Με την ενεργειακή κρίση προ των πυλών, ο χειμώνας δεν βγαίνει χωρίς σοβαρές περικοπές. Αλλά πώς μπορεί κανείς να εξοικονομήσει χρήματα, όταν ο πληθωρισμός καλπάζει; Για τους χαμηλόμισθους το «μαχαίρι» στις δαπάνες αρχίζει από τις μετακινήσεις με την ευρεία έννοια.
Σε πρόσφατη έρευνα του Ιδρύματος Χανς Μπέκλερ, που πρόσκειται στα γερμανικά συνδικάτα, το 60% των νοικοκυριών με καθαρό εισόδημα κάτω από 2.000 ευρώ μηνιαίως δηλώνει ότι θα περιορίσει τις μετακινήσεις με ιδιωτικό αυτοκίνητο. Σε σχετικό ρεπορτάζ το πρώτο πρόγραμμα της γερμανικής τηλεόρασης αναφέρει το παράδειγμα οικογενειών που διαθέτουν πλέον το αυτοκίνητό τους σε Apps ενοικίασης, προσδοκώντας επιπλέον έσοδα έως 90 ευρώ τον μήνα.
«Κόφτη» και στις διακοπές
Αλλά και στις διακοπές φαίνεται ότι πολλοί Γερμανοί βάζουν «κόφτη». Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας συμβούλων PwC ο ένας στους δύο Γερμανούς δηλώνει ότι θα περιορίσει τη συνολική διάρκεια των επόμενων διακοπών του, ενώ ένα εντυπωσιακό ποσοστό 73% επιλέγει προορισμό, για τον οποίο δεν χρειάζεται αεροπορικό εισιτήριο.
Με τις τιμές των εστιατορίων να προκαλούν «πονοκέφαλο», γίνονται της μόδας οι διακοπές σε δωμάτια ή εξοχικές κατοικίες που δίνουν τη δυνατότητα στους ενοίκους να μαγειρέψουν οι ίδιοι το φαγητό τους. Περίπου το 60% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι θα προτιμήσει αυτή την οικονομική λύση.
Διαβάστε επίσης: Γερμανία: Βουτιά στις λιανικές πωλήσεις
Περικοπές και στο σούπερ μάρκετ
Εννέα στους δέκα Γερμανούς αναμένουν σοβαρές αυξήσεις και στα τρόφιμα. Πολλοί προσαρμόζουν από τώρα την καταναλωτική συμπεριφορά τους.
Σύμφωνα με έρευνα της βιομηχανίας τροφίμων που επικαλείται η γερμανική τηλεόραση (ARD), το 57% των καταναλωτών αναζητεί πιο συμφέρουσες τιμές, ενώ ο ένας στους τρεις πηγαίνει πλέον το σούπερ μάρκετ με γραπτή λίστα για τα ψώνια, ώστε να μην παρασύρεται σε αυθόρμητες ή περιττές αγορές. Μόλις το 44% των ερωτηθέντων δηλώνει πλέον ότι η γεύση είναι το κύριο κριτήριο για τις αγορές του, ενώ ένα ποσοστό 67% αναφέρει ως κύριο κριτήριο την τιμή του προϊόντος.
Σύμφωνα με την έρευνα του Ιδρύματος Χανς Μπέκλερ, το 39% των Γερμανών, ανεξαρτήτως εισοδήματος, θέλει να περιορίσει τις αγορές τροφίμων. Ο ένας στους δέκα λέει μάλιστα ότι θα αγοράζει «σημαντικά λιγότερα» τρόφιμα απ’ ότι στο παρελθόν.
Το ποσοστό αυξάνεται σημαντικά στους χαμηλόμισθους. Σχεδόν ο ένας στους δύο θα μειώσει της αγορές ρούχων και υποδημάτων. «Στις οικονομικές ελαφρύνσεις που σχεδιάζονται είναι σημαντικό να υπάρξει μεγαλύτερη πρόνοια για τα χαμηλότερα εισοδήματα», δηλώνει ο Σεμπάστιαν Ντούλιεν, επιστημονικός διευθυντής του Ινστιτούτου Μακροοικονομίας στο Ίδρυμα Χανς Μπέκλερ.
Ανεβαίνει ο λογαριασμός για την ενέργεια
Περιορισμούς στη θέρμανση και στην κατανάλωση ζεστού νερού προγραμματίζει το 60% των ερωτηθέντων. Πολλοί από αυτούς παίρνουν από τώρα μία «γεύση» για τον δύσκολο χειμώνα. Με επιστολή τους οι πάροχοι φυσικού αερίου εξαγγέλλουν σημαντικές αυξήσεις από τον Οκτώβριο.
Στα τέλη του 2021 η κιλοβατώρα στοίχιζε κατά μέσο όρο έξι λεπτά, ενώ σήμερα κυμαίνεται στα 13 λεπτά και μπορεί να αυξηθεί ακόμη περισσότερο σε συγκεκριμένες περιοχές της Γερμανίας. Για παράδειγμα στο Βερολίνο η εταιρεία Vattenfall χρεώνει τους νέους πελάτες με 25 λεπτά την κιλοβατώρα.
Επιπλέον, από την 1η Οκτωβρίου τίθεται σε ισχύ το νέο πάγιο τέλος, με το οποίο οι μεγάλες εταιρείες θα μετακυλίουν στον καταναλωτή το αυξημένο κόστος για τις εισαγωγές φυσικού αερίου. Σύμφωνα με πρώτες εκτιμήσεις, μία οικογένεια τεσσάρων ατόμων που διαμένει σε σπίτι 100 τ.μ. και μέχρι σήμερα κατανάλωνε 18.000 κιλοβατώρες τον χρόνο, πληρώνοντας 1.080 ευρώ για φυσικό αέριο, του χρόνου θα κληθεί να πληρώσει για την ίδια ποσότητα 3.240 ευρώ (περιλαμβανομένου του ειδικού τέλους).
Σε μία πρώτη προσπάθεια να μειώσουν το κόστος, οι καταναλωτές μπορούν να κατεβάσουν αισθητά τη θερμοκρασία. Όπως δηλώνει στην εφημερίδα General-Anzeiger της Βόννης ο Στέφεν Χέρερτς «η μείωση της θερμοκρασίας κατά έναν βαθμό μπορεί να επιφέρει μείωση της κατανάλωσης κατά 6%».
Deutsche Welle
Γιάννης Παπαδημητρίου (DW, Tagesschau.de)
Latest News
Αυξημένο πληθωρισμό μέχρι τέλος 2024 βλέπει η Άγκυρα
Ο πληθωρισμός στην Τουρκία αναμένεται πλέον να φτάσει στο 44% στο τέλος 2024, από προηγούμενη εκτίμηση 38%
Αναβιώνουν τα πυρηνικά εργοστάσια στο πρόγραμμα του γερμανικού CDU
Η επαναλειτουργία κλειστών ατομικών εργοστασίων αναμένεται να ενταχθεί στο πρόγραμμα του κόμματος των Σοσιαλδημοκρατών
Γιατί διχάζεται ξανά η Ευρώπη - Το φάντασμα της κρίσης και η σκιά Τραμπ
Το ερώτημα πώς θα χρηματοδοτηθεί η ανταγωνιστικότητα της ΕΕ και πώς θα μετριαστεί ο αντίκτυπος της εκλογής Τραμπ μπορεί να απειλήσει την ενότητα;
ΑΧΙΑ: Ισχυρά τα αποτελέσματα της Eurobank, εφικτοί οι στόχοι του 2024
Η Eurobank ανέφερε προσαρμοσμένο RoTE στο 19,2%, ξεπερνώντας την εκτίμηση της ΑΧΙΑ - Στα 414 εκατ. ευρώ τα καθαρά κέρδη
Μετά τις ΗΠΑ, η Shein κατακτά και την Ευρώπη - «Απογειώθηκαν» τα έσοδα
Η Shein έχει αναπτυχθεί ραγδαία στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και το Ηνωμένο Βασίλειο και ετοιμάζεται για την αρχική δημόσια προσφορά στο Λονδίνο
Αμερικανικές εταιρείες εγκαταλείπουν την Κίνα για να αποφύγουν τους δασμούς Τραμπ
Αρκετές είναι οι αμερικανικές εταιρείες που μειώνουν την παραγωγή τους στην Κίνα για να αποφύγουν τους δασμούς του Τραμπ
Σχέδιο-μαμούθ της Κίνας για την ανάπτυξη της οικονομίας του πάγου και του χιονιού
Η Κίνα έχει αποφασίσει να εμπλέξει 300 εκατ. ανθρώπους στα χειμερινά σπορ - στόχος που επιτεύχθηκε πριν από τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς του Πεκίνου
Σήμερα το πολυαναμενόμενο πακέτο κινήτρων της Κίνας - Πώς θα βγει από την κρίση ακινήτων
Οι αρχές στην Κίνα έχουν εντείνει τις ανακοινώσεις κινήτρων από τα τέλη Σεπτεμβρίου, πυροδοτώντας ένα ράλι μετοχών.
«Δεν μπορεί να με απολύσει και δεν παραιτούμαι!»: Το νέο κεφάλαιο στις σχέσεις Πάουελ - Τραμπ
Ο Πάουελ ήταν κατηγορηματικός, τονίζοντας ότι δεν πρόκειται να παραιτηθεί ακόμα κι αν του ζητηθεί από τον Τραμπ
Απολύσεις και μειώσεις μισθών ανακοίνωσε η Nissan
Η Nissan θα μειώσει την παραγωγική ικανότητα κατά 20% και τα στελέχη θα δεχτούν περικοπές μισθών.