Η αλήθεια είναι ότι ο Κώστας Μητρόπουλος έχει συνηθίσει εδώ και δεκαετίες να γράφει με τον δικό του τρόπο – με λιτά σκίτσα και πολύ χιούμορ – στις σελίδες των «ΝΕΩΝ» και όχι οι σελίδες των «ΝΕΩΝ» να γράφουν για τον ίδιο. Γι’ αυτό και ξαφνιάστηκε όταν με άκουσε στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής να του ζητώ πληροφορίες για το Σπίτι του Σκίτσου, τον εκθεσιακό χώρο στον Φαλατάδο της Τήνου, μοναδικό στο είδος του στην Ελλάδα, στο οποίο εδώ και 13 χρόνια συνεκθέτει επιλεγμένες γελοιογραφίες του μαζί με τον επίσης σκιτσογράφο αδελφό του, Βασίλη, γνωστό διεθνώς ως BAS.
Ολα ξεκίνησαν ένα καλοκαίρι στον γραφικό Φαλατάδο όταν ο γλύπτης Πραξιτέλης Τζανουλίνος έριξε την ιδέα στα δύο διάσημα αδέλφια που είχαν περάσει τα παιδικά τους καλοκαίρια στο χωριό, τόπο καταγωγής της μητέρας τους, να διοργανώσουν μια έκθεση με γελοιογραφίες τους στο παλαιό κοινοτικό κατάστημα του χωριού, οίκημα παραδοσιακής τηνιακής αρχιτεκτονικής, που είχε εγκαταλειφθεί στο μεταξύ ελέω του σχεδίου «Καποδίστριας».
Η έκθεση, πράγματι, στήθηκε με τη συγκατάνευση του Δήμου και γνώρισε μεγάλη επιτυχία, οπότε οι άνθρωποι του χωριού που είχαν διαπιστώσει πως η κίνηση στον τόπο τους είχε αυξηθεί από τους επισκέπτες που ήθελαν να δουν συγκεντρωμένη τη δουλειά των δύο δημιουργών, αναρωτήθηκαν «γιατί να την κλείσετε;». Και κάπως έτσι γεννήθηκε το Σπίτι του Σκίτσου, με μια μόνιμη έκθεση, χωρίς εισιτήριο εισόδου και ανοιχτό από το πρωί ως το βράδυ, χωρίς φύλακα, καθώς τα κλειδιά κρατάει η κυρία Μαρίνα που έχει τη γειτονική ταβέρνα.
Η επιλογή των σκίτσων
Ούτε ένα, ούτε δύο, αλλά 100 σκίτσα των δύο αδελφών έχουν καταλάβει τους τοίχους του περίπου 100 τ.μ. εκθεσιακού χώρου. Σκίτσα με σχόλια του Κώστα Μητρόπουλου που κατά κύριο λόγο έχουν δημοσιευτεί στα «ΝΕΑ» και στο «Βήμα» και χωρίς λόγια του BAS δημοσιευμένα επί μακρόν σε διεθνή έντυπα όπως η «Frankfurter Allgemeine Zeitung», το «TIM», η «Washington Post», τα οποία καταπιάνονται κατά βάση με διαχρονικά – από τις σχέσεις των δύο φύλων έως το φαινόμενο της υπερβολικής ανοικοδόμησης των πόλεων – και πολιτικά θέματα, χωρίς να λείπουν κι εκείνα που σχολιάζουν τα τρέχοντα γεγονότα, όπως επί παραδείγματι η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
«Τα σκίτσα που αφορούν την επικαιρότητα ξεπερνιούνται πάρα πολύ γρήγορα. Υπάρχουν επισκέπτες που βλέπουν τον Σαμαρά ή τον Σημίτη σε μια γελοιογραφία και τους κοιτάζουν έκπληκτοι. Σχεδόν δεν τους αναγνωρίζουν. Για τον λόγο αυτόν έχουμε επιλέξει με προσοχή ένα-ένα με τον Βασίλη κατά 80% σκίτσα με θέματα γελαστικά και διαχρονικά. Θα έλεγα ότι είναι ο αφρός ανάμεσα σε χιλιάδες που έχουμε φτιάξει».
Γιατί 100; «Α έτσι μου αρέσει να λέω. Μπορεί να είναι και λίγο περισσότερα ή λίγο λιγότερα. Ξέρετε, κάθε χρόνο έχουμε και ορισμένες απώλειες. Σε κάποιους επισκέπτες μπορεί να αρέσει πολύ ένα σκίτσο, το ξεκρεμάνε, το βάζουν μέσα στην τσάντα τους ή κάτω από την μπλούζα τους και το «εξαφανίζουν», αλλά δεν πειράζει. Το αντικαθιστούμε. Για να μπαίνουν στον πειρασμό να το πάρουν μάλλον το ήθελαν πολύ» λέει ο Κώστας Μητρόπουλος με το χιούμορ που τον διακρίνει.
Η έκπληξη των ξένων
Οσοι φτάνουν ως το Σπίτι του Σκίτσου κάθε χρόνο – και είναι πολλοί όπως λέει ο κ. Μητρόπουλος που το επισκέπτεται τακτικά – περνάνε καλά. «Οι Ελληνες μας ξέρουν ως ονόματα και πάνω-κάτω είναι προετοιμασμένοι για το τι θα δουν. Οι ξένοι είναι αθώοι. Πολλές φορές αποφασίζει να μπει μέσα ένα ή δύο άτομα από μια παρέα, παρακινημένα από μια μεγάλη φιγούρα που υπάρχει στην είσοδο και μετά από λίγο βγαίνουν και φωνάζουν και τους υπόλοιπους».
Το Σπίτι του Σκίτσου αποτελεί ένα από τα δέκα μουσεία γελοιογραφίας που λειτουργούν σε ολόκληρο τον κόσμο εκ των οποίων δύο στην άλλη ακτή του Ατλαντικού και τα υπόλοιπα στην Ευρώπη, ενώ οι δύο δημιουργοί του το χαρακτηρίζουν ως το «πιο αστείο και το πιο μικρό μουσείο της Ελλάδας, πιθανότατα και της Ευρώπης».
Latest News
Τα τέσσερα νέα ψηφιακά εργαλεία στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής - Τι πιστεύουν οι πολίτες [γραφήματα]
Μεταξύ άλλων προβλέπεται η καθολική δήλωση των εσόδων-εξόδων μιας επιχείρησης στο myDATA από 1η Ιανουαρίου 2025 - Τι θα γίνει με το Ηλεκτρονικό Τιμολόγιο
Ο crypto επενδυτής που πλήρωσε 6 εκατ. για μία μπανάνα σχεδιάζει να την... φάει
Τι σχέση μπορεί να έχει μία μπανάνα με τα κρυπτονομίσματα αλλά και διάσημα έργα τέχνης που βγαίνουν στο σφυρί
Στο γυναικείο μπάσκετ η νέα μεγάλη επένδυση του Αντετοκούνμπο
Ο Αντετοκούνμπο έχει υιοθετήσει τη φιλοσοφία του «money never sleeps» ενώ παράλληλα έχει έντονη φιλανθρωπική δράση
Οταν η μπανάνα είναι... έργο τέχνης πωλείται 6,2 εκατ. ευρώ
Στη δημοπρασία... κονταροχτυπήθηκαν επτά ενδιαφερόμενοι αγοραστές
Η «χρυσή» αποχώρηση του Ναδάλ - Πόσα κέρδισε από το τένις
Από το επαγγελματικό του ντεμπούτο ως 14χρονος το 2001, ο Ναδάλ έχει συγκεντρώσει νίκες και τεράστια ποσά
Σπάει ρεκόρ η αξία της μουσικής βιομηχανίας της Βρετανίας
Οι περιοδείες των σούπερ σταρ βοήθησαν την βρετανική μουσική βιομηχανία να φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ
Economist: Το 2025 τα Γλυπτά του Παρθενώνα ενδέχεται να επιστρέψουν στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τον Economist τόσο το Βρετανικό Μουσείο όσο και η βρετανική κυβέρνηση φαίνονται έτοιμοι για συμφωνία με την Ελλάδα για τα Γλυπτά του Παρθενώνα
Sotheby’s: 65,5 εκατ. δολ. για τα «Νούφαρα» του Μονέ
Η πώληση του έργου του Κλοντ Μονέ σε τιμή μεγαλύτερη από την αρχική ισοδυναμεί με μια σημαντική νίκη για τον οίκο δημοπρασιών Sotheby's
Με... ρυθμούς Snoop Dogg οι επιχειρηματικές συμβουλές στη Μάρθα Στιούαρτ
Ο διάσημος ράπερ έγινε επιχειρηματικός σύμβουλος της Μάρθα Στιούαρτ και της άλλαξε τη ζωή
Έσπασε τα κοντέρ: 60 εκατ. νοικοκυριά καθηλώθηκαν στο Netflix για τον αγώνα Πολ-Τάισον
Οι τρεις κριτές βαθμολόγησαν τον αγώνα υπέρ του Πολ με σκορ 80-72, 79-73 και 79-73 - Όλα τα ρεκόρ του Netflix