Ολοένα και περισσότερο κλιμακώνεται το «μποτιλιάρισμα» στα εμπορικά λιμάνια του κόσμου, με τα πλοία που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια να περιμένουν αγκυροβολημένα σε ατελείωτες ουρές.
Οπως τονίζεται, η αυξανόμενη ζήτηση για καταναλωτικά προϊόντα, η αναστάτωση που έχει προκαλέσει η πανδημία στα δρομολόγια των containerships, ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι απεργίες και οι ελλείψεις λιμενεργατών έχουν συνεισφέρει σε αυτήν τη χαοτική κατάσταση που διαρκώς επιδεινώνεται.
Διαβάστε επίσης: Ο άνθρακας «φρακάρει» τα λιμάνια της Ευρώπης
Σε φάση ρεκόρ
Σύμφωνα με τα στοιχεία η διαταραχή στη ναυτιλία καλά κρατεί και δύο στα τρία πλοία βρίσκονται σε «κυκλοφοριακή συμφόρηση». Μάλιστα, αν ρίξει κανείς μια ματιά στις πύλες της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ θα δει ότι το «μπλοκάρισμα» των λιμανιών εισήλθε ξανά σε φάση ρεκόρ και όπως τονίζουν αναλυτές το φαινόμενο αυτό είναι πιο μεγάλο από ποτέ.
Μπορεί η συμφόρηση στα λιμάνια να παρουσίαζε σημάδια εκτόνωσης πριν από δύο μήνες, ωστόσο τα πράγματα έγιναν χειρότερα. Στις 8 Ιουλίου περίμεναν 125 πλοία στους δύο μεγαλύτερους τερματικούς σταθμούς του Ατλαντικού, στις 13 Ιουλίου 136 πλοία και στις 19 Ιουλίου 140. Τέλος, την περασμένη εβδομάδα 153 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων περίμεναν για να μπουν στα λιμάνια του Λος Αντζελες και της Νέας Υόρκης και να ξεφορτώσουν. Μιλάμε για μία αύξηση των μποτιλιάρισμων πλοίων κατά 66% τις τελευταίες εβδομάδες.
Σε επίπεδο «κουτιών» στα λιμάνια της ανατολικής ακτής της Βορείου Αμερικής η συμφόρηση αυξήθηκε κατακόρυφα σε επίπεδα ρεκόρ του 1,2 εκατομμυρίων teu στα μέσα Ιουλίου, μία άνοδος 30% σε σύγκριση με τον Ιούνιο που ο μέσος όρος ήταν 950.000 εμπορευματοκιβώτια.
Σε ό,τι αφορά τον αντίκτυπο, ένα από τα βασικά «όπλα» της παγκόσμιας ναυτιλίας είναι η ακεραιότητα του χρονοδιαγράμματος – πόσα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων φτάνουν και αναχωρούν έγκαιρα – και στο πλαίσιο αυτό πάνω από το 60% των containerships παγκοσμίως βγαίνουν εκτός προγράμματος.
Εγκλωβισμένοι
Επιπλέον, το θαλάσσιο αυτό μποτιλιάρισμα έχει ως αποτέλεσμα να μειωθεί η προσφερόμενη χωρητικότητα πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία σε ποσοστό που μπορεί να φτάνει μέχρι και το 37,9% του παγκόσμιου στόλου, είναι εγκλωβισμένα. Αυτός ο αριθμός ξεπερνά το προηγούμενο ρεκόρ του περασμένου Οκτωβρίου, ενώ είναι πολύ πάνω από τον μέσο όριο στην προ πανδημίας εποχή και πιο συγκεκριμένα την περίοδο 2016-2019 που κυμάνθηκε στο 31,5%.
Καθώς η συμφόρηση στα ανοιχτά των λιμανιών συμβάλει στην περαιτέρω έλλειψη χωρητικότητας, οι ναύλοι απογειώνονται. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο δανέζικος κολοσσός της ναυτιλίας και των εφοδιαστικών αλυσίδων Maersk, ο οποίος αναθεώρησε για δεύτερη φορά προς τα πάνω τις εκτιμήσεις για τα μεγέθη του στο 2022.
«Η συμφόρηση στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού που οδηγεί σε υψηλότερους ναύλους συνεχίστηκε περισσότερο από ό,τι αναμενόταν αρχικά», ανέφερε η Maersk μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο με μερίδιο αγοράς περίπου 17%.
Οπως ανέφεραν στελέχη των logistics η τρέχουσα συμφόρηση, όχι μόνο στα λιμάνια αλλά και στις υποδομές στην ξηρά, θα μας προβληματίζουν τουλάχιστον μέχρι το 1ο τρίμηνο του 2023. Σύμφωνα με τις ίδιες αναφορές το αυξανόμενο κόστος αποστολής, οι μεγαλύτεροι χρόνοι διέλευσης και η μεγαλύτερη αβεβαιότητα θα είναι το «νέο φυσιολογικό» για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νεα»
Latest News
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς