Εν μέσω ενός άνυδρου καλοκαιριού και των ιστορικά υψηλά θερμοκρασιών σε όλη την Ευρώπη, το νερό από τα ποτάμια της ηπείρου εξατμίζεται…
Ο Ρήνος – πυλώνας των οικονομιών της Γερμανίας, της Ολλανδίας και της Ελβετίας για αιώνες – έχει στεγνώσει μέχρι το σημείο να γίνει σχεδόν αδιάβατος σε ένα βασικό σημείο, εμποδίζοντας τεράστιες ροές ντίζελ και άνθρακα. Ο Δούναβης, ο οποίος κάνει μια διαδρομή 1.800 μιλίων της κεντρικής Ευρώπης μέχρι τη Μαύρη Θάλασσα, έχει επίσης προβλήματα , εμποδίζοντας το εμπόριο σιτηρών και άλλων ειδών.
Διαβάστε επίσης – Ιστορικός καύσωνας και ξηρασία απειλoύν την κοινωνία και την οικονομία της Ευρώπης
Όπως γράφει το Bloomberg, οι μεταφορές μέσω ποταμών είναι μόνο ένα από τα στοιχεία του εμπορίου που έχουν ανατραπεί από την κλιματική αλλαγή. Η κρίση ηλεκτρικής ενέργειας στη Γαλλία έχει επιδεινωθεί επειδή ο Ροδανός και ο Γαρούνας είναι πολύ ζεστοί για να ψύχουν αποτελεσματικά τους πυρηνικούς αντιδραστήρες και η στάθμη του νερού στον Πάδο της Ιταλίας έχει υποχωρήσει σε πολύ χαμηλά επίπεδα για να ποτίζει ορυζώνες και να συντηρεί τις αχιβάδες για «ζυμαρικά alle vongole».
Διαβάστε επίσης – Tουρισμός: Πώς επηρεάζει την κλιματική αλλαγή;
Η δύσκολη συγκυρία
Το μείζον αυτό θέμα με τη διακοπή των πλωτών οδών έρχεται σε μια ιδιαίτερα δύσκολη συγκυρία για την Ευρώπη: η περιοχή βρίσκεται ήδη στο χείλος της ύφεσης, καθώς η εισβολή της Ρωσίας τροφοδοτεί τον πληθωρισμό συμπιέζοντας τις προμήθειες τροφίμων και ενέργειας.
Η κατάσταση —μόλις τέσσερα χρόνια μετά την ιστορική διακοπή της ναυτιλίας στον Ρήνο— προσθέτει επείγουσα ανάγκη στις προσπάθειες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να καταστήσει την εσωτερική ναυτιλία πιο ανθεκτική.
Διαβάστε επίσης: Πρωτοφανής ξηρασία στη Γαλλία: Μονάδα κρίσεων για να συντονίσει έκτακτα μέτρα
Ντόμινο επιπτώσεων
Σύμφωνα με υπολογισμούς του Bloomberg, που βασίζονται στα στοιχεία της Eurostat, τα ποτάμια και τα κανάλια της ηπείρου μεταφέρουν περισσότερο από 1 τόνο φορτίου ετησίως για κάθε κάτοικο της ΕΕ και συνεισφέρουν περίπου 80 δισεκατομμύρια δολάρια στην οικονομία της περιοχής ως μέσο μεταφοράς, Αλλά οι επιπτώσεις από τις ξεραμένες υδάτινες οδούς πηγαίνουν βαθύτερα.
«Δεν είναι μόνο οι εμπορικές οδοί. Έχει να κάνει με τη δροσιά όταν κάνει ζέστη, έχει να κάνει με το πότισμα και τόσα άλλα πράγματα», δήλωσε η Cecile Azevard, διευθύντρια της γαλλικής εταιρείας ύδρευσης VNF. «Τα ποτάμια είναι μέρος της κληρονομιάς μας».
Ο εφιάλτης του 2018
Σύμφωνα με τον Albert Jan Swart, οικονομολόγο μεταφορών στην ABN Amro Bank NV, οι δυσμενείς συνθήκες αναμένεται να παρασύρουν τις οικονομίες της περιοχής πολύ χειρότερα από το πλήγμα των 5 δισεκατομμυρίων ευρώ που προκλήθηκαν από ζητήματα εκτροπής του Ρήνου το 2018.
«Η χωρητικότητα για την εσωτερική ναυσιπλοΐα θα είναι σοβαρά περιορισμένη εφόσον δεν υπάρχει πολλή βροχή στην περιοχή», είπε. «Παράλληλα είναι ζημιά που προκαλείται στη Γερμανία από τις υψηλές τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος. Μιλάμε για δισεκατομμύρια».
Αύξηση 30% σε μία ημέρα
Ακόμα και οι έμπειροι βετεράνοι είναι σοκαρισμένοι. Ο Gunther Jaegers, διευθύνων σύμβουλος της Rhine stalwart Reederei Jaegers GmbH, είπε ότι έπεσε από την καρέκλα του νωρίτερα αυτό το μήνα όταν είδε το κόστος της ναυτιλίας, με την τιμή μιας φορτηγίδας να αυξάνεται κατά 30% σε μία μόνο ημέρα.
«Δεν το έχω ξαναδεί ποτέ αυτό», είπε. «Είναι τρελό».
Ενώ ο Jaegers και άλλοι ναυλωτές μπορεί να είναι σε θέση να χρεώνουν περισσότερα ανά τόνο φορτίου, υπάρχουν περιορισμοί στο πόσα μπορούν να μεταφέρουν καθώς η χαμηλότερη στάθμη νερού σημαίνει ότι πρέπει να αναλάβουν μικρότερα φορτία για να πλεύσουν με ασφάλεια. Και δεν φαίνεται ανακούφιση. Αν κοιτάξετε τις μετεωρολογικές προβλέψεις, «είναι σαν έρημος», είπε.
Λιώνουν οι παγετώνες
Καθώς η κλιματική κρίση εντείνεται, το πρόβλημα θα επιδεινωθεί. Τα κύρια ποτάμια συστήματα της Ευρώπης τροφοδοτούνται εν μέρει από αλπικούς παγετώνες. Την άνοιξη και το καλοκαίρι, η απορροή αυξάνει τις βροχοπτώσεις, αλλά οι ροές πάγου συρρικνώνονται. Η θερμοκρασία στην περιοχή είναι 2 βαθμούς υψηλότερη από το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, περίπου διπλάσιο από τον παγκόσμιο μέσο όρο, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος.
Αυτό προκαλεί έναν βρόχο καταστροφής, με άγονους βράχους να απορροφούν τη θερμότητα του ήλιου – αντί να την αντανακλούν όπως κάνουν οι παγετώνες – επιταχύνοντας τη διαδικασία. Οι επιστήμονες αναμένουν ότι η κάλυψη των πάγων των Άλπεων θα μειωθεί στο μισό έως το 2050, με σχεδόν όλους τους παγετώνες να εξαφανίζονται μέχρι το τέλος αυτού του αιώνα.
Η ανθρώπινη κατοίκηση και η υπερεκμετάλλευση επιβαρύνουν επίσης τα συστήματα των ποταμών. Περίπου 58 εκατομμύρια άνθρωποι ζουν στην περιοχή του Ρήνου – μια από τις πηγές της Βιομηχανικής Επανάστασης – και το νερό της χρησιμοποιείται για πόσιμο, άρδευση, μεταποίηση και παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Η λειψυδρία στις λεκάνες απορροής των ποταμών της Ευρώπης επηρεάζει έως και το ένα τέταρτο της επικράτειας της περιοχής, αναφέρει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος.
Οι συνθήκες που έχουν στεγνώσει τα ποτάμια της Ευρώπης αποτελούν μέρος μιας μακροχρόνιας τάσης και όχι μερικών κακών μηνών, σύμφωνα με τη Silje Eriksen Holmen, υδρολόγο της Volue. Αυτή τη στιγμή, το έδαφος είναι τόσο ξεραμένο που η περισσότερη βροχή θα απορροφηθεί. Μόνο όταν αυτό αναπληρωθεί θα αρχίσει να ρέει στα ποτάμια, είπε.
Η πικρή ειρωνεία
Η πικρή ειρωνεία είναι ότι οι πλωτές οδοί αποτελούν βασικό μέρος των προσπαθειών της ΕΕ για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Στα σχέδιά της για την πράσινη μετάβαση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στοχεύει σε αύξηση 25% των μεταφορών μέσω εσωτερικών πλωτών οδών και θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων έως το 2030. Η προσπάθεια υποστηρίζεται από το ταμείο Horizon Europe ύψους 95,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, το οποίο υποστηρίζει επενδύσεις σε ρηχά νερά σκάφη και μηχανολογικές εργασίες για να γίνουν πιο αξιόπιστες οι ναυτιλιακές λωρίδες.
Latest News
Dana vs Daniel - Η σύγκριση των φονικών φαινομένων
Τόσο ο Daniel όσο και η Dana άφησαν πίσω τους μεγάλες καταστροφές και νεκρούς
Ηλεκτρικό ή υβριδικό ήταν 1 στα 2 εισαγόμενα οχήματα στην ΕΕ το 2023
Οι εξαγωγές της ΕΕ σε ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα αυξήθηκαν από 2% επί του συνόλου το 2017 σε 26% 2023
Έκθεση ορόσημο για ΕΕ - Πόσα πρέπει να δαπανά για άμυνα και κλιματική αλλαγή
Η προειδοποίησε του πρώην προέδρου της Φινλανδίας Νιινίστρο σε μια έκθεση ορόσημο για την ασφάλεια της ΕΕ
Νέο φωτοβολταϊκό πάρκο για την Metlen στην Ιταλία
Στις αρχές του 2022, η Metlen και η Saint-Gobain υπέγραψαν συμφωνία πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας (PPA) μέσω απευθείας γραμμής
Ρεκόρ θανάτων λόγω ζέστης το 2023 – Κίνδυνος εξάπλωσης ασθενειών
Η ένατη έκθεση του Lancet Countdown για την κλιματική κρίση αποκαλύπτει ότι οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς απειλές για την υγεία τους από την ταχεία αλλαγή του κλίματος.
Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες
«Πράσινο φως» από Κομισιόν στην ενίσχυση 150 εκατ. για την αποθήκη CO2 στον Πρίνο
Το μέτρο είναι αναγκαίο και κατάλληλο για την επίτευξη τόσο των ενωσιακών κλιματικών στόχων όσο και των εθνικών κλιματικών στόχων της Ελλάδας, επισημαίνει η Κομισιόν
Mαύρα μαντάτα από ΟΗΕ - Ρεκόρ συγκέντρωσης αερίων του θερμοκηπίου το 2023
Λίγες ημέρες πριν την σύνοδο κορυφής του ΟΗΕ για το κλίμα, δόθηκε στη δημοσιοτητα η ετήσια έκθεση του WMO που κρούει ηχηρό καμπανάκι για την κλιματική αλλαγή
Συντηρητικές οι εκτιμήσεις της LG για τα έσοδα του επόμενου έτους
Η LG που προμηθεύει την Tesla, τη General Motors και τη Hyundai Motor , «βλέπει» ότι επιβραδύνεται η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων