Συνεχίζοντας το αφιέρωμα μας στον Κεντρικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων (ΚΜΠΔ), σήμερα θα δούμε τους χρόνους τήρησης και επεξεργασίας του Μητρώου, τα δικαιώματα πρόσβασης καθώς και τους χρόνους ενημέρωσης του
Τήρηση δεδομένων και επεξεργασία τους
Τα δεδομένα, τα οποία έχουν καταγραφεί, αποθηκευτεί και αναπαραχθεί με οποιοδήποτε τρόπο, τηρούνται online για πέντε (5) έτη, και φυλάσσονται πέραν τούτου σε βάση δεδομένων που τηρείται στη ΓΓΠΣ, σύμφωνα με το ν. 2472/1997 (Α’50) και τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων. Η Γ.Γ.Π.Σ. ως εκ του ρόλου της είναι ο εκτελών την επεξεργασία.
Διαβάστε επίσης: Κεντρικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων Νομικό πλαίσιο και υπόχρεοι ενημέρωσης του (Α’ μέρος)
Δικαιώματα πρόσβασης
1. Οι αρμόδιες Ελεγκτικές Αρχές έχουν πλήρη και απεριόριστα δικαιώματα προβολής των στοιχείων. Οι αρμόδιες αρχές και τα υπόχρεα πρόσωπα έχουν περιορισμένα δικαιώματα πρόσβασης στα στοιχεία του Μητρώου και μόνο για τους σκοπούς άσκησης μέτρων δέουσας επιμέλειας που προβλέπονται στα άρθρα 11 έως και 19 του ν. 4557/2018. Τα φυσικά πρόσωπα έχουν δικαίωμα πρόσβασης στα οριζόμενα στην παρ. 7 του άρθρου 20 του ν. 4557/2018 στοιχεία.
2. Για την πρόσβαση των υπόχρεων προσώπων καθορίζεται ετήσιο τέλος ύψους εκατό (100) ευρώ.
Διαβάστε επίσης: Κεντρικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων (Β’ μέρος)
Για την πρόσβαση φυσικών προσώπων καθορίζεται τέλος ύψους είκοσι (20) ευρώ για 10 αναζητήσεις.
Η είσπραξη των τελών γίνεται με τη χρήση ηλεκτρονικού παραβόλου το οποίο εκδίδεται με την αίτηση για αναζήτηση. Η πληρωμή του παραβόλου επιτρέπει την αναζήτηση. Το παράβολο συνδέεται με τον λογαριασμό γενικών εσόδων από παράβολα που είναι «1450189001 παράβολα από κάθε αιτία».
Τα έσοδα που δημιουργούνται από την είσπραξη των τελών για τις αναζητήσεις του Μητρώου Πραγματικών Δικαιούχων καλύπτουν τις δαπάνες λειτουργίας του πληροφοριακού συστήματος της ΓΓΠΣ και αποδίδονται για τον σκοπό αυτό στον προϋπολογισμό της, με την εγγραφή ισόποσων πιστώσεων σύμφωνα με το άρθρο 74 του ν. 4270/2014.
3. Με την πρόσβαση στο σύστημα οι χρήστες αποδέχονται την καταγραφή των στοιχείων τους. Περαιτέρω, οι χρήστες -φυσικά πρόσωπα αποδέχονται την ενημέρωση των υπόχρεων καταχώρισης για τις αναζητήσεις που έγιναν από αυτούς. Οι υπόχρεοι καταχώρισης δεν ενημερώνονται για αναζητήσεις των ελεγκτικών αρχών, των αρμόδιων αρχών ή των υπόχρεων προσώπων.
Διαδικασία ηλεκτρονικής εγγραφής αιτήματος χορήγησης πληροφοριών
1. Οι αρμόδιες Ελεγκτικές αρχές, οι αρμόδιες αρχές και τα υπόχρεα πρόσωπα εκτυπώνουν από την ιστοσελίδα της ΓΓΠΣ και την επιλογή με τη σήμανση «Κεντρικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων (ν. 4557/2018)», τυποποιημένο έγγραφο, το οποίο συμπληρώνουν, υπογράφουν, επισυνάπτουν σε σχετική ηλεκτρονική φόρμα και υποβάλουν στον Κεντρικό Συντονιστικό Φορέα, ο οποίος εγκρίνει την πρόσβαση των ειδικά εξουσιοδοτημέων προσώπων που ορίζονται από κάθε φορέα, με σχετική φόρμα καταχώρισης της εφαρμογής.
2. Τα φυσικά πρόσωπα μπαίνουν στο σύστημα με τους κωδικούς taxisnet και καταχωρίζουν σε σχετική φόρμα – αίτηση το λόγο αναζήτησης.
Προθεσμίες καταχώρισης στο Κεντρικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων
1. Κάθε υπόχρεο νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα καταχωρίζει το ειδικό μητρώο της παρ. 1 του άρθρου 20 του ν. 4557/2018 εντός προθεσμίας 60 ημερών από την ημερομηνία ολοκλήρωσης της διαδικασίας έναρξης εργασιών στη φορολογική διοίκηση. Ως ημερομηνία ολοκλήρωσης ορίζεται η ημερομηνία κατά την οποία εγγράφεται στο φορολογικό μητρώο.
2. Κάθε υπόχρεο νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα καταχωρίζει τις αλλαγές στα στοιχεία των πραγματικών δικαιούχων του, εντός προθεσμίας 60 ημερών από την ημερομηνία επέλευσής τους.
3. Για τα υπόχρεα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που εγγράφονται στο φορολογικό μητρώο ή έχουν αλλαγές στα στοιχεία των πραγματικών δικαιούχων τους έως και την 31.08.2022 ορίζεται ως καταληκτική ημερομηνία για την αρχική ή την τροποποιητική δήλωση στο Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων αντίστοιχα η 31.10.2022. Οι αρχικές ή τροποποιητικές δηλώσεις καταχώρισης στοιχείων πραγματικών δικαιούχων που οριστικοποιούνται σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο, συμπεριλαμβανομένων αρχικών ή τροποποιητικών δηλώσεων που έχουν οριστικοποιηθεί πριν τη δημοσίευση του παρόντος, νοούνται ως εμπροθέσμως υποβληθείσες.
4. Για τα υπόχρεα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που εγγράφονται στο φορολογικό μητρώο ή έχουν αλλαγές στα στοιχεία των πραγματικών δικαιούχων τους μετά την 31η.08.2022 ισχύει η προθεσμία καταχώρισης των 60 ημερών των παρ. 1 και 2 αντίστοιχα.
Απόστολος Αλωνιάτης, Οικονομολόγος – φοροτεχνικός, Α’ Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας
Latest News
Το έτος των πολλαπλών προκλήσεων
Η κυβέρνηση, βρισκόμενη περίπου στο μέσο της δεύτερης θητείας της και έχοντας ισχυρή πολιτική δύναμη, έχει κάθε λόγο να θέλει να πραγματοποιήσει μεταρρυθμίσεις
Προοπτικές της ευρωπαϊκής και της ελληνικής οικονομίας
Το πρόβλημα τόσο της παγκόσμιας όσο και της ευρωπαϊκής και ελληνικής οικονομίας είναι οι υποτονικές μεσοχρόνιες αναπτυξιακές προοπτικές
Οι 7 εβδομάδες των χειμερινών εκπτώσεων θα περιορίσουν την ακρίβεια
Όλα δείχνουν πως οι χειμερινές εκπτώσεις, παρά την οικονομική κόπωση των εορτών, θα ανταποκριθούν στις προσδοκίες εμπόρων και καταναλωτών
Ψηφιακή έκδοση και διαβίβαση παραστατικών διακίνησης (Θ’ Μέρος)
Τι δείχνουν ότι τα στοιχεία των Τύπων Παραστατικών
Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής: Το έντυπο απόδοσης και οι διαδικασίες της επιστροφής του
Η απόδοση και οι διαδικασίες επιστροφής του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής
Τo πιο κρίσιμο ρίσκο
Σε ναυτική γλώσσα, πηγαίνουμε να συναντήσουμε το μέλλον μας μέσα από μια «τυφλή πορεία»
Οι 4+1 εποχές του τραπεζικού συστήματος
Μετά από μια παρατεταμένη περίοδο μεταβλητότητας το τραπεζικό σύστημα βρίσκεται στο μεταίχμιο μετάβασης και πάλι σε μια περίοδο ομαλότητας
Νουριέλ Ρουμπινί: Το καλό, το κακό και η αβεβαιότητα της οικονομίας Τραμπ
Συνολικά, οι καλές ιδέες πρέπει να αντισταθμίζουν τις επιπτώσεις των κακών
Οι προσδοκίες για το Bitcoin παραμένουν υψηλές και για το 2025
Αναμφίβολα, το μεγαλύτερο σε κεφαλαιοποίηση κρυπτονόμισμα πρωταγωνίστησε το 2024. Και αναμένεται να συνεχίσει έτσι.
Στεγαστική κρίση και γενεές Υ και Ζ στην Ελλάδα
Για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης απαιτείται μια μακροπρόθεσμη στρατηγική και νέα εργαλεία παρέμβασης στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής