Τα ηλεκτρικά οχήματα δεν αποτελούν πια την απόλυτη προτεραιότητα των ΗΠΑ. Σχέδιο νόμου για το κλίμα ύψους 430 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο υπέγραψε ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν στις 16 Αυγούστου, σκοπεύει να δώσει κίνητρα στους καταναλωτές να αγοράσουν αυτοκίνητα που θα κινούνται με καθαρή ενέργεια. Οι φοροαπαλλαγές, οι οποίες μπορούν να φτάσουν μέχρι και τα 7.500 δολάρια, θέτουν στο στόχαστρο προμηθευτές από την Κίνα και από άλλες χώρες, υπονομεύουν, όμως, τους περιβαλλοντικούς στόχους.
Τα οικονομικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία εγκρίθηκαν από το Κογκρέσο την Παρασκευή, είναι αρκετά περιοριστικά για να είναι αποτελεσματικά. Το εν λόγω σχέδιο περιλαμβάνει πρότυπα που ευνοούν την εγχώρια παραγωγή, όπως, π.χ., η τελική συναρμολόγηση των οχημάτων να γίνεται στη Βόρεια Αμερική. Από το 2024, τα οχήματα, μέρη ή εξαρτήματα των οποίων προέρχονται από κάποια ξένη εταιρεία «ανταγωνιστή», δεν θα πληρούν τις προϋποθέσεις φοροαπαλλαγής.
Διαβάστε επίσης: ΗΠΑ: Υπεγράφη από τον Μπάιντεν ο νόμος για τη Μείωση του Πληθωρισμού
Η εν λόγω διάταξη αγνοεί τη σημερινή εφοδιαστική αλυσίδα. Σύμφωνα με το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ, η Κίνα διαθέτει σχεδόν το 80% της παγκόσμιας παραγωγικής ικανότητας μπαταριών ιόντων λιθίου, βασικό συστατικό των ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο, οι νέοι κανόνες, οι οποίοι θα τεθούν σε ισχύ από το επόμενο έτος, απαιτούν τουλάχιστον το 40% της χρηματικής αξίας σημαντικών ορυκτών για τις μπαταρίες να προέρχεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες ή από κάποιον αμερικανικό εταίρο ελεύθερου εμπορίου. Το ποσοστό αυτό αυξάνεται σταδιακά στο 80%, μέχρι το 2027.
Πολλά μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων ενδέχεται να μην πληρούν τις προϋποθέσεις. Η Alliance for Automotive Innovation εκτιμά ότι το 70% των 72 μοντέλων που έχουν επιλεχθεί για την πίστωση των 7.500 δολαρίων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πρόκειται να απαγορευτεί, βάσει των νέων κριτηρίων. Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να κατανοήσουν τα μέτρα, μεταξύ των οποίων η Tesla και η General Motors, οι οποίες έχουν χρησιμοποιήσει όλες τις δυνατότητες φοροαπαλλαγής που έχουν δοθεί από το κράτος μέχρι στιγμής, αλλά θα είναι και πάλι μεταξύ των εταιρειών που θα επιλεχθούν για τις νέες φοροαπαλλαγές, εφόσον τα οχήματά τους πληρούν τα αναθεωρημένα κριτήρια.
Τα μέτρα αυτά, όμως, υπονομεύουν τους στόχους του Μπάιντεν για το κλίμα. Ο πρόεδρος θέλει τα ηλεκτρικά οχήματα να αποτελούν το ήμισυ των πωλήσεων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ μέχρι το 2030. Ωστόσο, μόνο περίπου 173.000 αυτοκίνητα θα πληρούν τις προϋποθέσεις για την φοροαπαλλαγή μέχρι τότε, σύμφωνα με το μη κομματικό Γραφείο Προϋπολογισμού του Κογκρέσου. Ο αριθμός αυτός αντιπροσωπεύει περίπου το 1% των αυτοκινήτων που εκτιμάται ότι θα πωληθούν, τη φετινή χρονιά, σύμφωνα με την Cox Automotive.
Η ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και των εξαρτημάτων που τα απαρτίζουν αποτελούν αξιέπαινους μακροπρόθεσμους στόχους. Ο τρόπος που τα αγαθά διακινούνται ανά τον κόσμο σήμερα απαιτεί, πρακτικά, τη μετάβαση σε ένα τέτοιο πράσινο μέλλον. Αντιθέτως, όμως, το σχέδιο του Κογκρέσου θέτει τον αγώνα για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής σε δεύτερη μοίρα.
REUTERS BREAKINGVIEWS
Latest News
Η δημιουργική ασάφεια της COP29 - Τι είναι το... NCQG και τι προσδοκούν οι φτωχές χώρες
Το πιο δύσκολο ζήτημα που αντιμετωπίζουν οι διαπραγματεύσεις για το κλίμα στην COP29 είναι ο «νέος συλλογικός ποσοτικός στόχος»
Ρήγας (Energean): Η αποθήκευση CO2 είναι μια λύση για να επιβιώσουν οι βιομηχανίες
Η μεγάλη επένδυση στον Πρίνο με την ασφαλή αποθήκευση CO2 θα διατηρήσει τη βιομηχανική δραστηριότητα στον Κόλπο της Καβάλας για τις επόμενες δεκαετίες, είπε ο Μαθιός Ρήγας
ΔΕΗ blue: Τοποθέτηση 90 φορτιστών στις εγκαταστάσεις της L’Oréal σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Οι υπάλληλοι και οι επισκέπτες της L’Οreal που κατέχουν ηλεκτρικά οχήματα έχουν τη δυνατότητα να τα φορτίσουν με φορτιστές τελευταίας γενιάς
«Χρέος έναντι φύσης» – Λύση ή αλχημεία για την προστασία του απειλούμενου περιβάλλοντος του πλανήτη;
Πώς το χρέος των φτωχότερων και πιο ευάλωτων στην κλιματική κρίση χωρών μπαίνει στην «εξίσωση» για το κλίμα
Νέα «όπλα» της ΔΕΗ για την πράσινη μετάβαση – Οι μονάδες «Peakers» και τα «Pumped Hydro»
Η ΔΕΗ, όπως ανακοίνωσε ο CEO Γ. Στάσσης, στην τριετία 2025 -2027 θα εκτελέσει έργα ευέλικτης ηλεκτροπαραγωγής ισχύος 1,8 GW
Η Fed αρνείται να στηρίξει το σχέδιο της Βασιλείας για το κλίμα - Σε αδιέξοδο οι συνομιλίες
Ο πρόεδρος της Fed χαρακτήρισε «μεγάλο λάθος» να περιμένουμε από τις ρυθμιστικές αρχές των τραπεζών «να ηγηθούν του αγώνα για την κλιματική αλλαγή»
Σκυλακάκης στην COP29: Ξένοι παίκτες εκφράζουν ενδιαφέρον για την ενέργεια στην Ελλάδα
Ο κ. Σκυλακάκης, συνοδεύοντας τον Πρωθυπουργό, συμμετείχε σε μία σειρά εκδηλώσεων και διμερών συναντήσεων στο Μπακού
«Δασμοί» στα crypto υπέρ του κλίματος; - Η ανατρεπτική πρόταση στην COP29
Τα κρυπτονομίσματα απαιτούν τη χρήση μεγάλων ποσοτήτων ενέργειας και αυτό έχει μπει στο μικροσκόπιο της COP29
ΔΕΠΑ Εμπορίας: Ξεκινούν οι εργασίες για τον σταθμό ανεφοδιασμού πράσινου υδρογόνου στην Κοζάνη
Η εγκατάσταση αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στην Κοζάνη έως το 2028 - ΔΕΠΑ Εμπορίας και B&T Composites αναπτύσσουν ένα πρωτοποριακό σύστημα tube-trailer
Η Αργεντινή απέσυρε την αντιπροσωπεία της από την COP29 – Μίλεϊ όπως... Τραμπ
Η Αργεντινή φέρεται να ανακάλεσε την αντιπροσωπεία της από την COP29 – Ο ακροδεξιός Μίλεϊ, αρνητής της κλιματικής αλλαγής, αναμένεται να ταξιδέψει στις ΗΠΑ αυτή την εβδομάδα