Σε ασφυκτικό κλοιό βρίσκεται η εστίαση με τις επιχειρήσεις του κλάδου να δίνουν μάχη για να συγκρατήσουν τις τιμές τους, καθώς ενέργεια και πρώτες ύλες έχουν αυξηθεί δραματικά. Ακόμα και οι δυνατότητες να επιτύχουν καλύτερες τιμές είναι περιορισμένες αφού και για τους προμηθευτές τους οι αλλαγές των τιμών είναι καθημερινό φαινόμενο.
Αποκαλυπτική είναι η έρευνα της της ΓΣΕΒΕΕ σύμφωνα με την οποία οι περισσότερες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ρευστότητας αφενός στον απόηχο της υγειονομικής κρίσης, αφετέρου λόγω της εκτίναξης των τιμών εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης, με αποτέλεσμα σχεδόν οκτώ στις 10 έχουν χρέη προς το Δημόσιο ή προς ιδιώτες.
Το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων εστίασης αυξήθηκε μεσοσταθμικά κατά 41,7% το τελευταίο 12μηνο λόγω της αύξησης της ενέργειας, της προμήθειας πρώτων υλών/εμπορευμάτων, των καύσιμων, της εργασίας και του ενοικίου.
Οι ανατιμήσεις
Προκειμένου να αντεπεξέλθει στο αυξημένο κόστος η πλειονότητα των επιχειρήσεων (81,7%) προχώρησε σε αύξηση τιμών που μεσοσταθμικά έφτασε το 10,7% μέσα στο τελευταίο έτος.
Σχεδόν 1 στις 2 επιχειρήσεις του δείγματος (49,4%) έχουν αυξήσει τις τιμές τους έως και 10%, περισσότερες από 4 στις 10 επιχειρήσεις (43,9%) έχουν αυξήσει τις τιμές από 11% έως 20%, ενώ μόλις το 6,7% των επιχειρήσεων του δείγματος αύξησε τις τιμές περισσότερο από 20%.
Μάλιστα, το 16,8% των επιχειρήσεων του δείγματος δήλωσαν πως δεν έχουν μεταβάλει τις τιμές τους, κατά τους τελευταίους 12 μήνες.
Μεσοσταθμικά στο σύνολο του δείγματος οι τιμές πώλησης αγαθών/υπηρεσιών τους τελευταίους 12 μήνες αυξήθηκαν κατά 10,7% (ενώ όπως αναφέρθηκε παραπάνω η μεσοσταθμική αύξηση του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων του δείγματος ήταν 41,7%).
Σε σχέση με το επόμενο διάστημα, περισσότερες από 1 στις 2 επιχειρήσεις του δείγματος (55,4%) δήλωσαν ότι θα αυξήσουν τις τιμές τους μέχρι το τέλος του 2022, έναντι μόλις του 13,2% που δήλωσε πως θα τις διατηρήσει σταθερές. Επιπλέον, το 31,4% των επιχειρήσεων δεν γνωρίζει εάν θα μεταβάλει τις τιμές του το επόμενο διάστημα.
Όσον αφορά τα μέτρα που οι επιχειρήσεις θεωρούν ότι πρέπει να εφαρμοστούν για την συγκράτηση των τιμών, τα σημαντικότερα είναι η μείωση του ΦΠΑ για το 64,9% των επιχειρήσεων του δείγματος, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών για το 52,7%, η μείωση των ειδικών φόρων στην ενέργεια και τα καύσιμα για το 42,9% και ακολουθούν η επιδότηση των επιχειρήσεων για το επιπρόσθετο κόστος ενέργειας (35,6%), η περαιτέρω μείωση της φορολόγησης (34,6%) και η εφαρμογή αυστηρότερων κανόνων ανταγωνισμού από τις ρυθμιστικές αρχές έναντι ολιγοπωλιακών πρακτικών που χειραγωγούν τις τιμές (19%).
«Γονατίζουν» τα νοικοκυριά
Την ίδια στιγμή, τα νοικοκυριά βρίσκονται αντιμέτωπα με τον κίνδυνο να στερούνται βασικά αγαθά και είδη πρώτης ανάγκης.
Διαβάστε επίσης: PwC: Πώς αλλάζουν τις καταναλωτικές συνήθειες πληθωρισμός και διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα
Το κόστος είναι δυσβάστακτο και πολλοί είναι αυτοί που «κόβουν» από παντού, προκειμένου να ανταπεξέλθουν στα νέα δεδομένα.
Την κούρσα των ανατιμήσεων σέρνει η ενέργεια και τα καύσιμα, ενώ οι πολίτες στερούνται τις διακοπές τους, καθώς το κόστος των εισιτηρίων αλλά και της διαμονής είναι αρκετά υψηλό. Μεταξύ αυτών και στο διατροφικό πακέτο οι αυξήσεις είναι επίσης πολύ υψηλές και οι τιμές στα είδη πρώτης ανάγκης τραβούν την ανηφόρα.
Η φτώχεια
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στο 28,3% του πληθυσμού της χώρας διαμορφώνεται το ποσοστό του πληθυσμού που βρίσκεται σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικό αποκλεισμό το 2021, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 0,9% σε σχέση με το 2020.
Το κατώφλι της φτώχειας ανέρχεται στο ποσό των 5.251 ευρώ ετησίως ανά μονοπρόσωπο νοικοκυριό και σε 11.028 ευρώ για νοικοκυριά με δύο ενήλικες και δύο εξαρτώμενα παιδιά ηλικίας κάτω των 14 ετών, και ορίζεται στο 60% του διάμεσου συνολικού ισοδύναμου διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, το οποίο εκτιμήθηκε σε 8.752 ευρώ, ενώ το μέσο ετήσιο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών της Χώρας εκτιμήθηκε σε 17.089 ευρώ.
Latest News
Black Friday με… «εγγύηση χαμηλότερης τιμής» από τα Public
Η νέα υπηρεσία από τα Public που μετατρέπει τις προσφορές σε μια «σίγουρη» αγοραστική εμπειρία
Θεοδωρικάκος: Έλεγχοι σε πάνω από 10.000 κωδικούς και σε περισσότερες από 100 αλυσίδες καταστημάτων
«Μέλημά μας η στήριξη της υγιούς επιχειρηματικότητας και η προστασία των καταναλωτών«, λέει ο Τάκης Θεοδωρικάκος
ΤΧΣ: Αποεπένδυση από τις συστημικές τράπεζες και βιώσιμη ανάπτυξη τα ορόσημα του 2023
Τι αναφέρουν στελέχη του ΤΧΣ για τη στρατηγική το 2023
Πώς η Φάρμα Κουκάκη κόντρα στο ρεύμα κερδίζει από το γάλα
Ρεκόρ σε πωλήσεις, κέρδη και εξαγωγές το 2023 για τη Φάρμα Κουκάκη – Αύξηση μεριδίων σε 11 κατηγορίες γαλακτοκομικών
Πώς θα αξιοποιήσουν οι τράπεζες τα υψηλά «μαξιλάρια» ρευστότητας
Τι σχεδιάζουν οι τράπεζες για να αυξήσουν το αποτύπωμά τους - Έρχονται κινήσεις επέκτασης εντός και εκτός συνόρων
Ποιες εταιρείες επενδύουν στην απολιγνιτοποίηση - Τα 6 μεγάλα projects
Έργα συνολικού προϋπολογισμού 141,558 εκατ. ευρώ πραγματοποιούνται από 6 μεγάλες εταιρείες στις περιοχές όπου συνέβη η απολιγνιτοποίηση
Νέος γύρος συγκέντρωσης στα σούπερ μάρκετ - Τα χαμηλά κέρδη και τα μέτρα για τις τιμές
Τι «βλέπει» ο Αριστοτέλης Παντελιάδης για τις τιμές στα σούπερ μάρκετ - Γιατί δεν θα επιστρέψουν ποτέ εκεί που ήταν στα προ τριετίας
Restart για την Electrolux με νέα δομή και νέα προϊόντα – Οι στόχοι
Η... 105 ετών Electrolux τον τελευταίο χρόνο ολοκλήρωσε την αναδόμηση και τον προσανατολισμό της - Οι αλλαγές που έγιναν σε επίπεδο ελληνικής αγοράς
Τζαννετάκης (Motor Oil): Μηνύματα για μέρισμα αλλά και για το πλαφόν στα καύσιμα
Τι είπε ο Πέτρος Τζαννετάκης αναπληρωτής CEO της Motor Oil στους αναλυτές για τις επιπτώσεις από την πυρκαγιά στο διυλιστήριο
Στις 12 Δεκεμβρίου η ΓΣ της Μπλε Κέδρος για την ακύρωση 700.000 ιδίων μετοχών
Ποια θέματα θα συζητηθούν