Σε περικοπή των χρηματοδοτήσεων της που αφορούν σε υποδομές δρόμων και τροποποίηση των κανόνων θα προχωρήσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) στο πλαίσιο της επίτευξης των κλιματικών της στόχων, αν και θα διατηρήσει ανοιχτή την ροή των χρηματοδοτήσεων προς έτερες υποδομές του κλάδου των μεταφορών. Αυτό αποκάλυψε σε συνέντευξη του στους «Financial Times» ο αντιπρόεδρος της τράπεζας, Κρις Πίτερς.
Η ΕΤΕπ την ερχόμενη εβδομάδα θα δημοσιεύσει το πλάνο της αναφορικά με τις χρηματοδοτήσεις στον κλάδο των μεταφορών για τα επόμενα πέντε χρόνια, ήτοι μέχρι το 2027. Η δε, αναθεώρηση έρχεται σε απάντηση της κριτικής που έχει δεχτεί από περιβαλλοντολογικές οργανώσεις και ακτιβιστές, που την κατηγορούν πως υπονομεύει την προσπάθεια για την επίτευξη των πράσινων στόχων κλιματικής αλλαγής της Ευρώπης συνεχίζοντας να χρηματοδοτεί δρόμους και projects των μεγάλων ενεργειακών κολοσσών.
Διαβάστε επίσης: ΕΚΤ: Τι έδειξαν τα κλιματικά stress test για τις τράπεζες
Νέα τεστ
Στο πλαίσιο της αναθεώρησης, η ΕΤΕπ θα απαιτεί πιο αυστηρά τεστ για τη λειτουργία των δρόμων που θα χρηματοδοτεί, ειδικά όταν το κόστος ξεπερνά τα 25 εκατ. ευρώ, έτσι ώστε να υπολογίζεται η πιθανή κυκλοφοριακή συμφόρηση και δη, το κόστος των εκπομπών ρύπων που θα προκύπτουν από τα οχήματα.
Τα τεστ θα ελέγχονται με διαφανή τρόπο από την διοικητική επιτροπή και το συμβούλιο, που απαρτίζεται από εκπροσώπους και των 27 κρατών μελών της Ε.Ε., έτσι ώστε να διασφαλίζεται πως τα project είναι συμβατά με τους κλιματικούς στόχους της Ένωσης.
Οι επενδύσεις σε δρόμους αναλογούσαν στο 38% των κονδυλίων, ύψους 11 δισ. ευρώ, που δρομολόγησε η ΕΤΕπ για project του κλάδου των μεταφορών μόνο την περσινή χρονιά, παρά το γεγονός ότι η Τράπεζα είχε ανακοινώσει πως θα σταματούσε να στηρίζει έργα ορυκτών καυσίμων από τα τέλη του 2021 και να δίνει προτεραιότητα σε κλιματικά project με νέες επενδύσεις που θα έφταναν έως και το 1 τρισ. ευρώ μέχρι το 2030.
Μόλις πρόσφατα η τράπεζα έδωσε το πράσινο φως για την χορήγηση 30 εκατ. ευρώ για ένα τμήμα αυτοκινητοδρόμου στη Γαλλία, ενώ μελετά την χορήγηση περίπου 400 εκατ. ευρώ για αυτοκινητοδρόμους στην Πολωνία.
Αλλαγή προτεραιοτήτων
«Προσπαθούμε να τονώσουμε την ηλεκτροκίνηση και τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων και να μην έχουμε νέους δρόμους για αυτοκίνητα που κινούνται με ορυκτά καύσιμα, όμως είναι ένας συνδυασμός, οπότε δεν μπορούμε να πούμε πως δεν θα επενδύσουμε καθόλου σε δρόμους, όταν έχουμε αυτό το πολύ σημαντικό δίκτυο στην Ευρώπη» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Πίτερς.
Ο αντιπρόεδρος της ΕΤΕπ αναφέρθηκε κυρίως στην στήριξη της τράπεζας στο δίκτυο του Trans-European Transport Network, ένα δίκτυο δρόμων, σιδηροδρομικών διαδρομών και υδάτινων διαδρομών που έχει σχεδιαστεί για να ενώσει καλύτερα τα κράτη μέλη της Ε.Ε.. Το πρώτο σκέλος του δικτύου πρόκειται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2030.
Επίσης, εξήγησε πως η τράπεζα θα δώσει στο εξής μεγαλύτερη έμφαση στην υποστήριξη project αστικών μεταφορών, όπως το μετρό και το τραμ, για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού και την μείωση της χρήσης οχημάτων.
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων