Με διαφορετικές αναγνώσεις οι τοποθετήσεις των εισηγητών και ειδικών αγορητών των κομμάτων στο νομοσχέδιο για την εξυγίανση των ναυπηγείων Ελευσίνας που συζητείται στην Ολομέλεια.
Υπενθυμίζεται πως με τη θετική ψήφο της ΝΔ ψηφίσθηκε το σχέδιο νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την «Εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας και άλλες διατάξεις αναπτυξιακού χαρακτήρα» στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου. ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ και Ελληνική Λύση επιφυλάχθηκαν, όπως και στις τρείς προηγούμενες συνεδριάσεις της Επιτροπής, να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια, ενώ ΚΚΕ και ΜέΡΑ 25 επέμειναν στην καταψήφισή του.
Διαβάστε επίσης: Γεωργιάδης για Ναυπηγεία Ελευσίνας: Λουκέτο εάν δεν ψηφίσει η αντιπολίτευση το νομοσχέδιο
ΝΔ
ο εισηγητής της ΝΔ Ευάγγελος Λιάκος, χαρακτήρισε τη νομοθετική αυτή πρωτοβουλία πολύ σημαντική όχι μόνο για τα ναυπηγεία και τους εργαζόμενούς τους, αλλά για όλη την δυτική Αττική που έχει μείνει για πολλά χρόνια στο περιθώριο των εξελίξεων, παρά τις αμέτρητες δυνατότητες που διαθέτει.
Επισήμανε πως η συμφωνία αυτή με τον επενδυτή προβλέπει άμεση επένδυση 170 εκατ. δολαρίων, διασφάλιση όλων των υφιστάμενων θέσεων εργασίας, οφειλές και αποζημιώσεις ύψους 41 εκατ. ευρώ στους εργαζομένους, διπλασιασμό των υφιστάμενων θέσεων εργασίας εντός δύο ετών, επιπλέον έσοδα 1,1 δισ. ευρώ για το ελληνικό Δημόσιο, αλλά και ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας με 1,6 δισ. ευρώ.
Παρατήρησε πως οι οφειλές προς το Πολεμικό Ναυτικό αυτήν τη στιγμή ανέρχονται περίπου στα 142 εκατ. ευρώ και σε περίπτωση βίαιης ρευστοποίησης, θα λάβει μόνο 1,5 εκατ. ευρώ, ενώ με το σχέδιο θα λάβει όλο το ποσό. Ο ΕΦΚΑ, σε περίπτωση βίαιης ρευστοποίησης πάλι, θα λάβει 4 εκατ. ευρώ, ενώ με το σχέδιο εξυγίανσης 5,7 εκατ. ευρώ. Το ελληνικό Δημόσιο, σε περίπτωση βίαιης ρευστοποίησης, θα λάβει 1,3 εκατ. ευρώ, ενώ διαφορετικά, με το σχέδιο εξυγίανσης, 1,9 εκατ. ευρώ. Τα λοιπά ασφαλιστικά ταμεία θα λάβουν 218.000 ευρώ με βίαιη ρευστοποίηση, ενώ με το σχέδιο ποσό άνω των 330.000 ευρώ.
Το νομοσχέδιο αυτό, είπε ο βουλευτής της ΝΔ, δίνει μια βιώσιμη λύση στο τεράστιο πρόβλημα των συσσωρευμένων οφειλών των Ναυπηγείων Ελευσίνας και βάζει τέλος στους φόβους και τις ανησυχίες των εκατοντάδων εργαζομένων που είχαν βρεθεί παγιδευμένοι σε μια προβληματική κατάσταση. Και αυτή την στιγμή θα πρέπει κι εμείς να αποδείξουμε ότι πιστεύουμε στο μέλλον των ναυπηγείων, ότι στηρίζουμε την αναγέννηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας.
Διαβάστε επίσης: Ναυπηγεία Ελευσίνας: Τι προβλέπει αναλυτικά το σχέδιο εξυγίανσης
ΣΥΡΙΖΑ
Από την πλευρά του, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης, ανέφερε πως κανείς δεν είναι αυτός που «δεν αναγνωρίζει την σημασία της ανασυγκρότησης της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας μας» και υπογράμμισε πως «το σημερινό σχέδιο νόμου είναι η ιστορική συνέχεια αυτού του μνημονίου συνεργασίας που υπεγράφη από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ».
Σημείωσε όμως ως προβληματικά σημεία του σχεδίου νόμου ότι στο κείμενο που καλείται η εθνική αντιπροσωπεία να ψηφίσει, δεν τεκμαίρεται από πουθενά ούτε το ύψος των οφειλών της εταιρείας προς τους εργαζομένους, τις φορολογικές αρχές, τα ασφαλιστικά ταμεία και φυσικά τους λοιπούς πιστωτές, τις τράπεζες κ.λπ. και άρα είναι ασαφής η επιβάρυνση του Δημοσίου που θα προκύψει από την συμφωνία πιστωτών και σημείωσε ότι δεν υπάρχουν πουθενά συγκεκριμένα ποσά. Επίσης, όπως είπε, ο υπουργός Ανάπτυξης αναλαμβάνει να εκπροσωπήσει το σύνολο των φορέων του Δημοσίου στις διαπραγματεύσεις τους με τους λοιπούς πιστωτές της εταιρείας.
Σχετικά με την πρόβλεψη στο σχέδιο εξυγίανσης των θέσεων εργασίας, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε να βελτιωθεί με την πρόβλεψη για την δημιουργία «σταθερών» ή «μόνιμων» θέσεων εργασίας. Ο κ. Μαμουλάκης αναφέρθηκε στην τροπολογία που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ, με την οποία ζητείται η δέσμευση της ενημέρωσης της Βουλής πριν από την κατάθεση στα δικαστήρια της τελική συμφωνίας.
ΠΑΣΟΚ
Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Απόστολος Πάνας, από την δική του πλευρά, παρατήρησε πως η επίμαχη συμφωνία εξυγίανσης, που θα ορίζει κατά κάποιο τρόπο μέσω των επισήμων οικονομικών στοιχείων τη βιωσιμότητα του σχεδίου, δεν έρχεται στην πραγματικότητα ενώπιον της Βουλής. Επομένως θα μπορεί να περιλαμβάνει οποιονδήποτε όρο εκτός από αυτούς που ενδεικτικά μόνο αναφέρονται στο νομοσχέδιο.
Υπογράμμισε πως η κεντρική θέση του ΠΑΣΟΚ ήταν και είναι η ολική επαναλειτουργία του ναυπηγείου με όρους βιωσιμότητας, που θα συμβάλλουν τόσο στην τόνωση της εθνικής οικονομίας και της εθνικής ασφάλειας, όσο και στην ενίσχυση την τοπικής και της εθνικής οικονομίας και της απασχόλησης. «Όμως βιώσιμες συμφωνίες χωρίς καθαρούς λογαριασμούς δε γίνεται», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Πάνας, σημειώνοντας πως η ζημιά του Δημοσίου μπορεί να είναι ακόμα μεγαλύτερη από αυτή που θα προβλέπει η συμφωνία. Η συμφωνία, είπε, στηρίζεται σε θεωρητικά και υποθετικά δεδομένα. Δεν υπάρχει καμιά εγγύηση για το επενδυτικό σχέδιο, δεν το γνωρίζουμε, καθώς είναι απόρρητο. Όπως επίσης δεν γνωρίζουμε και το πώς θα χρηματοδοτηθούν οι επενδύσεις, σημείωσε. Με το κείμενο αυτό «διακυβεύεται το δημόσιο συμφέρον, καθώς έχει πολλές αδυναμίες που χρήζουν κατ’ ελάχιστο συγκεκριμένες απαντήσεις, οι οποίες μέχρι στιγμής δεν έχουν δοθεί».
Ο κ. Πάνας κατά την έναρξη της τοποθέτησής του αναφέρθηκε παρενθετικά και στο θέμα της παρακολούθησης του προέδρου του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Νίκου Ανδρουλάκη, λέγοντας πως η υπόθεση αυτή «βαραίνει ξεκάθαρα τον στενό πυρήνα του επιτελικού κράτους και που παρ’ όλες τις τακτικές μετάθεσης ευθυνών της κυβέρνησης, είναι αδύνατον να αντιστραφεί η πραγματικότητα και να παρουσιαστεί ως κανονικότητα, να καθίσταται υπόλογο το θύμα παράνομων παρακολουθήσεων όσο κι αν στελέχη της κυβέρνησης το προσπαθούν».
ΚΚΕ
Ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Γκιόγκας, χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «έκτρωμα» και «αντεργατικό μοντέλο που λειτουργεί ως πιλότος για το σύνολο της εργατικής τάξης». Καθώς, παρά τις νομοθετικές βελτιώσεις, εξακολουθεί να μη διασφαλίζει τις θέσεις εργασίας, τα δικαιώματα των εργαζομένων, την καταβολή των δεδουλευμένων τους, αλλά και χωρίς να απαντά στα βασικά ερωτήματα, αλλά και στα δίκαια αιτήματα των εργαζομένων. Σημείωσε πως η καταβολή των δεδουλευμένων ενός χρόνου παραγράφονται οριστικά. Παραμένουν αόριστες οι αναφορές για τον χρόνο καταβολής των χρημάτων τους. Δεν διασφαλίζεται η συνέχεια της εργασιακής σχέσης. Αποχαρακτηρίζει τις εργασιακές απαιτήσεις των εργαζομένων και τις εξομοιώνει με τις απαιτήσεις οποιουδήποτε πιστωτή.
Ο βουλευτής του ΚΚΕ επισήμανε και τις ευθύνες του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος ήταν ο πρώτος, όπως είπε, μεσάζοντας της αμερικανικής εταιρείας ΟΝΕΧ, στην οποία παρέδωσε το Ναυπηγείο Νεωρίου στη Σύρο και υπέγραψε και μνημόνιο συνεργασίας το 2019 για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας.
Ελληνική Λύση
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος, τόνισε πως η Ελληνική Λύση τάσσεται ανέκαθεν υπέρ της απρόσκοπτης λειτουργίας όλων των ναυπηγείων της χώρας. Χαρακτήρισε το νομοσχέδιο όμως αυτό μια «λευκή επιταγή» προκειμένου να διαγραφεί μεγάλο μέρος των υποχρεώσεων των ναυπηγείων προς το ελληνικό Δημόσιο. Παρατήρησε πως ο επενδυτής έδωσε αόριστες απαντήσεις στις ερωτήσεις που του τέθηκαν κατά την ακρόασή του στην αρμόδια επιτροπή. Ο κ. Βιλιάρδος πρότεινε να εξετάσει το ελληνικό Δημόσιο την ενδεχομένως συμφερότερη για το ελληνικό Δημόσιο πρόταση του επενδυτή κ. Σπανόπουλου, που έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον, καθώς και να εξεταστεί η εκδοχή να αναζητηθούν και άλλες προτάσεις. Να εξεταστεί η κρατικοποίηση του αμυντικού κλάδου των εν λόγω ναυπηγείων, δηλαδή, να αναλάβει το Πολεμικό Ναυτικό τον αμυντικό κλάδο των ναυπηγείων, ως κλάδο υποστήριξης, έναντι των απαιτήσεων που έχει, και αφετέρου, να κρατικοποιηθεί και να εκχωρηθεί δια της εκμίσθωσης στον κ. Σπανόπουλο ο εμπορικός κλάδος των ναυπηγείων, είτε έως ο τελευταίος να ολοκληρώσει την πρότασή του, είτε απλά να εξυγιανθεί ο κλάδος αυτός από το ελληνικό Δημόσιο, έτσι ώστε να πουληθεί, αργότερα, σε σωστή τιμή, χωρίς να προκαλούνται σοβαρές ζημιές στο ελληνικό κράτος ή να δρομολογηθεί κάποιο ΣΔΙΤ.
Με την πρόταση αυτή, είπε ο βουλευτής, θα περάσουν υπό τον έλεγχο του ελληνικού Δημοσίου πάγια αξίας 87 εκατ. ευρώ, θα εξοφληθούν οι εργαζόμενοι και θα επιτευχθεί ένας βιώσιμος διακανονισμός των ναυπηγείων με τους πιστωτές τους και τις τράπεζες, κουρεύοντας μεγάλο μέρος των απαιτήσεών τους. Έτσι δεν θα χάσει χρήματα το ελληνικό κράτος και θα διατηρηθούν οι υφιστάμενες θέσεις εργασίας.
ΜέΡΑ 25
Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ 25 Κρίτων Αρσένης, δήλωσε πως καταψηφίζει το κόμμα του το νομοσχέδιο υποστηρίζοντας πως «η μεγάλη εικόνα είναι ότι αφού οι Ευρωπαίοι πίεσαν την Ελλάδα να πουλήσει τον Πειραιά στην Κίνα με τις “πλάτες” της Αμερικής, τώρα τρέχει η Αμερική να κάνει το δικό της τόξο σε Σύρο, Σκαραμαγκά και τώρα Ελευσίνα». Καταλόγισε στην κυβέρνηση ότι με τις αποκρατικοποιήσεις «εξυπηρετεί σκληρά και με οποιοδήποτε τρόπο τα συμφέροντα των ολιγαρχών εις βάρος καθενός ξεχωριστά πολίτη αυτής της χώρας».
Χαρακτήρισε κίβδηλες τις προσθήκες που έκανε ο υπουργός για τις θέσεις εργασίας και τους εργαζόμενους και τα δικαιώματά τους. Τόνισε πως με το νομοσχέδιο «χαρίζονται 230 εκατ. από το δημόσιο χρέος και θα έχανε και τα υπόλοιπα, αν οι ναύαρχοι στο Πολεμικό Ναυτικό έλεγαν ότι θα μας πάνε για απιστία και δεν υπογράφουμε». Η σύμβαση ζημιώνει βαθύτατα το ελληνικό Δημόσιο, όπως οι αντίστοιχες του Σκαραμαγκά, όπως οι αντίστοιχες που έχετε αποφασίσει για το Ελληνικό και για οτιδήποτε άλλο έχετε αποφασίσει, είπε ο βουλευτής του ΜέΡΑ 25 και ανέφερε πως με το σχέδιο αυτό δεν υπάρχει «καμία εγγύηση βιωσιμότητας».
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ
Latest News
Αυξήθηκε κατά 0,4% ο εμπορικός στόλος τον Σεπτέμβριο
Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του Σεπτεμβρίου έτους 2023 προς τον Σεπτέμβριο 2022 η αύξηση που σημειώθηκε ήταν της τάξεως του 0,1%
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International