Το «τσουνάμι» που έπληξε το μεγαλύτερο μέρος της παγκόσμιας οικονομίας, εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, είχε άμεση επίπτωση και στην ναυπηγική βιομηχανία, ωστόσο δύο χρόνια μετά τα στοιχεία δείχνουν «έκρηξη» στις νέες παραγγελίες.
Το 2020, το βιβλίο παραγγελιών για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είχε καταγράψει τη μεγαλύτερη μείωση της τελευταίας δεκαετίας, ενώ οι παραγγελίες για πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια παρουσίασαν παρόμοια πτώση. Ωστόσο, τόσο το 2021 όσο και το 2022, εξαιτίας μιας σειρά παραγόντων, σημειώθηκε τεράστια αύξηση στις παραγγελίες και έχουν αρχίσει να επικρατούν ανησυχίες για πιθανή υπερπροσφορά το 2023, με τις ναυπηγικές γιάρδες παγκοσμίως να έχουν κορεστεί. Μάλιστα, η ζήτηση για τα νεότευκτα είναι τέτοια που πολλά ναυπηγεία δυσκολεύονται ολοένα και περισσότερο να ικανοποιήσουν νέες παραγγελίες, ανοίγοντας τη βεντάλια των παραδόσεων.
Διαβάστε επίσης: Με δύο ταχύτητες η ανάκαμψη στο λιμάνι του Πειραιά
Χρηματοδότηση
Στο μεταξύ, οι νέες παραγγελίες που προβλέπονται για το 2023 εγείρουν ένα σημαντικό ερώτημα: από πού προέρχεται το κεφάλαιο για τη χρηματοδότηση όλων αυτών των νέων ναυπηγήσεων; Σύμφωνα με αναλυτές, η απάντηση μπορεί να βρίσκεται στις δημιουργικές λύσεις χρηματοδότησης και στη διαφοροποίηση των πηγών χρηματοδότησης. Νωρίτερα φέτος, ανακοινώθηκε ότι ένας πλοιοκτήτης εξασφάλισε χρηματοδότηση για δεκάδες νεότευκτα πλοία μέσω διαφόρων χρηματοδοτικών λύσεων, όπως ένα σύνολο δανείων που υποστηρίζονται από εξαγωγικές πιστώσεις, συμφωνίες πώλησης και επαναμίσθωσης, κοινοπρακτικά τραπεζικά δάνεια και ίδια κεφάλαια.
Στον αντίποδα, ένα σημαντικός αριθμός πλοιοκτητών εξακολουθούν να βασίζονται σε παραδοσιακά κεφάλαια και χρηματοδότηση χρέους. Στο πλαίσιο αυτό, καθίσταται σαφές, ότι παρά αυτή την αύξηση των παραγγελιών, οι πλοιοκτήτες συνεχίζουν να αναζητούν και να βρίσκουν διαφορετικές και εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης για ναυπήγηση νέων πλοίων.
Διαβάστε επίσης: Tα ηλεκτρικά ΙΧ αλλάζουν τα πλοία
Aγορές second hand
Σε ό,τι αφορά την παγκόσμια αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων, σύμφωνα με στοιχεία της Clarkson Research Services, το 2022 αποτελεί μια χρονιά όπου καταγράφονται νέα ρεκόρ σε όλους τους τύπους και όλες τις χωρητικότητες που αλλάζουν χέρια. Σε αυτό το πλαίσιο, η εκτιμώμενη αξία των πωλήσεων μεταχειρισμένων πλοίων θα αυξηθεί περαιτέρω μετά το περσινό υψηλό των 48 δισ. δολαρίων. Μέχρι στιγμής οι πωλήσεις καταγράφουν άνοδο 30% σε ετήσια βάση, ξεπερνώντας τα 33 δισ. δολάρια.
Αξιολογώντας τις προοπτικές για το σύνολο του έτους ο ναυλομεσιτικός οίκος σημειώνει πως η δραστηριότητα έχει επιβραδυνθεί λίγο μετά το πρώτο εξάμηνο και η αβεβαιότητα για τις ναυλαγορές εμφανίζεται αυξημένη. Πρόσφατα, οι τιμές ναύλωσης έφτασαν σε υψηλά ρεκόρ, κυρίως λόγω της αυξανόμενης ζήτησης χωρητικότητας μετά την πανδημία. Αυτή η έλλειψη πλοίων έχει δώσει στους πλοιοκτήτες το πάνω χέρι στις διαπραγματεύσεις ναύλωσης, επιτρέποντάς τους να επιτύχουν υψηλότερους ναύλους και μεγαλύτερες περιόδους ναύλωσης για τα πλοία τους.
Αυτό που επισημαίνουν οι αναλυτές, είναι ότι δεν έχει ξεκαθαρίσει εάν οι τιμές ναύλωσης σταθεροποιηθούν στα προ πανδημίας επίπεδα μόλις ολοκληρωθούν οι νέες ναυπηγήσεις και παραδόσεις πλοίων τους επόμενους μήνες. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, σε περίπτωση που η αύξηση παραγγελιών για νεότευκτα πλοία οδηγήσει σε υπερπροσφορά θα προκύψει ταυτόχρονα μείωση των ναύλων που μπορεί να επηρεάσει, μεταξύ άλλων, την ικανότητα των πλοιοκτητών να αποπληρώσουν τις χρηματοδοτικές τους υποχρεώσεις.
Latest News
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων
«Ρουκέτες» Χούθι στο ΑΕΠ και τις τιμές – Οι οικονομικές επιπτώσεις
Οι επιθέσεις των Χούθι, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση «Review of Maritime Transport 2024», προκαλούν απώλειες έως και 0,06% στο παγκόσμιο ΑΕΠ
Αποκολλήθηκε το πλοίο με 500 επιβάτες που προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας
Το πλοίο ελέγχεται τώρα από δύτη για να διαπιστωθεί η κατάσταση του πλοίου και εάν έχει υποστεί μηχανική βλάβη
Πλοίο με 500 επιβάτες προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας - Έσπευσαν το λιμενικό και ρυμουλκά
Το πλοίο «Αγ. Θεοδώρα» προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας μετά από μηχανική βλάβη - Στη θαλάσσια περιοχή ο καιρός είναι καλός
Τρία νέα λιμάνια για κρουαζιερόπλοια – Διαγωνισμοί για Πάτρα, Καβάλα και Κατάκολο
Στο πακέτο μέτρων για την κρουαζιέρα περιλαμβάνονται και οι διαγωνισμοί παραχώρησης ή υπο-παραχώρησης λιμένων από το ΤΑΙΠΕΔ