Τα κομμάτια που θα αρχίσουν να χτίζουν τον χάρτη του Sea2Sea project μπαίνουν ένα – ένα σε σειρά. Η σύσταση της κοινής εταιρείας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας που θα βάλει μπρος το φιλόδοξο εγχείρημα της σιδηροδρομικής διασύνδεσης των λιμανιών Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης με τρία λιμάνια της γειτονικής χώρας ως τον Δούναβη, έρχεται πιο κοντά. Η δημιουργία της σιδηροδρομικής παράκαμψης Βοσπόρου, συνολικού κόστους 6,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων έργα 4 δισ. αντιστοιχούν στην Ελλάδα, θα αναβαθμίσει τον αναπτυξιακό ρόλο της Βόρειας Ελλάδας δημιουργώντας έναν σημαντικό νέο διάδρομο για τα εμπορεύματα που φτάνουν στην Ευρώπη από την Άπω Ανατολή.
Για να δρομολογήσει τη σύσταση της διακρατικής εταιρείας που θα υλοποιήσει το πρότζεκτ για τις δύο πλευρές, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών απηύθυνε πρόσκληση για παροχή υπηρεσιών νομικού συμβούλου. Ο σύμβουλος θα αναλάβει την υποβοήθηση της Διεύθυνσης Υποδομών Σταθερής Τροχιάς, Συντηρήσεων και Ασφάλειας για την εποπτεία του υπό εξέλιξη προγράμματος «Rail T-K-A-B-V-R Project», όπως έχει επισήμως ονομαστεί από τα αρχικά των ονομάτων των έξι λιμένων: Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη, Μπουργκάς, Βάρνα, Ρούσε.
Επίσης, θα συνδράμει στη σύσταση της κοινής ελληνοβουλγαρικής εταιρείας, προκειμένου, σύμφωνα με την πρόσκληση, να υλοποιηθεί η βέλτιστη διευθέτηση του σχήματος υπό το οποίο δύναται να πραγματοποιηθεί η επικείμενη συνεργασία με τους αντίστοιχους αρμόδιους φορείς της Βουλγαρίας, καθώς και η διαπραγμάτευση των όρων που θα διέπουν το εν λόγω σχήμα.
- Διαβάστε επίσης: Καραμανλής: Μπαίνει σε ράγες και ο σιδηρόδρομος στο Πάτρα – Πύργος
Υπό μελέτη όσες συμφωνίες έχουν προηγηθεί
Ειδικότερα, ο νομικός σύμβουλος θα προχωρήσει στη μελέτη του φακέλου που περιλαμβάνει τις διακρατικές συμφωνίες και μνημόνια κατανόησης μεταξύ Ελλάδος και Βουλγαρίας που σχετίζονται με τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του έργου, καθώς και των πρακτικών των διακρατικών συναντήσεων που έχουν πραγματοποιηθεί αναφορικά με αυτό. Θα μελετήσει ακόμη τις σχετικές νομικές αναλύσεις που έχουν ήδη εκπονηθεί σε σχέση με την υλοποίησή του.
Θα συμμετέχει, επίσης, σε επίσημες συναντήσεις με τη διακρατική task force των δύο πλευρών και σε συναντήσεις με τους εκπροσώπους και νομικούς παραστάτες της βουλγαρικής πλευράς σε σχέση με τον προγραμματισμό της σύστασης της κοινής εταιρείας. Ο νομικός σύμβουλος θα συμμετέχει στη σύνταξη και διαπραγμάτευση των όρων του καταστατικού της κοινής εταιρείας καθώς και κάθε συναφούς συμβατικού κειμένου (Μνημονίου Συναντίληψης, συμφωνητικού μετόχων, κλπ) που τυχόν θα συμφωνηθεί μεταξύ των μερών να καταρτιστεί.
Προβλέπεται ακόμα πως θα παρέχει κάθε αναγκαία συμβουλευτική νομική υποστήριξη προς την αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου και προς τις εποπτευόμενες από τη Γενική Γραμματεία Υποδομών εταιρείες και οργανισμούς που θα εμπλακούν στο «Rail T-K-A-B-V-R Project».
Το ιστορικό του πρότζεκτ
Αφετηρία του φιλόδοξου πρότζεκτ ήταν το μνημόνιο συνεργασίας που υπεγράφη τον Σεπτέμβριο του 2017 μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας από τους τότε πρωθυπουργούς κ.κ. Αλέξη Τσίπρακαι Μπόικο Μπορίσοφ. Αυτό προέβλεπε τη σύσταση της διακρατικής εταιρείας, στα πρότυπα του επιτυχημένου Rail Baltica, που θα «τρέξει» το πρότζεκτ, με στόχο τότε αυτή να ήταν έτοιμη μες το πρώτο τρίμηνο του 2019.
Το MoU προέβλεπε την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα ως τη Βάρνα σε διπλή γραμμή με ηλεκτροκίνηση, δίνοντας τη δυνατότητα στις εμπορικές αμαξοστοιχίες να αναπτύξουν μεγάλες ταχύτητες έως κι 160 χλμ. την ώρα. Πρόκειται για το ανατολικό κομμάτι της πολυσυζητημένης στη χώρα μας Σιδηροδρομικής Εγνατίας και εντάσσεται στον ευρωπαϊκό διάδρομο Orient/East-Med, που ενώνει την Κεντρική Ευρώπη με τις χώρες της Βαλτικής, της Μαύρης Θάλασσας και της Νοτιονατολικής Μεσογείου.
Μετά από σειρά γραφειοκρατικών εμποδίων, οικονομικών δυσκολιών και πολιτικών σκανδάλων στη γειτονική χώρα, που βάλτωσαν το πρότζεκτ, το ενδιαφέρον των δύο πλευρών επαναβεβαιώθηκε δύο χρόνια μετά, το 2019, στο πλαίσιο του φόρουμ για τον «Δρόμο του Μεταξιού» στην Τιφλίδα όπου από ελληνικής πλευράς παρέστη ο τότε υφυπουργός Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης.
Ακολούθησαν διμερείς διαπραγματεύσεις για την προώθηση του εγχειρήματος, που ανεβάζει στροφές με την αναβάθμιση του ρόλου του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης σε αμυντικό και ενεργειακό κόμβο. Έτσι, τον Μάρτιο του 2020, το Sea2Sea project βρέθηκε στο επίκεντρο των συνομιλιών του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκημε τον τότε ομόλογό του στο πλαίσιο του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας.
Πρόκειται εξάλλου για μια στρατηγικής σημασίας διασύνδεση η οποία θα ενισχύσει τη θέση της Βόρειας Ελλάδας στον εμπορικό κι εν γένει οικονομικό χάρτη της νοτιοανατολικής Ευρώπης και θα αναβαθμίσει τον γεωστρατηγικό ρόλο των τριών λιμανιών. Η παράκαμψη των Στενών του Βοσπόρου θα μειώσει το κόστος των εμπορευματικών μεταφορών, θα περιορίσει τον χρόνο του ταξιδιού, βελτιώνοντας παράλληλα την ασφάλεια.
Ξεκλειδώνουν νέα χρηματοδοτικά εργαλεία
Στο πλαίσιο του μεγάλου πακέτου των σιδηροδρομικών έργων νέας γενιάς που δρομολόγησε η ΕΡΓΟΣΕ, συνολικού ύψους 4,5 δισ. ευρώ, περιλαμβάνονται δύο έργα που αποτελούν μέρος της ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας. Πρόκειται για τα τμήματα Θεσσαλονίκη – Τοξότες και Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, συνολικού προϋπολογισμού 2,76 δισ., που θα συνδέσουν τα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Νέας Καρβάλης και Αλεξανδρούπολης με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Με την έναρξη των δύο διαγωνισμών, τα δύο έργα ξεκλειδώνουν για την ελληνική πλευρά ένα νέο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό εργαλείο 1 δισ. ευρώ, που θα αξιοποιηθεί για την υλοποίηση του πρότζεκτ. Η χρηματοδότηση αποτελεί και το κλειδί για την υλοποίηση συνολικά του Sea2Sea.
Latest News
ΤΑΙΠΕΔ-ΟΑΚΑ: Υπογραφή σύμβασης 5,5 εκατ. ευρώ
Αφορά την αποκατάσταση των δύο εισόδων του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου Αθηνών (ΟΑΚΑ) - Τι είπε ο Γιάννης Βρούτσης
Προχωρούν οι επεκτάσεις του Μετρό - Οι μελέτες και οι τροποποιήσεις
Έχουν μελετηθεί επέκταση της Γραμμής 2 νότια προς Γλυφάδα και η επέκταση του Μετρό προς Καλλιθέα
Πότε ξεκινά η νέα ψηφιακή εφαρμογή για τα συμφωνητικά ανάληψης τεχνικών έργων
Αναρτώνται και βεβαιώνονται ψηφιακά στην ΑΑΔΕ τα συμφωνητικά ανάληψης τεχνικών έργων άνω των 6.000 ευρώ από εργολάβο ή υπεργολάβο
Αρδευτικό Ταυρωπού: Προσωρινός ανάδοχος το σχήμα «Άκτωρ Παραχωρήσεις - ΑΒΑΞ» - Στα 139,6 εκατ το ύψος του έργου
Το Αρδευτικό Ταυρωπού, ένα έργο ΣΔΙΤ, καλύπτει τις αρδευτικές ανάγκες 115.000 στρεμμάτων
Ολοκληρώθηκαν οι υποβρύχιες επιθεωρήσεις στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου
Οι εργασίες στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου έγιναν αμέσως μετά την ολοκλήρωση της καλοκαιρινής καμπάνιας επιθεωρήσεων από τους Αλπινιστές (Αέρα)
Νέος πόλεμος για την εκτροπή του Αχελώου – Οι υπέρμαχοι και οι πολέμιοι στο ΣτΕ
Ο Αχελώος και η εκτροπή του ποταμού για έβδομη φορά στο ΣτΕ – Το «μέτωπο» υπέρ των έργων που διαμορφώνεται στον κάμπο
Δυναμικό μπάσιμο AKTOR στην κατοικία – Ευκαιρίες στη στεγαστική κρίση βλέπει ο Εξάρχου
Τα σχέδια της AKTOR για το real estate αλλά και την πρόθεση να συμμετέχει σε δύο παραχωρήσεις έκανε γνωστά ο πρόεδρος και CEO Αλέξανδρος Εξάρχου
Με ΣΔΙΤ θα κατασκευαστούν 17 νέα σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία - Τι προβλέπει η σύμβαση
Οι νέες σχολικές μονάδες αναμένεται να καλύψουν τις ανάγκες 5.000 μαθητών σε 9 δήμους
Τα 4+1 βήματα για το κυβερνητικό πάρκο στον Υμηττό - Ο «αφοπλισμός» και η μετακόμιση των ΕΑΣ
Εκτός από την Α΄ φάση του διαγωνισμού για την ανάπτυξη του κυβερνητικού πάρκου, έπονται άλλα 4 βήματα για να «αδειάσει» ο χώρος της ΠΥΡΚΑΛ
Η αναγέννηση της AKTOR – Μπάκος, Καϋμενάκης και Εξάρχου ρίχνουν… θεμέλια 2 δισ.
Πώς θα χτιστούν οι 5 θυγατρικές της AKTOR – Οι νέες μπίζνες και ο στόχος για EBITDA 430 εκατ. το 2030