Το καλάθι της νοικοκυράς και οι καταναλωτικές συνήθειες, καλούνται για μία ακόμη φορά να αναδιαμορφωθούν, μπροστά στις έντονες πληθωριστικές πιέσεις και την ακρίβεια.
Οι καταναλωτές όμως, για ακόμη μία φορά τα τελευταία χρόνια φαίνεται να αλλάζουν τις αγοραστικές τους συνήθειες, προκειμένου να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί.
Μάλιστα, οι νέες αλλαγές έρχονται να προστεθούν στις ριζικές αλλαγές στις συνήθειες των καταναλωτών που έφερε η προηγούμενη διετία, λόγω της πανδημίας και της επιβολής περιοριστικών μέτρων, όπως για παράδειγμα η ταχύτατη εξοικείωσή τους με τις online αγορές.
Διαβάστε επίσης – Πληθωρισμός: Έρχεται νέο κύμα ακρίβειας – Και νέες ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα
Κόβουν… από παντού
Όπως προκύπτει από σύνολο των ερευνών που έχουν διεξαχθεί το τελευταίο εξάμηνο, οι Έλληνες στην πλειονότητά τους δηλώνουν ότι προχωρούν σε μείωση των δαπανών τους προκειμένου να αντιμετωπίσουν το συνεχιζόμενο κύμα ακρίβειας σε προϊόντα και υπηρεσίες.
Τους πρώτους μήνες, η περικοπή των εξόδων τους, αφορούσε κυρίως σε δευτερεύουσες ανάγκες και αγορές καταναλωτικών αγαθών. Όμως, όσο οι πληθωριστικές πιέσεις συνεχίζονται, τόσο το «ψαλίδι» στα έξοδα μεγαλώνει.
Διαβάστε επίσης: Ακρίβεια: Αγορές με το σταγονόμετρο σε καύσιμα, τρόφιμα και ρούχα
Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, πάνω από 8 στους 10 Έλληνες δηλώνουν ότι μειώνουν την κατανάλωση ενέργειας, το ίδιο ποσοστό τις αγορές καταναλωτικών προϊόντων, το 66,4% τις μετακινήσεις με αυτοκίνητο και το 66% τις μέρες των διακοπών.
«Κόφτης» μπαίνει ακόμη και στις αγορές στο καλάθι του σούπερ μάρκετ όπως προκύπτει από τα στοιχεία για τη μείωση του όγκου πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο αλλά και στις μεμονωμένες επιχειρήσεις τροφίμων.
Πρόθεση για μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου
Ενώ η Ελλάδα κατατάσσεται στην τρίτη θέση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο σε καθημερινή χρήση αυτοκινήτου, όπως προκύπτει από την Πανελλαδική Έρευνα της Focus Bari, YouGov, περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες δηλώνουν πλέον έτοιμοι να αλλάξουν συνήθειες εξαιτίας της αύξησης της τιμής της βενζίνης.
Περισσότεροι από τους μισούς οδηγούς δηλώνουν ότι σκέφτονται να μειώσουν μέσα στο επόμενο εξάμηνο τη χρήση του αυτοκινήτου, αντικαθιστώντας το με τη μετακίνηση με τα πόδια ή τα μέσα μεταφοράς. Παράλληλα 1 στους 5 οδηγούς δηλώνει πως ήδη έχει μειώσει τη χρήση του.
Στροφή στις τοπικές αγορές
Περαιτέρω αποδυνάμωση της σχέσης του καταναλωτή με τις μάρκες, η οποία παρατηρήθηκε στη διάρκεια της πανδημίας, καταγράφεται σε έρευνα της Future Consumer Index Ελλάδα 2022.
Συγκεκριμένα το 47% των καταναλωτών δηλώνει ότι οι μάρκες αποτελούν σήμερα λιγότερο σημαντικό κριτήριο κατά τις αγοραστικές τους αποφάσεις. Παράλληλα το 56% αναφέρει ότι έχει αλλάξει τα brands που αγοράζει, είτε για να μειώσει τα έξοδά του, είτε γιατί επιλέγει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, είτε για να υποστηρίξει την τοπική οικονομία ή καταστήματα της γειτονιάς τους.
Επιπλέον, μόλις το 17% των Ελλήνων καταναλωτών δηλώνει διατεθειμένο να πληρώσει περισσότερα χρήματα για brands που εμπιστεύεται.
Περιμένουν τις μεγάλες εκπτώσεις
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, δύο στους τρεις καταναλωτές αναμένουν ένα μεγάλο αγοραστικό ή εκπτωτικό γεγονός (όπως π.χ. η Blacκ Friday) για να πραγματοποιήσουν αγορές ενώ περισσότεροι από οκτώ στους δέκα αναβάλλουν κάποιες από τις αγορές τους μέχρι τότε.
Έτσι τα μεγάλα εκπτωτικά γεγονότα, όπως η Black Friday, οι έκτακτες εκπτώσεις, ή οι στοχευμένες μειώσεις τιμών σε προϊόντα β’ διαλογής, αποκτούν μεγαλύτερη σημασία στη συνείδηση τους και αρκετοί καταναλωτές εναποθέτουν τις ελπίδες τους, ή και το άλλοθι για αυξημένη κατανάλωση, σε αυτά.
Ωστόσο, μόλις το 15% δηλώνει ότι θα ξοδέψει περισσότερα χρήματα στις εκπτώσεις σε σχέση με πέρσι, έναντι του 53% που θα ξοδέψει τα ίδια και του 32% που θα ξοδέψει λιγότερα.
«Ψήφο εμπιστοσύνης» στο σπιτικό φαγητό και μείωση στις εξόδους για φαγητό
Όπως προκύπτει από την έρευνα Global Consumer Insights Survey της PwC που διεξήχθη σε 25 διαφορετικές χώρες, το 46% των καταναλωτών σχεδιάζει τους επόμενους μήνες να μαγειρεύει περισσότερο στο σπίτι του ενώ το 41% θα πραγματοποιήσει κατ’ οίκον περισσότερες δραστηριότητες που σχετίζονται με τη διασκέδαση και την ψυχαγωγία.
Την ίδια στιγμή σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ το πρώτο εξάμηνο του 2022, ο αριθμός των πελατών μειώθηκε για το 52,9% των καταστημάτων εστίασης ενώ οι ποσότητες των παραγγελιών για το 63,7% των επιχειρήσεων σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο.
Πηγή: Το Βήμα
Latest News
Τα απλήρωτα κοινόχρηστα «μπλοκάρουν» τις μεταβιβάσεις ακινήτων
Σκέψεις για «μπλόκο» στις μεταβιβάσεις ακινήτων, οι ιδιοκτήτες των οποίων χρωστούν κοινόχρηστα, πέφτουν στο τραπέζι
Πότε καταβάλλονται επιδόματα & δώρο Χριστουγέννων – Τι ισχύει
Ανακοινώθηκαν οι ημερομηνίες πληρωμής επιδομάτων για τον μήνα Δεκέμβριο.
Στον «πυρετό» του real estate η Εκκλησία της Ελλάδος
Έντονο το επενδυτικό ενδιαφέρον της Εκκλησίας για ακίνητα όπου υλοποιούνται projects εκατομμυρίων ευρώ
Πρόστιμα από αύριο στους οδηγούς ταξί - Συστάσεις από την ΑΑΔΕ
Από 18 Νοεμβρίου όσοι οδηγοί ταξί δεν έχουν το αυτοκόλλητο στα οχήματά τους θα επιβάλλεται πρόστιμο -Τι πρέπει να κάνουν
«Παγώνουν» οι τιμές στα τρόφιμα; - Τι δείχνουν τα στοιχεία [πίνακας]
Οι ανατιμήσεις στις υπηρεσίες δείχνουν να έχουν πάρει τη «σκυτάλη» από την ακρίβεια στα τρόφιμα και να οδηγούν τον πληθωρισμό
Επίδομα θέρμανσης: Η παγίδα για όσους καταναλώσουν ρεύμα - Οι χρεώσεις [παραδείγματα]
Πώς θα δοθεί φέτος το επίδομα θέρμανσης – Τι πρέπει να προσέξουν όσοι επιλέξουν το ρεύμα για να ζεσταθούν
Χριστουγεννιάτικος μποναμάς για 600.000 συνταξιούχους το έκτακτο βοήθημα
Ποιοι και πόσα πρόκειται να λάβουν ως έκτακτο βοήθημα για τα Χριστούγεννα - Αναλυτικά τα ποσά
«Βόμβα» για το εμπόριο τα ενοίκια – Οι ιδιοκτήτες ζητούν διπλάσιες τιμές [γραφήματα]
Για εκτόξευση των τιμών στα ενοίκια μιλούν οι έμποροι – Φόβοι ότι οι πολυεθνικές θα μονοπωλήσουν τους δημοφιλείς δρόμους
Τα βήματα για την εξαγορά καταπατημένων ακινήτων - Τι πρέπει να κάνετε
Άνοιξε η ψηφιακή πλατφόρμα για τα καταπατημένα ακίνητα - Το τίμημα εξαγοράς προσδιορίζεται με βάση την αντικειμενική αξία
Αποπληρωμή ακριβών δανείων και το 2025 προγραμματίζει το υπουργείο Οικονομικών - Το σχέδιο
Το υπουργείο Οικονομικών στοχεύει αφενός να υπάρξει μια ελάφρυνση στο κόστος εξυπηρέτησης των τόκων, αφετέρου κυρίως να δοθεί ισχυρό σήμα στις διεθνείς αγορές