Τα lockdown πάνε και έρχονται στην Κίνα, αλλά τα σημάδια που αφήνουν δύσκολα επουλώνονται. Τα έσοδα λιανοπωλητών όπως η JD.com και η κατασκευάστρια κινητών Xiaomi καταδεικνύουν το πώς οι καταναλωτές αποφεύγουν περιττά αγαθά, καταβαραθρώνοντας την όποια ελπίδα για μια ταχεία ανάκαμψη της κατανάλωσης. Η καθυστέρηση αυτή θα μπορούσε να διαρκέσει παραπάνω απ’ ότι υπολογίζει η κυβέρνηση.
Μετά την άρση των δρακόντειων lockdown στην Σαγκάη και άλλες μεγάλες πόλεις τον Ιούνιο, ο πολύπαθος κλάδος υπηρεσιών επανέκαμψε με φυσιολογικό τρόπο. Οι αποκαλούμενες “αγορές εκδίκησης” (σ.σ. αγορές που γίνονται ως ψυχολογική αντίδραση στο lockdown) βοήθησαν στην αναζωογόνηση των λιανικών πωλήσεων, παρόλο που είδη όπως τα αυτοκίνητα και τα καλλυντικά αυξήθηκαν κατά 14% και 8% αντίστοιχα σε ετήσια βάση, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία.
Όμως η εκδίκηση ήταν βραχύβια. Παρά το γεγονός ότι ανέφερε καλύτερες από τις αναμενόμενες πωλήσεις το τρίμηνο έως το τέλος Ιουνίου, η αξίας 90 δισεκατομμυρίων δολαρίων JD την Τρίτη προειδοποίησε ότι η ζήτηση για μη βασικά αγαθά, όπως τα είδη ένδυσης, παραμένει ασθενής. Οι αγοραστές καθυστέρησαν την αναβάθμιση των smartphone τους και άλλων ηλεκτρονικών ειδών. Ταυτόχρονα, η κατασκευάστρια κινητών Xiaomi την περασμένη εβδομάδα ανέφερε πτώση 20% στα έσοδα του δεύτερου τριμήνου σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Τη κρούση του κώδωνα κινδύνου προκαλούν και άλλες ενδείξεις. Οι πωλήσεις αυτοκινήτων και η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας στον τομέα των υπηρεσιών αυξήθηκαν ελαφρά τον Ιούλιο, σημειώνουν αναλυτές της Capital Economics, αλλά η κίνηση των επιβατών εντός των πόλεων εξακολουθεί να είναι περιορισμένη. Συνολικά, η οικονομική δραστηριότητα συρρικνώθηκε από έτος σε έτος τον Ιούλιο, σύμφωνα με την προσεγγιστική τιμή οικονομικής δραστηριότητας στην Κίνα.
Σε μεγάλο βαθμό γι’ αυτή την κατάσταση ευθύνεται η άκαμπτη προσέγγιση του Πεκίνου για μηδενικό Covid. Ο πληθυσμός ίσως συνυπολογίζει τον κίνδυνο να εγκλωβιστεί σε απρόσμενα lockdown, όπως φάνηκε στα πανικόβλητα πρόσωπα πελατών που προσπαθούν να ξεφύγουν από ένα κατάστημα Ikea στη Σαγκάη καθώς οι αρχές προσπαθούσαν να τους κλειδώσουν μέσα στο κατάστημα. Αυτό το καλοκαίρι, περίπου 80.000 παραθεριστές παγιδεύτηκαν στο νότιο τροπικό νησί Χαϊνάν μετά από ξέσπασμα Covid.
Αλλά αυτό κανονικά δεν θα πρέπει να τους εμποδίσει να ψωνίζουν κινητά στο διαδίκτυο. Ο κίνδυνος είναι ότι η καταρρακωμένη καταναλωτική πίστη λαμβάνει αντανακλαστικές διαστάσεις. Στην Ιαπωνία, για παράδειγμα, χρόνια αποπληθωρισμού έμαθε στους πολίτες να αναβάλλουν τις αγορές τους με βάση την υπόθεση ότι οι τιμές θα συνεχίσουν να μειώνονται. Χρειάστηκαν δεκαετίες στασιμοπληθωρισμού προτού το Τόκιο καταφέρει να αλλάξει αυτές τις απόψεις και αυτή η προσπάθεια παραμένει εν εξελίξει. Στην Κίνα, μια χώρα που διαθέτει ήδη ένα από τα υψηλότερα ποσοστά αποταμίευσης στον κόσμο, μια πρόσφατη έρευνα της κεντρικής τράπεζας διαπίστωσε ότι το 58,3% των ερωτηθέντων προτιμούσε να αποταμιεύσει παρά να ξοδέψει, το υψηλότερο ποσοστό εδώ και δύο δεκαετίες.
Δεδομένης της ευρύτερης οικονομικής δυσφορίας, ο ιδιωτικός τομέας μειώνει τις επενδύσεις και τις προσλήψεις. Ο γίγαντας του ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba απέλυσε σχεδόν 10.000 υπαλλήλους το δεύτερο τρίμηνο, σύμφωνα με την South China Morning Post. Όσο περισσότερο χρειάζεται το Πεκίνο για να αναζωογονήσει την εμπιστοσύνη, τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος να ενισχύεται ο αυτοτροφοδοτούμενος φαύλος κύκλος της απαισιοδοξίας.
REUTERS BREAKINGVIEWS
Latest News
Η Αμερική θέλει τον Τραμπ – χωρίς αν ή αλλά…
Η πιθανή επανεκλογή του είναι μια υπαρξιακή καταστροφή για τους Δημοκρατικούς και μια ιστορική αλλαγή του παιχνιδιού για τους συμμάχους των ΗΠΑ
Πέντε «καυτές πατάτες» για τον νέο πρόεδρο των ΗΠΑ
Η νέα κυβέρνηση πρέπει να βρει έναν τρόπο να διατηρήσει την ανάπτυξη ενώ θα επανατοποθετήσει την οικονομία
Γιατί οι ισχυροί brokers χάνουν τον έλεγχό τους στην πολιτική των ΗΠΑ
Η αλλαγή της στάσης τους δείχνει πώς ο φόβος έχει ξεπεράσει την ελπίδα στην πολιτική των ΗΠΑ, ακόμη και στις αίθουσες συνεδριάσεων
Η επομένη των εκλογών στις ΗΠΑ και ο αλγόριθμος του Μασκ
Μια ιστορικά σφιχτή προεδρική κούρσα μπορεί να μην τελειώσει τη νύχτα - και θα μπορούσαν να ακολουθήσουν πολλαπλές κρίσεις
Η Adidas ξεπερνά τη Nike - Και η επιστροφή της έχει εμπόδια
Το ερώτημα πλέον δεν είναι πόσο γρήγορα μπορεί να ανακάμψει η Adidas, αλλά πόσο καιρό μπορεί να διατηρήσει τη δυναμική της
Η εταιρική Γερμανία πωλείται
Οι γερμανικές εταιρείες έχουν γίνει σχετικά μικρές και σχετικά φθηνές
Το νέο αφεντικό της Nike θα μπορούσε να εξετάσει το ενδεχόμενο να γίνει Big Sneaker
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, το μερίδιο αγοράς της Nike έχει υποχωρήσει από 9,5% το 2014 σε 7,5% το 2023
Ο πληθωρισμός δεν έχει πεθάνει, απλώς αναπαύεται - Το déjà vu του '70
Σήμερα δεν είναι redux του 1973. Ωστόσο, υπάρχουν μερικές ενδιαφέρουσες ομοιότητες
Αν είσαι τόσο χαρούμενος, γιατί αγοράζεις τόσο χρυσό;
Το ράλι που δεν θα σταματήσει