Η σύμβαση για το έργο αποκατάστασης και ανάδειξης του θερινού ανακτόρου στα πρώην βασιλικά κτήματα Τατοΐου υπογράφηκε χθες από το υπουργείο Πολιτισμού και την κοινοπραξία εταιρειών ΕΡΕΤΒΟ, ΕΤΒΟ και Νηρίκος Τεχνική, που ήταν και το μοναδικό σχήμα που συμμετείχε στον διαγωνισμό, με προσφορά 11,5 εκατ. ευρώ.
Ο συνολικός προϋπολογισμός, με ΦΠΑ, ανέρχεται στα 14,3 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει εργασίες για την ενίσχυση της λιθοδομής, την αποκατάσταση του δυτικού αετώματος της στέγης, την τοποθέτηση ανελκυστήρα, την προσθήκη ράμπας, τη συντήρηση ξύλινων δαπέδων, την αποκατάσταση της ηλεκτρομηχανολογικής εγκατάστασης, την προσθήκη συστήματος γεωθερμικών αντλιών θερμότητας κ.ά. Το κτίριο αναμένεται να αποδοθεί στο κοινό στα τέλη του 2025.
Διαβάστε επίσης: Το Τατόι μετά τις φωτιές – Ο απολογισμός, τα σχέδια και το στοίχημα
Σύμφωνα με την απόφαση ένταξης του έργου στο Ταμείο Ανάκαμψης του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών κ. Θεόδωρου Σκυλακάκη, το ανάκτορο θα αποκατασταθεί για να επαναχρησιμοποιηθεί ως μουσείο, όπου θα εκτίθενται η επίπλωση και τα αντικείμενα της πρώην βασιλικής οικογένειας, ενώ θα γίνει και μουσειολογική μελέτη για το νέο κτίριο αγροτικής χρήσης. Παράλληλα, θα αποκαθίστανται οι κήποι του ανακτόρου, θα προχωρά η συντήρηση και αποκατάσταση των τεχνουργημάτων καθώς και η καταγραφή, τεκμηρίωση και καταχώρισή τους, όπως και η ψηφιοποίηση του έντυπου αρχειακού υλικού που έχει βρεθεί στους χώρους.
Παρεμβάσεις στις εξωτερικές όψεις
Από τα πρώην θερινά ανάκτορα θα απομακρυνθούν όλα μεταγενέστερα στοιχεία που το αλλοιώνουν λειτουργικά και μορφολογικά. Το κτίριο θα ενισχυθεί ως προς τη στατική του επάρκεια ώστε να μπορεί να δέχεται σημαντικό αριθμό επισκεπτών. Επίσης, θα δοθεί έμφαση στην ενεργειακή του αναβάθμιση, στον βαθμό που δεν θα θίγεται η αυθεντικότητα του κτιρίου και τα δομικά του χαρακτηριστικά.
Διαβάστε επίσης: Τατόι: Ένας σχεδιασμός πυροπροστασίας που δεν έγινε ποτέ
Όσον αφορά στις εξωτερικές όψεις του πρώην ανακτόρου, θα απομακρυνθούν στοιχεία οπλισμένου σκυροδέματος και κεραμοσκεπών στεγάστρων που είχαν προστεθεί μεταγενέστερα στη νότια όψη του και θα γίνει επαναφορά των μεταλλικών χυτοσιδηρών στοιχείων που υπήρχαν κατά την πρώτη φάση κατοίκησής του. Επίσης θα γίνει επαναφορά μέρους των ανοιγμάτων που σφραγίστηκαν στη δεύτερη φάση και σφράγιση μέρους των νέων ανοιγμάτων που δημιουργήθηκαν. Επίσης, θα γίνει επαναφορά σε δύο από τις τρεις εισόδους της βόρειας όψης στις αρχικές τους θέσεις, θα ανακατασκευαστούν τα περίτεχνα φουρούσια μεταλλικών στεγάστρων και θα αποκατασταθεί το δυτικό αέτωμα στην αρχική του μορφή.
Εργα στο εσωτερικό
Στο εσωτερικό του κτιρίου θα αφαιρεθούν ορισμένοι τοίχοι που προστέθηκαν κατά την πάροδο των ετών για να υποδιαιρούν τα μεγάλα δωμάτια σε μικρότερους χώρους, θα γίνει αποκατάσταση χώρων (όπως είναι το λουτρό της βασίλισσας Όλγας), μετατόπιση και διάνοιξη θυρών στην αρχική τους θέση καθώς και διεύρυνσή τους στις αρχικές τους διαστάσεις κλπ.
Εκτός από το κτίριο των ανακτόρων εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης έχει και το έργο αποκατάστασης του νέου Βουστασίου, προϋπολογισμού 4.300.000 ευρώ, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του 2025. Πρόκειται για υποδομή του 1952, η οποία αντικατέστησε παλαιότερο κτίσμα που βρίσκεται βορειότερα και δεν επαρκούσε για να καλύψει τις ανάγκες της αναπτυσσόμενης αγροτικής παραγωγής του κτήματος Τατοΐου εκείνη την περίοδο. Αποτελεί σημαντικό μεταπολεμικό κτίριο του κτήματος και πιθανώς είχε σχεδιαστεί από τον αρχιτέκτονα Κωνσταντίνο Γκίνη.
Το νέο Βουστάσιο θα λειτουργήσει ως μουσειακός χώρος. Στο ισόγειο θα λειτουργεί εκθεσιακός χώρος με τεκμήρια της αγροτικής και κτηνοτροφικής παραγωγής του κτήματος, ενώ στη δυτική πτέρυγα θα αναπτύσσεται έκθεση των αυτοκινήτων-μνημείων της πρώην βασιλικής οικογένειας όπως οι Rolls-Royce, τα MG TD Midget, τα ηλεκτροκίνητα Fiat 500 Boano Spider Elegance και οχήματα γκολφ. Παράλληλα, θα προχωρήσει και η μετατροπή σε ξενώνα του κτιρίου Προσωπικού, κατασκευασμένο στις αρχές του 20ου αιώνα, η οποία θα υλοποιηθεί από ιδιώτη επενδυτή.
Latest News
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το υδατοδρόμιο Ναυπλίου
Το ΚΑΣ έδωσε πράσινο φως - Η «σκυτάλη» περνάει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου για το υδατοδρόμιο στο Ναύπλιο
AVAX: Έπεσαν οι υπογραφές για τον οδικό άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά – Το μήνυμα Μιτζάλη
Ο CEO της AVAX Κ. Μιτζάλης, παρουσία Μητσοτάκη, υπέγραψε με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τη σύμβαση για την εκτέλεση του έργου 310 εκατ. ευρώ
Νέα «κίτρινη κάρτα» από την Κομισιόν για τους σιδηρόδρομους - Δίμηνη προθεσμία στην Αθήνα
Η Επιτροπή καλεί την Ελλάδα να συμμορφωθεί με τη νομοθεσία της ΕΕ για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων
Μετρό Θεσσαλονίκης: Με ολοκληρωμένο σχέδιο η απομάκρυνση των επιβατών
Με βάση το πρωτόκολλο η απομάκρυνση των επιβατών στο μετρό Θεσσαλονίκης – Η ανακοίνωση της THEMA
Έπεσαν οι υπογραφές για την υδροδότηση του Ρεθύμνου από το φράγμα Αμαρίου
Το έργο έχει ζωτική σημασία για το Ρέθυμνο και τον Μυλοπόταλο καθώς προβλέπεται να καλύψει τις ανάγκες της 20ετίας σε πόσιμο νερό
Daniel: Σε ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και ΜΕΤΚΑ τα έργα αποκατάστασης 1,357 δισ. – 15 μήνες μετά τις καταστροφές
Το υπουργείο Υποδομών 15 μήνες μετά την κακοκαιρία Daniel δημοσίευσε τις προσκλήσεις για τα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο
Πώς προχωρά το έργο χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Αχαρνές
Αμεσα ξεκινάει ο σχεδιασμός και η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς τον Δήμο Αχαρνών
Σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το IRC στο Ελληνικό
Το «IRC ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ» θα αποτελέσει έναν διεθνή προορισμό αναψυχής, προσφέροντας στους επισκέπτες του ένα συνδυασμό εμπειριών ψυχαγωγίας, εστίασης και διαμονής
Στο 66,35% η πρόοδος του E65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός
Η «Κεντρική Οδός» παρουσιάζει την πορεία των έργων της ΤΕΡΝΑ για τον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδό
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»