Αισθητή πτώση καταγράφεται την τελευταία εβδομάδα στην τιμή της αμόλυβδης βενζίνης μετά την υποχώρηση των διεθνών τιμών του μαύρου χρυσού, με τη μέση τιμή να διαμορφώνεται στα 2,043 ευρώ το λίτρο από 2,405 ευρώ που ήταν στα μέσα Ιουλίου.
Ωστόσο, συνεχίζει να είναι ακόμα ιδιαίτερα υψηλά σε σχέση με πέρυσι που η μέση τιμή ήταν στα 1,690 ευρώ το λίτρο, προτού ξεσπάσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και φουντώσει η ενεργειακή κρίση…
Η τιμή της βενζίνης τον τελευταίο χρόνο έχει καταγράψει τεράστια αύξηση. Βέβαια πέρασε από διάφορες φάσεις με σημαντικές αυξομειώσεις καθ’ όλη τη διάρκεια αυτή της περιόδου (βλ. γράφημα).
Το «φαινόμενο του ασανσέρ» των τιμών αποδίδεται στις γεωπολιτικές εξελίξεις, με την εισβολή της Ρωσίας στο ουκρανικό έδαφος και τις παρενέργειές της να παίζουν καταλυτικό ρόλο να πυροδοτούν αλυσιδωτές αντιδράσεις με αποκορύφωμα την ενεργειακή κρίση που εξακολουθεί να ταλανίζει τη Γηραιά Ηπειρο και όχι μόνο.
Το κόστος των καυσίμων παρά την αποκλιμάκωση που παρατηρείται τελευταία αποτελεί μεγάλο αγκάθι για τους προϋπολογισμούς νοικοκυριών και επιχειρήσεων, παρά την προσπάθεια της κυβέρνησης να λειάνει τις αντιδράσεις μέσα από την παροχή έξτρα επιδοτήσεων (fuel pass).
Διαβάστε επίσης – ΣΕΕΠΕ: Μύθοι και αλήθειες σχετικά µε τις τιμές των καυσίμων
Μισογεμάτο ρεζερβουάρ
Οι πρατηριούχοι μιλούν ήδη για κάμψη της ζήτησης καθώς οι υψηλές τιμές αναγκάζουν τους καταναλωτές να περιορίζουν σημαντικά τις μετακινήσεις τους. Την εικόνα αυτή επιβεβαιώνει και έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών που δείχνει ότι το 59% των καταναλωτών, δηλαδή πάνω από ένας στους δύο, έχουν μειώσει τις μετακινήσεις τους με αυτοκίνητο και άρα την προμήθεια καυσίμων για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις αυξημένες τιμές.
Οπως λένε οι πρατηριούχοι, εκείνοι που γεμίζουν το ρεζερβουάρ είναι μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός χεριού ενώ οι περισσότεροι ζητούν γέμισμα από 25 έως 30 ευρώ, όσο δηλαδή χρειάζονται για να κάνουν τις διαδρομές που έχουν υπολογίσει.
Οι καταγγελίες για νοθεία…
Οι υψηλές τιμές σε συνδυασμό με τους υψηλούς φόρους πάντως εκτός από τη δυσκολία που έχουν προκαλέσει στους καταναλωτές έχουν δημιουργήσει ένα ακόμα πρόβλημα στην αγορά, καθώς φαίνεται πως ανοίγουν την όρεξη σε επιτήδειους.
Σε πρόσφατες δηλώσεις της η πρόεδρος των Βενζινοπωλών Αττικής Μαρία Ζάγκα είχε επισημάνει το πρόβλημα της νοθείας των καυσίμων που εκτιμάται πως έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις. «Το κράτος πρέπει να ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα της νοθείας» είπε χαρακτηριστικά η Ζάγκα, υπογραμμίζοντας ότι υπάρχουν αρκετές καταγγελίες προς αυτή την κατεύθυνση.
…και η ζημιά στα οχήματα
Σύμφωνα με την ίδια η ζημιά σε ένα όχημα που θα κινηθεί με νοθευμένο καύσιμο είναι μεγάλη και μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τα 1.000 ευρώ.
«Οι καταναλωτές πρέπει να έχουν σταθερά το δικό τους πρατήριο. Φθηνή βενζίνη δεν υπάρχει» ανέφερε τονίζοντας ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να κρατάνε τις αποδείξεις και να απευθύνονται αμέσως τόσο στο κατάστημα καυσίμων όσο και στην εταιρεία, αλλά και να τηλεφωνούν στο 1520 και να καταγγέλλουν τα περιστατικά νοθείας.
Μάλιστα στα τέλη του περασμένου Ιουλίου σε συνέντευξη Τύπου που είχαν παραχωρήσει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) και η Ενωση Πρατηριούχων Θεσσαλονίκης στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης είχαν επισημάνει το πρόβλημα κάνοντας λόγο για διακίνηση λαθραίων ή νοθευμένων καυσίμων που φθάνει το 30% του συνόλου της αγοράς.
Τόνισαν δε ότι το κράτος από την κατάσταση αυτή χάνει περίπου 1 δισ. ευρώ τον χρόνο, ενώ οι πρατηριούχοι υφίστανται αθέμιτο ανταγωνισμό και οι καταναλωτές εξαπατώνται.
Οπως λένε οι ίδιοι, το φαινόμενο γιγαντώθηκε την τελευταία τριετία καθώς τροφοδοτείται τόσο από την αύξηση των τιμών όσο και των φόρων στα καύσιμα και προτείνουν, εκτός από τη μείωση του ΕΦΚ, την υιοθέτηση ενιαίου ηλεκτρονικού συστήματος κλειστής αποθήκης που «θα μπορούσε να σφραγίσει τα παράθυρα στην όποια παρανομία».
Πηγή: Έντυπη Έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Τι παίζει με τα «πυρηνικά τσέπης»; - Ο Τραμπ, τα επιχειρηματικά deals και τα ελληνικά νησιά
Oι επιχειρηματικές κινήσεις διεθνώς για τα SMR, η στήριξη της COP29 και το νεύμα Μητσοτάκη στην πυρηνική ενέργεια
Καλπάζουν οι τιμές στο φυσικό αέριο - «Βλέπει» τα 50 δολάρια το TTF
Το φυσικό αέριο αναμένεται να αποτελέσει διαπραγματευτικό χαρτί στους νέους εμπορικούς πολέμους επί Τραμπ
Τον Ιανουάριο ξεκινούν οι γεωτρήσεις από την ExxonMobil στην Κύπρο - Οι νέοι στόχοι
Η Κύπρος εξετάζει νέο γύρο αδειοδότησης για υπεράκτια εξερεύνηση φυσικού αερίου - Πού εστιάζουν πλέον οι έρευνες της ExxonMobil
ΑΔΜΗΕ: Με 20% στο καλώδιο Κρήτης – Αττικής η State Grid – Η συμφωνία
Υπεγράφη από τον ΑΔΜΗΕ η συμφωνία διάθεσης του 20% των μετοχών της Ariadne Interconnection στην State Grid International Development
ΔΕΗ: Ολοκληρώθηκε η εξαγορά 629ΜW ΑΠΕ από την Evryo Group στη Ρουμανία
Η εξαγορά αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο στη στρατηγική του Ομίλου ΔΕΗ - Τι περιλαμβάνει
Κάτι τρέχει με τις εισαγωγές ρωσικού αερίου στη Γερμανία
Γιατί το υπουργείο Οικονομίας στη Γερμανία έδωσε εντολή στους γερμανικούς σταθμούς LNG να μη δέχονται φορτία με ρωσικό αέριο. Τι συνέβαινε μέχρι τώρα;
Σε ανοδική τροχιά το φυσικό αέριο - Τι δείχνουν οι κινήσεις στο LNG
Η κίνηση της Gazprom είναι μια υπενθύμιση της φθίνουσας, αλλά ακόμα ισχυρής ενεργειακής επιρροής της Ρωσίας στην ΕΕ με αιχμή το φυσικό αέριο
Στρατηγικό σχέδιο ΗΠΑ για τριπλασιασμό της παραγωγής πυρηνικής ενέργειας έως το 2050 [γράφημα]
Περιζήτητο το εμπλουτισμένο ουράνιο για αντιδραστήρες παραγωγής ενέργειας - Πανίσχυρος παίκτης στην αγορά εμπλουτισμού η Ρωσία
Ενισχύεται περαιτέρω το δίκτυο small-scale LNG της ΔΕΠΑ Εμπορίας
Τέθηκε σε λειτουργία, από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, ο πρώτος σταθμός αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου μονάδας ΣΗΘΥΑ εκτός δικτύου αγωγών
Στην COP29 η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου - Τα οφέλη της
Το καλώδιο Ελλάδας - Αιγύπτου θα αποφέρει οφέλη τόσο για την ελληνική όσο και την ευρωπαϊκή βιομηχανία