Μπορεί στις Ηνωμένες Πολιτείες, να καταγράφηκε σημαντική αύξηση των καταθέσεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας, δημιουργώντας ένα καταναλωτικό «μαξιλαράκι», ωστόσο η εικόνα δεν είναι η ίδια στην Ευρώπη.
Σε ανάλυση της Ευρωπαϊκής Κεντρική Τράπεζας, που δόθηκε στη δημοσιότητα τη Δευτέρα, αναφέρεται ότι μόνο το ένα πέμπτο των νοικοκυριών της ευρωζώνης κατάφεραν να ενισχύσουν τις αποταμιεύσεις τους στην πανδημία. Κι αυτό σημαίνει ότι η πλειοψηφία δεν έχει πλέον ένα καλό αποθεματικό προκειμένου να αντιμετωπίσει το πληθωριστικό κύμα.
Διαβάστε επίσης – Η «ακτινογραφία» των Ελλήνων καταθετών εν μέσω πανδημίας [Πίνακες]
Η μελέτη βασίζεται σε έρευνα σε έξι από τις μεγαλύτερες οικονομίες της περιοχής το 2020 και το 2021. Κατά το διάστημα αυτό το 20% κατάφερε να αυξήσει τις αποταμιεύσεις του και το 16% είδε συρρίκνωση κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
«Η κατανομή της εξοικονόμησης που συσσωρεύτηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19, μπορεί επομένως να περιορίσει τον βαθμό στον οποίο αυτές οι εξοικονομήσεις μπορούν να θωρακίσουν τη συνεχιζόμενη ανάκαμψη της κατανάλωσης από τις αρνητικές επιπτώσεις της πρόσφατης αύξησης των τιμών της ενέργειας», έγραψαν οι οικονομολόγοι Maarten Dossche, Δημήτρης Γεωργαράκος, Aleksandra Kolndrekaj και Francisco Tavares στο μηνιαίο δελτίο της ΕΚΤ.
Διαβάστε επίσης – Πληθωρισμός: Ο «κανόνας του 72» και πώς επηρεάζει τις καταθέσεις
Και αυτό το συμπέρασμα μπορεί να έχει επιπτώσεις στην τρέχουσα πολιτική. Η πρόεδρος της ΕΚΤ Κριστίν Λαγκάρντ δήλωσε στις 21 Ιουλίου ότι «η κατανάλωση υποστηρίζεται από τις αποταμιεύσεις που δημιούργησαν τα νοικοκυριά κατά τη διάρκεια της πανδημίας και από μια ισχυρή αγορά εργασίας».
Καταλύτης η κρατική υποστήριξη
Σύμφωνα με την έκθεση, όσοι κατάφεραν να αποταμιεύσουν λάμβαναν γενικά περισσότερη κρατική υποστήριξη, ήταν πιο συχνά περιορισμένοι στη ρευστότητα και είχαν υψηλότερη οριακή τάση για κατανάλωση (MPC).
Αυτό επιβεβαιώνει ότι η κρατική υποστήριξη που σχετίζεται με την COVID-19 στόχευε κυρίως σε νοικοκυριά που έπρεπε να αντλήσουν από τις αποταμιεύσεις τους, καθώς επηρεάστηκαν αρνητικά από την πανδημία.
Μελλοντικά σχέδια
Όταν ρωτήθηκαν για τα μελλοντικά τους σχέδια δαπανών, οι περισσότεροι καταναλωτές περιμένουν να επιστρέψουν στα επίπεδα κατανάλωσης πριν από την COVID-19.
Επιπλέον, το μερίδιο των καταναλωτών που ανέφεραν ότι θα κατανάλωναν λιγότερο από ό,τι στην προ πανδημίας περίοδο υπερέβη το μερίδιο των καταναλωτών που περίμεναν να καταναλώσουν περισσότερο.
Latest News
H «ατμομηχανή» της Ευρώπης αγκομαχά - Σε ύφεση για δεύτερη χρονιά η Γερμανία
Η οικονομία στη Γερμανία συρρικνώθηκε κατά 0,2% το προηγούμενο έτος
O νέος «πονοκέφαλος» της Λαγκάρντ - Γιατί η ΕΚΤ «κλείνει τα αυτιά» στους traders
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα συνεδριάζει στο τέλος του μήνα - Τι προβλέπουν οι αγορές για τα επιτόκια
Μειώθηκε απροσδόκητα ο πληθωρισμός της Βρετανίας στο 2,5%
Τα στοιχεία θα βρεθούν στο επίκεντρο της συνεδρίασης της BoE στις 6 Φεβρουαρίου που αποφασίζει για τα επιτόκια στη Βρετανία
Οι πυρκαγιές στην Καλιφόρνια κάνουν τις ανισότητες μεγαλύτερες
Ποιο ρόλο παίζουν οι μεγάλες κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες στις εφιαλτικές πυρκαγιές στην Καλιφόρνια
Με το βλέμμα στον πληθωρισμό των ΗΠΑ οι αγορές - Ο φόβος για τα επιτόκια
Ο χρόνος ανακοίνωσης του πληθωρισμού των ΗΠΑ συμπίπτει με μια κρίσιμη στιγμή για τους επενδυτές και τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής
Γιατί η SEC μηνύει τον Ίλον Μασκ - Το «colpo grosso» με τη μετοχή του Twitter
Η SEC αναφέρει ότι ο σύμμαχος Τραμπ «κέρδισε» περίπου 150 εκατ. δολ. με το να μην αποκαλύψει εγκαίρως το μερίδιο αγορά του Twitter
Αλουμίνιο και LNG στο επόμενο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας - Τι μελετούν οι Βρυξέλλες
Η Ευρωπαϊκή Ένωση μελετά νέο πακέτο με κυρώσεις κατά της Μόσχας που θα στοχεύουν στην ενεργειακή της βιομηχανία
Πώς η Ταϊλάνδη μετατρέπεται σε πόλο έλξης παγκόσμιων επενδύσεων
Η Ταϊλάνδη έχει δηλώσει ότι διερευνά την προσφορά νέων κινήτρων για να προσελκύσει παγκόσμιες εταιρείες
H εκστρατεία των 30 δισ. για απαλλαγή των social media από τον έλεγχο των δισεκατομμυριούχων
Ηγέτες της τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένου ενός πρώτου επενδυτή στο Facebook, ξεκινούν μια καμπάνια για ανεξάρτητα soial media.
Όλα τα Walmart είναι... μπλε - Γιατί προχώρησε σε rebranding
Η Walmart κατάφερε να εξελιχθεί και στο θέμα της εικόνας της - Η πρώτη διαδικασία rebranding εδώ και δύο δεκαετίες