2. Παρουσίαση νέας απόφασης 80016/31.8.2022
2.1. Εισαγωγή για όλες τις περιπτώσεις παραβάσεων
Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση σχετικά με την κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός ύψους προστίμων που επιβάλλονται από την Επιθεώρηση Εργασίας για παραβάσεις:
α) Κοινής εργατικής νομοθεσίας,
β) Βίας και παρενόχλησης στην εργασία,
γ) Συστήματος ψηφιακής κάρτας εργασίας, καθώς και
δ) Για ευθέως αποδεικνυόμενες παραβάσεις εργατικής νομοθεσίας και υγείας και ασφάλειας στην εργασία.
Με την εν λόγω ΥΑ, καταργείται η Υπουργική Απόφαση 60201 του 2019 (ΦΕΚ 4997 Β΄31.12.2019).
Κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα με την σοβαρότητα ως
– χαμηλής
– σημαντικής
– υψηλής και
– πολύ υψηλής σοβαρότητας
Ποσό των προστίμων ανάλογα με
– τη σοβαρότητα της παράβασης,
– τον αριθμό των εργαζομένων,
– την επανάληψη της παράβασης (ΥΠΟΤΡΟΠΗ),
– τον αριθμό των εργαζομένων που θίγονται,
– το μέγεθος της επιχείρησης,
– το καθεστώς απασχόλησης (ΠΛΗΡΗΣ ή ΜΕΡΙΚΗ εν ευρεία εννοία ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ) , και
– την υπαιτιότητα.
Διαβάστε επίσης: Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, παραβάσεις χορήγησης αδειών, βία και παρενόχληση
Τα πρόστιμα κλιμακώνονται, για τις γενικές παραβάσεις
– από 300 ευρώ για παραβάσεις χαμηλής σοβαρότητας από μικρές επιχειρήσεις
– μέχρι 8.000 ευρώ για παραβάσεις πολύ υψηλής σοβαρότητας από μεγάλες επιχειρήσεις,
– ποσά τα οποία αυξάνονται έως 20 % σε περίπτωση υποτροπής.
Για εξατομικευμένες παραβάσεις (εκείνες που θίγουν ατομικά τον κάθε εργαζόμενο) προβλέπονται ανάλογα με την βαρύτητά τους συγκεκριμένα πρόστιμα ανεξάρτητα από το μέγεθος της επιχείρησης, σύμφωνα με τους πίνακες που συνοδεύουν την υπουργική απόφαση.
2.2. Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός ύψους προστίμων
Κατηγοριοποιούνται
– Oι παραβάσεις της κοινής εργατικής νομοθεσίας και καθορίζονται οι μέθοδοι υπολογισμού των επιβαλλόμενων προστίμων από τους Επιθεωρητές Εργασιακών Σχέσεων, με τη συνεκτίμηση των προβλεπόμενων κριτηρίων, όπως περιγράφονται και αποτυπώνονται στα ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ Ι και ΙΙ (της ΥΑ) και τα συνοδευτικά αυτών ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ Ι και ΙΙ (της ΥΑ).
– Oι παραβάσεις για τη βία και την παρενόχληση στην εργασία στο πλαίσιο εφαρμογής του ΜΕΡΟΥΣ ΙΙ του ν. 4808/2021 και καθορίζονται μέθοδοι υπολογισμού των επιβαλλόμενων προστίμων από τους Επιθεωρητές Εργασιακών Σχέσεων, με τη συνεκτίμηση των προβλεπόμενων κριτηρίων, όπως περιγράφονται και αποτυπώνονται στα ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ ΙΙΙ και ΙV (της ΥΑ) και τα συνοδευτικά αυτών ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ ΙΙΙ και ΙV (της ΥΑ).
2.2.1. Κριτήρια συνεκτίμησης για την επιβολή διοικητικών κυρώσεων
Για την επιβολή διοικητικών κυρώσεων (προστίμων) συνεκτιμώνται τα εξής κριτήρια:
i) η σοβαρότητα της παράβασης,
ii) ο αριθμός εργαζομένων,
iii) η επανειλημμένη επιβολή κυρώσεων για παρόμοιες παραβάσεις,
iv) ο αριθμός των εργαζομένων που θίγονται,
ν) το μέγεθος επιχείρησης,
vi) το καθεστώς απασχόλησης,
vii) η υπαιτιότητα.
Τα ανωτέρω κριτήρια, όπως εξειδικεύονται στην ΥΑ, τυγχάνουν εφαρμογής για την επιβολή των προστίμων των Επιθεωρητών Εργασιακών Σχέσεων, ανάλογα με τη φύση της παράβασης.
Οι παραβάσεις διακρίνονται με βάση τη φύση τους σε Γενικές και σε Ατομικού Χαρακτήρα.
2.2.1.1. Γενικές παραβάσεις
Οι Γενικές παραβάσεις είναι ιδίως οι παραβάσεις που αφορούν:
α. Το σύνολο του προσωπικού/ή κατηγορία αυτού, στον ελεγχόμενο τόπο εργασίας,
β. Τη μη εκπλήρωση εργοδοτικής διοικητικής υποχρέωσης που αφορά το σύνολο του προσωπικού/ ή κατηγορία αυτού, όπως υποβολή ή τήρηση ή ανάρτηση ή συμπλήρωση ή κατάρτιση ή επίδειξη βιβλίων, στοιχείων ή άλλων προβλεπόμενων εγγράφων και εντύπων,
γ. Την εκπρόθεσμη ή πλημμελή υποβολή εντύπων προς τις Υπηρεσίες,
δ. Τη μη τήρηση νομοθετημένης διαδικασίας που αφορά τη διενέργεια του ελέγχου ή των εργατικών διαφορών,
ε. Τη μη τήρηση νομοθετημένης διαδικασίας για σύστημα απασχόλησης ή για καταβολή πληρωμής.
Οι Γενικές παραβάσεις κατατάσσονται σε τέσσερις κατηγορίες
-ΧΑΜΗΛΗΣ,
-ΣΗΜΑΝΤΙΚΗΣ,
-ΥΨΗΛΗΣ και
-ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗΣ σοβαρότητας και περιέχονται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι (της ΥΑ) το οποίο συνοδεύεται από το ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι (της ΥΑ) στο οποίο παρατίθενται οι αντίστοιχες διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας.
2.2.1.2. Ατομικού χαρακτήρα παραβάσεις
Οι Ατομικού χαρακτήρα παραβάσεις είναι ιδίως οι παραβάσεις που θίγουν ατομικά τον κάθε εργαζόμενο και σχετίζονται με παραβίαση εργασιακών δικαιωμάτων του ή με μη εκπλήρωση εργοδοτικής υποχρέωσης, που προβλέπεται/εκπληρώνεται εξατομικευμένα για τον κάθε εργαζόμενο.
Οι Ατομικού χαρακτήρα παραβάσεις κατατάσσονται σε τέσσερις κατηγορίες
-ΧΑΜΗΛΗΣ,
-ΣΗΜΑΝΤΙΚΗΣ,
-ΥΨΗΛΗΣ και
-ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗΣ σοβαρότητας και περιέχονται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ II (της ΥΑ) το οποίο συνοδεύεται από το ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ II (της ΥΑ) στο οποίο παρατίθενται οι αντίστοιχες διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας.
Στις ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΕΣ παραβάσεις συγκαταλέγονται και οι παραβάσεις στις οποίες έχει συνεκτιμηθεί ειδικά το καθεστώς απασχόλησης (μερική απασχόληση, εκ περιτροπής εργασία, ειδικής προστασίας απασχόληση).
Παραβάσεις που δεν προβλέπονται στα Παραρτήματα Ι και II της παρούσας, εντάσσονται κατά την κρίση του αρμοδίου οργάνου ελέγχου, στην αναλογικώς προβλεπόμενη παράβαση και τις συνέπειές της, προκειμένου για τον προσδιορισμό του επιβαλλόμενου προστίμου.
2.2.2. Κατάταξη επιχειρήσεων κατά μέγεθος με βάση τον αριθμό εργαζομένων
Ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης βάσει του αριθμού των εργαζομένων της, στον ελεγχόμενο τόπο εργασίας, οι επιχειρήσεις κατατάσσονται ως εξής:
2.1.1. Προσδιορισμός επιβαλλομένου προστίμου
Με βάση τη διάκριση της παράβασης ως γενικής ή ατομικού χαρακτήρα καθορίζεται κατωτέρω υπό Α και Β η μέθοδος υπολογισμού του προστίμου προκειμένου για την επιβολή κυρώσεων για τις παραβάσεις των ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΩΝ Ι και II αντίστοιχα.
2.1.1.1. Υπολογισμός προστίμου για τις γενικές παραβάσεις του ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ Ι ανεξάρτητα από αριθμό θιγομένων
Ως προς τις Γενικές παραβάσεις του Παραρτήματος I, το ύψος του προστίμου υπολογίζεται ανεξάρτητα από αριθμό θιγομένων συνοπτικά για τις γενικές παραβάσεις, ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης, τον αριθμό των εργαζομένων και το είδος της παράβασης, έχουμε:
2.1.1.1. Υπολογισμός προστίμου για τις ατομικού χαρακτήρα παραβάσεις του παραρτήματος II ανά θιγόμενο εργαζόμενο
Ως προς τις Ατομικού χαρακτήρα παραβάσεις του Παραρτήματος ΙΙ, το πρόστιμο υπολογίζεται ανά θιγόμενο εργαζόμενο, δηλαδή για κάθε παράβαση επιβάλλεται συνολικό πρόστιμο που προκύπτει με πολλαπλασιασμό του καθορισμένου ποσού προστίμου της κάθε παράβασης στο Παράρτημα II επί τον αριθμό των θιγομένων εργαζομένων.
2.1.2. Προσδιορισμός προστίμου σε περίπτωση επανειλημμένης επιβολής κυρώσεων για ίδιες παραβάσεις -υποτροπή
Σε περίπτωση επανειλημμένης επιβολής κυρώσεων για τέλεση ίδιων παραβάσεων στο παρελθόν από την επιχείρηση/εργοδότη, το συνολικό ποσό του προστίμου προσαυξάνεται κατά 5% στις χαμηλές, 10% στις σημαντικές, 15% στις υψηλές και 20% στις πολύ υψηλές παραβάσεις, ως έχουν κατηγοριοποιηθεί στα Παραρτήματα Ι και ΙΙ.
2.1.3. Εκ του νόμου ανώτατο όριο ύψους επιβαλλομένου προστίμου
Για κάθε παράβαση, ανεξάρτητα της ακολουθούμενης μεθόδου υπολογισμού του προστίμου, το ύψος του τελικού συνολικά επιβαλλόμενου προστίμου, συνυπολογιζομένης και της τυχόν προσαύξησης υποτροπής, δεν μπορεί να υπερβαίνει το ανώτατο όριο επιβολής κυρώσεων, όπως αυτό ορίζεται από τη διάταξη της παρ. 1Α του άρθρου 24 του εξουσιοδοτικού νόμου (ν. 3996/2011), ως ισχύει.
Παλαιολόγος Ι Λιάζος
Εργασιακός Σύμβουλος
Latest News
Ασφαλιστικές εισφορές: Αυξήσεις για μη μισθωτούς και αγρότες
Αυξήσεις στις εισφορές μη μισθωτών και ανώτατο όριο ασφαλιστέων αποδοχών για τον υπολογισμό της μηνιαίας ασφαλιστικής εισφοράς των μισθωτών και των εργοδοτών, με βάση τον πληθωρισμό και το 2025
Γιατί τα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια κλείνουν τα μάτια στην πολιτική αστάθεια
Παρά τους κλυδωνισμούς στις δύο μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωζώνης, οι επενδυτές συνεχίζουν να ποντάρουν σε θετική έκβαση.
Η Fed επιβεβαίωσε τον Trump: Το δολάριο ΗΠΑ θα παραμείνει ισχυρό
Μολονότι o Powell μείωσε το επιτόκιο της Fed κατά 25 μ.β. στη συνεδρίαση της 18ης Δεκεμβρίου, όπως αναμενόταν, μολαταύτα το λεκτικό ήταν σαφέστατο. Και οι επενδυτές το άκουσαν.
Ποιο είναι το παραγωγικό πρότυπο που χρειάζεται η χώρα;
Η Ελλάδα πρέπει να βρει τη δική της ταυτότητα, στηριζόμενη σε αυτά που την κάνουν μοναδική
Πώς γίνεται η ψηφιακή έκδοση και η διαβίβαση παραστατικών διακίνησης [πίνακες]
Τύποι παραστατικών ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών
Το βαγόνι των μεγάλων πυρηνικών αντιδραστήρων μας περιμένει
Το θέμα της πυρηνικής ενέργειας συζητείται στην χώρα μας τα τελευταία 50 η 60 χρόνια χωρίς να έχει ληφθεί απόφαση
Ενέχυρο επί μετοχών: Πώς ο νέος νόμος εκσυγχρονίζει τις σχετικές συναλλαγές στην πράξη
Πότε θα τεθεί σε εφαρμογή ο νέος νόμος - Τι θα περιλαμβάνει
Πώς θα υπολογιστεί η αύξηση των συντάξεων από τον Ιανουάριο 2025
Αυξήσεις κύριων συντάξεων κατά 2,4% από 1.1.2025, προβλέπει η Υπουργική Απόφαση που αναμένεται να δημοσιευθεί και να τεθεί άμεσα σε ισχύ μετά την ψήφιση του Προϋπολογισμού 2025
Μετά τον Άσαντ ποιο το μέλλον για το Συριακό Ναρκω-κράτος
Στη Συρία υπάρχουν ακόμα οι μεγαλύτερες εγκαταστάσεις παραγωγής συνθετικών ναρκωτικών στον κόσμο.
Ακύρωση παράλειψης πρόσληψης δικηγόρου: Δεσμία αρμοδιότητα της Διοίκησης
Το ΣτΕ έκρινε ότι, σε περίπτωση μη ολοκλήρωσης της διαδικασίας πρόσληψης λόγω μη αποδοχής του διορισμού από τον πρώτο επιλεγέντα, η θέση παραμένει κενή και η διοίκηση οφείλει, κατά δεσμία αρμοδιότητα, να προχωρήσει στην πρόσληψη του δεύτερου κατά σειρά υποψηφίου