Μετά την επιβολή κυρώσεων από τις δυτικές χώρες λόγω της ειδικής επιχείρησης (σ.σ. έτσι χαρακτηρίζεται στη Ρωσία) στην Ουκρανία, πολλοί θεωρούσαν την Κίνα ως τον νέο βασικό σύμμαχο της Μόσχας.

«Στροφή προς την Ανατολή»

Οι ρωσικές αρχές σε διάφορα επίπεδα μίλησαν επίσης συχνά για την καθυστερημένη «στροφή προς την Ανατολή» και ζήτησαν αυξημένη συνεργασία με το Πεκίνο, γράφει σε ανάλυσή της η ρωσική Lenta.ru.

Διαβάστε επίσης: Αποκωδικοποιώντας τον ανταγωνισμό Κίνας και ΗΠΑ

Ωστόσο, στην πραγματικότητα, αποδείχθηκε ότι οι κινεζικές αρχές, με επικεφαλής τον Σι Τζινπίνγκ , δεν ήταν πολύ θετικές στο να εκφράσουν ανοιχτή υποστήριξη στη Ρωσία και οι ελπίδες για βοήθεια στην παράκαμψη των κυρώσεων και τον μετριασμό των επιπτώσεών τους ως επί το πλείστον δεν δικαιολογήθηκαν.

Η Τουρκία, σε αντίθεση με την Κίνα, δείχνει σημάδια προσέγγισης με τη Μόσχα από τα τέλη Φεβρουαρίου και πρόσφατα και επικρίθηκε γι’ αυτό από τις Βρυξέλλες.

Μετά την επιβολή μεγάλης κλίμακας αντιρωσικών κυρώσεων, λόγω της έναρξης ειδικής επιχείρησης στην Ουκρανία, η Μόσχα άρχισε να αναζητά τρόπους για να παρακάμψει τους περιορισμούς ή τουλάχιστον να μειώσει τον αντίκτυπό τους στη ρωσική οικονομία και στην καθημερινή ζωή των πολιτών.

Θυμήθηκαν την Κίνα

Πρώτα από όλα, αξιωματούχοι και πολιτικοί επιστήμονες θυμήθηκαν την Κίνα, η οποία θεωρείται ο κύριος σύμμαχος όλων όσοι για διάφορους λόγους έχουν διαφωνίες με τη Δύση.

Ο κύριος υπολογισμός συνδέθηκε με τη βοήθεια για τη δημιουργία νέων καναλιών εφοδιασμού για τις απαραίτητες εισαγωγές και την εμπορία ρωσικών προϊόντων.

Ωστόσο, στην πραγματικότητα, αποδείχθηκε ότι η πώληση – κυρίως πετρελαίου – στην Κίνα είναι δυνατή μόνο με έκπτωση και η αγορά σύγχρονου εξοπλισμού – για παράδειγμα, τηλεπικοινωνιών από τη Huawei – δεν λειτουργεί καθόλου.

Απροθυμία

Επίσημοι εκπρόσωποι της ΛΔΚ μιλούν ανοιχτά για την απροθυμία τους να παραβιάσουν το καθεστώς κυρώσεων κατά του βόρειου γείτονά τους.

Πρόσθετες δυσκολίες προέκυψαν με την εισαγωγή εξαρτημάτων κινεζικών αεροσκαφών και τη χρήση καρτών εθνικού συστήματος πληρωμών UnionPay – πολλά δυτικά καταστήματα αρνούνται να δεχτούν εκείνες που εκδίδονται από ρωσικές τράπεζες.

Ηχηρές δηλώσεις

Ακόμη και smartphone, φορητοί υπολογιστές και άλλα ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης που είναι γνωστά στους Ρώσους άρχισαν να φτάνουν από την Κίνα σε σημαντικά μικρότερες ποσότητες από την άνοιξη: σε ορισμένες κατηγορίες, ο όγκος προμήθειας μειώθηκε κατά επτά φορές. Τα gadget της ίδιας της Huawei, που παρουσιάζονται στις βιτρίνες επώνυμων ρωσικών καταστημάτων, δεν είναι διαθέσιμα για αγορά.

Οι ηγέτες και των δύο χωρών εξακολουθούν να κάνουν ηχηρές δηλώσεις για την ανάπτυξη της διμερούς συνεργασίας και την ανάπτυξη του εμπορίου, το οποίο μέχρι το τέλος του 2022 θα μπορούσε να φτάσει στο υψηλό επίπεδο ρεκόρ των 200 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Παράλληλα, το κινεζικό νόμισμα σπάει ρεκόρ: στο πλαίσιο της έλλειψης ζήτησης ενόψει της απότομης μείωσης των εισαγωγών δολαρίων και ευρώ, όλο και περισσότεροι πελάτες του Χρηματιστηρίου της Μόσχας πραγματοποιούν συναλλαγές με το γιουάν – για τις ανάγκες του εμπορίου ή για χάρη της κερδοσκοπίας. Στα μέσα Αυγούστου, ο όγκος των συναλλαγών με το γιουάν στον κύριο ρωσικό όροφο ξεπέρασε για πρώτη φορά το δολάριο.

Ιδανικός εταίρος ο Ερντογάν

Ωστόσο, η Κίνα, παρά τη ρητορική των αρχών της, δύσκολα μπορεί να χαρακτηριστεί ιδανικός εταίρος ενόψει των κυρώσεων και οι οικονομικές σχέσεις μαζί της είναι πολύ στενές.

Η Τουρκία και οι αρχές της έχουν υιοθετήσει μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση – τα τελευταία χρόνια, ο πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν έχει συνδεθεί μόνος του με αυτήν την έννοια.

Από την αρχή της ουκρανικής σύγκρουσης, η Αγκυρα ανακοίνωσε την απόρριψη των κυρώσεων κατά της Μόσχας, επικαλούμενη τα δικά της οικονομικά συμφέροντα.

Στο μέλλον, αξιωματούχοι σε διάφορα επίπεδα επανέλαβαν επανειλημμένα αυτή τη θέση, προσθέτοντας νέες αιτιολογήσεις. Για παράδειγμα, ο Ερντογάν είπε ότι ήθελε να μεσολαβήσει στις διαπραγματεύσεις Ρωσίας – Ουκρανίας, κάτι που θα ήταν αδύνατο αν η Τουρκία κατατασσόταν στην κατηγορία των «μη φιλικών» χωρών για τη Μόσχα. Αλλά, το πιο σημαντικό, τα λόγια των τούρκων πολιτικών εξακολουθούν να μην αποκλίνουν από τις πράξεις.

Το 2019, οι τουρκικές τράπεζες άρχισαν να συνεργάζονται με το Εθνικό Σύστημα Καρτών Πληρωμών ( NSPK ) και να υποστηρίζουν τις κάρτες Mir που εκδίδονται από αυτό.

Μετά τις 24 Φεβρουαρίου φέτος, ο αριθμός τους αυξήθηκε: τώρα μπορείτε να κάνετε ανάληψη χρημάτων (τουρκικές λίρες) από τα ΑΤΜ τεσσάρων πιστωτικών οργανισμών, συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων Ziraat, Halkbank και DenizBank, και μπορείτε να πληρώσετε με την κάρτα Mir στα καταστήματα εστίασης.

Με την αποχώρηση της Visa και της Mastercard από τη Ρωσία, για πολλούς Ρώσους που πετούν μέσω Κωνσταντινούπολης, Αγκυρας ή Αττάλειας στην Ευρώπη και σε άλλες χώρες, αυτή η επιλογή έχει γίνει σωτήρια. Οι άνθρωποι εξαργυρώνουν λίρες στο αεροδρόμιο ή όταν φεύγουν από την πόλη για και στη συνέχεια τις αλλάζουν στο επιθυμητό νόμισμα. Για σύγκριση: στην Κίνα, μόνο η αγορά AliExpress δέχεται κάρτες Mir.

Τουρισμός και ελεύθερη κυκλοφορία

Μια άλλη πτυχή της διμερούς συνεργασίας σχετίζεται επίσης άμεσα με τον τουρισμό και την ελεύθερη κυκλοφορία των Ρώσων. Μετά την ακύρωση των απευθείας πτήσεων με χώρες που έχουν ενταχθεί στις κυρώσεις, είναι οι τουρκικές αεροπορικές εταιρείες που έχουν γίνει μία από τις λίγες που συνδέουν τις μεγαλύτερες ρωσικές πόλεις με τον υπόλοιπο κόσμο.

Το εκτεταμένο δίκτυο δρομολογίων της Turkish Airlines σας επιτρέπει να φτάσετε στις περισσότερες χώρες με μία αλλαγή και η Pegasus Airlines λειτουργεί ως μια πλήρης διεθνής αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους.

Επιπλέον, ήδη την άνοιξη, η τουρκική κυβέρνηση αποφάσισε να συνεργαστεί με αρκετούς νέους αερομεταφορείς ταυτόχρονα, επικεντρωμένους αποκλειστικά στη μετακίνηση ρώσων τουριστών σε τοπικά θέρετρα. Η τουρκική Αττάλεια θα γίνει το βασικό αεροδρόμιο για όλους αυτούς.

Αλλαγές στην εθνική νομοθεσία

Η Southwind Airlines, η οποία συνδέεται με τον τουριστικό πράκτορα Pegas Touristik, άρχισε να πετά από ρωσικές πόλεις τον Μάιο. Η MGA Aviation ετοιμάζεται να πραγματοποιήσει πτήσεις τσάρτερ με μεταφορές σε δημοφιλείς παραλιακούς προορισμούς: Μεξικό, Δομινικανή Δημοκρατία και Ταϊλάνδη.

Οι λεπτομέρειες της τρίτης συνεργασίας δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί, είναι γνωστό μόνο ότι θα συνδεθεί μ’ έναν άλλο ρωσικό ταξιδιωτικό πράκτορα με τουρκικές ρίζες – το Coral Travel. Τέλος, ο αερομεταφορέας FUN & SUN θα χρησιμοποιήσει για τα προγράμματά του την Corendon Airlines, η οποία δεν είχε προηγουμένως πετάξει στη Ρωσία.

Για τη διευκόλυνση άλλων παραγόντων της αγοράς, οι τουρκικές αεροπορικές αρχές προσάρμοσαν την εθνική νομοθεσία για να διευκολύνουν τη συνεργασία με νέους αερομεταφορείς ρώσων τουριστικών πρακτόρων τουρκικής καταγωγής.

Ταυτόχρονα, οι ισχύοντες κινεζικοί κανόνες προβλέπουν αναστολή για έναν μήνα των πτήσεων προς οποιονδήποτε διεθνή προορισμό, εάν τουλάχιστον ένας επιβάτης διαγνωστεί με κοροναϊό.

Στις αρχές Αυγούστου, ένα τέτοιο μέτρο επηρέασε την Aeroflot , η οποία δεν είναι πλέον προσωρινά σε θέση να μεταφέρει όσους έχουν λόγο να επισκεφθούν την Κίνα (η χώρα εξακολουθεί να είναι κλειστή για τους τουρίστες) στη μεγαλύτερη μητρόπολη της χώρας. Τον Ιούνιο, το Πεκίνο απαγόρευσε εντελώς τη χρήση του εναέριου χώρου του σε αεροσκάφη διπλής νηολόγησης από ρωσικές αεροπορικές εταιρείες.

Απότομη αύξηση του διμερούς εμπορίου

Πέρα από τις ενισχυμένες νέες αεροπορικές τουριστικές συνδέσεις μεταξύ Τουρκίας και Ρωσίας, η πιο ξεκάθαρη απόδειξη του ρόλου που διαδραματίζουν οι δύο χώρες μεταξύ τους στις νέες συνθήκες ήταν η απότομη αύξηση του διμερούς εμπορίου.

Από τον Μάιο έως τον Ιούλιο, οι τουρκικές εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 742 εκατομμύρια δολάρια από πέρυσι σε 2 δισεκατομμύρια δολάρια.

Ξεχωριστά, τον Ιούλιο, τα αποτελέσματα ξεπέρασαν τα αποτελέσματα του περασμένου έτους κατά 75 τοις εκατό (730 εκατομμύρια δολάρια). Το υπουργείο Εμπορίου της χώρας λέει ότι «δεν μιλάμε για εκκρεμείς αλλαγές», αλλά η ηγεσία της ΕΕ εξακολουθεί να ανησυχεί από αυτήν την τάση και ζητά από την Αγκυρα λεπτομέρειες για τις σχέσεις της με τη Μόσχα.

Εκτός από τα δικά τους προϊόντα, οι τουρκικές εταιρείες είναι έτοιμες να πουλήσουν προϊόντα άλλων. Ετσι, στα τέλη Αυγούστου έγινε γνωστό ότι ο λιανοπωλητής μόδας Flo θα πουλά πλέον ρούχα και παπούτσια στη Ρωσία από την αμερικανική Reebok, η οποία εγκατέλειψε τη χώρα μετά την έναρξη της ειδικής επιχείρησης.

Διπλασίασε τις αγορές πετρελαίου

Οι εισαγωγές αυξάνονται επίσης σημαντικά, τουλάχιστον από ορισμένες απόψεις. Από την αρχή του έτους, η Τουρκία έχει διπλασιάσει τις αγορές της ρωσικού πετρελαίου – από 98.000 βαρέλια πέρυσι την ημέρα σε 200.000.

Ταυτόχρονα, η επιλογή υπέρ των ποικιλιών Urals και Siberian Light γίνεται εις βάρος άλλων εμπορικών σημάτων που παραδοσιακά αγοράζουν τα τουρκικά διυλιστήρια, ιδίως μάρκες της Βόρειας Θάλασσας, του Ιράκ και της Δυτικής Αφρικής.

Στις αρχές Αυγούστου, έγινε γνωστό ότι οι Βρυξέλλες απείλησαν την Τουρκία με κυρώσεις εάν προσεγγίσει πολύ τη Ρωσία. Η ΕΕ ανησυχεί ότι οι συμβατικές εταιρικές σχέσεις θα μπορούσαν να βοηθηθούν για την παράκαμψη των δυτικών περιορισμών. Ανώνυμες πηγές σε ευρωπαϊκές γραφειοκρατικές δομές δήλωσαν στους Financial Times ότι προσπαθούν να «επιστήσουν στους Τούρκους» τις ανησυχίες τους. Παρόμοια συναισθήματα επικρατούν στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γουόλι Αντεγιέμο προειδοποίησε σε ειδική συνάντηση με τούρκους αξιωματούχους και μεγάλους τραπεζίτες ότι η χώρα δεν πρέπει να γίνει «αγωγός παράνομων ρωσικών χρημάτων».

Εντάθηκε το άγχος της Δύσης

Το άγχος στη Δύση εντάθηκε μετά την πολύωρη συνάντηση Ερντογάν – Πούτιν στο Σότσι στις 5 Αυγούστου. Ο αντιπρόεδρος της Ρωσίας Αλεξάντερ Νόβακ, ο οποίος ήταν παρών, είπε ότι τα μέρη «φθάνουν σε ένα νέο επίπεδο συνεργασίας».

Μεταξύ άλλων, επιτεύχθηκε συμφωνία για τη μερική μεταφορά της πληρωμής για το ρωσικό φυσικό αέριο που παρέχεται στην Τουρκία σε ρούβλια. Αυτή θα είναι η αρχή μιας πλήρους μετάβασης σε διμερείς διακανονισμούς σε εθνικά νομίσματα. Οσον αφορά τις εισαγωγές ενέργειας, η Τουρκία εξαρτάται επίσης πολύ περισσότερο από τη Ρωσία παρά από την Κίνα: 26 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως λαμβάνει μέσω των αγωγών Blue Stream και Turkish Stream έναντι των προγραμματισμένων 15,6 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων προς την Κίνα το 2022 μέσω της Power of Siberia.

«Προκειμένου οι εμπορικές εταιρείες μας, οι πολίτες μας να μπορούν να πληρώνουν κατά τη διάρκεια τουριστικών ταξιδιών και να ανταλλάσσουν χρήματα ως μέρος του τζίρου, συζητήσαμε το χρηματοοικονομικό τραπεζικό μπλοκ, για το οποίο επετεύχθησαν επίσης μεγάλες συμφωνίες», συνέχισε ο Νόβακ.

Επιπλέον, η Μόσχα και η Αγκυρα πρόκειται να αυξήσουν τη συνεργασία στους τομείς των μεταφορών, της βιομηχανίας, της γεωργίας και των κατασκευών και ταυτόχρονα θα αυξήσουν τον εμπορικό κύκλο εργασιών στα 100 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως.

Δεν υπάρχουν μοχλοί πίεσης

Ταυτόχρονα, τόσο η Ευρωπαϊκή Ενωση όσο και οι Ηνωμένες Πολιτείες αναγνωρίζουν ότι δεν υπάρχουν πάρα πολλοί μοχλοί πίεσης προς την Τουρκία και τον Ερντογάν προσωπικά.

Τόσο οι Βρυξέλλες όσο και η Ουάσιγκτον χρειάζονται την Αγκυρα, συμπεριλαμβανομένου του διαπραγματευτικού της ρόλου με τον Πούτιν, όπως αποδείχτηκε με την αποτελεσματικότητα στη σύναψη μιας «συμφωνίας σιτηρών» που επέτρεψε την επανεκκίνηση της εξαγωγής ουκρανικού σιταριού υπό τις συνθήκες της ρωσικής ειδικής επιχείρησης. Επιπλέον, η Τουρκία είναι μέλος του ΝΑΤΟ και οι κυρώσεις εναντίον της θα μοιάζουν με διάσπαση της συμμαχίας.

Απροσδόκητη υπηρεσία

Με αυτή την ιδιότητα ο Ερντογάν πρόσφερε άλλη μια απροσδόκητη υπηρεσία στη Ρωσία. Οταν την άνοιξη η Φινλανδία και η Σουηδία άρχισαν να μιλούν για την επιθυμία τους να ενταχθούν στο ΝΑΤΟ για να προστατευθούν από πιθανές απειλές από τη Μόσχα, ο τούρκος πρόεδρος ζήτησε με αντάλλαγμα τη συγκατάθεσή του (ένα τέτοιο βήμα πρέπει να εγκριθεί από όλα τα ενεργά μέλη του οργανισμού), την απέλαση από τις βόρειες ευρωπαϊκές χώρες πολιτικών και δημοσίων προσώπων που χαρακτηρίζονται ως τρομοκράτες για το καθεστώς του, κυρίως Κούρδοι.

Προφορικά, οι διαφορές επιλύθηκαν, αλλά η διαδικασία δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί: ο Ερντογάν και άλλοι τούρκοι αξιωματούχοι λένε ότι οι όροι τους δεν έχουν ακόμη εκπληρωθεί. Ετσι, η Αγκυρα, αν και επιδιώκει αποκλειστικά τους δικούς της στόχους, εμποδίζει την επέκταση του ΝΑΤΟ προς τα ανατολικά, στην οποία η Ρωσία έχει τόσο έντονη αντίρρηση.

Δεν ταιριάζουν όλες οι ενέργειες

Ωστόσο, δεν ταιριάζουν όλες οι ενέργειες των τουρκικών αρχών απόλυτα με τη Μόσχα. Εκμεταλλευόμενος το γεγονός ότι η προσοχή όλων των ενδιαφερομένων στρέφεται στην Ουκρανία, ο Ερντογάν ανακοίνωσε μια τουρκική ειδική επιχείρηση στη Συρία, όπου το Κρεμλίνο έχει τα δικά του συμφέροντα.

Ενα άλλο αμφιλεγόμενο σημείο αφορά την προμήθεια τουρκικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών μάχης Bayraktar στο Κίεβο.

Τούρκοι αξιωματούχοι απαντώντας σε ερωτήσεις της Ρωσίας κάνουν λόγο για εμπορικά έργα ιδιωτικής εταιρείας, τα οποία το κράτος δεν μπορεί να επηρεάσει με κανέναν τρόπο.

Στο μεταξύ, ο επικεφαλής της εταιρείας κατασκευής Baykar Makina, Χαλούκ Μπαϊρακτάρ, ανακοίνωσε την έναρξη της κατασκευής στην Ουκρανία ενός πλήρους εργοστασίου κατασκευής drone.

Προσπαθεί να επωφεληθεί

Υπό την ηγεσία του Ερντογάν, η Τουρκία λαμβάνει συνήθως μια διφορούμενη θέση, προσπαθώντας να επωφεληθεί από την τρέχουσα κατάσταση και να συνεργαστεί με όλα τα μέρη της σύγκρουσης.

Ο ηγέτης του κράτους, που θα αντιμετωπίσει τις εκλογές του επόμενου έτους, αποκαλείται κύριος των πολιτικών ελιγμών και αυτή τη φορά πολλοί από αυτούς βρίσκονται στο οικονομικό επίπεδο.

Ωστόσο, ακόμη και σε αυτή τη μορφή, η Αγκυρα μπορεί να αποφέρει σημαντικά οφέλη στη Μόσχα και να αποδειχθεί πολύ πιο πολύτιμος σύμμαχος από το Πεκίνο, που παραδοσιακά θεωρείται τέτοιος.

Πηγή: In.gr

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Τζιτζικώστας : Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη τον Φεβρουάριο του 2023, δεν έπρεπε να συμβεί
Διεθνή |

Το δυστύχημα στα Τέμπη, δεν έπρεπε να συμβεί - Η ασφάλεια κορυφαία προτεραιότητά μου, λέει ο Τζιτζικώστας

Ο υποψήφιος για τη θέση του Επιτρόπου Μεταφορών μιλώντας στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο είπε ότι « Ένα τέτοιο δυστύχημα δεν πρέπει να ξανασυμβεί πουθενά στην Ευρώπη»