
Η κύρια παρέμβαση του υπουργού Οικονομικών της Γερμανίας αφορά τη φορολογία εισοδήματος. Ο Κρίστιαν Λίντνερ θέλει να αντισταθμίσει την επιβάρυνση που προκαλείται όταν, λόγω πληθωρισμού, αυξάνεται μεν το ονομαστικό εισόδημα, αλλά όχι και το πραγματικό εισόδημα, με αποτέλεσμα ο φορολογούμενος να ανεβαίνει κλίμακα και να πληρώνει περισσότερα στην εφορία, οπότε του απομένουν λιγότερα διαθέσιμα χρήματα, παρά την αρχική αύξηση στο εισόδημά του.
Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα ο Λίντντερ ανεβάζει σταδιακά το αφορολόγητο όριο στα 10.933 ευρώ ετησίως. Έμμεση συνέπεια θα είναι η ελάφρυνση των μεσαίων και υψηλότερων εισοδημάτων, καθώς από το 2023 ο ανώτερος συντελεστής ισχύει μόνο για φορολογητέο εισόδημα άνω των 61.972 ευρώ ετησίως (έναντι 58.597 ευρώ σήμερα).
Διαβάστε επίσης – Γερμανία: Πληθωρισμός-ρεκόρ, στοχευμένα μέτρα
Με ρεαλισμό ο Κρίστιαν Λίντνερ, ο οποίος ηγείται του Κόμματος των Φιλελευθέρων (FDP), δηλώνει ότι στην πραγματικότητα δεν πρόκειται για «ελάφρυνση» με τη συνήθη έννοια του όρου, αλλά για «αντιστάθμιση της επιπλέον επιβάρυνσης λόγω πληθωρισμού», από την οποία πάντως αναμένεται να επωφεληθούν 48 εκατομμύρια πολίτες τα επόμενα χρόνια. Ουσιαστικά πρόκειται για παλαιότερη προεκλογική υπόσχεση του FDP. Τα μέτρα Λίντνερ προβλέπουν επίσης μία αύξηση του επιδόματος τέκνων, το οποίο από το 2023 ανέρχεται σε 227 μηνιαίως. Κατά τα άλλα ο υπουργός Οικονομικών απορρίπτει οριζόντιες παροχές. Μάλιστα δηλώνει αντίθετος στην παράταση του «εισιτηρίου των 9 ευρώ» για τις δημόσιες συγκοινωνίες, που ισχύει μέχρι τα τέλη Αυγούστου.
Κριτική από τα κόμματα της συγκυβέρνησης
Οι πρώτες αντιδράσεις από τα άλλα δύο κόμματα του κυβερνητικού συνασπισμού στο Βερολίνο δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές. Ο αντιπρόεδρος της Κ.Ο. των Σοσιαλδημοκρατών (SPD) Άχιμ Ποστ θεωρεί ότι «τα μέτρα που προτείνει ο υπουργός Οικονομικών ελαφρύνουν ιδιαίτερα τα υψηλά εισοδήματα και δεν είναι ισορροπημένα με κοινωνικά κριτήρια, άρα χρειάζονται βελτιώσεις». Ακόμη πιο έντονη η κριτική των συγκυβερνώντων Πρασίνων: «Οι φοροελαφρύνσεις δισεκατομμυρίων είναι εκτός πραγματικότητας», προειδοποιεί ο Αντρέας Άουντρετς, αντιπρόεδρος της «πράσινης» κοινοβουλευτικής ομάδας στην Μπούντεσταγκ. Στη διάρκεια της συνέντευξης τύπου ο Κρίστιαν Λίντνερ παραδέχθηκε ότι στη σημερινή δύσκολη συγκυρία «είναι σημαντικό να διατηρήσουμε την εσωτερική ζήτηση στην οικονομία μας», αλλά και αυτή τη διαπίστωση την αξιοποίησε ως επιχείρημα για «να μην αυξηθούν άλλο οι φόροι» και όχι για να δικαιολογήσει οριζόντιες παροχές.
Η αλήθεια είναι ότι μόνο στο πρώτο εξάμηνο του 2022 τα έσοδα του κράτους από τον ΦΠΑ έχουν αυξηθεί κατά 29 δισεκατομμύρια ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Αυτό προφανώς σημαίνει ότι, με τον ένα ή τον άλλον τρόπο, η εσωτερική ζήτηση παραμένει σε υψηλά επίπεδα. Το Κόμμα της Αριστεράς (Die Linke) εκτιμά ότι μέχρι τα τέλη του χρόνου τα επιπλέον έσοδα θα αγγίξουν τα 60 δις και προτείνει «να επιστραφούν στους πολίτες». Απαντώντας την Τετάρτη σε σχετικό ερώτημα ο Κρίστιαν Λίντνερ επιβεβαιώνει τα επιπλέον έσοδα των 29 δις, αλλά υπενθυμίζει ότι ήδη έχουν εγκριθεί παροχές άνω των 30 δις, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν περιθώρια για νέες ελαφρύνσεις. Επανέλαβε μάλιστα τη δέσμευσή του ότι το «φρένο του χρέους» θα τηρηθεί στον προϋπολογισμό του 2023.
Επιμένει ο πληθωρισμός
Σε υψηλά επίπεδα, αλλά με τάση απομείωσης επιμένει ο πληθωρισμός στη Γερμανία. Σύμφωνα με σημερινά στοιχεία για τον μήνα Ιούλιο ο πληθωρισμός κυμαίνεται σε ποσοστό 7,5% σε ετήσια βάση (έναντι 7,6% τον Ιούνιο και 7,9% τον Μάιο). Ιδιαίτερα αισθητή είναι η αύξηση στις τιμές της ενέργειας που φτάνει το 35%. Μάλιστα η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης έχει διπλασιαστεί σε σχέση με τον Ιούλιο του 2020. Στα τρόφιμα οι αυξήσεις φτάνουν το 14,8%. Εκτίμάται ότι καθοριστική συμβολή για τη συγκράτηση του πληθωρισμού είχαν οι κρατικές παρεμβάσεις που ισχύουν για όλο το καλοκαίρι, όπως το «εισιτήριο των 9 ευρώ» και η μείωση της φορολογίας των καυσίμων.
Πηγή: Deutsche Welle / Γιάννης Παπαδημητρίου (DPA, N-TV)


Latest News

Πώς οι δαπάνες της Γερμανίας αυξάνουν το κόστος δανεισμού σε όλη την ευρωζώνη
Οι επενδυτές προειδοποιούν ότι οι υψηλότερες αποδόσεις των ομολόγων θα μπορούσαν να δυσκολέψουν ολόκληρη την ευρωζώνη να αυξήσει τις αμυντικές δαπάνες

Πληθωρισμό 3,5% και κίνδυνο ύφεσης στις ΗΠΑ «βλέπει» η Goldman Sachs
Συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι ο κίνδυνος από τους δασμούς της 2ας Απριλίου είναι μεγαλύτερος από ό,τι πολλοί συμμετέχοντες στην αγορά είχαν υποθέσει προηγουμένως, επισημαίνει η Goldman Sachs

Αν «υπαναχωρήσει» θα έχει μεγάλα προβλήματα - Η απειλή Τραμπ στον Ζελένσκι για σπάνιες γαίες
«Προσπαθεί να υπαναχωρήσει από τη συμφωνία για τις σπάνιες γαίες κι αν το κάνει θα έχει μεγάλα προβλήματα, πολύ μεγάλα προβλήματα», δηλώνει ο Τραμπ για τον πρόεδρο της Ουκρανίας.

Η ετοιμάζεται να κυκλοφορήσει το Switch 2
Η Nintendo στοιχηματίζει στη μετατόπιση της παραγωγής παιχνιδομηχανών από την Κίνα στο Βιετνάμ για να αμτιμετωπίσει τους αμερικανικούς δασμούς

Οδηγοί των Uber – Lyft στην Καλιφόρνια διεκδικούν απλήρωτους μισθούς
Οι οδηγοί των Uber και Lyft πραγματοποίησαν διαδηλώσεις από το Σαν Φρανσίσκο στο Σαν Ντιέγκο εν μέσω συνεχιζόμενων διαπραγματεύσεων

Ρεκόρ κερδών για τον μεγαλύτερο παραγωγό πετρελαίου και αερίου της Ασίας
Η PetroChina ελέγχεται από το κινεζικό κράτος παρήγαγε 941,8 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου το 2024

Με την εκλογή Τραμπ, οι αυταρχικοί ηγέτες έχουν αναθαρρέψει
Οι αυταρχικοί ηγέτες παγκοσμίως φαίνεται ότι έχουν πάρει θάρρος από τις πράξεις και τις πολιτικές του Ντόναλντ Τραμπ

Το αντιαμερικανικό αίσθημα ανεβαίνει στην Ευρώπη, ο Τραμπ πυροδοτεί την οργή
Αυξάνεται το ποσοστό των Ευρωπαίων που αρνούνται να αγοράσουν αμερικανικά προϊόντα λόγω των πολιτικλων του προέδρου Τραμπ

Επιστροφή σε... δοκιμασμένες συνταγές για τη Volvo - Eνας βετεράνος στο τιμόνι
Ο Hakan Samuelsson, 74 ετών, θα διαδεχθεί τον Jim Rowan στο τιμόνι της Volvo Cars, ο οποίος θα παραιτηθεί στις 31 Μαρτίου

Oι ΗΠΑ «κόβουν» τις πληρωμές πετρελαίου από Βενεζουέλα - Eπιβεβαίωση από Eni
Οι ΗΠΑ είχε ενημερώσει την Eni για την επικείμενη ακύρωση των αδειών που τους επιτρέπουν να εξάγουν πετρέλαιο και υποπροϊόντα της Βενεζουέλας