Το «τσουνάμι» που έπληξε το μεγαλύτερο μέρος της παγκόσμιας οικονομίας, εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, είχε άμεση επίπτωση και στην ναυπηγική βιομηχανία, ωστόσο δύο χρόνια μετά τα στοιχεία δείχνουν «έκρηξη» στις νέες παραγγελίες.
Το 2020, το βιβλίο παραγγελιών για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είχε καταγράψει τη μεγαλύτερη μείωση της τελευταίας δεκαετίας, ενώ οι παραγγελίες για πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια παρουσίασαν παρόμοια πτώση. Ωστόσο, τόσο το 2021 όσο και το 2022, εξαιτίας μιας σειρά παραγόντων, σημειώθηκε τεράστια αύξηση στις παραγγελίες και έχουν αρχίσει να επικρατούν ανησυχίες για πιθανή υπερπροσφορά το 2023, με τις ναυπηγικές γιάρδες παγκοσμίως να έχουν κορεστεί. Μάλιστα, η ζήτηση για τα νεότευκτα είναι τέτοια που πολλά ναυπηγεία δυσκολεύονται ολοένα και περισσότερο να ικανοποιήσουν νέες παραγγελίες, ανοίγοντας τη βεντάλια των παραδόσεων.
Διαβάστε επίσης: Με δύο ταχύτητες η ανάκαμψη στο λιμάνι του Πειραιά
Χρηματοδότηση
Στο μεταξύ, οι νέες παραγγελίες που προβλέπονται για το 2023 εγείρουν ένα σημαντικό ερώτημα: από πού προέρχεται το κεφάλαιο για τη χρηματοδότηση όλων αυτών των νέων ναυπηγήσεων; Σύμφωνα με αναλυτές, η απάντηση μπορεί να βρίσκεται στις δημιουργικές λύσεις χρηματοδότησης και στη διαφοροποίηση των πηγών χρηματοδότησης. Νωρίτερα φέτος, ανακοινώθηκε ότι ένας πλοιοκτήτης εξασφάλισε χρηματοδότηση για δεκάδες νεότευκτα πλοία μέσω διαφόρων χρηματοδοτικών λύσεων, όπως ένα σύνολο δανείων που υποστηρίζονται από εξαγωγικές πιστώσεις, συμφωνίες πώλησης και επαναμίσθωσης, κοινοπρακτικά τραπεζικά δάνεια και ίδια κεφάλαια.
Στον αντίποδα, ένα σημαντικός αριθμός πλοιοκτητών εξακολουθούν να βασίζονται σε παραδοσιακά κεφάλαια και χρηματοδότηση χρέους. Στο πλαίσιο αυτό, καθίσταται σαφές, ότι παρά αυτή την αύξηση των παραγγελιών, οι πλοιοκτήτες συνεχίζουν να αναζητούν και να βρίσκουν διαφορετικές και εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης για ναυπήγηση νέων πλοίων.
Διαβάστε επίσης: Tα ηλεκτρικά ΙΧ αλλάζουν τα πλοία
Aγορές second hand
Σε ό,τι αφορά την παγκόσμια αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων, σύμφωνα με στοιχεία της Clarkson Research Services, το 2022 αποτελεί μια χρονιά όπου καταγράφονται νέα ρεκόρ σε όλους τους τύπους και όλες τις χωρητικότητες που αλλάζουν χέρια. Σε αυτό το πλαίσιο, η εκτιμώμενη αξία των πωλήσεων μεταχειρισμένων πλοίων θα αυξηθεί περαιτέρω μετά το περσινό υψηλό των 48 δισ. δολαρίων. Μέχρι στιγμής οι πωλήσεις καταγράφουν άνοδο 30% σε ετήσια βάση, ξεπερνώντας τα 33 δισ. δολάρια.
Αξιολογώντας τις προοπτικές για το σύνολο του έτους ο ναυλομεσιτικός οίκος σημειώνει πως η δραστηριότητα έχει επιβραδυνθεί λίγο μετά το πρώτο εξάμηνο και η αβεβαιότητα για τις ναυλαγορές εμφανίζεται αυξημένη. Πρόσφατα, οι τιμές ναύλωσης έφτασαν σε υψηλά ρεκόρ, κυρίως λόγω της αυξανόμενης ζήτησης χωρητικότητας μετά την πανδημία. Αυτή η έλλειψη πλοίων έχει δώσει στους πλοιοκτήτες το πάνω χέρι στις διαπραγματεύσεις ναύλωσης, επιτρέποντάς τους να επιτύχουν υψηλότερους ναύλους και μεγαλύτερες περιόδους ναύλωσης για τα πλοία τους.
Αυτό που επισημαίνουν οι αναλυτές, είναι ότι δεν έχει ξεκαθαρίσει εάν οι τιμές ναύλωσης σταθεροποιηθούν στα προ πανδημίας επίπεδα μόλις ολοκληρωθούν οι νέες ναυπηγήσεις και παραδόσεις πλοίων τους επόμενους μήνες. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, σε περίπτωση που η αύξηση παραγγελιών για νεότευκτα πλοία οδηγήσει σε υπερπροσφορά θα προκύψει ταυτόχρονα μείωση των ναύλων που μπορεί να επηρεάσει, μεταξύ άλλων, την ικανότητα των πλοιοκτητών να αποπληρώσουν τις χρηματοδοτικές τους υποχρεώσεις.
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη