Μπορεί οι περισσότεροι πολιτικοί μας να κάνουν τα δικά τους… «μπάνια του λαού», όμως, το βλέμμα όλων είναι στραμμένο στη ΔΕΘ. Στις εξαγγελίες που θα κάνει ο πρωθυπουργός, με φόντο την πρωτοφανή παγκόσμια ενεργειακή κρίση και τον δύσκολο χειμώνα που μας περιμένει.
Ακόμη κι αν δεν ήταν προεκλογική περίοδος (ή δεν άνοιγε ουσιαστικά από τη ΔΕΘ), ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι υποχρεωμένος να ανακοινώσει ένα γενναίο πακέτο στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Την προαναγγελία για τα μέτρα την έκανε χθες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γ. Οικονόμου, ο οποίος είπε μεταξύ άλλων: «Στη ΔΕΘ, αφού μετρήσουμε σωστά και ιεραρχήσουμε τις προτεραιότητες, ο πρωθυπουργός θα ανακοινώσει πολύ συγκεκριμένα, ποια είναι εκείνα τα μέτρα στήριξης που μπορεί να περιμένει η κοινωνία. Κρατώντας εφεδρείες και χωρίς να θέτουμε σε κίνδυνο τη δημοσιονομική σταθερότητα της χώρας, στεκόμαστε στο πλευρό των πολιτών»,
Όπως αντιλαμβάνεστε, το πακέτο δεν είναι ακόμη έτοιμο και δεν θα είναι, μέχρι να πάρει στα χέρια του ο πρωθυπουργός τα στοιχεία για τα έσοδα και για τον δημοσιονομικό χώρο που υπάρχει. Κάτι που αναμένεται να γίνει στο τέλος του μήνα.
Σενάριο για νέα αύξηση κατώτατου μισθού
Τα σενάρια δίνουν και παίρνουν βεβαίως. Τα μέτρα που διαρρέονται ή που κάποιοι θα ήθελαν να ανακοινωθούν, είναι πολλά.
Ένα πιθανό ενδεχόμενο, που δεν έχει δημοσιονομικό αντίκτυπο, καθώς επιβαρύνει τις επιχειρήσεις, είναι μια νέα αύξηση του κατώτατου μισθού. Υπενθυμίζεται ότι από την 1η Μαίου ισχύει μικτός κατώτατος μισθός στα 713 ευρώ και ευνοήθηκαν περί τους 600 χιλιάδες εργαζόμενους που παίρνουν τον χαμηλότερο μισθό.
Βεβαίως, οι φήμες που διακινούνται δεν κάνουν λόγο για άμεση αύξηση του κατώτατου μισθού, αλλά για επίσπευση των αποφάσεων. Ίσως μέσα στο 2022 ή να τεθεί σε εφαρμογή από 1/1/2023.
Αν ο Κ. Μητσοτάκης αποφασίσει να κάνει μια τέτοια ανακοίνωση στη ΔΕΘ, ασφαλώς θα έχει θετικό αντίκτυπο, έστω κι αν αύξηση στις αποδοχές τους δουν οι εργαζόμενοι πολλούς μήνες αργότερα.
Πόση θα είναι αυτή η αύξηση; Ενδεχομένως να πάει ο κατώτατος μισθός (μικτός) στα… προμνημονιακά επίπεδα των 751 ευρώ ή και λίγο παραπάνω, δηλαδή μια αύξηση της τάξης του 6%-7%, και ανάλογα με τον πληθωρισμό.
Ασφαλώς πολλά θα κριθούν από την ανάπτυξη του ΑΕΠ αυτή τη χρονιά και τις προβλέψεις για την επόμενη, αλλά και από τις αντοχές του ιδιωτικού τομέα. Διότι είναι σίγουρο ότι θα υπάρξουν αντιδράσεις, ειδικά τώρα που το λειτουργικό κόστος είναι εξαιρετικά αυξημένο.
Όμως, αυτό που προκρίνεται είναι η ενίσχυση των εισοδημάτων των χαμηλόμισθων, κάτι που εν μέσω προεκλογικής περιόδου, γίνεται πιο επιτακτικό για την κυβέρνηση.
Χάσμα στους μισθούς του ιδιωτικού τομέα
Θετικός στην επίσπευση της αύξησης του κατώτατου μισθού, εμφανίστηκε ο Βασίλης Κορκίδης. Ο πρόεδρος του Εμπορικού, Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, μιλώντας χθες στα Παραπολιτικά 90.1 FMεπιβεβαίωσε το σενάριο των ταχύτερων διαδικασιών και τόνισε:
«Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΦΚΑ ο μέσος μισθός στον ιδιωτικό τομέα είναι 820 ευρώ καθαρά, 954 ευρώ μικτά. Έχουμε το 72% των εργαζομένων να είναι πλήρους απασχόλησης περίπου 1,8 εκ. με μέσο μισθό 1.174 ευρώ αλλά έχουμε και ένα 28% μερικής απασχόλησης που παίρνουν 398 ευρώ μικτά. Καταλαβαίνετε ότι αυτές είναι οι ανισότητες που πρέπει να τις φέρουμε σε μια ισορροπία και πολύ σωστά κατά την άποψη μου επισπεύδεται αυτή η επαναφορά του κατώτατου μισθού στα επίπεδα του ’11».
Αλλατίνη: Πόσο πωλείται μια ιστορία 168 ετών;
Είναι ίσως το εμβληματικότερο κτίριο της Θεσσαλονίκης, χαρακτηριστικό γνώρισμα της βιομηχανικής παραγωγής άλλων εποχών στη χώρα μας.
Είναι ένα ακίνητο για το οποίο εδώ και δεκαετίες γίνονται προσπάθειες να αξιοποιηθεί, ανακοινώνονται σχέδια και επενδύσεις, αλλά τελικά δεν γίνεται τίποτε.
Ο λόγος για το συγκρότημα Αλλατίνη, ένα ακίνητο με σχεδόν 170 χρόνια ιστορίας καθώς ο πρώτος αλευρόμυλος κτίστηκε στο σημείο το 1854. Τριάντα χρόνια μετά, το 1883 η οικογένεια εβραίων, Αλλατίνη, αποκτά το συγκρότημα και ξεκινά η μεγάλη ανάπτυξη και το χτίσιμο του γνωστού brand.
Το 1926 περνά στον έλεγχο του Κοσμά Πανούτσου ενώ το εργοστάσιο λειτουργούσε ανελλιπώς μέχρι το 1980. Κηρύχθηκε διατηρητέο κτίριο βιομηχανικής αρχιτεκτονικής και εγκαταλείφθηκε.
Το 2003 εκπονήθηκε ένα επενδυτικό σχέδιο ύψους 40 εκατ. ευρώ για την κατασκευή κατοικιών, χώρου στάθμευσης, πρασίνου, με διατήρηση των κτιρίων, όμως, η ιδέα αυτή ναυάγησε.
Σήμερα το κτίριο βρίσκεται στα… αζήτητα. Ή για να ακριβολογούμε, τους επόμενους μήνες θα βγει στο σφυρί.
Η doValue προχωρά σε πλειστηριασμό του 25% της έκτασης στις 7 Σεπτεμβρίου με τιμή εκκίνησης 1.508.000 ευρώ και είναι σε βάρος της εταιρείας «Αστικές Αναπτύξεις Θεσσαλονίκης Α.Ε.» Ο δεύτερος σε βάρος της «Αλλατίνη Εταιρεία Δημητριακών Βορείου Ελλάδος», γνωστής και ως Nutriart θα γίνει στις 16 Νοεμβρίου με τιμή εκκίνησης 2.204.500 ευρώ. Συνολικά δηλαδή η επισπεύδουσα φιλοδοξεί να εισπράξει περί τα 4.712.500 ευρώ.
Το σύνολο του ακινήτου αποτελείται από μια έκταση συνολικής επιφάνειας 27.752,77τ.μ., από την οποία ρυμοτομούνται τρία τμήματα επιφάνειας 160,94τ.μ., 1.562,48τ.μ. και 19,31τ.μ. αντίστοιχα.
Στο εν λόγω οικόπεδο, το οποίο βρίσκεται επί της λεωφόρου Γεωργίου Παπανδρέου 42-46 & Αποδήμου Ελληνισμού στη συνοικία Ντεπώ της περιοχής Ποσειδώνιο, έχουν ανεγερθεί κτιριακές εγκαταστάσεις του πρώην βιομηχανικού συγκροτήματος Μύλοι Αλλατίνη. Το συγκρότημα περιλάμβανε αρχικά 35 κτίσματα (διατηρητέα και μη) συνολικής επιφάνειας 18.291,52τ.μ., εκ των οποίων μη διατηρητέα κτίρια συνολικής επιφάνειας 3.747,98τ.μ. κατεδαφίστηκαν το 2003.
Τα υφιστάμενα κτίσματα έχουν συνολική επιφάνεια 14.543,54τ.μ., εκ των οποίων τα 1.121,74τ.μ. αφορούν σε υπόγεια/ημιυπόγεια, τα 987,02τ.μ. αφορούν σε μη διατηρητέα κτίρια που δύναται να κατεδαφιστούν και τα 12.434,78τ.μ. αφορούν σε κτίρια χαρακτηρισμένα ως διατηρητέα είτε πλήρως είτε μόνο κατά το κέλυφός τους.
Δεν ξέρουμε αν είναι πολλά τα λεφτά για ένα τόσο μεγάλο συγκρότημα, αλλά σίγουρα είναι λίγα για την ιστορία των 168 ετών.
Ερχονται νέες ανατιμήσεις – σοκ
«Ακόμη δεν έχετε δει ακόμη όλη την εικόνα των ανατιμήσεων». Αυτό τονίζουν στη στήλη παράγοντες της αγοράς οι οποίοι περιμένουν νέες «φωτιές» σε βασικά είδη διατροφής και γενικά στο καλάθι της νοικοκυράς. Τις αυξήσεις αυτές αναμένεται να τις δούμε στο… πορτοφόλι μας μετά τις διακοπές, και στο δίμηνο Σεπτέμβριος – Οκτώβριος.
Το εφιαλτικό αυτό σενάριο περιμένουν και στην κυβέρνηση ως αποτέλεσμα της ενεργειακής κρίσης. Αλλωστε, οι πρόδρομοι δείκτες αποκαλύπτουν την εικόνα που επικρατεί στην αγορά, με μείωσης της κατανάλωσης και δυσοίωνες εκτιμήσεις για το μέλλον. Τα πρόσφατα στοιχεία για υποχώρηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων κατά 24,3% το α’ εξάμηνο είναι χαρακτηριστικά. Οι καταναλωτές, είτε onlineείτε με επίσκεψη στα σούπερ μάρκετ, περιορίζουν τις… σπατάλες κι εστιάζουν στα βασικά είδη για τη διαβίωσή τους.
Οι αυξήσεις των προϊόντων τους τελευταίους μήνες έχουν… χτυπήσει κόκκινο. Σε κάποια μάλιστα, ξεπερνούν το 45%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία από το παρατηρητήριο τιμών e-Καταναλωτής του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η τιμή για επώνυμο αλεύρι για όλες τις χρήσεις (συσκευασία ενός κιλού) από 1,28 ευρώ την 1η Μαρτίου (μέση τιμή) έχει φτάσει να έχει τώρα (τιμές 1ης Αυγούστου) μέση τιμή 1,74 ευρώ, αύξηση δηλαδή 36%.
Στο ηλιέλαιο, η συσκευασία ενός λίτρου επώνυμου προϊόντος έχει σήμερα μέση τιμή 4,91 ευρώ, από 3,62 ευρώ την 1η Μαρτίου, αύξηση δηλαδή 35,64%. Επώνυμο ψωμί για τοστ (συσκευασία 700 γρ.) που την 1η Μαρτίου είχε μέση τιμή 1,59 ευρώ, τώρα έχει μέση τιμή 1,85 ευρώ, αύξηση δηλαδή 16,35%.Τώρα, εκφράζονται φόβοι για ανατιμήσεις σε προϊόντα όπως κονσέρβες, αλλαντικά, νερά, καφέδες κ.λπ.
Στα Τάρταρα οι προσδοκίες
Μερικές φορές δεν χρειάζονται σχόλια. Αρκούν τα νούμερα. Τη χειρότερη επίδοσή του κατέγραψε ο δείκτης TCI ΣΕΒΕ-DHL στο α’ εξάμηνο του 2022 με τις 82,8 μονάδες να αποτελούν αρνητικό ρεκόρ για τον Δείκτη Εξαγωγικών Προσδοκιών (όπου TCI>100 = αισιοδοξία και TCI<100 = απαισιοδοξία).
Το ενδιαφέρον στοιχείο της έρευνας είναι η σημαντική επιδείνωση που κατέγραψαν τα ποσοστά τα οποία αφορούν στις εγχώριες οικονομικές συνθήκες με το μεγαλύτερο μερίδιο να μετακινείται από την σταθερότητα, που επελέγη κατά κύριο λόγο στο προηγούμενο εξάμηνο, στην επιδείνωση. Το 66% δήλωσε ότι αναμένει επιδείνωση των εγχώριων οικονομικών συνθηκών, το 23% σταθερότητα και μόλις το 11% βελτίωση.
Για την ιστορία, η μοναδική κατηγορία στην οποία οι θετικές εκτιμήσεις πλησίασαν το 50% ήταν οι εξαγωγές, όπου το ποσοστό όσων αναμένουν αύξηση διαμορφώθηκε σε 49%. Τη σταθερότητα επέλεξε το 37% και τη μείωση το 14%.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 08/04/22–20/05/22 σε επιλεγμένο δείγμα 250 εξαγωγικών επιχειρήσεων από όλη τη χώρα (οι 232 ανταποκρίθηκαν).
Η υλοποίηση της έρευνας έγινε από το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών & Σπουδών (ΙΕΕΣ) του ΣΕΒΕ, με Επιστημονικό Σύμβουλο τον Καθηγητή Ιωάννη Χατζηδημητρίου, Διευθυντή του Μεταπτυχιακού Προγράμματος στις Διεθνείς Επιχειρηματικές Δραστηριότητες του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
H Κυριακής της «χασούρας»
Μια Κυριακή (…ποιος το περίμενε πως θα ‘ταν Κυριακή, όπως λέει και το γνωστό αγαπημένο τραγούδι των Γιάννη Σπανού και Λευτέρη Παπαδόπουλου) κόστισε στον όμιλο Jumbo μια αύξηση τζίρου της στην Ελλάδα της τάξης του 2%.
Συγκεκριμένα, οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής εταιρείας, παρουσίασαν ανεπαίσθητη μείωση κατά -0,5% περίπου σε σχέση με τον Ιούλιο του 2021, λόγω το ότι η τελευταία μέρα του μήνα φέτος ήταν Κυριακή όπου τα καταστήματα ήταν κλειστά.
Σε συγκρίσιμη βάση οι πωλήσεις ήταν αυξημένες κατά 1,5% περίπου σε σχέση με τον Ιούλιο του 2021.
Ακριβούτσικη βγήκε η Κυριακή για τον όμιλο του Απόστολου Βακάκη. Πόσο μάλλον όταν «από την πρώτη μέρα που εκδηλώθηκε η κρίση της παράλογης ακρίβειας στις μεταφορές και τις πρώτες ύλες αλλά και του ξέφρενου πληθωρισμού εντός και εκτός συνόρων, ξεκίνησε τη δημιουργία ενός αποτελεσματικού οχυρού για την άμυνα του καταναλωτή», όπως αναφέρεται με έμφαση από τη διοίκηση.
Προσοχή, κομπίνα στο Instagram
Απίθανες κομπίνες σκαρφίζονται διάφοροι απατεώνες του διαδικτύου που προσπαθούν είτε να «μολύνουν» κινητά και υπολογιστές και να κλέψουν κωδικούς, είτε να «ψαρέψουν» ανυποψίαστους χρήστες.
Η νέα κομπίνα γίνεται μέσω Instagramκαι χρειάζεται μεγάλη προσοχή. Ο χρήστης της δημοφιλούς πλατφόρμας, παίρνει ένα μήνυμα από γνωστό του πρόσωπο, ακόλουθό του στο Instagramπου τον πληροφορεί ότι είναι το όνομά του και φωτογραφίες του σε ροζ αγγελίες.
Μάλιστα στέλνει και έναν σύνδεσμο – link, και ζητά να μπει ο χρήστης μέσα και να σβήσει τις φωτογραφίες. «Προσοχή, δεν είναι ιός», λέει το μήνυμα.
Σε ένα δεύτερο μήνυμα, ο υποτιθέμενος «φίλος», λέει στον χρήστη «έχασα την κάρτα τραπέζης, την ακύρωσα και μπλόκαρα το e–banking. Έχεις e–banking σωστά;»
Οποιος «τσιμπήσει», μπορεί να βρεθεί μπροστά σε πολύ δυσάρεστες καταστάσεις…
Μεγάλη δουλειά το καλώδιο
Μπορεί να μην είχε τόση μεγάλη προβολή, αλλά το καλώδιο μεταφοράς δεδομένων που θα συνδέει Ελλάδα και Σαουδική Αραβία και στη συνέχεια θα πηγαίνει Ευρώπη και Ασία, είναι σπουδαία δουλειά.
Εκτιμάται ότι θα κοστίσει πάνω από 800 εκατ. ευρώ, θα δώσει πολλές θέσεις εργασίας στη χώρα μας και θα την μετατρέψει σε πύλη μεταφορά dataστην ευρύτερη περιοχή.
Το mega καλώδιο είναι γνωστό ως «East to Med data Corridor» (EMC),
Το έργο θα έχει ως project leaders το HUB Μ. Ανατολής – Β. Αφρικής της Saudi Telecom (MENA HUB) και την ελληνοκυπριακή εταιρεία TTSA. Μέτοχοι της κοινοπραξίας θα είναι το MENA HUBA της Saudi Telecom, η ΔΕΗ, η TTSA και η CYTA Κύπρου.
Πολλοί μπορεί να μην το καταλαβαίνουν, όμως, όλος ο κόσμος τώρα και στο μέλλον στηρίζεται στα δεδομένα, στα data.
Στην παραλία με το… κινητό αγκαλιά
Είμαστε «άρρωστοι» με το κινητό μας… και με σφραγίδα έρευνας πλέον. Συγκεκριμένα, η έρευνα που έγινε από την YouGov σε 25 χώρες, δείχνει ότι 6 στους 10 Έλληνες δεν μπορούν να αποχωριστούν το κινητό τους τηλέφωνο ούτε καν στις διακοπές τους.
Το 25% απαντά πως ούτε συμφωνεί, ούτε διαφωνεί με αυτήν την άποψη. Υπάρχει βέβαια και ένα – σχετικά – υψηλό ποσοστό της τάξης του 13%, το οποίο διαφωνεί ριζικά με Οι Έλληνες σε ποσοστό 79% συμφωνούν πολύ με την άποψη ότι ένα τηλέφωνο ή ένα tablet μπορεί να βελτιώσει την ταξιδιωτική εμπειρία.
“Έχοντας το τηλέφωνο/tablet μαζί μου, νιώθω ότι δεν θα χάσω τίποτα όσο λείπω” απαντά το 62% των πολιτών στην Ελλάδα
Μόνο το 19% απαντά ότι η τεχνολογία τους εμποδίζει να απολαύσουν τις διακοπές τους, ενώ το 32% δεν έχει ούτε θετική, ούτε αρνητική άποψη για το θέμα αυτό.
Latest News
Η στροφή του Μαξίμου, το «πάθος» του Χατζηδάκη, τα ντέρμπι των επιμελητηρίων, γιατί «χτυπιούνται» οι τράπεζες, η «πλάτη» του ΟΠΑΠ, τέλος τα «30άρια» της Attica Bank (;)
Φιέστα
Δύσκολο Σάββατο θα έχει ο Μητσοτάκης, τα αυτογκόλ της κυβέρνησης, μεγαλώνει η οργή στην αγορά, το σήμα της Βιομηχανίας, επιδόσεις από τα… Lidl, η «μονοκαλλιέργεια» της Ελλάκτωρ…
Ας γνωριστούμε καλύτερα…
Τα πυρηνικά της Ελλάδας, το story των ΔΕΗ και ΑΔΜΗΕ, αλλαγή σχεδίων για Prodea, η «ασημένια επένδυση» της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι στηρίξεις του χρηματιστηρίου
Στα ψιλά...
Το timing του Bloomberg στην Αθήνα, το βαρύ πρόγραμμα του πρωθυπουργού, το μήνυμα των τραπεζιτών, το «χτίσιμο» στη ΔΕΗ, τα νέα σχέδια Στάσση και το pressing Χατζημηνά
Πολιτικό ρίσκο
Τα 3 τεστ της κυβέρνησης και ο ρόλος Goldman Sachs, ανοίγει “πανιά” η ABBank, «ξύνουν τα μολύβια» για τον Μπάρμπα Στάθη, το success της Σδούκου στο Μπακού και ένα κουίζ
Κι άλλο μέτωπο
«Πυλώνας» για την κυβέρνηση η βιομηχανία, έπαθε… Τραμπ ο Μητσοτάκης, τα λεφτά του Αγροτικής Ανάπτυξης, η αδιαφορία στο Χρηματιστήριο, τα stories σε ΔΕΗ και Helleniq Energy, σε αναβρασμό οι αρτοποιοί
Υπάρχει Υφυπουργός Βιομηχανίας
Ένα success story για το λογότυπο, το «200άρι» της ΔΕΗ, το σπριντ της Cenergy, τα κουκιά του Νεμπή, τα «διαμάντια» της Dimand, ο συναγερμός για την κερδοφορία
Σταγόνα
Μέτωπο Βιομηχάνων, το «δράμα» Χατζηδάκη, το «σκονάκι» της Αικατερινάρη, η θλίψη στη ΜΕΒΓΑΛ, «χημική» σύναξη στην Αθήνα, οι παραλαβές της Επίλεκτος
Καμπανάκια
Φεύγουν οι «μεγάλοι», στη «σίγαση» η αντιπολίτευση της ΝΔ, οι τιτλοποιήσεις της Attica Bank, στο βωμό των απαλλοτριώσεων ο… ΟΤΕ, ξεκαθάρισμα στο ΧΑ, ο κακός χαμός… στη χονδρική ρεύματος
Βαρδής Βαρδινογιάννης
Οι «κόκκινοι» υπουργοί, ξεσκονίζει τις φοροαπαλλαγές το Μαξίμου, ωστικό κύμα στα σούπερ μάρκετ, θα σώσει την Επίλεκτο η Louis Vuitton (;), η «εκδίκηση» της Alpha Bank, θα έχουμε και εργοστάσιο ΑΙ
Υποβιβασμός…