
Τα ηλεκτρικά οχήματα δεν αποτελούν πια την απόλυτη προτεραιότητα των ΗΠΑ. Σχέδιο νόμου για το κλίμα ύψους 430 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο υπέγραψε ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν στις 16 Αυγούστου, σκοπεύει να δώσει κίνητρα στους καταναλωτές να αγοράσουν αυτοκίνητα που θα κινούνται με καθαρή ενέργεια. Οι φοροαπαλλαγές, οι οποίες μπορούν να φτάσουν μέχρι και τα 7.500 δολάρια, θέτουν στο στόχαστρο προμηθευτές από την Κίνα και από άλλες χώρες, υπονομεύουν, όμως, τους περιβαλλοντικούς στόχους.
Τα οικονομικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία εγκρίθηκαν από το Κογκρέσο την Παρασκευή, είναι αρκετά περιοριστικά για να είναι αποτελεσματικά. Το εν λόγω σχέδιο περιλαμβάνει πρότυπα που ευνοούν την εγχώρια παραγωγή, όπως, π.χ., η τελική συναρμολόγηση των οχημάτων να γίνεται στη Βόρεια Αμερική. Από το 2024, τα οχήματα, μέρη ή εξαρτήματα των οποίων προέρχονται από κάποια ξένη εταιρεία «ανταγωνιστή», δεν θα πληρούν τις προϋποθέσεις φοροαπαλλαγής.
Διαβάστε επίσης: ΗΠΑ: Υπεγράφη από τον Μπάιντεν ο νόμος για τη Μείωση του Πληθωρισμού
Η εν λόγω διάταξη αγνοεί τη σημερινή εφοδιαστική αλυσίδα. Σύμφωνα με το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ, η Κίνα διαθέτει σχεδόν το 80% της παγκόσμιας παραγωγικής ικανότητας μπαταριών ιόντων λιθίου, βασικό συστατικό των ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο, οι νέοι κανόνες, οι οποίοι θα τεθούν σε ισχύ από το επόμενο έτος, απαιτούν τουλάχιστον το 40% της χρηματικής αξίας σημαντικών ορυκτών για τις μπαταρίες να προέρχεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες ή από κάποιον αμερικανικό εταίρο ελεύθερου εμπορίου. Το ποσοστό αυτό αυξάνεται σταδιακά στο 80%, μέχρι το 2027.
Πολλά μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων ενδέχεται να μην πληρούν τις προϋποθέσεις. Η Alliance for Automotive Innovation εκτιμά ότι το 70% των 72 μοντέλων που έχουν επιλεχθεί για την πίστωση των 7.500 δολαρίων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πρόκειται να απαγορευτεί, βάσει των νέων κριτηρίων. Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να κατανοήσουν τα μέτρα, μεταξύ των οποίων η Tesla και η General Motors, οι οποίες έχουν χρησιμοποιήσει όλες τις δυνατότητες φοροαπαλλαγής που έχουν δοθεί από το κράτος μέχρι στιγμής, αλλά θα είναι και πάλι μεταξύ των εταιρειών που θα επιλεχθούν για τις νέες φοροαπαλλαγές, εφόσον τα οχήματά τους πληρούν τα αναθεωρημένα κριτήρια.
Τα μέτρα αυτά, όμως, υπονομεύουν τους στόχους του Μπάιντεν για το κλίμα. Ο πρόεδρος θέλει τα ηλεκτρικά οχήματα να αποτελούν το ήμισυ των πωλήσεων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ μέχρι το 2030. Ωστόσο, μόνο περίπου 173.000 αυτοκίνητα θα πληρούν τις προϋποθέσεις για την φοροαπαλλαγή μέχρι τότε, σύμφωνα με το μη κομματικό Γραφείο Προϋπολογισμού του Κογκρέσου. Ο αριθμός αυτός αντιπροσωπεύει περίπου το 1% των αυτοκινήτων που εκτιμάται ότι θα πωληθούν, τη φετινή χρονιά, σύμφωνα με την Cox Automotive.
Η ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και των εξαρτημάτων που τα απαρτίζουν αποτελούν αξιέπαινους μακροπρόθεσμους στόχους. Ο τρόπος που τα αγαθά διακινούνται ανά τον κόσμο σήμερα απαιτεί, πρακτικά, τη μετάβαση σε ένα τέτοιο πράσινο μέλλον. Αντιθέτως, όμως, το σχέδιο του Κογκρέσου θέτει τον αγώνα για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής σε δεύτερη μοίρα.
REUTERS BREAKINGVIEWS


Latest News

LG: Αποσύρεται απο επένδυση για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων
Η LG Energy Solution σε ανακοίνωσή της διευκρίνισε ότι λόγω «των συνθηκών της αγοράς και του επενδυτικού περιβάλλοντος, συμφωνήσαμε να αποσυρθούμε επίσημα από το έργο Indonesia GP (Grand Package)»

Η περιφρόνηση του Τραμπ στην πράσινη ενέργεια ακυρώνει επενδύσεις 8 δισ.
Πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ αναστέλλουν μαζικά επενδυτικά projects στον κλάδο

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία

Δυναμική η ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών στην Ελλάδα το 2024
Τα φωτοβολταϊκά αποτελούσαν το 93,5% όλης της νέας εγκατεστημένης ισχύος από ΑΠΕ για το 2024

Οι στόχοι της Ελλάδας για την πράσινη μετάβαση - Τι είπαν Παπασταύρου - Hoekstra
Οι προτεραιότητες για την πράσινη μετάβαση - Εξελίξεις για το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα «made in China» στη... Σερβία
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου στη Σερβία

Made in Serbia - Τι σχεδιάζουν οι Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου

ΔΕΗ blue: Στην Πάτρα το πιο ισχυρό Hub φόρτισης της Ελλάδας
Με συνολική ισχύ 1,2 MW, το νέο ΔΕΗ blue Hub υποστηρίζει την ταυτόχρονη φόρτιση έως και 29 οχημάτων