Οκτώ βασικές ρυθμίσεις για την άρση αδικιών που υπήρχαν στο ασφαλιστικό σύστημα περιλαμβάνει το μίνι νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, μέρος του οποίου παρουσίασε σήμερα ο υπουργός Εργασίας κ. Κ. Χατζηδάκης και ο αρμόδιος υφυπουργός κ. Π. Τσακλόγλου.
Το νομοσχέδιο έλαβε την έγκριση του υπουργικού συμβουλίου και αναμένεται εντός των επομένων ημερών να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, πριν κατατεθεί στη Βουλή προς ψήφιση.
«Διορθώνουμε αδικίες ώστε το ασφαλιστικό σύστημα να λειτουργεί ενιαία για το σύνολο των ασφαλισμένων», σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης.
Διαβάστε επίσης: Χατζηδάκης: Παραγραφή οφειλών στον ΕΦΚΑ στη 10ετία – Ποιους αφορά
Βασικές διατάξεις
Πέραν των οκτώ σημείων που ανακοινώθηκαν, ο υφυπουργός κ. Τσακλόγλου υπογράμμισε ότι υπάρχουν πολλές ακόμη διατάξεις οι οποίες ωστόσο αφορούν μικρότερο αριθμό ασφαλισμένων.
Οι σημαντικότερες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου:
1. Μειώνεται σε 10 χρόνια (από 20 σήμερα) ο χρόνος που έχει στη διάθεσή του ο e-ΕΦΚΑ προκειμένου να βεβαιώσει και να εισπράξει απαιτήσεις από ασφαλιστικές εισφορές που δεν καταβλήθηκαν. Εάν η απαίτηση του ΕΦΚΑ δεν βεβαιωθεί μέσα σε αυτό το διάστημα, οι οφειλές παραγράφονται. Με τη ρύθμιση αυτή επιτυγχάνεται η συμμόρφωση με την απόφαση του ΣτΕ που έκρινε ότι η 20ετία για την παραγραφή απαιτήσεων του ΕΦΚΑ («νόμος Κατρούγκαλου») ήταν υπερβολικά μεγάλο διάστημα και έθεσε την 10ετία ως εύλογο χρόνο παραγραφής. Σημειώνεται ότι από 1η Ιανουαρίου 2027, η παραγραφή των μη βεβαιωμένων οφειλών προς τον ΕΦΚΑ γίνεται πενταετής, με εναρμόνιση των χρονικών ορίων παραγραφής των ασφαλιστικών οφειλών με ό,τι ισχύει για τις φορολογικές οφειλές.
2. Αυξάνονται από 12 σε 24 οι μηνιαίες δόσεις των υπό ρύθμιση ασφαλιστικών οφειλών, με ελάχιστο μηνιαίο ποσό τα 50 ευρώ. Η αίτηση ρύθμισης γίνεται ηλεκτρονικά στο ΚΕΑΟ. Με την προτεινόμενη διάταξη εξισώνονται οι δόσεις για πάγια ρύθμιση χρεών σε ΕΦΚΑ και Εφορία και διευκολύνονται οι οφειλέτες ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών οφειλών στην τήρηση της ρύθμισης.
3. Καταργείται η ειδική εισφορά 1% των ασφαλισμένων του πρώην Ταμείου Πρόνοιας των Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ), η οποία θεσπίστηκε για τη στήριξη της βιωσιμότητας του εν λόγω Ταμείου. Το ΤΠΔΥ είναι πλέον βιώσιμο και δεν υπάρχει λόγος συνέχισης της ειδικής εισφοράς που σταματά να παρακρατείται από τους δημοσίους υπαλλήλους, για τους οποίους η κράτηση δεν ήταν ανταποδοτική.
4. Επεκτείνεται σε όλους τους ενστόλους το δικαίωμα της «μάχιμης πενταετίας», δηλαδή της αναγνώρισης έως και πέντε επιπλέον ετών ασφάλισης, καταβάλλοντας τις αντίστοιχες εισφορές. Πλέον όσοι ένστολοι εξαιρούνταν (π.χ. ορισμένες κατηγορίες πυροσβεστών, λιμενικών, αστυνομικών και υπηρετούντων στην αεροπορία) από τη σχετική ρύθμιση αποκτούν πλέον το δικαίωμα αυτό, ανεξαρτήτως μονάδας υπηρεσίας, αν είναι παλαιοί ή νέοι ασφαλισμένοι (προ ή μετά το 2011) και ανεξαρτήτως της σχέσης εργασίας με την οποία υπηρετούν (μόνιμοι και μη).
5. Παύει υφ’ όρον η ποινική δίωξη των οφειλετών ρυθμισμένων ασφαλιστικών οφειλών για όσο διάστημα εξυπηρετείται η ρύθμιση. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγεται η επαναλαμβανόμενη επιβεβαίωση τήρησης της ρύθμισης στο δικαστήριο. Είναι μια ρύθμιση σεβασμού της αξιοπρέπειας των πολιτών και παράλληλα επιτυγχάνεται η ελάφρυνση των πινακίων και του αντίστοιχου φόρτου των δικαστηρίων.
6. Θεσπίζεται πλαφόν σε προκλητικά υψηλές επικουρικές συντάξεις, ίσο με το 6/20 του πλαφόν κύριας σύνταξης (1.382,40€ /μήνα). Ειδικότερα, με βάση τη νομοθεσία του 2015-2016 οι επικουρικές συντάξεις υπολογίζονται, κατά ένα μέρος τους, με βάση τις εισφορές που είχαν καταβληθεί κατά το χρονικό διάστημα 2002-2014. Όμως σε κάποιες περιπτώσεις οι εισφορές αυτές ενσωμάτωναν και κοινωνικούς πόρους, με αποτέλεσμα να καταλήγουν θεωρητικά σε πάρα πολύ υψηλές επικουρικές συντάξεις (ακόμα και 15.000 ευρώ το μήνα ή ακόμα και παραπάνω). Με το πλαφόν περιορίζεται το ανώτατο ύψος των επικουρικών συντάξεων σε αυτό, που αντιστοιχεί στις νόμιμες προσδοκίες που είχαν δημιουργηθεί στους ασφαλισμένους κατά τον καιρό που κατέβαλαν τις εισφορές, οι οποίες ενσωμάτωναν και κοινωνικούς πόρους. Η επιβολή πλαφόν (που εφαρμόζεται στις κύριες συντάξεις, αλλά όχι στις επικουρικές) σε αυτές τις προκλητικά υψηλές επικουρικές συντάξεις καθίσταται επιβεβλημένη για να αποκατασταθεί η ισορροπία μεταξύ παλαιών και νέων ασφαλισμένων. Παράλληλα ικανοποιείται το περί δικαίου αίσθημα ανάμεσα σε όλους τους συνταξιούχους σε σχέση με το θεμιτό ύψος των επικουρικών συντάξεων και το τι πράγματι είναι εισφορές.
7. Ξεκινά η διαδικασία ενιαιοποίησης των κανόνων για τις συντάξεις αναπηρίας. Συγκεκριμένα, επέρχεται μείωση του ποσοστού αναπηρίας (από 67% σε 50%) για συγκεκριμένες ομάδες ασφαλισμένων, ως προϋπόθεση λήψης παροχών αναπηρίας, ώστε να υπάρξει εναρμόνιση με όσα ισχύουν για τους ασφαλισμένους των υπόλοιπων πρώην Ταμείων. Από τη νέα ρύθμιση καλύπτονται πρωτίστως οι «παλαιοί ασφαλισμένοι» (προ 1993), ιδίως του πρώην ΟΑΕΕ, ΟΓΑ, ΝΑΤ. Επίσης, θεσπίζεται ενιαία ημερομηνία καταβολής σύνταξης αναπηρίας, από την πρώτη ημέρα υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης λόγω αναπηρίας.
Σημειώνεται ότι το συνολικό πλαίσιο προστασίας των ατόμων με αναπηρία βρίσκεται υπό εξέταση, με στόχο τη διόρθωση στρεβλώσεων, την απλοποίηση και την κωδικοποίηση της νομοθεσίας και την αποκατάσταση αδικιών που προκύπτουν από τη διαφοροποίηση των κανόνων των πρώην Ταμείων που εντάχθηκαν στον ΕΦΚΑ. Για το θέμα αυτό έχει συγκροτηθεί Ομάδα Εργασίας με συμμετοχή και της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑΜΕΑ).
8. Τέλος, λαμβάνοντας υπόψη ότι ο ΟΠΕΚΑ στο πλαίσιο ελέγχων εντόπισε -καθυστερημένα – πολλές περιπτώσεις πολιτών που λάμβαναν επιδόματα – κυρίως αναπηρικά, συνήθως μέσω Δήμων – χωρίς να τα δικαιούνται, στη συντριπτική τους πλειοψηφία καλόπιστα και διέκοψε την καταβολή τους, αναζητώντας αναδρομικά τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά, ενισχύεται η προστασία των ιδιαίτερα ευάλωτων ομάδων με την παύση αναζήτησης εκκρεμών οφειλών από τα ποσά που έλαβαν καλόπιστα. Για τις υπόλοιπες περιπτώσεις αχρεωστήτως καταβληθεισών παροχών υιοθετούνται ευνοϊκά μέτρα, με διάκριση μεταξύ αμέλειας και δόλου, όπως η τριετής παραγραφή οφειλών, η δυνατότητα εξόφλησής τους με δόσεις ή συμψηφισμούς με μελλοντικές καταβολές, καθώς και η μη αναζήτηση πολύ χαμηλών οφειλών (κάτω των 50 ευρώ). Λαμβάνεται έτσι υπόψη η καθυστέρηση του κράτος στους ελέγχους και γίνεται σεβαστή η καλή πίστη των αναπήρων για τα επιδόματα.
Latest News
Έρχονται τα αυτόματα πρόστιμα - Τι πρέπει να προσέξουν οι φορολογούμενοι
Tα αυτόματα πρόστιμα προβλέπονταν στο επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΑΔΕ
Αντίστροφη μέτρηση: Τι φόρους θα πληρώσουμε μέχρι τέλη του έτους
Η λίστα με τις εκκρεμότητες που «τρέχουν» έως το τέλος του έτους
«Λίφτινγκ» στα τεκμήρια διαβίωσης - Τι αλλάζει από το 2025
Τι προβλέπει ο νέος προϋπολογισμός για τα τεκμήρια διαβίωσης - Ο οδικός χάρτης για τη μείωση των φόρων των μισθωτών
ΑΑΔΕ: Άρχισε η διαβίβαση των εσόδων λιανικής στο myDATA μέσω esend
Η δυνατότητα αποστολής των ανωτέρω λογιστικών εγγραφών συνεχίζει να παρέχεται προσωρινά κατά την πρώτη περίοδο διασύνδεσης των δύο συστημάτων
Στους 962.050 οι εγγεγραμμένοι άνεργοι τον Νοέμβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία της ΔΥΠΑ [πίνακες]
Ανεργία: Μεταξύ των Περιφερειών της Χώρας η Περιφέρεια Αττικής και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας καταγράφουν τον μεγαλύτερο αριθμό
Ποιοι μισθοί αυξήθηκαν περισσότερο - Οι κλάδοι και η ανισότητα φύλων [πίνακες]
Σε ποιους τομείς καταγράφονται οι χαμηλότερες αποδοχές εργαζομένων
Σε λειτουργία η πλατφόρμα για την επιδότηση μέχρι 17.000 ευρώ σε 5.880 ανέργους
Το «πρόγραμμα ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας για ανέργους ηλικίας 30-59 ετών με έμφαση στις γυναίκες» αφορά εγγεγραμμένους στο ψηφιακό μητρώο της ΔΥΠΑ.
Ποιοι φόροι πληρώνονται στην ώρα τους, ποιοι μένουν απλήρωτοι
Πάνω από 8 στα 10 ευρώ του ΦΠΑ, του ΕΝΦΙΑ και του φόρου εισοδήματος εξοφλούνται εμπρόθεσμα - Ο Ιούλιος ο δυσκολότερος μήνας του 2025 για νοικοκυριά και επιχειρήσεις
Ασφαλιστικά ταμεία: Αύξηση οφειλών, μείωση εκκρεμών συντάξεων και υψηλότερο πλεόνασμα
Τι δείχνει η «ακτινογραφία» της έκθεσης του γραφείου προϋπολογισμού της Βουλής για το τρίμηνο Ιούλιο – Σεπτέμβριο 2024
Πώς αμοίβονται οι αργίες Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς
Τι πρέπει να γνωρίζουν οι εργαζόμενοι για τις αργίες Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς