Στρέβλωση του υγιούς και ελεύθερου ανταγωνισμού και της αρχής της ίσης μεταχείρισης θα επιφέρει στην ελληνική ακτοπλοΐα, εάν εφαρμοστεί, το Σχέδιο Κανονισμού Αρχών και Λειτουργίας του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), σύμφωνα με επιστολή του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) που αποκαλύπτει ο ot.gr.
Παράλληλα ο ΣΕΕΝ καταθέτει μία σειρά προτάσεων για να αντιμετωπισθούν δίκαια και στο πλαίσιο ενός υγιούς ανταγωνισμού οι έκτακτες δρομολογήσεις πλοίων.
Τι υποστηρίζει ο Σύνδεσμος
O ΣΕΕΝ αναφέρει ως γενική παρατήρηση ότι το εν λόγω σχέδιο Κανονισμού Αρχών και Λειτουργίας του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) έχει αγνοήσει σχεδόν καθ’ ολοκληρία τις επιμέρους θέσεις του ΣΕΕΝ, όπως αυτές έχουν ήδη κοινοποιηθεί και είχαν εγκριθεί ομόφωνα από το ΔΣ της Συνδέσμου.
Επιπλέον εκφράζεται η έκπληξη των μελών του Συνδέσμου γιατί σύμφωνα με την εν λόγω πρόταση ουσιαστικά απαγορεύονται οι εκπρόθεσμες δρομολογήσεις πλοίων, καταστρατηγείται έτσι ουσιαστικά ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός 3777/92 και διαστρεβλώνεται το πνεύμα του νόμου 2932/2001 που είναι η διευκόλυνση των ελεύθερων και ανταγωνιστικών δρομολογήσεων πλοίων με συγκεκριμένες σαφείς προϋποθέσεις ώστε να ενισχύεται ο ανταγωνισμός και να μην υπάρχουν διακρίσεις.
Η επιστολή
Ειδικότερα στην επιστολή τονίζεται ότι η αρχή που προωθείται με το κυβερνητικό σχέδιο, της απαγόρευσης των δρομολογήσεων βασισμένη στις απόψεις των ανταγωνιστών, είναι προφανώς παράνομη και αποτελεί κατάφωρη παραβίαση των κανόνων ελευθέρου ανταγωνισμού.
Όπως επισημαίνει ο ΣΕΕΝ το υπουργείο χωρίζει την ημέρα σε τρεις ζώνες εξυπηρέτησης, την πρωινή (06.00-13.59), την απογευματινή (14.00-21.59) και την βραδινή (22.00-05.59).
- Διαβάστε επίσης: StealthGas: Ρεκόρ δεκαετίας οι επιδόσεις στο β’ τρίμηνο
Η πρόταση αυτή, για την δημιουργία τριών ζωνών που καλύπτουν όλο το 24ωρο, δυσχεραίνει χωρίς λόγο τη διαδικασία χωρίς να προσφέρει κάποιο ουσιαστικό πλεονέκτημα, αναφέρει ο ΣΕΕΝ. Αντίθετα οι ετήσιες δρομολογήσεις καθίστανται αδύνατες και εξαρτώνται από την βούληση ή μη των ανταγωνιστών, γεγονός στο οποίο εκτός του ότι δεν έχει καμία λογική είναι παράνομο και παραβιάζει την ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Διάλογος
Παρ’ όλ’ αυτά ο ΣΕΕΝ εκφράζει την διάθεση του για ουσιαστικό διάλογο με στόχο την δημιουργία ενός Κανονισμού Αρχών και Λειτουργίας του ΣΑΣ υπό ορισμένες προϋποθέσεις, μεταξύ των οποίων είναι η συνεξέταση αιτημάτων επιβατηγών-οχηματαγωγών συμβατικών πλοίων και επιβατηγών-οχηματαγωγών ταχύπλοων.
Το σχέδιο του κανονισμού του Υπουργείου ναυτιλίας προβλέπει ότι τα αιτήματα των ταχυπλόων θα συνεξετάζονται μόνο με τα ταχύπλοα και των συμβατικών με τα συμβατικά.
Ο ΣΕΕΝ διαφωνεί με την πρόταση αυτή καθώς, όπως εξηγεί, είναι απολύτως αναγκαία η συνεξέταση αιτημάτων συμβατικών και ταχυπλόων πλοίων, τόσο στις ετήσιες εκπρόθεσμες δρομολογήσεις όπως και στις τροποποιήσεις δρομολογίων, γιατί τα ταχύπλοα έχουν παραπλήσιες χωρητικότητες επιβατών και οχημάτων με τα συμβατικά και παράλληλα ευνοϊκότερους νομοθετικούς όρους δρομολόγησης και στελέχωσης. Αν λοιπόν δεν συνεξετάζονται τα αιτήματα των δυο τύπων πλοίων, τίθεται θέμα υγιούς ανταγωνισμού αφού και τα ταχύπλοα απευθύνονται στο ίδιο κοινό με τα συμβατικά τα οποία, ας σημειωθεί, εξυπηρετούν όλο το έτος το ακτοπλοϊκό δίκτυο.
Να διευκολύνονται οι εκπρόθεσμες δρομολογήσεις
Επίσης ο ΣΕΕΝ προτείνει οι εκπρόθεσμες δρομολογήσεις να είναι πάντα δυνατές υπό προϋποθέσεις, χωρίς να καθίστανται απαγορευτικές επειδή δεν θα είναι οικονομικά βιώσιμες.
Ο ΣΕΕΝ υπογραμμίζει ότι θα πρέπει να διευκολύνονται οι εκπρόθεσμες δρομολογήσεις για την ενθάρρυνση των επενδύσεων, την ενίσχυση του ανταγωνισμού και την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. Προτείνει λοιπόν την εκτέλεση των δρομολογίων των εκπρόθεσμων δρομολογήσεων σε διαφοροποιημένες ώρες σε σχέση με τα ήδη δρομολογημένα πλοία.
- Διαβάστε επίσης: Tα ηλεκτρικά ΙΧ αλλάζουν τα πλοία
Για το σκοπό αυτό προτείνει τον χωρισμό της ημέρας σε ζώνες αιχμής όπως: πρωινή ζώνη 7.00-8.30, απογευματινή ζώνη 15.00-18.00 και βραδινή ζώνη 19.00-22.00.
Με βάση αυτό τον διαχωρισμό δεν θα γίνονται δεκτά αιτήματα εκπρόθεσμης δρομολόγησης σε ώρες εντός των ζωνών αυτών πάρα μόνο 60 λεπτά πριν ή 60 λεπτά μετά τα χρονικά όρια των ζωών αιχμής.
Η Συγκοινωνιακή Ανάγκη
Επιπλέον προτείνει να οριστεί με σαφήνεια η έννοια της Συγκοινωνιακής Ανάγκης, χωρίς περιθώρια παρερμηνειών και στο πλαίσιο αυτό ο ΣΕΕΝ προτείνει την Αρχή της Ικανής Χρονικής Απόκλισης.
Η Αρχή της Ικανής Χρονικής Απόκλισης, τονίζει ο ΣΕΕΝ, διαφυλάττει τις βασικές αρχές δικαίου του ανταγωνισμού πρου καταστρατηγούνται πλήρως με την πρόταση του υπουργείου Ναυτιλίας.
Η Αρχή της Ικανής Χρονικής Απόκλισης προτείνεται να διαμορφωθεί ως εξής:
α) ετήσιες εκπρόθεσμες δρομολογήσεις
1. Τα σχετικα αιτήματα ικανοποιούνται όταν εξυπηρετούνται συγκοινωνιακές ανάγκες σε ώρες αναχώρησης εκτός ζώνης αιχμής και συγκεκριμένα 60 λεπτά πριν/60 λεπτά μετά από τα χρονικά όρια κάθε ζώνης. Σε περίπτωση που δεν εκτελούνται συναφή δρομολόγια εντός της ζώνης, η Αρχή δεν εφαρμόζεται.
2. Προκειμένου για ώρες αναχώρησης εκτός ζωνών αναχώρησης, η χρονική απόσταση ορίζεται σε 60 λεπτά πριν/μετά τα ήδη δρομολογημένα πλοία σε συναφή δρομολόγια.
β) τροποποίηση δρομολογίων/γραμμής
Σε περίπτωση τροποποίησης δρομολογίου ή γραμμής, η χρονική απόσταση ορίζεται σε 60 λεπτά πριν/μετά τα ήδη δρομολογημένα πλοία σε συναφή δρομολόγια.
Τέλος, ο ΣΕΕΝ προτείνει η Συγκοινωνιακή Ανάγκη να θωρείται ότι υφίσταται σε κάθε περίπτωση που τα αιτηθέντα δρομολόγια ικανοποιούν την Αρχή της Ικανής Χρονικής Απόκλισής.