Τα πάνω – κάτω στην αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) έφερε ο πόλεμος στην Ουκρανία. Η ζήτηση και οι τιμές αυξάνονται, η Δυτική Ευρώπη πρωτοστατεί ως ο μεγαλύτερος πλέον εισαγωγέας και οι ΗΠΑ καταλαμβάνουν πλέον την πρώτη θέση ως εξαγωγείς. Την ίδια στιγμή και η Ρωσία βλέπει τις διεθνείς πωλήσεις της να καταγράφουν άνοδο.
Η ναυτιλία από την πλευρά της τρέχει να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες, τοποθετώντας νέες παραγγελίες στα διεθνή ναυπηγεία. Αυτήν τη στιγμή, το συνολικό βιβλίο παραγγελιών ξεπερνά τα 220 πλοία, με τις μισές σχεδόν παραγγελίες -περίπου 104- να γίνονται μέσα στο 2022. Τα πλοία, πάντως, που είναι διαθέσιμα και αναμένεται να προστεθούν στον υφιστάμενο στόλο ανέρχονται σε μόλις 12-15. Όλα τα υπόλοιπα είναι ήδη δεσμευμένα σε μακροχρόνια συμβόλαια.
Διαβάστε επίσης: Φυσικό αέριο: Στήριξη από τη Naftogaz της Ουκρανίας σε Σολτς – Στον Καναδά για εισαγωγές LNG
Εξαγωγείς
Τους πρώτους έξι μήνες του 2022, τα παγκόσμια φορτία LNG αυξήθηκαν κατά 6%, στους 202,8 εκατ. τόνους, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων παρακολούθησης πλοίων Refinitiv, ανέφερε ο ναυλομεσιτικός οίκος Banchero Costa που έχει έδρα τη Γένοβα.
Διαβάστε επίσης:Ναυτιλία: «Πρόσω ολοταχώς» για την αγορά LNG
Οι εξαγωγές από τις ΗΠΑ αυξήθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2022 κατά 18,8% στους 41,6 εκατ. τόνους, με αποτέλεσμα οι Αμερικανοί να καταστούν οι μεγαλύτεροι εξαγωγείς LNG, αντιπροσωπεύοντας το 21% του παγκόσμιου όγκου εξαγόμενου φορτίου. Έπονται η Αυστραλία (20%) και το Κατάρ (19%), που κατέγραψε μια σταθερότητα στις εξαγωγές.
Η Ρωσία βρίσκεται στην τέταρτη θέση με μερίδιο 8% της αγοράς. Τα προς εξαγωγή φορτία LNG της Ρωσίας αυξήθηκαν πάντως το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους κατά 8,8% σε ετήσια βάση σε 17 εκατ. τόνους, το υψηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί ποτέ.
Εισαγωγείς
Η ΕΕ των 27 χωρών-μελών ήταν ο μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG στον κόσμο, με μερίδιο 24% το πρώτο εξάμηνο του 2022, καθώς προσπαθεί να μειώσει την εξάρτησή της από το ρωσικό αέριο που προμηθεύεται μέσω αγωγών. Ακολουθούν Ιαπωνία με 19%, Κίνα με 15% και Νότια Κορέα με 11%.
Το Ηνωμένο Βασίλειο ξεπέρασε την Ινδία για να φτάσει στην πέμπτη θέση και αντιπροσώπευε το 5% των παγκόσμιων εισαγωγών. Το πρώτο εξάμηνο του 2022, η ΕΕ των 27 εισήγαγε 48,8 εκατ. τόνους LNG, που αντιπροσωπεύει αύξηση 59,8% σε ετήσια βάση και είναι μακράν ρεκόρ όλων των εποχών.
Οι επενδύσεις
Η ναυτιλία από την πλευρά της επένδυσε στην ανάπτυξη της αγοράς LNG. Η Clarksons Research υπολογίζει, σύμφωνα με το ετήσιο «LNG Trade & Transport», ότι η χωρητικότητα του στόλου πλοίων μεταφοράς LNG (LNG Carriers) φτάνει σήμερα τα 691 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 103,8 εκατ. κυβικών μέτρων. Πριν από δέκα χρόνια ο στόλος απαρτιζόταν από 362 πλοία, 51,9 εκατ. κυβικών μέτρων συνολικής χωρητικότητας. Προβλέπει, δε, επέκταση του στόλου κατά 3,8% και 4,6% για το 2022 και το 2023.
Το βιβλίο παραγγελιών περιλαμβάνει πλοία που φτάνουν στο 40% της υπάρχουσας χωρητικότητας, από 27% στην αρχή του 2021, ενώ το 32% αυτών χρησιμοποιούν ατμοστροβίλους για τη πρόωσή τους, γεγονός που δημιουργεί αβεβαιότητες για το κατά πόσο καλύπτουν τους νέους αυστηρούς περιβαλλοντικούς κανονισμούς.
Οι ναύλοι
Συνήθως οι παραγγελίες νεότευκτων LNG Carriers τοποθετούνται εφόσον έχει εξασφαλισθεί η ναύλωσή τους (λόγω του πολύ υψηλού κόστους κατασκευής, άνω των 200 εκατ. δολ.) με την ανάπτυξη του στόλου να συμβαδίζει σε γενικές γραμμές με την άνοδο της ζήτησης.
Η αυξημένη ζήτηση LNG οδήγησε τους ναύλους στην spot αγορά στα ύψη, ειδικά των πλοίων με δίχρονες μηχανές (τα πλέον σύγχρονα). Σε εξάμηνη βάση ο μέσος ημερήσιος ναύλος στα δίχρονης καύσης (two-stroke) LNG Carriers ξεπέρασε τα 218.000 δολ. την ημέρα, σύμφωνα με το TradeWinds, καθώς τα πλοία του τύπου αυτού είναι πιο αποδοτικά ενεργειακά.
Latest News
Διελκυστίνδα ΗΠΑ- Ρωσίας στην ενεργειακή αγορά της Ευρώπης - Πώς αλλάζει ο χάρτης το 2025
Μόσχα και Ουάσιγκτον ερίζουν για την αγορά φυσικού αερίου της Ευρώπης - Πώς θα επηρεαστούν οι τιμές
Ρεκόρ εισαγωγών ρωσικού LNG στην Ευρώπη - Ποιοι εκμεταλλεύονται τις τιμές spot
Το μπλοκ έλαβε 16,5 εκατομμύρια τόνους υγροποιημένου φυσικού αερίου μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου παρά τις προσπάθειες για μείωση των προμηθειών από τη Ρωσία
Τέλος το ρωσικό αέριο στην Ευρώπη - Τα 3 σενάρια και ο χορός των κερδοσκόπων
Η αγορά και η Κομισιόν προετοιμάζονται για διακοπή των ροών μέσω Ουκρανίας την 1η Ιανουαρίου
Σε νέα πίστα η HELLENiQ ENERGY – Το «Vision 2025» και τα deals για Elpedison και ΔΕΠΑ
Η HELLENiQ ENERGY σε χρόνο ρεκόρ υλοποίησε το πρόγραμμα μετασχηματισμού «Vision 2025»
Το «διαζύγιο» Κιέβου- Μόσχας στο φυσικό αέριο πλήττει την Ευρώπη - Ράλι στο TTF
Αν και η απόφαση για το ρωσικό φυσικό αέριο ήταν αναμενόμενη η αγορά αντέδρασε με νευρικότητα
Αλλαγές στο πλαφόν του ρωσικού αερίου μελετά η G7 - Τα σενάρια στο τραπέζι
Η G7 μελετά το ενδεχόμενο να επιβάλλει καθολικό εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο
Πούτιν: Τέλος στη συμφωνία διαμετακόμισης ρωσικού αερίου μέσω Ουκρανίας
Ζελένσκι και ΕΕ εναλλακτικές λύσεις στις Βρυξέλλες - Ποιες χώρες ανησυχούν
«Έπεσαν» οι υπογραφές: Πώληση του 35% της ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ στο ΤΑΙΠΕΔ
Η συμφωνία αποβλέπει στην απόκτηση πλήρους ελέγχου και ευελιξίας κινήσεων για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας
Deal ΑΔΜΗΕ με Meridiam για το καλώδιο Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ - Επιβεβαίωση ΟΤ
Σύμφωνα με το Bloomberg, το γαλλικό fund Meridiam αποκτά το 49,9% της κοινοπραξίας Great Sea Interconnector που ανήκει στον ΑΔΜΗΕ
ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ: Ξεκίνησε η δημόσια πρόταση της Masdar για το 29,57% των μετοχών
Η Masdar προχωρά σε υποχρεωτική δημόσια πρόταση με τιμή στα 20 ευρώ ανά μετοχή – Η επιβράβευση για τους μετόχους