Η προσπάθεια της Αμερικής να επιταχύνει την ενεργειακή της μετάβαση είναι πιθανό να ρίξει εκτός πορείας άλλους μεγάλους παραγωγούς εκπομπών άνθρακα. Ένα μεγάλο κομμάτι του νόμου της Αμερικής για τη μείωση του πληθωρισμού, ύψους 430 δισεκατομμυρίων δολαρίων, που υπέγραψε ο Πρόεδρος Τζο Μπάιντεν σε νόμο την περασμένη Τετάρτη, θα δώσει κίνητρα στις εταιρείες να ενισχύσουν την παραγωγή ηλιακής και αιολικής ενέργειας και υδρογόνου.
Ο κίνδυνος είναι ότι για τα επόμενα χρόνια αυτό θα τους δώσει πολύ μεγαλύτερο έλεγχο στις αλυσίδες εφοδιασμού, από τις οποίες εξαρτώνται οι φτωχότερες χώρες, προτού τα αλυσιδωτά οφέλη από την αύξηση των επενδύσεων και της παραγωγής κάνουν αυτή την τεχνολογία πιο διαθέσιμη και προσιτή παγκοσμίως.
Πάρτε έναν μεγάλο ρυπαντή όπως η Ινδία. Ο στόχος της για 280 γιγαβάτ ηλιακής ενέργειας έως το 2030 είναι αξιόπιστος, επειδή οι τρέχοντες τελικοί δασμοί περίπου 2,5 ρουπιών (0,031 δολ.) ανά κιλοβατώρα καθιστούν την πηγή ενέργειας φθηνότερη από την παραγωγή ενέργειας από εγχώριο άνθρακα. Οι ινδικές εταιρείες, όπως η Adani Green Energy , η εισηγμένη στις ΗΠΑ ReNew Energy και η Greenko που υποστηρίζεται από κρατικά ταμεία της Σιγκαπούρης, βασίστηκαν μέχρι στιγμής σε ξένους προμηθευτές και δυνάμεις της αγοράς για να μειώσουν τις τιμές.
Διαβάστε επίσης: ΗΠΑ: Υπεγράφη από τον Μπάιντεν ο νόμος για τη Μείωση του Πληθωρισμού
Οι νέες φορολογικές μειώσεις και οι επιχορηγήσεις της Ουάσιγκτον είναι πιθανό να ωθήσουν τους κατασκευαστές πάνελ, στροβίλων και άλλου τέτοιου υλικού να μετατοπίσουν την εστίασή τους στις Ηνωμένες Πολιτείες με την προσδοκία να αποκοιμίσουν οφέλη. Σύμφωνα με μια μελέτη του Boston Consulting Group από τις 6 Αυγούστου, η οποία αξιολογεί τις λεπτομέρειες του νόμου, οι ρυθμίσεις θα διπλασιάσουν τουλάχιστον, το εσωτερικό ποσοστό απόδοσης που μοιράζονται τα έργα ηλιακής και αιολικής ενέργειας για προγραμματιστές, κατασκευαστές και επενδυτές.
Διαβάστε επίσης – ΗΠΑ: Πολιτική νίκη Μπάιντεν η ψήφιση του νομοσχεδίου για την κλιματική αλλαγή
Σε έναν κόσμο όπου οι αλυσίδες εφοδιασμού για ηλιακά και αιολικά εξαρτήματα είναι ήδη στενές και οι συμβάσεις είναι συχνά βραχυπρόθεσμες παρά μακροπρόθεσμες, είναι λογικό να επωφελούνται και οι προμηθευτές. Παρόμοιος επαναπροσδιορισμός προτεραιοτήτων των παγκόσμιων πελατών συνέβη κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης του πρώην προέδρου των ΗΠΑ, Μπαράκ Ομπάμα, όταν εισήγαγε τις επιδοτήσεις για τα αιολικά πάρκα.
Εάν οι ινδικές εταιρείες αναγκαστούν τελικά να ανταγωνιστούν τις τιμές, που θα προκύψουν μετά τη μειωμένη φορολογία στις ΗΠΑ, οι δασμοί ηλιακής ενέργειας της χώρας θα μπορούσαν να αυξηθούν σε περίπου 3,5 ρουπίες, δήλωσε στέλεχος του κλάδου στο Reuters Breakingviews, φθάνοντας σε ένα σημείο στο οποίο το κόστος παραγωγής ενέργειας από εγχώριο άνθρακα θα αρχίσει να φαίνεται και πάλι ανταγωνιστικό .
Η Ινδία προσπαθεί να ξεκινήσει τη δική της ικανότητα παραγωγής ηλιακών μονάδων και κυψελών, επιβάλλοντας φόρους στις εισαγωγές, που προέρχονται ως επί το πλείστον από την Κίνα, και προσφέροντας ορισμένα κατασκευαστικά κίνητρα βάσει πωλήσεων για πέντε χρόνια. Αλλά η προσπάθεια ωχριά απέναντι στο μεγαλύτερο σχέδιο των ΗΠΑ που θα διαρκέσει για περίπου μια δεκαετία.
Επιπλέον, η τεχνογνωσία στον τομέα της καθαρής τεχνολογίας βρίσκεται κυρίως στην Κίνα, τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη, αλλά υπάρχει μια μικρή ακόμα τάση για τη μεταφορά αυτής της γνώσης αλλού. Εν τω μεταξύ, οι πλούσιες χώρες συνεχίζουν να μην εκπληρώνουν τη δέσμευσή τους να μεταφέρουν 100 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως για να βοηθήσουν τις φτωχότερες χώρες να αντιμετωπίσουν την κλιματική αλλαγή.
Αλλού, η καινοτομία μπορεί επίσης να δεχθεί πλήγμα. Σκεφτείτε το πράσινο υδρογόνο. Οι ΗΠΑ προσφέρουν έκπτωση φόρου 3 δολάρια, η οποία μπορεί να είναι αρκετή για να τις καταστήσει ανταγωνιστικές με το γκρίζο υδρογόνο, αλλά αυτό είναι πάνω από τα 2 δολάρια που η Reliance Industries του Mukesh Ambani είχε στόχο να πετύχει πριν από το τέλος του 2030.
Η αύξηση της παραγωγής τεχνολογίας συνήθως μειώνει το κόστος για όλους μακροπρόθεσμα, ενώ παράλληλα βελτιώνει την αποτελεσματικότητα και άλλες μετρήσεις. Αυτό συνέβη με τις ηλιακές κυψέλες, τις ανεμογεννήτριες και τις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων στο παρελθόν και είναι πιθανό να συνεχιστεί. Η καθιέρωση κρατικών επιδοτήσεων για την εμπορική παραγωγή είναι ένας τρόπος για να επιταχυνθεί η διαδικασία.
Βραχυπρόθεσμα, ωστόσο, η νέα νίκη της Αμερικής για το κλίμα θα μπορούσε να εμποδίσει τον αγώνα άλλων χωρών για το «καθαρό μηδέν» – και να καταστήσει πιο δύσκολο για την Ουάσιγκτον να κουνήσει το δάχτυλο στους ρυπαίνοντες των αναδυόμενων αγορών, εάν υστερούν από τους στόχους τους για μείωση των εκπομπών.
REUTERS BREAKINGVIEWS
Latest News
Ποιες οι περιοχές με το μεγαλύτερο προβάδισμα στο Εξοικονομώ 2025
Στον Οδηγό του προγράμματος περιλαμβάνεται η κατάταξη κάθε οικισμού της χώρας ξεχωριστά, ως προς το κριτήριο των «βαθμοημερών»
Διαφωνεί και το δείχνει - Η BlackRock γυρίζει πλάτη στις κλιματικές ανησυχίες
Η BlackRock, ο μεγαλύτερος διαχειριστής χρημάτων στον κόσμο είχε αποκτήσει φήμη ως ηγέτης βιώσιμων επενδύσεων
Πώς η Νορβηγία πρωτοστατεί στην ηλεκτροκίνηση
Μέχρι το τέλος του 2025 θα πωλούνται στη Νορβηγία μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τι διδάγματα μπορεί να πάρει η Ευρώπη από το success-story της χώρας στην ηλεκτροκίνηση;
Αλλαγές σε ΚΤΕΟ, ηλεκτροφόρτιση και μεταχειρισμένα - Τι πρέπει να γνωρίζετε
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο
Η κλιματική αλλαγή δείχνει τα δόντια της - Προστέθηκαν 41 μέρες επικίνδυνης ζέστης
Η κλιματική αλλαγή αποτελεί τον υπ’ αριθμόν ένα κίνδυνο για την ανθρωπότητα, με τους καύσωνες εντείνονται κάθε χρόνο λόγω της καύσης ορυκτών καυσίμων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου
Ο κόσμος ξεπέρασε το όριο του 1,5°C ως προς την αύξηση της μέσης θερμοκρασίας το 2024
Η συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή και ο στόχος για τη συγκράτηση της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας έμειναν μόνο στα χαρτιά
Πάνω από 320 δισ. δολ. ο «λογαριασμός» των φυσικών καταστροφών το 2024
Σύμφωνα με τον αντασφαλιστικό κολοσσό Munich Re το μεγαλύτερο ποσοστό των απωλειών είναι «ανασφάλιστες»
Αυξημένες πωλήσεις αναφέρει η σουηδική Polestar
Η Polestar ανακοίνωσε λιανικές πωλήσεις 12.256 για το τέταρτο τρίμηνο του 2024 ,έναντι 11.640 κατα το ίδιο διάστημα του 2023
«Αναβαθμίζω το Σπίτι μου»: Ποιοι και πώς θα λάβουν άτοκα δάνεια 5.000 – 25.000 ευρώ
Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την πρεμιέρα του νέου προγράμματος «Αναβαθμίζω το Σπίτι μου» με την επιλογή των δικαιούχων να γίνεται με βάση τη σειρά υποβολής των αιτήσεων
Μητσοτάκης για «Εξοικονομώ 2025»: «Βελτιώνει την ποιότητα ζωής και συμβάλει στην πράσινη ανάπτυξη»
Το πρόγραμμα, οι δικαιούχοι και η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για το «Εξοικονομώ 2025»