Στην εφαρμογή ενός πενταετούς στρατηγικού σχεδίου, που στοχεύει στην «αύξηση της αξίας και της κερδοφορίας» συμφώνησαν εκπρόσωποι του ισπανικού αμπελοοινικού τομέα, ενώ δεσμεύτηκαν για την ενίσχυση της κατάρτισης, της ψηφιοποίησης και της καινοτομίας για τον εκσυγχρονισμό του κλάδου.
Το στρατηγικό σχέδιο, το οποίο συντάχθηκε σε συνεργασία με την συμβουλευτική εταιρεία KPMG, έχει πέντε βασικούς άξονες, που αναλύονται σε 22 στρατηγικές πρωτοβουλίες με 101 συναφείς δράσεις. Όλα αυτά είναι βήματα που αποσκοπούν στην αποκατάσταση των μεγάλων αδυναμιών του ισπανικού αμπελοοινικού τομέα, και συγκεκριμένα της χαμηλής εξαγωγικής αξίας, της χαμηλότερης εγχώριας κατανάλωσης από αυτή των κύριων ανταγωνιστών της και της ανισορροπίας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, που δεν σημαίνει απαραίτητα μείωση της επιφάνειας του αμπελώνα (950.000 εκτάρια). Σε αυτό προστίθεται η άνιση κατανομή της αξίας και της κερδοφορίας μεταξύ των διαφόρων κρίκων της αλυσίδας.
Διαβάστε επίσης: Οινοποιητικοί Συνεταιρισμοί: Χωρίς κανόνες η αγορά κρασιού
Ο απώτερος στόχος του στρατηγικού σχεδίου, σύμφωνα με ανάρτηση της ΚΕΟΣΟΕ, είναι να «τοποθετήσει την Ισπανία ως μια οινική αναφορά εθνικής και διεθνούς αξίας με βάση τις μοναδικές ιδιότητες που βασίζονται στη διαφοροποίηση: ποιότητα, ποικιλομορφία, ιστορία, παράδοση, βιωσιμότητα και νεωτερικότητα».
Φθηνότερα τα ισπανικά κρασιά στην παγκόσμια αγορά
Πρέπει να σημειωθεί ότι αν η Ισπανία κατάφερε να κατακτήσει μερίδιο αγοράς κατ’ όγκο διεθνώς τα τελευταία χρόνια (23,6 Mhl εξήχθησαν το 2021), αυτό οφείλεται κυρίως στην ασυναγώνιστη θέση της στις τιμές. Για παράδειγμα, τα χύμα κρασιά της τοποθετούνται στα 0,4 ευρώ ανά λίτρο κατά μέσο όρο, έναντι 0,7 ευρώ για την Ιταλία και 1,1 ευρώ για τη Γαλλία. Στη φιάλη, η διαφορά διευρύνεται: 2,3 ευρώ για την Ισπανία έναντι 3,7 ευρώ για την Ιταλία και 6 ευρώ για τη Γαλλία, με μέση τιμή σε όλες τις κατηγορίες (συμπεριλαμβανομένων των BIB και των αφρωδών οίνων) 1,3 ευρώ ανά λίτρο (σε σύγκριση με 3 ευρώ και 6,9 ευρώ για Ιταλία και Γαλλία αντίστοιχα). Ακόμη και χώρες του Νέου Κόσμου όπως η Νότια Αφρική, η Χιλή και η Αργεντινή, δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τις ισπανικές τιμές.
Σύμφωνα με την ανάλυση που πραγματοποίησε η KPMG, περισσότερα από 8 δισεκατομμύρια επιπλέον ευρώ κέρδισαν οι παγκόσμιες εξαγωγές κρασιού μεταξύ 2013 και 2021. Από αυτά η Ισπανία κατέλαβε μόνο το 4%. Ταυτόχρονα, η πρόσθετη αξία που παρήγαγε η Γαλλία κατά την περίοδο αυτή (3,24 δισ. ευρώ) ισοδυναμεί με την αξία όλων των ισπανικών εξαγωγών. Η KPMG σημειώνει ότι «αν η Ισπανία είχε διατηρήσει το μερίδιο αγοράς της του 2013 (10,1%) το 2021, θα είχε αυξήσει τις εξαγωγές της κατά 838 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή 585 εκατομμύρια ευρώ περισσότερα από αυτά που απέκτησε».
Αρκεί να σημειώσουμε ότι η προώθηση των ισπανικών κρασιών για εξαγωγή είναι μια μεγάλη πρόκληση για τα επόμενα χρόνια. Δεν είναι όμως μόνο αυτό. Έχουν καθοριστεί πολλά μονοπάτια για να βελτιώσουν την εικόνα των προϊόντων και να ενθαρρύνουν τόσο τους ίδιους τους Ισπανούς όσο και τους διεθνείς καταναλωτές να πίνουν περισσότερο και να πραγματοποιήσουν αγορές ισπανικών κρασιών. Μεταξύ αυτών των οδών, η αειφόρος ανάπτυξη και ο οινοτουρισμός αποτελούν τομείς προτεραιότητας. Στην πρώτη περίπτωση, ο ισπανικός τομέας στοχεύει να αυξήσει το μερίδιο των βιολογικών αμπελώνων από 15% το 2021 σε 26% το 2027.
Σε αυτόν τον στόχο προστίθεται η επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών έως το 2035. Η αειφόρος ανάπτυξη συνεπάγεται επίσης την ενθάρρυνση της μέτριας κατανάλωσης, στο πλαίσιο μιας μεσογειακής κουλτούρας, η οποία συνεπάγεται τη «διατήρηση της νομιμότητας του κρασιού ως προϊόντος διατροφής», αλλά και την προώθηση μελετών για κρασί και υγεία. Ο κλάδος έχει επίσης ως στόχο να αυξήσει την παραγωγή κρασιών χωρίς αλκοόλ στα 150 εκατομμύρια λίτρα έως το 2027. Όσον αφορά τον οινοτουρισμό, οι στόχοι είναι ιδιαίτερα φιλόδοξοι: στην πραγματικότητα, στοχεύει να προσελκύσει 5,7 εκατομμύρια οινοτουρίστες το 2027, σε σύγκριση με 1,2 εκατομμύρια το 2021 και να αυξηθεί η μέση δαπάνη κατά 10,6% σε οινοποιεία και μουσεία.
1,2 δισ. ευρώ επιπλέον για εξαγωγές
Συνολικά, το στρατηγικό σχέδιο θα επιτρέψει στον ισπανικό τομέα οίνου να ανακτήσει το μερίδιο αγοράς σε αξία για να φτάσει σε διεθνές μερίδιο 10,2% έναντι 8,3% που είναι σήμερα. Αυτό σημαίνει αύξηση επιπλέον 1,2 δισ. ευρώ για την επίτευξη ετήσιου τζίρου 4,3 δισ. ευρώ. Ταυτόχρονα, σε εθνικό επίπεδο, οι δράσεις στοχεύουν να δημιουργήσουν ετήσια αύξηση αξίας 3% για να φτάσουν τα 3,751 δισ. ευρώ το 2027.
Latest News
Συμφωνία για στήριξη της αμπελουργίας και των δενδρωδών καλλιεργειών του Τυρνάβου
Η αμπελουργία και το αρδευτικό πρόβλημα στη Θεσσαλία τέθηκαν στο τραπέζι των συζητήσεων της Περιφέρειας με Αγροτικούς Συνεταιρισμούς
Σε πτώση η παγκόσμια παραγωγή εσπεριδοειδών – Τι αναμένεται για την Ελλάδα
Διακυμάνσεις στις τιμές ανά χώρα για τα εσπεριδοειδή εν μέσω σημαντικών προκλήσεων - Τι δείχνουν τα στοιχεία για τη φετινή σεζόν 2024/25
Πληρωμές ενστάσεων από τον ΕΛΓΑ ύψους 2,62 εκατ. ευρώ
Οι ενστάσεις, σύμφωνα με τον ΕΛΓΑ έχουν κατατεθεί από παραγωγούς, οι οποίοι έχουν πληγεί οι εκμεταλλεύσεις τους τα τέσσερα τελευταία χρόνια
Τσιάρας: Έρχεται η ρύθμιση για τα αγροτικά κόκκινα δάνεια
Οι εξαγγελίες στη ΔΕΘ είναι ο «οδικός χάρτης» για τη στήριξη και ενίσχυση της αγροτικής παραγωγής, είπε ο Κώστας Τσιάρας
Περίπου 3,3 εκατ. τόνοι ψαριών αλιεύονται από τον ευρωπαϊκό στόλο
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat για τις ποσότητες των αλιευμάτων της ΕΕ το 2023 - Ποια είδη ψαριών και από πού αλιεύτηκαν
Χάνουν «έδαφος» τα ευρωπαϊκά αγροτικά προϊόντα από τη συμφωνία ΕΕ - Mercosur
Αμφίρροπο το μέλλον του αγροτικού ευρωπαϊκού χάρτη λόγω της συμφωνίας ΕΕ με τη Mercosur, προειδοποιεί η ΕΘΕΑΣ
Ξεκινούν αιτήσεις για αποζημιώσεις στα αλιευτικά σκάφη – Οι δικαιούχοι και τα ποσά
Οι αιτήσεις χρηματοδότησης αφορούν το πρόγραμμα «Αλιεία, υδατοκαλλιέργεια και θάλασσα» - Οι ειδικοί στόχοι των κατατεθέντων προτάσεων
Τι φέρνει η συμφωνία ΕΕ - Mercosur για τα ευρωπαϊκά κρασιά
Η συμφωνία ΕΕ – Mercosur δεν ικανοποιεί πλήρως το οινικό τμήμα των ευρωπαϊκών συνεταιριστικών οργανώσεων Copa - Cogeca
Στα 519,6 εκατ. τα διαθέσιμα για την αλιεία από το ΠΑΛΥΘ 2021-2027
Στι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι κλάδοι της αλιείας και των υδατοκαλλιεργειών αναφέρθηκε από την Αλεξανδρούπολη ο Χρήστος Κέλλας
Σατολιάς στον ΟΤ: Πώς η φέτα Καλαβρύτων κατέκτησε την πρώτη θέση στα σούπερ μάρκετ
Η φέτα ΠΟΠ Καλαβρύτων και το μυστικό επιτυχίας - Τι λέει στον ΟΤ ο πρόεδρος του Γαλακτοκομικού Συνεταιρισμού Καλαβρύτων Παύλος Σατολιάς