
Τα ηλεκτρικά οχήματα δεν αποτελούν πια την απόλυτη προτεραιότητα των ΗΠΑ. Σχέδιο νόμου για το κλίμα ύψους 430 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο υπέγραψε ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν στις 16 Αυγούστου, σκοπεύει να δώσει κίνητρα στους καταναλωτές να αγοράσουν αυτοκίνητα που θα κινούνται με καθαρή ενέργεια. Οι φοροαπαλλαγές, οι οποίες μπορούν να φτάσουν μέχρι και τα 7.500 δολάρια, θέτουν στο στόχαστρο προμηθευτές από την Κίνα και από άλλες χώρες, υπονομεύουν, όμως, τους περιβαλλοντικούς στόχους.
Τα οικονομικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία εγκρίθηκαν από το Κογκρέσο την Παρασκευή, είναι αρκετά περιοριστικά για να είναι αποτελεσματικά. Το εν λόγω σχέδιο περιλαμβάνει πρότυπα που ευνοούν την εγχώρια παραγωγή, όπως, π.χ., η τελική συναρμολόγηση των οχημάτων να γίνεται στη Βόρεια Αμερική. Από το 2024, τα οχήματα, μέρη ή εξαρτήματα των οποίων προέρχονται από κάποια ξένη εταιρεία «ανταγωνιστή», δεν θα πληρούν τις προϋποθέσεις φοροαπαλλαγής.
Διαβάστε επίσης: ΗΠΑ: Υπεγράφη από τον Μπάιντεν ο νόμος για τη Μείωση του Πληθωρισμού
Η εν λόγω διάταξη αγνοεί τη σημερινή εφοδιαστική αλυσίδα. Σύμφωνα με το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ, η Κίνα διαθέτει σχεδόν το 80% της παγκόσμιας παραγωγικής ικανότητας μπαταριών ιόντων λιθίου, βασικό συστατικό των ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο, οι νέοι κανόνες, οι οποίοι θα τεθούν σε ισχύ από το επόμενο έτος, απαιτούν τουλάχιστον το 40% της χρηματικής αξίας σημαντικών ορυκτών για τις μπαταρίες να προέρχεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες ή από κάποιον αμερικανικό εταίρο ελεύθερου εμπορίου. Το ποσοστό αυτό αυξάνεται σταδιακά στο 80%, μέχρι το 2027.
Πολλά μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων ενδέχεται να μην πληρούν τις προϋποθέσεις. Η Alliance for Automotive Innovation εκτιμά ότι το 70% των 72 μοντέλων που έχουν επιλεχθεί για την πίστωση των 7.500 δολαρίων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πρόκειται να απαγορευτεί, βάσει των νέων κριτηρίων. Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να κατανοήσουν τα μέτρα, μεταξύ των οποίων η Tesla και η General Motors, οι οποίες έχουν χρησιμοποιήσει όλες τις δυνατότητες φοροαπαλλαγής που έχουν δοθεί από το κράτος μέχρι στιγμής, αλλά θα είναι και πάλι μεταξύ των εταιρειών που θα επιλεχθούν για τις νέες φοροαπαλλαγές, εφόσον τα οχήματά τους πληρούν τα αναθεωρημένα κριτήρια.
Τα μέτρα αυτά, όμως, υπονομεύουν τους στόχους του Μπάιντεν για το κλίμα. Ο πρόεδρος θέλει τα ηλεκτρικά οχήματα να αποτελούν το ήμισυ των πωλήσεων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ μέχρι το 2030. Ωστόσο, μόνο περίπου 173.000 αυτοκίνητα θα πληρούν τις προϋποθέσεις για την φοροαπαλλαγή μέχρι τότε, σύμφωνα με το μη κομματικό Γραφείο Προϋπολογισμού του Κογκρέσου. Ο αριθμός αυτός αντιπροσωπεύει περίπου το 1% των αυτοκινήτων που εκτιμάται ότι θα πωληθούν, τη φετινή χρονιά, σύμφωνα με την Cox Automotive.
Η ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και των εξαρτημάτων που τα απαρτίζουν αποτελούν αξιέπαινους μακροπρόθεσμους στόχους. Ο τρόπος που τα αγαθά διακινούνται ανά τον κόσμο σήμερα απαιτεί, πρακτικά, τη μετάβαση σε ένα τέτοιο πράσινο μέλλον. Αντιθέτως, όμως, το σχέδιο του Κογκρέσου θέτει τον αγώνα για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής σε δεύτερη μοίρα.
REUTERS BREAKINGVIEWS


Latest News

Με δέλεαρ άτοκα δάνεια, η Tesla... σπρώχνει το Model Y στην Κίνα
Η αυτοκινητοβιομηχανία του Ιλον Μασκ, Τesla, βρίσκεται αντιμέτωπη με μια μεγάλη πτώση στις πωλήσεις των οχημάτων της στην Κίνα

Συναγερμός για το οικοσύστημα από τον Εμανουέλ Μακρόν
Την ώρα που το Εφετείο καταδίκαζε τη Μαρίν Λεπέν, ο γάλλος πρόεδρος δημιουργούσε Συμβούλιο Οικολογικού Σχεδιασμού

Δύο ταχυφορτιστές εγκατέστησε ο ΗΡΩΝ στην Νέα Οδό
Οι εγκατεστημένοι ταχυφορτιστές είναι ήδη διαθέσιμοι μέσω της εφαρμογής ΗΡΩΝ Pulse
![Τουρκία: Μεγάλες βλέψεις για παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_turkish_autos-600x352.png)
Τουρκικές βλέψεις για παραγωγή EV [γράφημα]
Η Τουρκία επιδιώκει να αξιοποιήσει τη γεωγραφική της θέση προσπαθώντας να γίνει πύλη αυτοκινητοβιομηχανιών, εκτός ΕΕ κυρίως, προς την ευρωπαϊκή αγορά

Οι περικοπές πράσινης ηλεκτροπαραγωγής θα αυξάνονται με τη διείσδυση ΑΠΕ
Βασική ευθύνη του ΑΔΜΗΕ είναι η ασφάλεια του συστήματος και με αυτό το κριτήριο χορηγούνται και θα χορηγούνται προσφορές σύνδεσης στα νέα έργα ΑΠΕ

Μπαίνει ο… ήλιος στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο – Η συμφωνία της UEFA με την SolarPower
Πώς θα «πρασινίσουν» τα γήπεδα - Στα θρανία οι ομάδες για σεμινάρια από τη SolarPower

Σε ιστορικό χαμηλό οι πάγοι της Αρκτικής – Προειδοποίηση για τον καιρό στο Βόρειο Ημισφαίριο
Ο θαλάσσιος πάγος της Αρκτικής βρίσκεται αυτή την περίοδο στη μέγιστη έκτασή του, η οποία όμως έχει πέσει στα χαμηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί ποτέ.
![BYD: Ποιος είναι ο Γουάνγκ Τσουανφού που χτίζει τα όνειρα της Κίνας [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_BYD_Ceo_CHUANFU-600x352.png)
Γουάνγκ Τσουανφού: Χτίζει τα Όνειρα της Κίνας με την BYD [γράφημα]
Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD του Γουάνγκ Τσουανφού ανακοίνωσε πωλήσεις για όλο το 2024 που ξεπέρασαν αυτές της Tesla

Καμπανάκι IRENA για τις ΑΠΕ - Δεν είναι αρκετές, παρά την αύξηση ρεκόρ το 2024
To συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος τις αύξησης παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ προέρχεται από ηλιακά και αιολικά έργα

Η σουηδική Vattenfall θα κατασκευάσει το μεγαλύτερο αιολικό πάρκο στη Γερμανία
Το ένα απο τα δύο πάρκα που θα κατασκευάσει στη Βόρεια Θάλασσα η σουηδική Vattenfall θα είναι δυναμικότητας 980 MW