Καθώς η άνοδος της στάθμης των θαλασσών αναμένεται να κυμανθεί στο ανώτατο όριο των προβλέψεων τον επόμενο αιώνα, οι επιστήμονες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την ευρύτερη ναυτιλιακή βιομηχανία. Μετά την αρρυθμία διαρκείας που προκάλεσε η πανδημία στα λιμάνια παγκοσμίως, η πιθανότητα αύξησης της στάθμης των θαλασσών από 30 έως 90 εκατοστά μέχρι το τέλος του αιώνα, προκαλεί «πονοκέφαλο» στους επιστήμονες, καθώς ο καθένας μπορεί να αναλογιστεί τον πιθανό αντίκτυπο από τη μεταβολή στην κινητήριο δύναμη της γης.
Η άνοδος της θερμοκρασίας των θαλασσών λόγω του φαινομένου του θερμοκηπίου αυξάνει τον όγκο τους και αυτό ευθύνεται για το ένα τρίτο της παρατηρηθείσας ανόδου της στάθμης, ενώ τα υπόλοιπα δύο τρίτα προκύπτουν από την τήξη των πάγων στη Γροιλανδία, την Ανταρκτική και αλλού. Το ουσιώδες σχετικά με τις προβλέψεις αυτές είναι ότι αφορούν διαδικασίες που δεν μπορούν να αντιστραφούν, ακόμη και αν ληφθούν δραστικά μέτρα. Ο αγώνας για τον περιορισμό των εκπομπών ρύπων αφορά την αποφυγή ακόμη μεγαλύτερων αλλαγών στο κλίμα του πλανήτη.
Η στάθμη των θαλασσών έχει ανέβει σχεδόν 8 εκατοστά από το 1992, με αποτέλεσμα πολλές φορές π.χ. η παλίρροια να εισβάλει στους δρόμους του Μαϊάμι, κάτι που πριν από λίγες δεκαετίες δεν συνέβαινε. Τα 8 εκατοστά είναι ο παγκόσμιος μέσος όρος, ενώ σε κάποιες περιοχές η άνοδος έχει ήδη αγγίξει τα 23 εκατοστά.
Διαβάστε επίσης: Έως το 2023 υψηλοί ναύλοι και συμφόρηση στα λιμάνια
Καταιγίδες
Σύμφωνα με ανάλυση που δημοσίευσε ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός Environmental Defense Fund (EDF), η άνοδος της στάθμης της θάλασσας, οι πιο έντονες καταιγίδες και οι ανερχόμενες τροπικές καταιγίδες θα επισκέπτονται ολοένα και πιο συχνά πολλά από τα περίπου 3.800 λιμάνια του κόσμου, τα οποία αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι των πόλεων στις οποίες βρίσκονται. Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, το κάθε λιμάνι έχει ανεπτυγμένο ένα ολόκληρο δίκτυο μεταφορών, σιδηροδρομικά συστήματα, αυτοκινητοδρόμους, βιομηχανίες κ.α., προκειμένου να είναι λειτουργικό και στο πλαίσιο αυτό, πιθανή προσαρμογή στις νέες συνθήκες είναι ιδιαίτερα δύσκολη και κοστοβόρα.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του λιμανιού της Νέας Υόρκης όταν «χτύπησε» το 2012 ο τυφώνας Σάντι, το μεγαλύτερο σύστημα τροπικών καταιγίδων που έχει καταγραφεί στον Ατλαντικό. Για μία εβδομάδα έκλεισε μεγάλο μέρος του λιμανιού, με αποτέλεσμα 25.000 εμπορευματοκιβώτια πλοίων να εκτραπούν σε άλλα λιμάνια.
Επιπλέον, ορισμένα τερματικά και εγκαταστάσεις θαλάσσιας υποστήριξης ήταν εκτός λειτουργίας για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, λόγω διακοπής ρεύματος και κατεστραμμένου εξοπλισμού. Τα δεξαμενόπλοια δεν μπορούσαν να εκφορτώσουν, ενώ οι ζημιές στις υπόλοιπες υποδομές ανήλθαν στα 2,2 δισ. δολάρια.
Δεδομένου του κεντρικού ρόλου που διαδραματίζουν τα λιμάνια στο παγκόσμιο εμπόριο, απαιτείται συντονισμένη προσπάθεια για την προετοιμασία και προστασία τους, ωστόσο εκ των πραγμάτων δεν θα μπορέσουν όλα να διασωθούν. Πολλά μικρά και μεσαία λιμάνια που παρέχουν απαραίτητες υπηρεσίες στις τοπικές οικονομίες δεν έχουν τους πόρους που χρειάζονται, ενώ «γίγαντες» όπως το Λονγκ Μπιτς και η Νέα Υόρκη ίσως έχουν την οικονομική δύναμη και την τεχνογνωσία για να προλάβουν. Καθώς τα χρόνια περνούν, χιλιάδες μικρότερες υποδομές μένουν με την ελπίδα ότι η τύχη τους δεν θα συγκρουστεί με τα επερχόμενα κύματα της αναδυόμενης κρίσης.
Latest News
Πίστωση χρόνου για τα πρόστιμα στα EV ζητά η Γαλλία
Μεγαλύτερη ευελιξία ζητούν ευρωπαικές κυβερνήσεις και αυτοκινητοβιομηχανίες για το ζήτημα των ορίων στα ποσοστά εκπομπών των αυτοκινήτων
Εως το 2025 η Ευρώπη θα παράγει ετησίως 32 GW από ανεμογεννήτριες
Η Γερμανία ενισχύοντας τα έργα ΑΠΕ, τετραπλασίασε τις αδειοδοτήσεις για νέα χερσαία αιολικά πάρκα
«Μαρσάρει» η F1 με στόχο τις μηδενικές εκπομπές
H Formula 1, που αποτελεί το κορυφαίο πρωτάθλημα αγώνων αυτοκινήτου, στρέφει την τεχνογνωσία του στην υπερθέρμανση του πλανήτη
Το deal της AKTOR στην αποθήκευση ενέργειας – H εξαγορά από Enercoplan και οι επενδύσεις 1,5 δισ.
H AKTOR, σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΤ, εξαγόρασε χαρτοφυλάκιο έργων αντλησιοταμίευσης της Enercoplan Energy & Investments
Η Xiaomi παρέδωσε 20.000 EV τον Οκτώβριο - Μήνες μόνο μετά το πρώτο της
Το αξιοσημείωτο είναι ότι η Xiaomi παρέδωσε το πρώτο αυτοκίνητο της πριν λίγους μήνες
Τα έσοδα της BYD ξεπέρασαν της Tesla για πρώτη φορά
Τα έσοδα της BYD αυξήθηκαν κατά 24% καθώς οι κρατικές επιδοτήσεις δίνουν ώθηση στην αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας
Τι θα συνέβαινε στην Αθήνα αν είχαμε το ίδιο καιρικό φαινόμενο με τη Βαλένθια
Όπως ανέφερε ο κ. Λέκκας «οι φυσικές διεργασίες, είναι φυσικές διεργασίες. Ό, τι και να κάνουμε εμείς, αυτές ακολουθούν τους δικούς τους νόμους
Πονοκέφαλος η έκρηξη των επενδύσεων στις ΑΠΕ - Με νέους κανόνες η πρόσβαση στο σύστημα ηλεκτρισμού
Πώς θα αποκατασταθεί το μπλακ άουτ στις επενδύσεις ΑΠΕ - Έρχονται νέοι κανόνες πρόσβασης στο ηλεκτρικό σύστημα σε συνθήκες κορεσμού
Τι προκάλεσε τις φονικές πλημμύρες στη Βαλένθια – Το μοτίβο που φοβίζει τους επιστήμονες στην Ελλάδα
Οι πλημμύρες όπως της Βαλένθια είναι εικόνα από το μέλλον προειδοποιούν οι επιστήμονες που επισημαίνουν ότι χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για την κλιματική αλλαγή
Σε ρότα υλοποίησης η αποθήκη CO2 στον Πρίνο - Αίτηση κοινοτικής χρηματοδότησης 1,1 δισ. ευρώ
Στην υπόγεια αποθήκη θα διοχετεύεται διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν μεγάλες βιομηχανίες στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή