
Το «τσουνάμι» που έπληξε το μεγαλύτερο μέρος της παγκόσμιας οικονομίας, εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, είχε άμεση επίπτωση και στην ναυπηγική βιομηχανία, ωστόσο δύο χρόνια μετά τα στοιχεία δείχνουν «έκρηξη» στις νέες παραγγελίες.
Το 2020, το βιβλίο παραγγελιών για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είχε καταγράψει τη μεγαλύτερη μείωση της τελευταίας δεκαετίας, ενώ οι παραγγελίες για πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια παρουσίασαν παρόμοια πτώση. Ωστόσο, τόσο το 2021 όσο και το 2022, εξαιτίας μιας σειρά παραγόντων, σημειώθηκε τεράστια αύξηση στις παραγγελίες και έχουν αρχίσει να επικρατούν ανησυχίες για πιθανή υπερπροσφορά το 2023, με τις ναυπηγικές γιάρδες παγκοσμίως να έχουν κορεστεί. Μάλιστα, η ζήτηση για τα νεότευκτα είναι τέτοια που πολλά ναυπηγεία δυσκολεύονται ολοένα και περισσότερο να ικανοποιήσουν νέες παραγγελίες, ανοίγοντας τη βεντάλια των παραδόσεων.
Διαβάστε επίσης: Με δύο ταχύτητες η ανάκαμψη στο λιμάνι του Πειραιά
Χρηματοδότηση
Στο μεταξύ, οι νέες παραγγελίες που προβλέπονται για το 2023 εγείρουν ένα σημαντικό ερώτημα: από πού προέρχεται το κεφάλαιο για τη χρηματοδότηση όλων αυτών των νέων ναυπηγήσεων; Σύμφωνα με αναλυτές, η απάντηση μπορεί να βρίσκεται στις δημιουργικές λύσεις χρηματοδότησης και στη διαφοροποίηση των πηγών χρηματοδότησης. Νωρίτερα φέτος, ανακοινώθηκε ότι ένας πλοιοκτήτης εξασφάλισε χρηματοδότηση για δεκάδες νεότευκτα πλοία μέσω διαφόρων χρηματοδοτικών λύσεων, όπως ένα σύνολο δανείων που υποστηρίζονται από εξαγωγικές πιστώσεις, συμφωνίες πώλησης και επαναμίσθωσης, κοινοπρακτικά τραπεζικά δάνεια και ίδια κεφάλαια.
Στον αντίποδα, ένα σημαντικός αριθμός πλοιοκτητών εξακολουθούν να βασίζονται σε παραδοσιακά κεφάλαια και χρηματοδότηση χρέους. Στο πλαίσιο αυτό, καθίσταται σαφές, ότι παρά αυτή την αύξηση των παραγγελιών, οι πλοιοκτήτες συνεχίζουν να αναζητούν και να βρίσκουν διαφορετικές και εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης για ναυπήγηση νέων πλοίων.
Διαβάστε επίσης: Tα ηλεκτρικά ΙΧ αλλάζουν τα πλοία
Aγορές second hand
Σε ό,τι αφορά την παγκόσμια αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων, σύμφωνα με στοιχεία της Clarkson Research Services, το 2022 αποτελεί μια χρονιά όπου καταγράφονται νέα ρεκόρ σε όλους τους τύπους και όλες τις χωρητικότητες που αλλάζουν χέρια. Σε αυτό το πλαίσιο, η εκτιμώμενη αξία των πωλήσεων μεταχειρισμένων πλοίων θα αυξηθεί περαιτέρω μετά το περσινό υψηλό των 48 δισ. δολαρίων. Μέχρι στιγμής οι πωλήσεις καταγράφουν άνοδο 30% σε ετήσια βάση, ξεπερνώντας τα 33 δισ. δολάρια.
Αξιολογώντας τις προοπτικές για το σύνολο του έτους ο ναυλομεσιτικός οίκος σημειώνει πως η δραστηριότητα έχει επιβραδυνθεί λίγο μετά το πρώτο εξάμηνο και η αβεβαιότητα για τις ναυλαγορές εμφανίζεται αυξημένη. Πρόσφατα, οι τιμές ναύλωσης έφτασαν σε υψηλά ρεκόρ, κυρίως λόγω της αυξανόμενης ζήτησης χωρητικότητας μετά την πανδημία. Αυτή η έλλειψη πλοίων έχει δώσει στους πλοιοκτήτες το πάνω χέρι στις διαπραγματεύσεις ναύλωσης, επιτρέποντάς τους να επιτύχουν υψηλότερους ναύλους και μεγαλύτερες περιόδους ναύλωσης για τα πλοία τους.
Αυτό που επισημαίνουν οι αναλυτές, είναι ότι δεν έχει ξεκαθαρίσει εάν οι τιμές ναύλωσης σταθεροποιηθούν στα προ πανδημίας επίπεδα μόλις ολοκληρωθούν οι νέες ναυπηγήσεις και παραδόσεις πλοίων τους επόμενους μήνες. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, σε περίπτωση που η αύξηση παραγγελιών για νεότευκτα πλοία οδηγήσει σε υπερπροσφορά θα προκύψει ταυτόχρονα μείωση των ναύλων που μπορεί να επηρεάσει, μεταξύ άλλων, την ικανότητα των πλοιοκτητών να αποπληρώσουν τις χρηματοδοτικές τους υποχρεώσεις.


Latest News

Ο Βαγγέλης Μαρινάκης κεντρικός ομιλητής στο 19ο Ετήσιο Capital Link International Shipping Forum
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης, Founder & Chairman, Capital Maritime & Trading Corp., ήταν ο κεντρικός ομιλητής στο Μεσημεριανό Γεύμα του 19ου Ετήσιου Capital Link International Shipping Forum

Βαγγέλης Μαρινάκης: Εποχή αλλαγών από την οποία μπορεί να επωφεληθεί η ναυτιλία
Μιλώντας στο 19ο Ετήσιο Διεθνές Ναυτιλιακό Φόρουμ της Capital Link o Βαγγέλης Μαρινάκης υπογράμμισε τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η ναυτιλία

ΟΛΠ: Νέα αύξηση εσόδων και κερδών – Πρόταση για αυξημένο μέρισμα κατά 43,7%
Η κρουαζιέρα στον ΟΛΠ κατέγραψε νέο ρεκόρ, σε αριθμό προσεγγίσεων πλοίων, επιβατική κίνηση και έσοδα που αυξήθηκαν κατά 15,5%.

Παρέμβαση Κικίλια για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Σκέψεις για έκδοση εκπτωτικού κουπονιού που θα απευθύνεται στη «λαϊκή οικογένεια και τη μεσαία τάξη» ώστε να μην επιβαρυνθεί από τις αυξήσεις

Πώς θα μοιάζουν οι μαρίνες του μέλλοντος; Τι δείχνει η μελέτη της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας
Η μελέτη από την Ένωση Μαρινών Ελλάδας βαθμονομεί τις δυνατότητες ανάπτυξης των τουριστικών λιμένων στη χώρα

Η κυβέρνηση εξετάζει σχέδιο για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Τι είπε ο Κικίλιας
«Προτεραιότητα να μην αυξηθούν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια», σύμφωνα με τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλη Κικίλια

Αντίποινα των Χούθι στις επιθέσεις των ΗΠΑ στην Υεμένη - Στόχος, αμερικανικά πολεμικά πλοία
Οι αντάρτες Χούθι επιτίθενται στις αμερικάνικες δυνάμεις σε ένδειξη συμπαράστασης στη Γάζα

Το LNG κερδίζει έδαφος στη ναυπήγηση πλοίων
Η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τη μετάβασή της προς πιο πράσινες πρακτικές, με το LNG να αυξάνει τη δυναμική του

Κασσελάκης: Δεν θα επιτρέψουμε η ελληνική ναυτιλία να χάσει την πρωτοκαθεδρία της λόγω άστοχων πολιτικών
«Είναι ώρα να διεκδικήσουμε το μέλλον που μας ανήκει, επενδύοντας στη ναυτιλία μας, στηρίζοντας τους ανθρώπους της», τόνισε ο Στέφανος Κασσελάκης

Η Attica Group ανακοίνωσε πασχαλινές προσφορές για οικογένειες και παρέες 3-5 ατόμων
Έκπτωση 20% για όλους τους προορισμούς από και προς Πειραιά με Ι.Χ. αυτοκίνητο από την Attica Group