Η σύμβαση για το έργο αποκατάστασης και ανάδειξης του θερινού ανακτόρου στα πρώην βασιλικά κτήματα Τατοΐου υπογράφηκε χθες από το υπουργείο Πολιτισμού και την κοινοπραξία εταιρειών ΕΡΕΤΒΟ, ΕΤΒΟ και Νηρίκος Τεχνική, που ήταν και το μοναδικό σχήμα που συμμετείχε στον διαγωνισμό, με προσφορά 11,5 εκατ. ευρώ.
Ο συνολικός προϋπολογισμός, με ΦΠΑ, ανέρχεται στα 14,3 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει εργασίες για την ενίσχυση της λιθοδομής, την αποκατάσταση του δυτικού αετώματος της στέγης, την τοποθέτηση ανελκυστήρα, την προσθήκη ράμπας, τη συντήρηση ξύλινων δαπέδων, την αποκατάσταση της ηλεκτρομηχανολογικής εγκατάστασης, την προσθήκη συστήματος γεωθερμικών αντλιών θερμότητας κ.ά. Το κτίριο αναμένεται να αποδοθεί στο κοινό στα τέλη του 2025.
Διαβάστε επίσης: Το Τατόι μετά τις φωτιές – Ο απολογισμός, τα σχέδια και το στοίχημα
Σύμφωνα με την απόφαση ένταξης του έργου στο Ταμείο Ανάκαμψης του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών κ. Θεόδωρου Σκυλακάκη, το ανάκτορο θα αποκατασταθεί για να επαναχρησιμοποιηθεί ως μουσείο, όπου θα εκτίθενται η επίπλωση και τα αντικείμενα της πρώην βασιλικής οικογένειας, ενώ θα γίνει και μουσειολογική μελέτη για το νέο κτίριο αγροτικής χρήσης. Παράλληλα, θα αποκαθίστανται οι κήποι του ανακτόρου, θα προχωρά η συντήρηση και αποκατάσταση των τεχνουργημάτων καθώς και η καταγραφή, τεκμηρίωση και καταχώρισή τους, όπως και η ψηφιοποίηση του έντυπου αρχειακού υλικού που έχει βρεθεί στους χώρους.
Παρεμβάσεις στις εξωτερικές όψεις
Από τα πρώην θερινά ανάκτορα θα απομακρυνθούν όλα μεταγενέστερα στοιχεία που το αλλοιώνουν λειτουργικά και μορφολογικά. Το κτίριο θα ενισχυθεί ως προς τη στατική του επάρκεια ώστε να μπορεί να δέχεται σημαντικό αριθμό επισκεπτών. Επίσης, θα δοθεί έμφαση στην ενεργειακή του αναβάθμιση, στον βαθμό που δεν θα θίγεται η αυθεντικότητα του κτιρίου και τα δομικά του χαρακτηριστικά.
Διαβάστε επίσης: Τατόι: Ένας σχεδιασμός πυροπροστασίας που δεν έγινε ποτέ
Όσον αφορά στις εξωτερικές όψεις του πρώην ανακτόρου, θα απομακρυνθούν στοιχεία οπλισμένου σκυροδέματος και κεραμοσκεπών στεγάστρων που είχαν προστεθεί μεταγενέστερα στη νότια όψη του και θα γίνει επαναφορά των μεταλλικών χυτοσιδηρών στοιχείων που υπήρχαν κατά την πρώτη φάση κατοίκησής του. Επίσης θα γίνει επαναφορά μέρους των ανοιγμάτων που σφραγίστηκαν στη δεύτερη φάση και σφράγιση μέρους των νέων ανοιγμάτων που δημιουργήθηκαν. Επίσης, θα γίνει επαναφορά σε δύο από τις τρεις εισόδους της βόρειας όψης στις αρχικές τους θέσεις, θα ανακατασκευαστούν τα περίτεχνα φουρούσια μεταλλικών στεγάστρων και θα αποκατασταθεί το δυτικό αέτωμα στην αρχική του μορφή.
Εργα στο εσωτερικό
Στο εσωτερικό του κτιρίου θα αφαιρεθούν ορισμένοι τοίχοι που προστέθηκαν κατά την πάροδο των ετών για να υποδιαιρούν τα μεγάλα δωμάτια σε μικρότερους χώρους, θα γίνει αποκατάσταση χώρων (όπως είναι το λουτρό της βασίλισσας Όλγας), μετατόπιση και διάνοιξη θυρών στην αρχική τους θέση καθώς και διεύρυνσή τους στις αρχικές τους διαστάσεις κλπ.
Εκτός από το κτίριο των ανακτόρων εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης έχει και το έργο αποκατάστασης του νέου Βουστασίου, προϋπολογισμού 4.300.000 ευρώ, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του 2025. Πρόκειται για υποδομή του 1952, η οποία αντικατέστησε παλαιότερο κτίσμα που βρίσκεται βορειότερα και δεν επαρκούσε για να καλύψει τις ανάγκες της αναπτυσσόμενης αγροτικής παραγωγής του κτήματος Τατοΐου εκείνη την περίοδο. Αποτελεί σημαντικό μεταπολεμικό κτίριο του κτήματος και πιθανώς είχε σχεδιαστεί από τον αρχιτέκτονα Κωνσταντίνο Γκίνη.
Το νέο Βουστάσιο θα λειτουργήσει ως μουσειακός χώρος. Στο ισόγειο θα λειτουργεί εκθεσιακός χώρος με τεκμήρια της αγροτικής και κτηνοτροφικής παραγωγής του κτήματος, ενώ στη δυτική πτέρυγα θα αναπτύσσεται έκθεση των αυτοκινήτων-μνημείων της πρώην βασιλικής οικογένειας όπως οι Rolls-Royce, τα MG TD Midget, τα ηλεκτροκίνητα Fiat 500 Boano Spider Elegance και οχήματα γκολφ. Παράλληλα, θα προχωρήσει και η μετατροπή σε ξενώνα του κτιρίου Προσωπικού, κατασκευασμένο στις αρχές του 20ου αιώνα, η οποία θα υλοποιηθεί από ιδιώτη επενδυτή.
Latest News
ΑΒΑΞ: Η «Νίκη» και η «Αθηνά» ανοίγουν και χτίζουν τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας
Βίντεο του ομίλου ΑΒΑΞ παρουσιάζει τον τρόπο διάνοιξης και χτισίματος της Γραμμής 4 από το «Άλσος Βεϊκου» στο «Γαλάτσι»
Διάνοιξη πάνω από 2.500 μέτρων σήραγγας για τη Γραμμή 4 του Μετρό
Από το Άλσος Βεΐκου και έως σήμερα έχει διανοιχτεί σήραγγα 520 μέτρων στο πλαίσιο των έργων στη Γραμμή 4, σε Γαλάτσι και Κατεχάκη
Σε Πικροδάφνη και Ιλισό τα πρώτα αντιπλημμυρικά έργα
Η Περιφέρεια Αττικής «βάζει μπροστά» τις μηχανές για 158 αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα – Από αυτά 54 θα ξεκινήσουν το α’ εξάμηνο του 2025
Ποιοι μέτοχοι με ποσοστό άνω του 5% θα λάβουν μέρος στην ΑΜΚ της Intrakat
H ανακοίνωση της Intrakat για την Αυξηση Μετοχικού Κεφαλαίου και ποιες εταιρείες - μέτοχοι θα συμμετέχουν
ALUMIL: Νέες συνεργασίες στον Καναδά, συμμετοχή σε πρωτοποριακά έργα
H ALUMIL έχει ισχυρό επιχειρησιακό αποτύπωμα στο εξωτερικό, από την Ινδία ως την Ανατ. Αφρική και την Ευρώπη ως τη Βόρεια Αμερική
Αντιπλημμυρική προστασία Αττικής με βάση το πιο δύσκολο σενάριο
Διαδοχικές συσκέψεις για την αντιπλημμυρική προστασία της Αττικής, μία με επιχειρησιακούς φορείς και μία με εκπροσώπους ΟΤΑ
Αύξηση 20% στα καθαρά κέρδη της «Τιτάν» - Πότε μπαίνει σε χρηματιστήριο των ΗΠΑ
Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, η εισαγωγή της Titan America σε αμερικάνικο χρηματιστήριο αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2025
Eurobank Equities: Τιμή – στόχος τα 23,40 ευρώ και σύσταση αγοράς για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Την κάλυψη της εταρείας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεκίνησε η Eurobank Equities βλέποντας υψηλότερη κερδοφορία και αποδόσεις για τους μετόχους
Κατσιγιάννης (ΑΒΑΞ): Ο κατασκευαστής δεν είναι πια απλά «εργολάβος»
Τι ανέφερε ο κ. Δημοσθένης Κατσιγιάννης, Διευθυντής του γραφείου στου Διευθύνοντος Συμβούλου του Ομίλου ΑΒΑΞ, μιλώντας στο 7ο Athens Investment Forum 2024
Μιχαηλίδης (ΤΕΡΝΑ): Τα τρία προαπαιτούμενα για την ανάπτυξη των υποδομών
Τι ανέφερε στο Athens Investment Forum, ο κ. Αλέξανδρος Μιχαηλίδης, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος και Γενικός Τεχνικός Διευθυντής της ΤΕΡΝΑ