Ολοένα και περισσότερο κλιμακώνεται το «μποτιλιάρισμα» στα εμπορικά λιμάνια του κόσμου, με τα πλοία που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια να περιμένουν αγκυροβολημένα σε ατελείωτες ουρές.
Οπως τονίζεται, η αυξανόμενη ζήτηση για καταναλωτικά προϊόντα, η αναστάτωση που έχει προκαλέσει η πανδημία στα δρομολόγια των containerships, ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι απεργίες και οι ελλείψεις λιμενεργατών έχουν συνεισφέρει σε αυτήν τη χαοτική κατάσταση που διαρκώς επιδεινώνεται.
Διαβάστε επίσης: Ο άνθρακας «φρακάρει» τα λιμάνια της Ευρώπης
Σε φάση ρεκόρ
Σύμφωνα με τα στοιχεία η διαταραχή στη ναυτιλία καλά κρατεί και δύο στα τρία πλοία βρίσκονται σε «κυκλοφοριακή συμφόρηση». Μάλιστα, αν ρίξει κανείς μια ματιά στις πύλες της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ θα δει ότι το «μπλοκάρισμα» των λιμανιών εισήλθε ξανά σε φάση ρεκόρ και όπως τονίζουν αναλυτές το φαινόμενο αυτό είναι πιο μεγάλο από ποτέ.
Μπορεί η συμφόρηση στα λιμάνια να παρουσίαζε σημάδια εκτόνωσης πριν από δύο μήνες, ωστόσο τα πράγματα έγιναν χειρότερα. Στις 8 Ιουλίου περίμεναν 125 πλοία στους δύο μεγαλύτερους τερματικούς σταθμούς του Ατλαντικού, στις 13 Ιουλίου 136 πλοία και στις 19 Ιουλίου 140. Τέλος, την περασμένη εβδομάδα 153 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων περίμεναν για να μπουν στα λιμάνια του Λος Αντζελες και της Νέας Υόρκης και να ξεφορτώσουν. Μιλάμε για μία αύξηση των μποτιλιάρισμων πλοίων κατά 66% τις τελευταίες εβδομάδες.
Σε επίπεδο «κουτιών» στα λιμάνια της ανατολικής ακτής της Βορείου Αμερικής η συμφόρηση αυξήθηκε κατακόρυφα σε επίπεδα ρεκόρ του 1,2 εκατομμυρίων teu στα μέσα Ιουλίου, μία άνοδος 30% σε σύγκριση με τον Ιούνιο που ο μέσος όρος ήταν 950.000 εμπορευματοκιβώτια.
Σε ό,τι αφορά τον αντίκτυπο, ένα από τα βασικά «όπλα» της παγκόσμιας ναυτιλίας είναι η ακεραιότητα του χρονοδιαγράμματος – πόσα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων φτάνουν και αναχωρούν έγκαιρα – και στο πλαίσιο αυτό πάνω από το 60% των containerships παγκοσμίως βγαίνουν εκτός προγράμματος.
Εγκλωβισμένοι
Επιπλέον, το θαλάσσιο αυτό μποτιλιάρισμα έχει ως αποτέλεσμα να μειωθεί η προσφερόμενη χωρητικότητα πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία σε ποσοστό που μπορεί να φτάνει μέχρι και το 37,9% του παγκόσμιου στόλου, είναι εγκλωβισμένα. Αυτός ο αριθμός ξεπερνά το προηγούμενο ρεκόρ του περασμένου Οκτωβρίου, ενώ είναι πολύ πάνω από τον μέσο όριο στην προ πανδημίας εποχή και πιο συγκεκριμένα την περίοδο 2016-2019 που κυμάνθηκε στο 31,5%.
Καθώς η συμφόρηση στα ανοιχτά των λιμανιών συμβάλει στην περαιτέρω έλλειψη χωρητικότητας, οι ναύλοι απογειώνονται. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο δανέζικος κολοσσός της ναυτιλίας και των εφοδιαστικών αλυσίδων Maersk, ο οποίος αναθεώρησε για δεύτερη φορά προς τα πάνω τις εκτιμήσεις για τα μεγέθη του στο 2022.
«Η συμφόρηση στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού που οδηγεί σε υψηλότερους ναύλους συνεχίστηκε περισσότερο από ό,τι αναμενόταν αρχικά», ανέφερε η Maersk μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο με μερίδιο αγοράς περίπου 17%.
Οπως ανέφεραν στελέχη των logistics η τρέχουσα συμφόρηση, όχι μόνο στα λιμάνια αλλά και στις υποδομές στην ξηρά, θα μας προβληματίζουν τουλάχιστον μέχρι το 1ο τρίμηνο του 2023. Σύμφωνα με τις ίδιες αναφορές το αυξανόμενο κόστος αποστολής, οι μεγαλύτεροι χρόνοι διέλευσης και η μεγαλύτερη αβεβαιότητα θα είναι το «νέο φυσιολογικό» για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νεα»
Latest News
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων
«Ρουκέτες» Χούθι στο ΑΕΠ και τις τιμές – Οι οικονομικές επιπτώσεις
Οι επιθέσεις των Χούθι, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση «Review of Maritime Transport 2024», προκαλούν απώλειες έως και 0,06% στο παγκόσμιο ΑΕΠ
Αποκολλήθηκε το πλοίο με 500 επιβάτες που προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας
Το πλοίο ελέγχεται τώρα από δύτη για να διαπιστωθεί η κατάσταση του πλοίου και εάν έχει υποστεί μηχανική βλάβη
Πλοίο με 500 επιβάτες προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας - Έσπευσαν το λιμενικό και ρυμουλκά
Το πλοίο «Αγ. Θεοδώρα» προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας μετά από μηχανική βλάβη - Στη θαλάσσια περιοχή ο καιρός είναι καλός
Τρία νέα λιμάνια για κρουαζιερόπλοια – Διαγωνισμοί για Πάτρα, Καβάλα και Κατάκολο
Στο πακέτο μέτρων για την κρουαζιέρα περιλαμβάνονται και οι διαγωνισμοί παραχώρησης ή υπο-παραχώρησης λιμένων από το ΤΑΙΠΕΔ