υπερωρίες – Το σχέδιο
Η υπουργός Εργασίας Νίκη Κεραμέως ανήγγειλε για τις ασφαλιστικές εισφορές τη μείωση τους μετά την άνοδο των δηλωμένων υπερωριών
![Εθνική Τράπεζα: Σε πείσμα των καιρών, οι ελληνικές εξαγωγές μπορούν να επιταχύνουν το 2025 [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/09/exports-600x400.jpeg)
Οι ελληνικές εξαγωγές μπορούν να επιταχύνουν το 2025 - Τι δείχνει ανάλυση της ΕΤΕ [γραφήματα]
Με τις ελληνικές εξαγωγές να ψάχνουν ακόμα τα σταθερά πατήματα τους, καταλυτική κρίνεται η πορεία της ευρωπαϊκής οικονομίας
![Κεφαλαιαγορά: Οι 3+8 αλλαγές που έρχονται – Τι είπε ο Χατζηδάκης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/photo_2025-02-11_13-12-55-600x400.jpg)
Οι 3+8 αλλαγές που έρχονται για την ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς
Επεκτείνονται τα κίνητρα των «angel investors» και για τις επενδύσεις στην εναλλακτική αγορά
![Χατζηδάκης: Το πακέτο – μέτρων για Χρηματιστήριο και crypto](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/10/hatzidakis-600x398.jpeg)
Χατζηδάκης: Νέο πακέτο - μέτρων για Χρηματιστήριο και crypto
Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών παρουσίασε το νομοσχέδιο για την ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς
![Ληξιπρόθεσμα χρέη: Πάνω από 3 δισ. ευρώ οι οφειλές του Δημοσίου προς ιδιώτες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/ofeiles-1-600x352.jpg)
Πάνω από 3 δισ. ευρώ τα ληξιπρόθεσμα του Δημοσίου προς την αγορά
Οι περισσότερες οφειλές αφορούν τον τομέα της υγείας καθώς το συνολικό ποσό των ανείσπρακτων οφειλών των νοσοκομείων ανήλθε σε 1,16 δισ. ευρώ και του ΕΟΠΥΥ στα 208 εκατ. ευρώ
![ΚΕΦΙΜ: Στην 23η θέση μεταξύ των 27 χωρών της ΕΕ, η Ελλάδα στο ελεύθερο εμπόριο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/11/xrimata3-2-600x473.jpg)
Ουραγός η Ελλάδα στο ελεύθερο εμπόριο – Η μελέτη του ΚΕΦΙΜ
Οι χώρες με την καλύτερη επίδοση στην ΕΕ είναι η Ολλανδία και η Μάλτα, ενώ χαμηλότερα από την Ελλάδα βρίσκονται η Κροατία, η Σλοβενία, η Πολωνία, και η Βουλγαρία.
![Aκίνητα: Οι top περιοχές στην Ελλάδα για «πλούσια πορτοφόλια» [πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/09/akinitaagora-1-600x337.jpg)
Οι top περιοχές στην Ελλάδα για «πλούσια πορτοφόλια» [πίνακες]
Τι δείχνουν τα στοιχεία του οίκου Greece Sotheby's International Realty για τα ακίνητα στην Ελλάδα