
Μετά την ολοκλήρωση της ψήφισης του νέου νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση, και παρά τα σημεία που χρήζουν ακόμα βελτιωτικών παρεμβάσεων, με κύρια τη βελτίωση του πλαισίου πρακτικής άσκησης, μπροστά μας έχουμε μια πολύ μεγάλη και σύνθετη πρόκληση: Πως θα προετοιμάσουμε τους νέους και τις νέες για την μετάβασή τους στην αγορά εργασίας, πως θα αυξήσουμε την ικανότητα των επιχειρήσεων να καινοτομούν αξιοποιώντας το εξαιρετικό επιστημονικό μας δυναμικό, και πως θα μπορέσουν οι επιχειρήσεις να βρουν τις λύσεις εκείνες που θα τις καταστήσουν ανταγωνιστικές στο διεθνές περιβάλλον.
Και για τις τρεις αυτές επιμέρους προκλήσεις, ο ρόλος των πανεπιστημίων μπορεί να είναι καταλυτικός. Και αυτό γιατί στην εποχή της 4ης βιομηχανικής επανάστασης η κτήση νέας γνώσης καθίσταται κεντρικό ζήτημα, αλλά η εφαρμογή της αποτελεί ζήτημα επαγγελματικής επιβίωσης για τους μελλοντικούς εργαζόμενους. Από την υψηλού επιπέδου έρευνα, μέχρι τα τεχνικά επαγγέλματα, όλοι θα καλούνται να αξιοποιούν τις γνώσεις τους, αλλά και να τις επικαιροποιούν όσο πιο τακτικά γίνεται σε μια διαδικασία διαρκούς μάθησης.
Οι σημερινές προκλήσεις
Σήμερα, η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με μια σειρά προκλήσεων. Πρώτον, η ψηφιακή επανάσταση, οι νέες τεχνολογίες και οι προκλήσεις της πράσινης μετάβασης, αλλάζουν καθοριστικά τα δεδομένα, δημιουργώντας νέες ανάγκες σε δεξιότητες, και επαγγέλματα και εντείνοντας τη ζήτηση για εργαζόμενους υψηλών προσόντων. Δεύτερον, η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες που αντιμετωπίζουν τις μεγαλύτερες δυσκολίες στη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και τη μετάβαση των νέων από την εκπαίδευση στην απασχόληση (OECD). Τρίτον, η Ελλάδα, επιδεικνύει μεν θετικά στοιχεία και τάσεις βελτίωσης, εξακολουθεί δε να χαρακτηρίζεται από μέτριες επιδόσεις στην καινοτομία, με αποτέλεσμα να καθίσταται επιτακτική η σύνδεση εκπαίδευσης και επιχειρήσεων, αλλά και ένα ταχύτερο scale up του συνολικού οικοσυστήματος καινοτομίας της χώρας.
Πεδίο προετοιμασίας για επαγγελματική σταδιοδρομία
Η συζήτηση για το νέο νόμο επικεντρώθηκε κυρίως στα θέματα διοίκησης. Ενώ όμως το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων αποτελεί μια από τις παλαιότερες κατακτήσεις του (ο ίδιος ο Humbolt την ανέδειξε ως ένα από τα τρία πιο κρίσιμα χαρακτηριστικά του, με τα άλλα δύο την έρευνα–διδασκαλία και την ακαδημαϊκή ελευθερία), μια άλλη, κρίσιμη διάσταση, δεν συζητιέται σχεδόν καθόλου. Το πανεπιστήμιο είναι ο κατεξοχήν φορέας ενίσχυσης της ανεξαρτησίας των νέων και της κοινωνικής και οικονομικής κινητικότητας. Παράλληλα, είναι και πεδίο προετοιμασίας για την επαγγελματική σταδιοδρομία. Δεν είναι βέβαια το μόνο, εξίσου σημαντική είναι και η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση. Με άλλα λόγια, μέσα από το πανεπιστήμιο αποκτά κανείς τα εφόδια, όχι μόνο για να βρει δουλειά, αλλά και για να διαπρέψει σε αυτή.
Υστέρηση σε σημαντικούς τομείς
Όμως, η Ελλάδα υστερεί σε σημαντικούς τομείς σχετικούς με την ανώτατη εκπαίδευση και την έρευνα, παρά την υψηλή επιστημονική ποιότητα που συναντάται ευρέως: σύνδεση με αγορά εργασίας, σύνδεση με παραγωγή, αξιοποίηση της έρευνας για καινοτομία. Υπάρχει έλλειμμα ως προς τους όρους ανάπτυξης, διατήρησης και αξιοποίησης δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού, γεγονός που επιδρά αρνητικά στην απασχόληση, ιδιαίτερα των νέων, και στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και της ελληνικής οικονομίας. Παράλληλα, η χώρα πάσχει στην εμπορική αξιοποίηση της, καλής, έρευνας που παράγεται, δηλαδή στο μετασχηματισμό της καινοτομίας σε προϊόντα και υπηρεσίες. Κλειδί για τη βελτίωση όλων αυτών είναι η διασύνδεση εκπαίδευσης, έρευνας και επιχειρήσεων.
Δεν μιλάμε ούτε για επιχειρηματικό πανεπιστήμιο, ούτε για ένα αλλοτριωμένο σύστημα στο βωμό του κέρδους. Μιλάμε για το πως θα βρεθεί ο τρόπος ώστε να μεγιστοποιούνται οι ευκαιρίες για τους νέους ξεπερνώντας την απλή θεσμοθέτηση επαγγελματικών δικαιωμάτων και οδεύοντας προς ένα σύστημα που εξοπλίζει τους νέους και δίνει κίνητρο στις επιχειρήσεις να τους αξιοποιήσουν με τρόπο που να ενισχύει, όχι μόνο τη δική τους ανταγωνιστικότητα, αλλά και την επαγγελματική προοπτική των νέων.
Οι προκλήσεις του ψηφιακού μετασχηματισμού
Στη σημερινή εποχή, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις του ψηφιακού μετασχηματισμού, της πράσινης μετάβασης και της συμπεριληπτικής ανάπτυξης πρέπει να βασιστούμε στη γνώση. Για αυτό, η ανώτατη εκπαίδευση πρέπει να βρίσκεται στο επίκεντρο της αναπτυξιακής διαδικασίας και να βρίσκεται σε μια διαδικασία διαρκούς ώσμωσης με την επιχειρηματικότητα. Γιατί δυνατές επιχειρήσεις, αποκομμένες από τη γνώση δύσκολα θα υπάρξουν αλλά και γιατί οι ίδιες αυτές επιχειρήσεις θα πρέπει να βασιστούν σε ανθρώπους με γνώσεις, κατάρτιση και ανοιχτούς ορίζοντες.
Γιάννος Μητσός, Senior Advisor, Τομέας ΜΜΕ, Θέσεων και Ενημέρωσης ΣΕΒ


Latest News

Πώς επηρεάστηκαν τα επενδυτικά καταφύγια από τη διεθνή οικονομική αναταραχή
Η άναρχη και συνάμα επικίνδυνη χάραξη της δασμολογικής πολιτικής των ΗΠΑ προκαλεί έντονη νευρικότητα στους επενδυτές. Κι εκείνοι, ενστικτωδώς αναζητούν χαμηλότερη μεταβλητότητα.

Πώς η λογιστική θα κάνει πιο «πλούσιους» τους φορείς γενικής κυβέρνησης από 1/1/2026;
To 2025 θεωρείται περίοδος προετοιμασίας, ή αλλιώς προπαρασκευαστική περίοδος
![Οι αλλαγές που υπάρχουν στα φορολογικά έντυπα για τα εισοδήματα του φορολογικού έτους 2024 από ακίνητα [Α]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/akinita1-e1727899707686-1024x684-1-600x401.jpg)
Οι αλλαγές στα φορολογικά έντυπα για τα εισοδήματα από ακίνητα
Οι νέες διατάξεις για τα κίνητρα ώστε να μπουν στην αγορά νέα ακίνητα που προέρχονται είτε από βραχυχρόνια μίσθωση είτε ήταν κενά

Τα ελληνικά ομόλογα παραμένουν ελκυστικά παρά τις αναταράξεις στις μετοχικές αγορές
Ο τυφώνας Trump έχει σαρώσει τις χρηματαγορές παγκοσμίως, με τους επενδυτές να αντιμετωπίζουν σοβαρή μεταβλητότητα. Κάποιοι, όμως, βρίσκονται στο απυρόβλητο.
![Ελάχιστο ετήσιο εισόδημα αυτοαπασχολούμενων [Α’ Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/08/ergazomenoi-768x512-1-600x400.jpg)
Ελάχιστο ετήσιο εισόδημα αυτοαπασχολούμενων [Α’ Μέρος]
Υπολογισμός του τεκμαιρόμενου ελάχιστου ετήσιου εισοδήματος (προ μειώσεων)

Πώς να υπολογίσετε το δώρο Πάσχα
Το δώρο Πάσχα πρέπει να καταβληθεί από τους εργοδότες του ιδιωτικού τομέα μέχρι τη Μεγάλη Τετάρτη, 16 Απριλίου

Μισθοί, αγοραστική δύναμη και επίπεδο φτώχειας
Με την αύξηση αυτή η Ελλάδα είναι στην 11η θέση μεταξύ των 22 χωρών της Ευρώπης που έχουν θεσμοθετημένο κατώτατο μισθό σε ονομαστικές τιμές και στην 13η θέση σε τιμές αγοραστικής δύναμης

Νέες πράξεις απαλλαγές από τον ΕΝΦΙΑ 2023 και 2024
Επανεκκαθάριση ΕΝΦΙΑ για οικισμούς μετά από αλλαγές στους συντελεστές αξιοποίησης οικοπέδου

Οι επιπτώσεις του εμπορικού πολέμου και οι άμυνες της Ελλάδας
Η Ελλάδα, αν και έχει μικρότερη εξάρτηση από τις ΗΠΑ, ενδέχεται να επηρεαστεί έμμεσα

Η συνεισφορά της επιστήμης στη Δημοκρατία
Τα απαραίτητα στοιχεία για την πρόοδο της επιστήμης είναι: η επένδυση στην έρευνα, η προώθηση επιστημονικών επαγγελμάτων, η εκπαίδευση στην κριτική σκέψη, η θέση της εξειδίκευσης στη χάραξη δημόσιων πολιτικών και, κυρίως η ανάδειξη των στενών δεσμών μεταξύ επιστημονικής προσέγγισης και δημοκρατίας