
Κανένα όφελος ως προς την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας δεν θα έχει η τήρηση επιπλέον αποθεμάτων φυσικού αερίου σε υπόγεια αποθήκη της Ιταλίας.
Την επισήμανση αυτή κάνουν οι περισσότεροι ηλεκτροπαραγωγοί ανταποκρινόμενοι στην πρόσκληση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας να σχολιάσουν το «Προληπτικό Σχέδιο Δράσης για την Ασφάλεια Εφοδιασμού της Ελλάδας με Φυσικό Αέριο», το οποίο μεταξύ άλλων προτείνει ως μέτρο τη θέσπιση αποθήκευσης ποσοτήτων ισχύος 1,14 Τεραβατώρων σε υπόγεια υποδομή της Ιταλίας. Η ΡΑΕ υπενθυμίζεται, ότι έκανε τη συγκεκριμένη πρόταση στο πλαίσιο του Κανονισμού της Κομισιόν που προβλέπει ότι τα κράτη – μέλη θα πρέπει να τηρούν αποθέματα ασφαλείας σε τέτοιες αποθήκες. Ωστόσο, στην περίπτωση που δεν υπάρχουν διαθέσιμες καθιέρωσε σειρά εξαιρέσεων όπως π.χ. η αποθήκευση ποσοτήτων LNG.
Στη διαβούλευση, λοιπόν, η πλειονότητα των ηλεκτροπαραγωγών είναι αντίθετη σε μία τέτοια υποχρέωση.
Για την ακρίβεια ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΑΗ) διατυπώνει τη θέση πως η συγκεκριμένη δράση που εισηγείται η ΡΑΕ «είναι ασύμφορη για τον τελικό καταναλωτή αλλά και περιοριστική (πχ γιατί επιλέγεται η Ιταλία και όχι κάποια άλλη αποθήκη εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης;)».
Σύμφωνα με τον ΕΣΑΗ «η πρόταση της ΡΑΕ δεν προσφέρει τα αναμενόμενα οφέλη στους καταναλωτές φυσικού αερίου, στους συμμετέχοντες στην αγορά και γενικά στην εθνική οικονομία. Ο λόγος είναι ότι η περιορισμένη δυναμικότητα εισαγωγής φυσικού αερίου από την Ιταλία μειώνει κατά πολύ τα οφέλη της αποθήκευσης φυσικού αερίου για λογαριασμό της Ελλάδας σε υπόγεια εγκατάσταση στην Ιταλία, ενώ αντίθετα τα διαχειριστικά κόστη μιας τέτοιας δράσης θα ήταν ιδιαίτερα υψηλά».
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η εταιρεία ΗΡΩΝ: «Το προσδοκώμενο όφελος από την εν λόγω δράση είναι αμελητέο για την κατοχύρωση της ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας μας, ενώ το κόστος της για τους συμμετέχοντες που στη συνέχεια θα πρέπει να ανακτηθεί μέσω του Τέλους Ασφάλειας Εφοδιασμού δυσανάλογα υψηλό».
Ο Διαχειριστής
Η Motor Oil από τη μεριά της θεωρεί πως αυτή η υποχρέωση θα πρέπει να αναληφθεί από τον ΔΕΣΦΑ: «Η διατήρηση αποθέματος φυσικού αερίου σε υποδομή αποθήκευσης της Ιταλίας θα πρέπει να γίνεται από τον Διαχειριστή ΕΣΦΑ και να τίθεται σε διάθεση από αυτόν στην πλατφόρμα του Χρηματιστηρίου Ενέργειας. Με αυτό τον τρόπο οι τιμές εξισορρόπησης θα αντικατοπτρίζουν τα κόστη μεταφοράς και αποθήκευσης με αντικειμενικό τρόπο και επίσης όλοι οι χρήστες ΕΣΦΑ θα έχουν την ίδια πρόσβαση και θα μπορούν να προβαίνουν σε συναλλαγές φυσικού αερίου εκμεταλλευόμενοι το χαρτοφυλάκιό τους».
Αντίστοιχο με τον ΕΣΑΗ ερώτημα σχετικά με τους λόγους επιλογής της Ιταλίας για την αποθήκευσης αερίου απευθύνει και η Mytilineos, η οποία επιπροσθέτως σημειώνει: «Το προσδοκώμενο όφελος από την προτεινόμενη Δράση είναι απολύτως αμελητέο (μόλις 7.5 Γιγαβατώρες ανά ημέρα), και κατά τούτο κρίνεται εντελώς δυσανάλογη η επιβάρυνση της εγχώριας ενεργειακής αγοράς».
Οι βιομηχανίες
Στην ίδια διαβούλευση οι εταιρείες Mytilineos, ΕΛΛΑΓΡΟΛΙΠ και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών Λιπασμάτων ζητούν από τη ΡΑΕ να εξαιρεθούν τα εργοστάσια τους από το ενδεχόμενο επείγουσας διακοπής παροχής ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου, σε περίπτωση που παραστεί ανάγκη.
Η μεν πρώτη εταιρεία αναφερόμενη στο «Αλουμίνιο της Ελλάδος» περιγράφει στην επιστολή της τα τεχνικά προβλήματα, τις υλικές ζημιές και τη δυσκολία επανεκκίνησης του εργοστασίου της σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Υποστηρίζει δε, πως τα διαφυγόντα κέρδη θα ανέλθουν σε ετήσια βάση στα 650 εκ. ευρώ, ενώ μιλά και για επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία.
Η ΕΛΛΑΓΡΟΛΙΠ δε και ο ΣΕΒΛ, ζητούν εξαίρεση από τη διακοπή παροχής φυσικού αερίου καθώς υποστηρίζουν πως το συγκεκριμένο καύσιμο το χρησιμοποιούν ως πρώτη ύλη για την παραγωγή λιπασμάτων, απαραίτητων για την εγχώρια αγροτική οικονομία.


Latest News

Κίνα: Ανακαλύφθηκε τεράστιο κοίτασμα πετρελαίου στη Νότια Σινική Θάλασσα
Κοίτασμα αργού πετρελαίου εντόπισε κινεζική πετρελαϊκή εταιρεία στη Νότια Σινική Θάλασσα, το οποίο περιέχει αποθέματα που αποδεδειγμένα ξεπερνούν τους 100 εκατομμύρια τόνους.

Τα 14 χρόνια περιπέτειας για το καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου - Ισραήλ
Η ιστορία για το καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, από τη σύλληψη του project το 2011, την ανάληψη του από τον ΑΔΜΗΕ το 2023 και τις σημερινές προκλήσεις

Ρεκόρ κερδών για τον μεγαλύτερο παραγωγό πετρελαίου και αερίου της Ασίας
Η PetroChina ελέγχεται από το κινεζικό κράτος παρήγαγε 941,8 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου το 2024

Oι ΗΠΑ «κόβουν» τις πληρωμές πετρελαίου από Βενεζουέλα - Eπιβεβαίωση από Eni
Οι ΗΠΑ είχε ενημερώσει την Eni για την επικείμενη ακύρωση των αδειών που τους επιτρέπουν να εξάγουν πετρέλαιο και υποπροϊόντα της Βενεζουέλας

Χατζηδάκης για Chevron: «Εθνική επιτυχία» το ενδιαφέρον για έρευνες στην Κρήτη
Η πρωτοβουλία της Chevron αναγνωρίζει την Ελληνική ΑΟΖ στην περιοχή, τόνισε ο Κωστής Χατζηδάκης

Τραμπ: Ανακαλεί τις άδειες των δυτικών ενεργειακών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη Βενεζουέλα
Η κυβέρνηση Τραμπ αυξάνει την πίεση στη Βενεζουέλα

Οι περικοπές πράσινης ηλεκτροπαραγωγής θα αυξάνονται με τη διείσδυση ΑΠΕ
Βασική ευθύνη του ΑΔΜΗΕ είναι η ασφάλεια του συστήματος και με αυτό το κριτήριο χορηγούνται και θα χορηγούνται προσφορές σύνδεσης στα νέα έργα ΑΠΕ

Σενάριο fast track διαγωνισμού για τα blocks που ζητά η Chevron
Μετά τη Chevron και τρίτος πετρελαϊκός όμιλος έχει στο ραντάρ τους ελληνικούς υδρογονάνθρακες, σύμφωνα με τον CEO της ΕΔΕΥΕΠ

Θα ξαναρχίσει να ρέει πετρέλαιο από τη Ρωσία;
Το ερώτημα για το πετρέλαιο παραμένει για τις ευρωπαϊκές εμπορικές εταιρείες -Τι θα γίνει με την λήξη του πολέμου

Παπασταύρου: Ψήφος εμπιστοσύνης το ενδιαφέρον της Chevron – Ενισχύει την ΑΟΖ της χώρας μας
Εντός του 2025 όλες οι διαδικασίες για τις έρευνες τόνισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου