
Πριν από τον ζοφερό χειμώνα, πριν καν αυξηθούν οι δόσεις δανείων και οι ρυθμίσεις οφειλών λόγω της ανόδου των επιτοκίων, πριν από τα έξοδα του Σεπτεμβρίου για ακριβότερα σχολικά, φροντιστήρια κ.λπ., τα νοικοκυριά έχουν ήδη μειώσει τις αγορές ακόμη και για βασικές κατηγορίες προϊόντων πρώτης ανάγκης, «αποκαλύπτοντας» τι πρόκειται να ακολουθήσει.
Ηδη, σύμφωνα με στέλεχος αλυσίδας σουπερμάρκετ, σε επίπεδο όγκου πωλήσεων η μείωση φτάνει το 9% το πρώτο εξάμηνο εφέτος συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Η ίδια εικόνα συνεχίζεται και τον Ιούλιο, με τους καταναλωτές να αναζητούν προσφορές και φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Διαβάστε επίσης: Eurostat: Στο 11,6% εκτινάχθηκε ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Ιούνιο
«Τρεις στους τέσσερις καταναλωτές, περίπου το 74%, αγοράζει με κριτήριο μόνο την τιμή. Η ενέργεια τρώει από το διατιθέμενο εισόδημα, σε μέσους όρους, το 17%» σύμφωνα με έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πώλησης.
Γάλα, γιαούρτια, τυριά, αβγά, ξηροί καρποί, φρούτα, κρέας, κατεψυγμένα τρόφιμα, κονσέρβες, σνακ, αναψυκτικά, αρτοσκευάσματα, είδη ζαχαροπλαστικής, όσπρια, φρέσκα ψάρια και θαλασσινά, αλκοολούχα ποτά, χαρτικά, απορρυπαντικά και είδη προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς είναι τα βασικά ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα που οι πωλήσεις τους σε όγκο έχουν μειωθεί από 0,5% έως και 13,5%.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των γαλακτοκομικών, όπου ο όγκος πωλήσεων υποχωρεί περίπου 7% στο εξάμηνο εφέτος, σύμφωνα με τις εταιρείες μετρήσεων, ενώ σε ποσοστό 6% μειώνεται ο όγκος των πωλήσεων των κατεψυγμένων και κατά 8% στα απορρυπαντικά.
Διαβάστε επίσης: Ακρίβεια: «Μαύρες» προβλέψεις για Ιούλιο – Αύγουστο – Ποια προϊόντα οδηγούν την κούρσα των ανατιμήσεων
Με δεδομένο ότι το κόστος των πρώτων υλών και των τιμών εισαγωγών συνεχίζει να αυξάνεται, οι προβλέψεις για την πορεία του όγκου πωλήσεων είναι μάλλον δυσοίωνες παρά την πολύ καλή πορεία του τουρισμού.
Για παράδειγμα, λόγω της τεράστιας έλλειψης σε πρόβειο γάλα αυτή την περίοδο, οι γαλακτοβιομηχανίες δίνουν τιμή στα 1,70 ευρώ το κιλό για να το αγοράσουν, όταν πέρυσι τον Ιούλιο οι τιμές δεν ξεπερνούσαν το 1,20 ευρώ ανά κιλό.
Τρομακτικές αυξήσεις
Από τον Νοέμβριο του 2021 που η ακρίβεια άρχισε να δείχνει τα δόντια της, το αλεύρι έχει ανατιμηθεί σε ποσοστό της τάξης του 33,3%, ενώ από πέρυσι τον Ιούνιο η αύξηση φτάνει στο 79,6%.
Κατά 33,8% έχουν ακριβύνει τα αβγά μέσα σε οκτώ μήνες, ενώ στο ίδιο διάστημα έχει αυξηθεί 8% η τιμή στο ράφι για το ελαιόλαδο, 15% στο νωπό γάλα, 23,2% στο ψωμί του τοστ, 41,3% στις πατάτες, 34,2% στο αραβοσιτέλαιο, 18% στη συσκευασμένη φέτα και 61% στο ηλιέλαιο.
Με βάση τις καλοκαιρινές προβλέψεις για την Ελλάδα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι το 2022 ο πληθωρισμός θα διαμορφωθεί στο 8,9% από 6,3% που προέβλεπε την άνοιξη, για να αρχίσει να υποχωρεί σταδιακά το 2023 και να φτάσει στο 3,5% το επόμενο έτος έναντι πρόβλεψης για 1,9% τον Μάιο.
Εκτός από τη διατήρηση του υψηλού πληθωρισμού, η εξασθένηση της δυναμικής στη δημιουργία θέσεων εργασίας, ιδίως λόγω της ασθενέστερης ανάκαμψης, αναμένεται να λειτουργήσει ως τροχοπέδη στις δαπάνες των νοικοκυριών τα επόμενα τρίμηνα, αναφέρεται από την Κομισιόν.
Επιστροφή στο 2015
Με τον πληθωρισμό στο ράφι να εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει το 10% μέσα στις επόμενες εβδομάδες, καθώς δεν υπάρχει κανένα ορατό σημάδι συγκράτησης, οι καταναλωτές στρέφονται στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παρά το γεγονός ότι ακριβαίνουν περισσότερο από τα επώνυμα, αφού και σε αυτή την περίπτωση παραμένουν φθηνότερα.
Για πρώτη φορά μετά το 2015 (περίοδος βαθιάς κρίσης) το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξάνεται αγγίζοντας πλέον το 16%, όταν την ίδια ώρα ο τζίρος στα σουπερμάρκετ υποχωρεί.
Οι κύριες κατηγορίες με αύξηση των πωλήσεων ιδιωτικής ετικέτας εξακολουθούν να είναι τρόφιμα (όσπρια, ζυμαρικά κ.ά.) αλλά και τα προϊόντα οικιακής φροντίδας (χαρτί κουζίνας, καθαριστικά κ.ά.).
Σε κίνδυνο τα κέρδη
Η αδυναμία των καταναλωτών να αντεπεξέλθουν στο αυξημένο κόστος αποτυπώνεται και στην κάτω γραμμή των αποτελεσμάτων σουπερμάρκετ και προμηθευτών.
Μόλις μία επιχείρηση στις δέκα (ποσοστό 11%) αναμένει καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα για εφέτος, με βάση την κυλιόμενη έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών.
Πρακτικά, 1 στις 4 επιχειρήσεις του κλάδου του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας τροφίμων αναμένει ζημιές το 2022. Μόλις 1 στις 2 αναμένει κέρδη, αλλά και από αυτές οι μισές εταιρείες αναμένουν οριακή αύξηση κάτω του 2%.


Latest News

Πώς μπορεί να «φουσκώσει» ο κρατικός κουμπαράς – Θα δοθεί κοινωνικό μέρισμα;
Τα εμπόδια και οι ευκαιρίες για να αυξηθεί το πλεόνασμα – Υπό ποιες προϋποθέσεις θα μπορούσε η κυβέρνηση να δώσει κοινωνικό μέρισμα

Τρομακτική αύξηση των θανατηφόρων εργατικών ατυχημάτων
Πρωτοβουλία για κοινωνικό διάλογο γύρω από τις συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας ζητά από την κυβέρνηση η ΓΣΕΕ

Ο κίνδυνοι, η στάσιμη παραγωγικότητα και οι επενδύσεις – Τα «καμπανάκια» του ΙΟΒΕ
Αν ο κίνδυνος μιας έντονης κρίσης είναι πολύ μικρός (αναφορικά με τους δασμούς), δεν ισχύει το ίδιο για το ενδεχόμενο στασιμότητας στην ελληνική οικονομία

Ταμείο Ανάκαμψης: Τα πρώτα μαθήματα από το RRF – Τα συμπεράσματα των ευρωβουλευτών από την Αθήνα
Oι ευρωβουλευτές της Ομάδας Εργασίας για την εφαρμογή του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας βρίσκονται από χθες στην Αθήνα

Συνεδρίασε η Κυβερνητική Επιτροπή για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση
Στόχος της συνεδρίασης ήταν η ενημέρωση των μελών της Επιτροπής για το διαμορφωμένο στρατηγικό πλαίσιο της Δίκαιης Μετάβασης τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο

Στα 41,7 δισ. αυξήθηκαν τα υπό διαχείριση κεφάλαια των Ελλήνων θεσμικών το α' 3μηνο του 2025
Oι υψηλότερες αποδόσεις καταγράφηκαν στους μετοχικούς Ο.Σ.Ε.Κ.Α. Δείκτη με 16,13%

Παπαθανάσης: Επιπλέον πόροι 83,86 εκατ. στους πληγέντες από τον Daniel
Το σχέδιο χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ταμείο Συνοχής και το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο +

ΙΟΒΕ: Χαμηλώνει στο 2,2% τον πήχη για την ανάπτυξη στην Ελλάδα - Ο ρόλος των δασμών
Ο πρόεδρος του ΙΟΒΕ Ιωάννης Ρέτσος εκτίμησε ότι η παγκόσμια αναταραχή δεν θα επηρεάσει αρνητικά τον ελληνικό τουρισμό, τουλάχιστον για φέτος
![Μετακόμιση: Ποια είναι τα κίνητρα και τα κριτήρια των Ελλήνων [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/ot_metakomisi-600x352.png)
Γιατί μετακομίζουν οι Έλληνες και οι Ευρωπαίοι – Οι νέες τάσεις [γραφήματα]
Τι δείχνει πανευρωπαϊκή έρευνα «European Housing Trend Report 2024» που πραγματοποίησε το κτηματομεσιτικό δίκτυο RE/MAX Europe για την μετακόμιση σε Ελλάδα και Ευρώπη

Υπέρβαση 1,83 δισ. στα φορολογικά έσοδα το πρώτο τρίμηνο
Προϋπολογισμός: Εν μέρει οφείλεται στην καλύτερη απόδοσης στην είσπραξη των φόρων του τρέχοντος έτους (Φ.Π.Α, ΕΦΚ) κάτι που οφείλεται στην εκτεταμένη ακρίβειας