Η μηχανή εξαγωγών της Κίνας είναι, σήμερα, πιο σημαντική από ποτέ, καθώς η εγχώρια παραγωγή της παρουσίασε ετήσια αύξηση μόλις 0,4%, το δεύτερο τρίμηνο. Δεδομένης της αδύναμης κατανάλωσης και της υποχώρησης της παγκόσμιας ζήτησης, είναι λογικό οι Κινέζοι παραγωγοί – οι οποίοι παράγουν τα πάντα, από φορτηγά πλοία μέχρι και λάμπες λάβας – να προσπαθούν να καταλάβουν από τους γείτονές τους κάποιο μέρος του μεριδίου της υπερπόντιας αγοράς. Αν το καταφέρουν αυτό, οι συνέπειες θα είναι σημαντικές.
Είναι δύσκολο να πιστέψουμε ότι υπάρχει οικονομία η οποία κατάφερε να έχει υψηλότερες αποδόσεις κατά τη διάρκεια τριών μηνών με συχνά lockdown, σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2021, όταν η ζωή κυλούσε ομαλά. Ο τομέας των ακινήτων – κλάδος που κινεί μέχρι και το ένα τρίτο της δραστηριότητας – βρίσκεται στα πρόθυρα κατάρρευσης, ενώ αγανακτισμένοι αγοραστές κατοικιών αδυνατούν να αποπληρώσουν τα ενυπόθηκα δάνειά τους. Αξιωματούχοι εκφράζουν, επίσης, σημαντικές ανησυχίες για το ενδεχόμενο να ξεσπάσει κρίση στην αγορά εργασίας. Έχουν ανοίξει οι «στρόφιγγες» δανεισμού και έχουν αυξηθεί οι δαπάνες για υποδομές, η πτώση, όμως, των αποδόσεων των επενδύσεων συνεπάγεται ότι, μετέπειτα, θα προκληθούν κι άλλα προβλήματα. Συνεπώς, η κεντρική τράπεζα ακολούθησε μία περισσότερο συντηρητική γραμμή σε ό,τι αφορά την αύξηση των επιτοκίων.
- Διαβάστε επίσης: Κίνα: Πώς ο Σι Τζινπίνγκ βλάπτει την οικονομία της χώρας
Ευτυχώς υπάρχει και ο τομέας των εξαγωγών. Η Κίνα κατάφερε να αυξήσει το μερίδιό της στις παγκόσμιες εξαγωγές κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, και να ελέγχει ένα επιβλητικό μερίδιο της τάξης του 15%, τον Μάρτιο. Ωστόσο, οι ρυθμοί ανάπτυξης έχουν υποχωρήσει, δεδομένου του ότι οι δυτικές οικονομίες «φλερτάρουν» με την ύφεση. Εάν κι αυτός ο πυλώνας, στον οποίο η Κίνα στηρίζεται για να πετυχαίνει υψηλές επιδόσεις, αρχίσει να παραπαίει, τότε θα επηρεαστούν αρνητικά κι άλλοι τομείς.
Τον Ιούνιο, το εμπορικό πλεόνασμα της Κίνας άγγιξε το ρεκόρ των 98 δισ. δολαρίων. Το γεγονός αυτό είναι αποθαρρυντικό για τις ξένες εταιρείες, οι οποίες ήλπιζαν να αυξήσουν τις πωλήσεις τους προς την Κίνα. Μας δείχνει, όμως, το πώς η Κίνα έχει καταφέρει να διατηρήσει βασικά τμήματα της εφοδιαστικής της αλυσίδας. Παρά τις φήμες περί ανάθεσης μέρους της παραγωγής σε χώρες της Ένωσης Κρατών της Νοτιοανατολικής Ασίας (ASEAN), το μηνιαίο εμπορικό έλλειμμα των εν λόγω χωρών με την Κίνα αυξήθηκε στα 17 δισεκατομμύρια δολάρια. Η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα βλέπουν τα πλεονάσματά τους σταδιακά να εξανεμίζονται, καθώς οι κινεζικές επιχειρήσεις αμφισβητούν τους «πρωταθλητές» τους σε τομείς όπως η ναυτιλία, η ρομποτική και τα αυτοκίνητα.
Σε έναν κόσμο όπου η απόλυτη ζήτηση παρουσιάζει πτώση, οι πωλητές ανταγωνίζονται περισσότερο για τους πελάτες που έχουν απομείνει. Καθώς οι κινεζικές εταιρείες προσπαθούν να διευρύνουν το μερίδιό τους σε μία όλο και μικρότερη πίτα, είναι πιθανό να ξεσπάσουν βίαιοι πόλεμοι τιμών που το Πεκίνο θα μπορούσε να υποστηρίξει μέσω φθηνής πίστωσης και συγκεκριμένων πολιτικών. Τον Απρίλιο, η κεντρική κυβέρνηση έθεσε σε εφαρμογή νέες εκπτώσεις φόρων εξαγωγών.
Η νίκη, πιθανότατα, να μην διαρκέσει για πολύ. Το να θέτουμε εκτός επιχειρηματικών δραστηριοτήτων τους ανταγωνιστές εξαγωγείς θα μπορούσε να οδηγήσει τις κοντινές οικονομίες σε ύφεση, η οποία, με τη σειρά της, θα μείωνε τη ζήτηση για κινεζικά προϊόντα και υπηρεσίες. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να αποκαταστήσει το εμπόριο, αλλά, υπό αυτές τις συνθήκες, οι γείτονες πιθανότατα να μην το εκτιμούσαν.
REUTERS BREAKINGVIEWS
Latest News
Πέντε «καυτές πατάτες» για τον νέο πρόεδρο των ΗΠΑ
Η νέα κυβέρνηση πρέπει να βρει έναν τρόπο να διατηρήσει την ανάπτυξη ενώ θα επανατοποθετήσει την οικονομία
Γιατί οι ισχυροί brokers χάνουν τον έλεγχό τους στην πολιτική των ΗΠΑ
Η αλλαγή της στάσης τους δείχνει πώς ο φόβος έχει ξεπεράσει την ελπίδα στην πολιτική των ΗΠΑ, ακόμη και στις αίθουσες συνεδριάσεων
Η επομένη των εκλογών στις ΗΠΑ και ο αλγόριθμος του Μασκ
Μια ιστορικά σφιχτή προεδρική κούρσα μπορεί να μην τελειώσει τη νύχτα - και θα μπορούσαν να ακολουθήσουν πολλαπλές κρίσεις
Η Adidas ξεπερνά τη Nike - Και η επιστροφή της έχει εμπόδια
Το ερώτημα πλέον δεν είναι πόσο γρήγορα μπορεί να ανακάμψει η Adidas, αλλά πόσο καιρό μπορεί να διατηρήσει τη δυναμική της
Η εταιρική Γερμανία πωλείται
Οι γερμανικές εταιρείες έχουν γίνει σχετικά μικρές και σχετικά φθηνές
Το νέο αφεντικό της Nike θα μπορούσε να εξετάσει το ενδεχόμενο να γίνει Big Sneaker
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, το μερίδιο αγοράς της Nike έχει υποχωρήσει από 9,5% το 2014 σε 7,5% το 2023
Ο πληθωρισμός δεν έχει πεθάνει, απλώς αναπαύεται - Το déjà vu του '70
Σήμερα δεν είναι redux του 1973. Ωστόσο, υπάρχουν μερικές ενδιαφέρουσες ομοιότητες
Αν είσαι τόσο χαρούμενος, γιατί αγοράζεις τόσο χρυσό;
Το ράλι που δεν θα σταματήσει
Ο διευθύνων σύμβουλος της Nestlé πρέπει να ιππεύσει δύο άλογα ταυτόχρονα
Ο τομέας του καφέ στο σπίτι και η φροντίδα των κατοικιδίων οδηγούν τις πωλήσεις για τη Nestlé
Ο Ντίμον ξαναγράφει τους νόμους της οικονομίας - Το χρυσό του άγγιγμα στη JP Morgan
Η τεχνολογία, οι κανονισμοί και η αδράνεια των πελατών έχουν αλλάξει τους κανόνες