Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία στα τέλη Φεβρουαρίου και ο αποκλεισμός των ουκρανικών λιμανιών στη Μαύρη Θάλασσα προκάλεσε έλλειψη βασικών πρώτων υλών και, κατ’ επέκταση, εκτόξευση των τιμών. Η Ουκρανία είναι ο πέμπτος μεγαλύτερος εξαγωγέας σιταριού στον κόσμο, αντιπροσωπεύοντας το 80% των εισαγωγών σίτου του Λιβάνου και όντας ο μεγαλύτερος προμηθευτής σε χώρες όπως Σομαλία, Συρία και Λιβύη.
Για έξι μήνες όλα αυτά έχουν σταματήσει λόγω του πολέμου. Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα Ουκρανία, Ρωσία και Τουρκία συμφώνησαν με τα Ηνωμένα Έθνη στη δημιουργία ασφαλών διόδων στο εμπόριο σιτηρών και λιπασμάτων, ώστε να εξομαλυνθεί ο αντίκτυπος της επισιτιστικής κρίσης. Από την Παρασκευή, καθώς τρία ουκρανικά λιμάνια ξανανοίγουν, 17 πλοία είναι έτοιμα να φύγουν με περισσότερους από 600.000 τόνους εμπορεύματος, σύμφωνα με πληροφορίες Ουκρανών αξιωματούχων.
Διαβάστε επίσης: Ναυτιλία: Σκληρή παρτίδα πόκερ με τα ουκρανικά σιτηρά
Η ασφάλεια της βρετανικής Lloyd’s
Η Ascot, το ασφαλιστικό παράρτημα της βρετανικής Lloyd’s, ανακοίνωσε ότι θα καλύψει έως και 50 εκατομμύρια δολάρια ανά φορτηγό πλοίο, ενθαρρύνοντας της ναυτιλιακές εταιρείες να κάνουν το ταξίδι. Όμως ακόμα υπάρχει φόβος για δυο βασικούς λόγους: την πιθανή ύπαρξη ναρκών στα λιμάνια και τον κίνδυνο ρωσικής στρατιωτικής επιθετικότητας. Ο διευθυντής της Άσκοτ Κρις ΜακΓκιλ, δήλωσε σήμερα το πρωί στο BBC ότι «η εταιρεία θα αποζημιώσει το πλοίο που θα δεχτεί στρατιωτική επίθεση, όμως διατηρεί το δικαίωμα να ακυρώσει όλα τα υπόλοιπα συμβόλαια αμέσως μετά». Γι αυτό πολλοί πλοιοκτήτες ανησυχούν ότι αν στείλουν τα πλοία τους στην Μαύρη Θάλασσα δεν θα μπορέσουν να τα βγάλουν ξανά, παρά τις διαβεβαιώσεις του ουκρανικού στρατού να βοηθήσει στην είσοδο και έξοδό τους.
Διαβάστε επίσης – Ο πόλεμος των σιτηρών το 1867
Η βρετανίδα υπουργός Εξωτερικών Λιζ Τρας καλωσόρισε την κίνηση και να καλεί τον Πούτιν να σεβαστεί τις διελεύσεις και «να επιτρέψει στα πλοία να φύγουν από την Ουκρανία ώστε να μειώσει την τεράστια ζημιά που έχει προκαλέσει ο πόλεμός του στην επισιτιστική ασφάλεια». Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, όποτε και αν φύγει το πρώτο πλοίο, το δρομολόγιο θα γίνει δοκιμαστικά και μετά θα ακολουθήσουν τα υπόλοιπα κονβόι. Ο υπουργός Εξωτερικών της Ουκρανίας Ντιμίτρο Κουλέμπα δήλωσε ότι «πρέπει να υπολογιστούν τα πάντα για την πρώτη διαδρομή, να εξεταστούν για ξανά δυο και τρεις φορές».
Ο προορισμός του πρώτου πλοίου δεν έχει γίνει ακόμα γνωστός, όμως επικεφαλής της ανθρωπιστικής βοήθειας των Ηνωμένων Εθνών έχει γνωστοποιήσει ότι προτεραιότητα είναι η Σομαλία, καθώς οχτώ περιοχές της χώρας βρίσκονται ήδη στα όρια του λιμού.
Ζωή Κατζαγιαννάκη, Λονδίνο
Πηγή: Deutsche Welle
Latest News
Και η Hugo Boss σε πτώση - Τι ανακοίνωσε ο γερμανικός οίκος μόδας
Η δεύτερη αναθεώρηση της χρονιάς μετριάζει εκ νέου τον στόχο πωλήσεων σε αύξηση 1% έως 4%
TotalEnergies: H παραγωγή πετρελαίου θα φτάσει στο υψηλότερο επίπεδο του guidance β’ τριμήνου
Η TotalEnergies αναμένει ότι η παραγωγή ορυκτών καυσίμων θα φτάσει κοντά στα 2,45 χιλιάδες βαρέλια ισοδύναμου πετρελαίου την ημέρα
Ενοχές ή επενδύσεις; Τι κρύβεται πίσω από την πρωτοβουλία κυκλικής οικονομίας της Shein
Μήπως η επένδυση ύψους 216 εκατομμυρίων δολαρίων είναι ένα ακόμη τρικ του κολοσσού της γρήγορης μόδας;
Για πρώτη φορά μετά το 2022 - Αύξηση ζήτησης καταναλωτικών δανείων βλέπει η ΕΚΤ
Η ΕΚΤ άρχισε να μειώνει τα επιτόκια τον Ιούνιο, αλλά το κόστος δανεισμού στις χρηματοπιστωτικές αγορές άρχισε να μειώνεται πολύ νωρίτερα
«Λουκέτο» στο γραφείο της Kaspersky στις ΗΠΑ - Απολύσεις εργαζομένων
Η εξέλιξη έρχεται αφού το αμερικανικό υπουργείο Εμπορίου ανακοίνωσε ότι απαγορεύει την πώληση λογισμικού της Kaspersky στις ΗΠΑ από τις 20 Ιουλίου
Γιατί τα "brand" ειδών πολυτελείας στην Κίνα κάνουν μεγάλες εκπτώσεις
Οι εκπτώσεις στη χώρα προσφέρονται κυρίως από σημαντικές φίρμες όπως η Versace και η Burberry, καθώς οι άλλοτε...αδηφάγοι καταναλωτές της μεσαίας τάξης της Κίνας γίνονται πιο λιτοί
Μήνυμα Ντίμον για ενότητα και εναντίωση σε πράξεις μίσους
Ο Τζέιμι Ντίμον έστειλε email στους εργαζόμενους της JPMorgan μετά την απόπειρα δολοφονίας Τραμπ
Κι όμως η Ιαπωνία έχει τη λύση για τις επιχειρήσεις-ζόμπι: Αφήστε τις να αποτύχουν
Η κυβέρνηση βρίσκεται σε δίλημμα: συγχωνεύσεις και εξαγορές ή χρεοκοπίες και απολύσεις μεγάλης κλίμακας;
Σε «έκρηξη» παραγγελιών προσβλέπει η ολλανδική ASML
Αναλυτές θεωρούν ότι η σύσταση για την εταιρεία θα αναβαθμιστεί καθώς κορυφαίοι κατασκευαστές ημιαγωγών ενδέχεται να αυξήσουν αλλά και να επιταχύνουν τις αγορές σχετικού εξοπλισμού
Βρετανία προς G7: Είμαστε έτοιμοι για μια πιο ώριμη, πιο ισότιμη σχέση με την ΕΕ
Η νέα κυβέρνηση στη Βρετανία αναμένεται να προωθήσει πιο μετριοπαθείς μεταρρυθμίσεις και σε πιο ζεστό τόνο με τις Βρυξέλλες