Τα αδήλωτα επικίνδυνα φορτία που κρύβουν τα containers και οι μπαταρίες λιθίου αποτελούν, σύμφωνα με τους ασφαλιστές, τις νέες πηγές μεγάλων πυρκαγιών στα πλοία που εκτός του ότι βάζουν σε κίνδυνο τη ζωή των ναυτικών πολλές φορές έχουν σαν αποτέλεσμα την ολική απώλεια του πλοίου.
Είναι πολύ γνωστές δύο περιπτώσεις πλοίων που χάθηκαν λόγω πυρκαγιάς. Πρόκειται για το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «X-Press Pearl» που βυθίστηκε τον Μάιο του 2021 έξω από τη Σρι Λάνκα ύστερα από πυρκαγιά που ξέσπασε σε κάποιο container, για να ακολουθήσει η πιο γνωστή περίπτωση του πλοίου μεταφοράς οχημάτων «Felicity Ace» που πήρε φωτιά τον Φεβρουάριο του 2022 στον Ατλαντικό ενώ μετέφερε 4.000 καινούργια αυτοκίνητα, μεταξύ των οποίων και πολλά πολυτελή και ηλεκτρικά.
Τα τελευταία πέντε χρόνια έχουν αναφερθεί πάνω από 70 πυρκαγιές μόνο σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Αυτές οι πυρκαγιές ξεκινούν συχνά σε ένα κοντέινερ και στη συνέχεια εξαπλώνονται. Σύμφωνα με τους ασφαλιστές είναι κυρίως αποτέλεσμα εσφαλμένης ή και μη δήλωσης του επικίνδυνου φορτίου που μπορεί να φέρει το container, όπως χημικά και μπαταρίες. Υπολογίζεται ότι περίπου το 10% όλων των εμπορευματοκιβωτίων που φορτώνονται στα πλοία δηλώνεται ότι περιέχουν επικίνδυνο φορτίο. Ωστόσο, υπολογίζεται ότι περίπου ένα άλλο 5% των εμπορευματοκιβωτίων που μεταφέρονται αποτελείται από μη δηλωμένα επικίνδυνα εμπορεύματα, είτε λόγω διοικητικού λάθους είτε λόγω εσφαλμένης δήλωσης. Αυτό το ποσοστό ισοδυναμεί με 1.000 teu ή και περισσότερο αδήλωτο επικίνδυνο φορτίο σε ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 24.000 teu.
Σύμφωνα με τον Captain Anastasios Leonburg, Senior Marine Risk Consultant της εταιρείας συμβούλων Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS), οι ρυθμιστικές αρχές και η ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να αναλάβουν επείγουσα δράση εάν επιθυμούν να λυθεί το πρόβλημα των πυρκαγιών σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Το κλειδί είναι να αντιμετωπιστεί η εσφαλμένη δήλωση.
Τα πρόστιμα
Ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες επιβάλλουν πλέον πρόστιμα σε πελάτες που δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις για δήλωση, αλλά όχι σε όλους. Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) θα μπορούσε συμβάλει στην επίλυση αυτού του προβλήματος, πρόσθεσε ο αναλυτής. Το πρόβλημα γίνεται ακόμα πιο σοβαρό και δύσκολα διαχειρίσιμο όσο τα μεγέθη των πλοίων μεγαλώνουν. Οσο περισσότερα containers βρίσκονται στο πλοίο τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα τουλάχιστον ένα να αναφλεγεί και να προκαλέσει πυρκαγιά και τόσο πιο δύσκολο είναι να περιοριστεί και να σβηστεί.
- Διαβάστε επίσης: Containerships: Αγεφύρωτο το χάσμα μεγεθών μεταξύ των κολοσσών και των μικρότερων εταιρειών
Η μείωση του κινδύνου πυρκαγιάς σε μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων απαιτεί συνδυασμό τόσο νομοθετικών ρυθμίσεων όσο και λήψης μέτρων από την πλευρά της ναυτιλιακής βιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένων μέτρων που ενισχύουν τη δυνατότητα ανίχνευσης της πυρκαγιάς. Βραχυπρόθεσμα, πρέπει να υπάρξει επείγουσα αναθεώρηση των προστατευτικών μέτρων και του εξοπλισμού πυρανίχνευσης και καταπολέμησης της φωτιάς, επισημαίνει η AGCS. Οι πυρκαγιές έχουν γίνει επίσης ένας σταθερός παράγοντας απώλειας για τις εταιρείες που διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων. Μεταξύ άλλων αιτιών, οι φωτιές εκτιμάται ότι μπορούν να ξεκινήσουν στα αμπάρια από δυσλειτουργίες ή βραχυκυκλώματα οχημάτων.
Σχεδιασμός
Η αυξανόμενη δημοτικότητα των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) φέρνει μια άλλη πρόκληση, καθώς η ταχεία ανάπτυξή τους σημαίνει ότι πολύ περισσότερα εκατομμύρια από αυτά θα χρειαστεί να μεταφερθούν διά θαλάσσης στο μέλλον. Τα ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσωπεύουν μια σημαντική διαφορά στο προφίλ κινδύνου για τους ναυλωτές σε σύγκριση με τα παραδοσιακά οχήματα και μπορεί να απαιτούν αλλαγές στον σχεδιασμό του πλοίου, στις δυνατότητες ανίχνευσης και καταπολέμησης πυρκαγιάς και στις διαδικασίες φόρτωσης φορτίου, σημειώνουν οι ασφαλιστές.
- Διαβάστε επίσης: Containerships: Γιατί δεν θα μεγαλώσουν άλλο
Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου EV θα μπορούσαν ενδεχομένως να αναφλεγούν ενώ είναι επιρρεπείς σε μετατόπιση φορτίου σε θαλασσοταραχή εάν δεν ασφαλιστούν επαρκώς και μπορούν επίσης να πάρουν φωτιά κατά τη διάρκεια της φόρτισης στο πλοίο.
Λιμάνι-καταφύγιο
Τέλος, μια ιδιαίτερη πτυχή στη αντιμετώπιση αυτών των περιστατικών είναι η εύρεση ενός λιμανιού-καταφυγίου στην περίπτωση που έχει πάρει φωτιά πλοίο και κινδυνεύει με βύθιση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η εμπειρία του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «X-Press Pearl», το οποίο τελικά βυθίστηκε μετά την άρνηση δύο λιμανιών να προσφέρουν «καταφύγιο».
- Διαβάστε επίσης: Ναυτιλία: Πώς «ξεκλειδώνει» το ηλεκτρικό μέλλον των Containerships
Αυτό το περιστατικό ήταν το τελευταίο σε έναν αυξανόμενο κατάλογο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που δυσκολεύτηκαν να βρουν λιμάνι καταφυγής έπειτα από πυρκαγιές ή προβλήματα με φορτίο.
Πηγή: Εντυπη Εκδοση Τα Νέα
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη