Είναι σαφές ότι η πανδημία και τα συνακόλουθά της έχουν αλλάξει τον κόσμο. Τα ενεργειακά συνακόλουθα συγκεκριμένα, τα προβλήματα δηλαδή στις διεθνείς μεταφορές και το εμπόριο που πολλαπλασιάστηκαν μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, έχουν ρίξει βαριά τη σκιά τους στις αερομεταφορές. Μια από τις επιπτώσεις από την εκτίναξη των τιμών των αεροπορικών καυσίμων είναι το τέλος της εποχής των «πτήσεων του ενός ευρώ».
Πρόκειται για τους ναύλους που πρόσφεραν οι αεροπορικές εταιρείες (οι χαμηλού κόστους κατά κανόνα) όπως η Ryanair, σε όσους είχαν τη δυνατότητα να προγραμματίσουν ένα ταξίδι μήνες πριν και σε περιόδους χαμηλής τουριστικής κίνησης. Είναι αλήθεια ότι κυρίως οι φοιτητές και οι συνταξιούχοι επωφελούνταν από τις προσφορές αυτές. Οι αερομεταφορείς αντιστάθμιζαν τη «χασούρα» τα εισιτήρια του ενός ευρώ μοσχοπουλώντας τις τελευταίες θέσεις μιας πτήσης, εκείνες δηλαδή που εναγωνίως αναζητούν κάποιοι διατεθειμένοι να πληρώσουν όσο-όσο για να ταξιδέψουν «τώρα».
Διαβάστε επίσης: ΗΠΑ: Το χάος με τις πτήσεις φέρνει αλλαγές κανονισμών στις αεροπορικές εταιρείες
Αυξήσεις 20% σε βάθος πενταετίας
Η Ryanair, η κορυφαία σε επιβατική κίνηση αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους της Ευρώπης, δεν θα προσφέρει εφεξής πολλές πτήσεις με ναύλους στα κατώτατα επίπεδα της κλίμακας, διευκρίνισε ο Μάικλ Ο’Λίρι. «Η εποχή των εισιτηρίων των 10 ευρώ έχει τελειώσει», δήλωσε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος της ιρλανδικής εταιρείας.
Διαβάστε επίσης: Αύξηση αφίξεων στα 14 αεροδρόμια της Fraport κατά 12%
Μιλώντας στο ραδιόφωνο του BBC ο ιρλανδός μάνατζερ διευκρίνισε ότι την επόμενη πενταετία ο μέσος ναύλος θα αυξηθεί στα 50 ευρώ από τα 40 ευρώ που ήταν πέρυσι. Κι αυτό βέβαια λόγω της εκτίναξης του κόστους των καυσίμων, που θα παρατηρούσε κανείς ότι δεν μετακυλίεται σε υπερθετικό βαθμό στις αερομεταφορές, όπως συμβαίνει ας πούμε στην ακτοπλοΐα (το διαπιστώνουν όσοι ταξιδεύουν με πλοίο στα νησιά αυτό το καλοκαίρι). Ή και στην τιμή της βενζίνης, που εκτινάχθηκε (στην Ελλάδα τουλάχιστον) κατά 40% μέσα σε ένα εξάμηνο την ώρα που ο Ο’Λίρι προαναγγέλει αυξήσεις 20% στα αεροπορικά εισιτήρια σε βάθος χρόνου… πενταετίας.
Εξέφρασε την πεποίθησή του, εξάλλου ο ιρλανδός μάνατζερ, ότι ο κόσμος θα συνεχίσει να ταξιδεύει συχνά παρά την αύξηση του κόστους διαβίωσης. «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα επόμενα χρόνια δεν θα βρίσκει κανείς εισιτήρια για αεροπορικούς προορισμούς με 0,99 ευρώ, ούτε ακόμα με 9,99 ευρώ. Όμως το αεροπορικό ταξίδι θα παραμείνει πολύ ανταγωνιστικό. Οι πελάτες μας θα αναζητούν με μεγαλύτερη επιμέλεια τις πιο συμφέρουσες προσφορές και δεν θα περιορίσουν τις αεροπορικές μετακινήσεις τους», τόνισε.
Η περιβαλλοντική πρόκληση
Στην Ευρώπη η Ryanair ανταγωνίζεται την τελευταία 20ετία με την Easyjet, τη Vueling και τη Wizz Air, εταιρείες χαμηλού κόστους που προσφέρουν πάμφθηνες μετακινήσεις δίχως πολλές απαιτήσεις για άνεση και «λουξ» περιποίηση στον αέρα (χορταστικά γεύματα κλπ). Οι εταιρείες χαμηλού κόστους είναι αλήθεια ότι ανέδειξαν το μεταφορικό χαρακτήρα του αεροπλάνου – διότι ας μην ξεχνάμε ότι καθ’ όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα το αεροπορικό ταξίδι αποτελούσε για πολλούς στοιχείο κοινωνικής καταξίωσης.
Τα τελευταία χρόνια που όλο και περισσότερος κόσμος συνειδητοποιεί τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής το αεροπορικό ταξίδι έχει μπει, πάντως, στο στόχαστρο ως εξόχως ρυπογόνο μεταφορικό μέσο. Και μάλιστα κατηγορήθηκε κυρίως από τους νέους και εξ ορισμού πιο ευαίσθητους σε περιβαλλοντικά θέματα, εκείνους δηλαδή που εκμεταλλεύονται περισσότερο τις πτήσεις του ενός ή των 10 ευρώ τέλος πάντων.
Είναι είναι ορατός ο κίνδυνος για τον κλάδο να βιώσει μια κάμψη της ζήτησης εφόσον σκεφθούν κάποιοι ότι «και δαπανηρότερο έγινε το αεροπορικό ταξίδι και ούτως ή άλλως ρυπογόνο είναι». Και εφόσον αποφασίσουν να ταξιδέψουν με το τρένο, που είναι σαφώς πιο «οικολογικό» μεταφορικό μέσο και εξάλλου ευνοείται και από πολλές κυβερνήσεις για περιβαλλοντικούς λόγους (στη Γαλλία που διαθέτει εξαιρετικό σιδηροδρομικό δίκτυο απαγορεύτηκαν οι πτήσεις σε προορισμούς μικρότερους των 500 χιλιομέτρων).
Το ερώτημα τέθηκε στον Μάικλ Ο’Λίρι από τον ρεπόρτερ του BBC, που υπενθύμισε στον μάνατζερ ότι οι εμπορικές πτήσεις συμβάλλουν κατά 2,4% περίπου στις συνολικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.
Προσπερνώντας βέβαια τους σιδηροδρόμους, ο Ο’Λίρι αντέτεινε ότι οι οδικές και ακτοπλοϊκές μεταφορές είναι σε γενικές γραμμές πιο ρυπογόνες από τις αερομεταφορές και παραπονέθηκε ότι δεν δίδεται η πρέπουσα έμφαση από τα μέσα ενημέρωσης στην προσπάθεια που καταβάλλει ο αροπορικός κλάδος στο σύνολό του για να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
«Η Ryanair έχει επενδύσει για την προμήθεια πιο αποτελεσματικών από ενεργειακής απόψεως αεροσκαφών. Αλλά η μεγαλύτερη μείωση στη χρήση ορυκτών καυσίμων θα επιτευχθεί από την αντικατάσταση των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων κάθε μεγέθους με ηλεκτροκίνητα», είπε χαρακτηριστικά ο Ο’Λίρι.
Το μπάχαλο στα αεροδρόμια
Ένα μείζον πρόβλημα – και μεγάλη δυσφήμιση των αερομεταφορών εν γένει – είναι η πρωτοφανής ταλαιπωρία που βιώνουν το καλοκαίρι αυτό στα αεροδρόμια οι διψασμένοι, μετά από καραντίνες, για διακοπές Ευρωπαίοι. Εκατοντάδες χιλιάδες αεροπορικοί ταξιδιώτες καθηλώθηκαν επί ώρες στα αεροδρόμια, ενώ ουκ ολίγοι ήταν εκείνοι που είδαν την πτήση τους να ακυρώνεται και έπρεπε να επανασχεδιάσουν την τελευταία στιγμή τις διακοπές τους.
Η Ryanair τα πήγε καλύτερα από τις άλλες εταιρείες, τις άμεσα ανταγωνιστικές, είπε ο Ο’Λίρι, παραπέμποντας στα στοιχεία της εταιρείας συμβούλων OAG που έδειξαν ότι το πρώτο εξάμηνο του 2022 η Ryanair ακύρωσε μόνο το 0,3% των πτήσεών της, ενώ η British Airways ακύρωσε το 3,5% και η Easyjet το 2,8%.
Ο ιρλανδός μάνατζερ καταφέρθηκε κατά των διοικήσεων των αεροδρομίων που ενώ γνώριζαν εδώ και μήνες τα πτητικά προγράμματα των αερομεταφορέων, δεν πήραν τα μέτρα τους. Κατηγόρησε επίσης το προσωπικό ασφαλείας που είναι υπεύθυνο για τα αεροδρόμια, διότι «ήταν ανέτοιμο αν και χρειάζεται σαφώς λιγότερη εκπαίδευση από τους πιλότους».
Κατηγόρησε για κακοδιαχείριση το Χίθροου του Λονδίνου, που «με την πρόφαση να εξασφαλίσει αξιόπιστες και ασφαλείς υπηρεσίες μείωσε τον αριθμό των επιβατών που εξυπηρέτησε μέχρι στιγμής αυτό το καλοκαίρι».
«Σαν να επιστρέφω στον πρώην μου»
Οι Σον Φάρινγκτον και Μπέκι Μόρτον του BBC σημειώνουν ότι η Ένωση των εταιρειών που λειτουργούν τα βρετανικά αεροδρόμια (ΑΟΑ) υποστήριξε απολογούμενη ότι οι προσλήψεις για το εφετινό καλοκαίρι είχαν ξεκινήσει από τα τέλη της περασμένης χρονιάς. Οι ρεπόρτερ υπενθύμισαν τη «Μεγάλη Παραίτηση» και τη δυσκολία που αντιμετωπίζουν για να προσλάβουν προσωπικό όχι μόνο ο αεροπορικός αλλά πολλοί ακόμα επαγγελματικοί κλάδοι.
Ο Μάικλ Ο’Λίρι το διεύρυνε το θέμα λέγοντας ότι εκ του αποτελέσματος φαίνεται ότι η όλη προσπάθεια απέτυχε. Και ότι σε γενικές γραμμές η βρετανική αγορά εργασίας έχει υποστεί ανήκεστο βλάβη εξαιτίας του Brexit. «Η αποχώρηση της Βρετανίας από την ΕΕ αποδείχθηκε καταστροφική για την κινητικότητα των εργαζομένων. Προτεραιότητα του νέου πρωθυπουργού πρέπει να είναι η υπογραφή μιας εμπορικής συμφωνίας με την ΕΕ που θα διορθώνει όσο είναι δυνατόν τις ηλιθιότητες του Brexit», είπε χαρακτηριστικά.
Η απροθυμία για να επιστρέψουν οι εργαζόμενοι στην παλιά τους δουλειά μετά από τη βίαιη απομάκρυνσή τους από τους εργοδότες με αφορμή την πανδημία είναι πάντως καταγεγραμμένη παγκοσμίως. Εν προκειμένω είναι χαρακτηριστική η δήλωση μιας Βρετανίδας που εργάστηκε επί 5 χρόνια για την Virgin Atlantic στον έλεγχο εισιτηρίων του Χίθροου.
«Όταν μας έδιωξαν βρήκαμε κλεισμένοι στα σπίτια μας τον χρόνο να ξανασκεφτούμε τη ζωή μας. Πολλοί συνάδελφοί μου, όπως κι εγώ εξάλλου, αισθανθήκαμε ότι ήταν άδικη η απόλυσή μας και ότι θα μπορούσαν να μας είχαν θέσει σε κατάσταση αναστολής εργασίας. Έτσι αρχίσαμε να αναζητούμε άλλες επαγγελματικές διεξόδους», είχε δηλώσει η Σόνια Ντίλον σε πρόσφατο ρεπορτάζ του BBC για τη «Μεγάλη Παραίτηση» στη Βρετανία.
Η ηλικίας 33 ετών πρώην συνοδός εδάφους, που απολύθηκε το 2020, έστησε εν τω μεταξύ τη δική της επιχείρηση. Πρόκειται για τη Ricco Events, μια εταιρεία που διοργανώνει εκδηλώσεις και συνεργαζόμενη με μια υπηρεσία ψηφιακού μάρκετινγκ τα πηγαίνει περίφημα μετά τη χαλάρωση των μέτρων για τον κορωνοϊό. «Δεν μπαίνω καν στον πειρασμό να ξαναγυρίσω στο αεροδρόμιο. Θα ήταν σαν να επιστρέφω στον πρώην μου», τόνισε η Σόνια Ντίλον.
Είναι σαφές ότι η πανδημία και τα συνακόλουθά της έχουν αλλάξει τον κόσμο. Και στις αλλαγές αυτές πιο ευπροσάρμοστοι μοιάζουν να είναι μάλλον οι εργαζόμενοι, παρά οι εργοδότες.
Latest News
Η Jaguar αλλάζει το εμβληματικό της λογότυπο
Σε μια προσπάθεια επανεφεύρεσης του εαυτού της, η Jaguar επανασχεδιάζει το διάσημο λογότυπό της
Η θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, λανσάρει πιστωτικές κάρτες στην Βρετανία
Η αποκλειστικά ψηφιακή θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, κάνει την πρώτη της κίνηση στις πιστώσεις, αφού συγκέντρωσε καταθέσεις άνω των 20 δισ. λιρών
Ντανιέλα Καβάλο: Το πρόσωπο - κλειδί στις διαπραγματεύσεις για τις απολύσεις στη Volkswagen
Κόρη μετανάστη από την Ιταλία, η Ντανιέλα Καβάλο είναι επικεφαλής σωματείων των εργαζομένων στη Volkswagen
Η μεγαλύτερη απώλεια κερδών σε δύο χρόνια για την Target - Μειώνει το guidance
Οι διακριτικές αγορές μπαίνουν σε δεύτερο πλάνο - Τι είδε η Target στα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου και πώς θα κινηθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς
Σε καθεστώς πτώχευσης στις ΗΠΑ η Northvolt - Το σχέδιο αναδιάρθρωσης
Η Northvolt δεν κατάφερε να συμφωνήσει με τους επενδυτές σε ένα πακέτο διάσωσης και ζητά υπαγωγή στο Άρθρο 11
Παραιτείται στις 20 Ιανουαρίου ο πρόεδρος της SEC Γκάρι Γκένσλερ
H παραίτηση του έρχεται δυο χρόνια πριν τη λήξη της θητείας του
Το «γεράκι» της ΕΚΤ ξαναχτυπά: «Πρέπει να διατηρήσουμε περιοριστική νομισματική πολιτική»
Η διατήρηση αυστηρής πολιτικής αποτελεί επί του παρόντος μέρος της δήλωσης που δημοσιεύει η ΕΚΤ μετά τις συνεδριάσεις της για τα επιτόκια
Σε χαμηλό επταμήνου οι αιτήσεις για τα επιδόματα ανεργίας στις ΗΠΑ
Οι μη προσαρμοσμένες αιτήσεις μειώθηκαν κατά 17.750 σε 213.035 την περασμένη εβδομάδα
O αμερικανική Deer, ο γίγαντας των αγροτικών μηχανημάτων προβλέπει μικρότερη κερδοφορία
Οι εκτιμήσεις της Deer για αδύναμα ετήσια κέρδη καθώς τα εισοδήματα των Αμερικανών αγροτών υποχωρούν
Πώς επηρεάζουν την πολιτική της ΕΚΤ τα trumponomics - Κινδυνεύει η μείωση επιτοκίων;
Η επιστροφή του Τραμπ στον Λευκό Οίκο έχει πυροδοτήσει στην ευρωζώνη τη συζήτηση στην ΕΚΤ πώς μπορεί να επηρεάσει τα σχέδιά τους για τον πληθωρισμό και την ανάπτυξη