Τα 108 χρόνια από τότε που πραγματοποιήθηκε η πρώτη διέλευση πλοίου γιορτάζει η Διώρυγα του Παναμά. Συγκεκριμένα, αυτό που έχει χαρακτηριστεί ως θαύμα της μηχανικής και ένα από τα σημαντικότερα δημόσια έργα του 20ου αιώνα, άνοιξε στην κυκλοφορία στις 15 Αυγούστου 1914 με τη διέλευση του «SS Ancon».
Σχεδιάστηκε για πρώτη φορά το 1600, όμως οι πραγματικές κατασκευαστικές εργασίες ξεκίνησαν για πρώτη φορά από μια γαλλική εταιρεία το 1880. Η Γαλλία άρχισε να εργάζεται στο κανάλι το 1881, αλλά έπρεπε να σταματήσει λόγω προβλημάτων μηχανικής και υψηλής θνησιμότητας λόγω ασθενειών.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες ανέλαβαν το έργο το 1904 και χρειάστηκαν μία δεκαετία για να ολοκληρώσουν τη διώρυγα, η οποία άνοιξε επίσημα στις 15 Αυγούστου 1914. Ενα από τα μεγαλύτερα και πιο δύσκολα τεχνικά έργα που έχουν αναληφθεί ποτέ, η συντόμευση της Διώρυγας του Παναμά, μείωσε σημαντικά τον χρόνο που χρειάζονται τα πλοία για να ταξιδεύουν μεταξύ του Ατλαντικού και του Ειρηνικού Ωκεανού.
Διαβάστε επίσης: Πόσοι είναι οι ενεργοί Ελληνες ναυτικοί
Ρεκόρ
Τον Ιούλιο, η Διώρυγα του Παναμά καλωσόρισε το μεγαλύτερο σε όρους μεταφορικής ικανότητας πλοίο που διήλθε ποτέ. Συγκεκριμένα, το «Zephyr» της CMA CGM, με μεταφορική ικανότητα 16.285 TEUs, στον δρόμο της επιστροφής προς το Qingdao και αφού προηγουμένως είχε δέσει στα λιμάνια της Νέας Υόρκης και της Σαβάνα, πέρασε από τη Διώρυγα του Παναμά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι αρχικά τα Neopanamax locks ήταν σχεδιασμένα να εξυπηρετούν πλοία μεταφορικής ικανότητας έως 12.600 TEUs. Σημειώνεται ότι τα εγκαίνια για την επέκταση της Διώρυγας του Παναμά το 2016 έλαβαν χώρα στα τέλη Ιουνίου, ενώ η εν λόγω διέλευση-ορόσημο την 1η Ιουλίου. Συνεπώς, η έκτη επέτειος της επέκτασης της διώρυγας συνέπεσε χρονικά με τη διέλευση του μεγαλύτερου έως σήμερα πλοίου από την πλωτή οδό.
Ενώ το «Zephyr» αποτελεί το μεγαλύτερο σε μεταφορική ικανότητα containership, ένα άλλο πλοίο διατηρεί το ρεκόρ του μεγαλύτερου σε μήκος πλοίου που διέσχισε τη διώρυγα. Ο λόγος για το ελληνόκτητο «Triton», του οποίου το μήκος είναι 369 μ. και το πλάτος 51,2 μ.
Διαβάστε επίσης: Μεγαλύτερη πρόκληση, ο γερασμένος στόλος
Διόδια
Τον περασμένο μήνα, το υπουργικό συμβούλιο της χώρας άναψε το «πράσινο φως» για την τροποποίηση των διοδίων διέλευσης, με τους πλοιοκτήτες να καλούνται να βάλουν βαθύτερα το χέρι στην τσέπη για να χρησιμοποιήσουν αυτή την κομβική θαλάσσια διαδρομή.
Όπως τονίζεται, απλοποιούνται οι κατηγορίες τιμολόγησης και μειώνονται από 430 που ήταν μέχρι σήμερα σε λιγότερες από 60. «Η πρόταση στοχεύει στην ενίσχυση της δομής των διοδίων με τρόπο που να συνάδει με την αξία που παρέχει η υπηρεσία διέλευσης της Διώρυγας, παρέχοντας παράλληλα μεγαλύτερη προβλεψιμότητα στους πελάτες», δήλωσε ο διαχειριστής της Διώρυγας του Παναμά, Ρ. Βάσκεζ Μοράλες.
Υπενθυμίζεται πως για τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται από την απόφαση του δεύτερου σε μέγεθος τεχνικού διαύλου της παγκόσμιας ναυτιλίας να υιοθετήσει νέα τιμολογιακή πολιτική, είχε μιλήσει εκπρόσωπος της Διώρυγας στα «ΝΕΑ».
Η πρόταση που εγκρίθηκε -σύμφωνα με τη διοίκηση- αποσκοπεί στην επίτευξη τριών κύριων στόχων: περισσότερη πρακτικότητα, περισσότερη προβλεψιμότητα και να αντικατοπτρίζει την αξία της διαδρομής.
Η απόφαση για αλλαγή της τιμολογιακής πολιτικής ερμηνεύεται ως μια παρότρυνση για την ενοποίηση φορτίων σε μεγαλύτερα πλοία, ενώ υπολογίζεται ότι ο κλάδος των containerships θα είναι αυτός που θα επηρεαστεί περισσότερο με μία αύξηση 8% κατά μέσο όρο.
Για τις διελεύσεις όλων των πλοίων σε άφορτη κατάσταση, εκτός από τα containerships, τα διόδια θα υπολογίζονται εφαρμόζοντας το 85% του κόστους για τα έμφορτα, αντί του αρχικά προτεινόμενου 90%.
Για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η χρέωση για άδεια containers θα μειωθεί σε 2 δολάρια ανά teu το 2023, 4 δολ. ανά teu το 2024 και 6 δολ. ανά teu το 2025, αντί των 5, 6,50 και 8 δολ. που προτάθηκαν αρχικά για κάθε έτος, αντίστοιχα.
Όλα τα άλλα τιμολόγια θα εφαρμοστούν σταδιακά από τον Ιανουάριο του 2023 έως τον Ιανουάριο του 2025 στα αρχικά προτεινόμενα επίπεδα από το δ.σ. της Διώρυγας, συμπεριλαμβανομένων των τροποποιήσεων στο πρόγραμμα πιστότητας για containerships, το οποίο θα καταργηθεί σταδιακά έως τον Ιανουάριο του 2025. Κίνητρα για ταξίδια μετ’ επιστροφής που ισχύουν για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και LNG θα εξαλειφθούν έως τον Ιανουάριο του 2023, όταν τεθεί σε ισχύ η νέα δομή.
Οι κίνηση των αρχών του Παναμά, που επιδιώκουν να αυξήσουν τα έσοδα σε μια εποχή που ο κλάδος της ναυτιλίας αποδεικνύεται ιδιαίτερα κερδοφόρος, αντικατοπτρίζει αυτό που συνέβη στην Αίγυπτο φέτος, όπου η Διώρυγας του Σουέζ πραγματοποίησε δύο γρήγορες αυξήσεις διοδίων.
Latest News
Dreyfus για ΟΛΘ: Δεν θα διαγράψουμε τις μετοχές από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Τι αναφέρει η Leonidsport της οικογένειας Dreyfus στο ενημερωτικό δελτίο για την δημόσια πρόταση στον ΟΛΘ
Χρήστος Στυλιανίδης: Προς παράταση η «πράσινη μετάβαση» της ακτοπλοΐας
Ο κ. Στυλιανίδης είπε επίσης ότι στις Βρυξέλες συζητήθηκε και το θέμα της χρηματοδότησης των αγόνων γραμμών μέσω ΣΔΙΤ
Οι αμερικανικές κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο εκτινάσουν τις τιμές των ναύλων στα τάνκερ
Πολλά από τα πλοία που τέθηκαν υπό καθεστώς κυρώσεων αποτελούν μέρος του ρωσικού «σκιώδους στόλου», μετέφεραν πετρέλαιο σε Ινδία και Κίνα
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons