![Πρόστιμα ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, για παραβάσεις σχετικά με τη χορήγηση αδειών και για βία και παρενόχληση (ΜΕΡΟΣ B’)](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/09/karta-ergasias1.jpg)
2. Παρουσίαση νέας απόφασης 80016/31.8.2022
2.1. Εισαγωγή για όλες τις περιπτώσεις παραβάσεων
Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση σχετικά με την κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός ύψους προστίμων που επιβάλλονται από την Επιθεώρηση Εργασίας για παραβάσεις:
α) Κοινής εργατικής νομοθεσίας,
β) Βίας και παρενόχλησης στην εργασία,
γ) Συστήματος ψηφιακής κάρτας εργασίας, καθώς και
δ) Για ευθέως αποδεικνυόμενες παραβάσεις εργατικής νομοθεσίας και υγείας και ασφάλειας στην εργασία.
Με την εν λόγω ΥΑ, καταργείται η Υπουργική Απόφαση 60201 του 2019 (ΦΕΚ 4997 Β΄31.12.2019).
Κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα με την σοβαρότητα ως
– χαμηλής
– σημαντικής
– υψηλής και
– πολύ υψηλής σοβαρότητας
Ποσό των προστίμων ανάλογα με
– τη σοβαρότητα της παράβασης,
– τον αριθμό των εργαζομένων,
– την επανάληψη της παράβασης (ΥΠΟΤΡΟΠΗ),
– τον αριθμό των εργαζομένων που θίγονται,
– το μέγεθος της επιχείρησης,
– το καθεστώς απασχόλησης (ΠΛΗΡΗΣ ή ΜΕΡΙΚΗ εν ευρεία εννοία ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ) , και
– την υπαιτιότητα.
Διαβάστε επίσης: Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, παραβάσεις χορήγησης αδειών, βία και παρενόχληση
Τα πρόστιμα κλιμακώνονται, για τις γενικές παραβάσεις
– από 300 ευρώ για παραβάσεις χαμηλής σοβαρότητας από μικρές επιχειρήσεις
– μέχρι 8.000 ευρώ για παραβάσεις πολύ υψηλής σοβαρότητας από μεγάλες επιχειρήσεις,
– ποσά τα οποία αυξάνονται έως 20 % σε περίπτωση υποτροπής.
Για εξατομικευμένες παραβάσεις (εκείνες που θίγουν ατομικά τον κάθε εργαζόμενο) προβλέπονται ανάλογα με την βαρύτητά τους συγκεκριμένα πρόστιμα ανεξάρτητα από το μέγεθος της επιχείρησης, σύμφωνα με τους πίνακες που συνοδεύουν την υπουργική απόφαση.
2.2. Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός ύψους προστίμων
Κατηγοριοποιούνται
– Oι παραβάσεις της κοινής εργατικής νομοθεσίας και καθορίζονται οι μέθοδοι υπολογισμού των επιβαλλόμενων προστίμων από τους Επιθεωρητές Εργασιακών Σχέσεων, με τη συνεκτίμηση των προβλεπόμενων κριτηρίων, όπως περιγράφονται και αποτυπώνονται στα ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ Ι και ΙΙ (της ΥΑ) και τα συνοδευτικά αυτών ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ Ι και ΙΙ (της ΥΑ).
– Oι παραβάσεις για τη βία και την παρενόχληση στην εργασία στο πλαίσιο εφαρμογής του ΜΕΡΟΥΣ ΙΙ του ν. 4808/2021 και καθορίζονται μέθοδοι υπολογισμού των επιβαλλόμενων προστίμων από τους Επιθεωρητές Εργασιακών Σχέσεων, με τη συνεκτίμηση των προβλεπόμενων κριτηρίων, όπως περιγράφονται και αποτυπώνονται στα ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ ΙΙΙ και ΙV (της ΥΑ) και τα συνοδευτικά αυτών ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ ΙΙΙ και ΙV (της ΥΑ).
2.2.1. Κριτήρια συνεκτίμησης για την επιβολή διοικητικών κυρώσεων
Για την επιβολή διοικητικών κυρώσεων (προστίμων) συνεκτιμώνται τα εξής κριτήρια:
i) η σοβαρότητα της παράβασης,
ii) ο αριθμός εργαζομένων,
iii) η επανειλημμένη επιβολή κυρώσεων για παρόμοιες παραβάσεις,
iv) ο αριθμός των εργαζομένων που θίγονται,
ν) το μέγεθος επιχείρησης,
vi) το καθεστώς απασχόλησης,
vii) η υπαιτιότητα.
Τα ανωτέρω κριτήρια, όπως εξειδικεύονται στην ΥΑ, τυγχάνουν εφαρμογής για την επιβολή των προστίμων των Επιθεωρητών Εργασιακών Σχέσεων, ανάλογα με τη φύση της παράβασης.
Οι παραβάσεις διακρίνονται με βάση τη φύση τους σε Γενικές και σε Ατομικού Χαρακτήρα.
2.2.1.1. Γενικές παραβάσεις
Οι Γενικές παραβάσεις είναι ιδίως οι παραβάσεις που αφορούν:
α. Το σύνολο του προσωπικού/ή κατηγορία αυτού, στον ελεγχόμενο τόπο εργασίας,
β. Τη μη εκπλήρωση εργοδοτικής διοικητικής υποχρέωσης που αφορά το σύνολο του προσωπικού/ ή κατηγορία αυτού, όπως υποβολή ή τήρηση ή ανάρτηση ή συμπλήρωση ή κατάρτιση ή επίδειξη βιβλίων, στοιχείων ή άλλων προβλεπόμενων εγγράφων και εντύπων,
γ. Την εκπρόθεσμη ή πλημμελή υποβολή εντύπων προς τις Υπηρεσίες,
δ. Τη μη τήρηση νομοθετημένης διαδικασίας που αφορά τη διενέργεια του ελέγχου ή των εργατικών διαφορών,
ε. Τη μη τήρηση νομοθετημένης διαδικασίας για σύστημα απασχόλησης ή για καταβολή πληρωμής.
Οι Γενικές παραβάσεις κατατάσσονται σε τέσσερις κατηγορίες
-ΧΑΜΗΛΗΣ,
-ΣΗΜΑΝΤΙΚΗΣ,
-ΥΨΗΛΗΣ και
-ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗΣ σοβαρότητας και περιέχονται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι (της ΥΑ) το οποίο συνοδεύεται από το ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι (της ΥΑ) στο οποίο παρατίθενται οι αντίστοιχες διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας.
2.2.1.2. Ατομικού χαρακτήρα παραβάσεις
Οι Ατομικού χαρακτήρα παραβάσεις είναι ιδίως οι παραβάσεις που θίγουν ατομικά τον κάθε εργαζόμενο και σχετίζονται με παραβίαση εργασιακών δικαιωμάτων του ή με μη εκπλήρωση εργοδοτικής υποχρέωσης, που προβλέπεται/εκπληρώνεται εξατομικευμένα για τον κάθε εργαζόμενο.
Οι Ατομικού χαρακτήρα παραβάσεις κατατάσσονται σε τέσσερις κατηγορίες
-ΧΑΜΗΛΗΣ,
-ΣΗΜΑΝΤΙΚΗΣ,
-ΥΨΗΛΗΣ και
-ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗΣ σοβαρότητας και περιέχονται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ II (της ΥΑ) το οποίο συνοδεύεται από το ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ II (της ΥΑ) στο οποίο παρατίθενται οι αντίστοιχες διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας.
Στις ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΕΣ παραβάσεις συγκαταλέγονται και οι παραβάσεις στις οποίες έχει συνεκτιμηθεί ειδικά το καθεστώς απασχόλησης (μερική απασχόληση, εκ περιτροπής εργασία, ειδικής προστασίας απασχόληση).
Παραβάσεις που δεν προβλέπονται στα Παραρτήματα Ι και II της παρούσας, εντάσσονται κατά την κρίση του αρμοδίου οργάνου ελέγχου, στην αναλογικώς προβλεπόμενη παράβαση και τις συνέπειές της, προκειμένου για τον προσδιορισμό του επιβαλλόμενου προστίμου.
2.2.2. Κατάταξη επιχειρήσεων κατά μέγεθος με βάση τον αριθμό εργαζομένων
Ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης βάσει του αριθμού των εργαζομένων της, στον ελεγχόμενο τόπο εργασίας, οι επιχειρήσεις κατατάσσονται ως εξής:
2.1.1. Προσδιορισμός επιβαλλομένου προστίμου
Με βάση τη διάκριση της παράβασης ως γενικής ή ατομικού χαρακτήρα καθορίζεται κατωτέρω υπό Α και Β η μέθοδος υπολογισμού του προστίμου προκειμένου για την επιβολή κυρώσεων για τις παραβάσεις των ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΩΝ Ι και II αντίστοιχα.
2.1.1.1. Υπολογισμός προστίμου για τις γενικές παραβάσεις του ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ Ι ανεξάρτητα από αριθμό θιγομένων
Ως προς τις Γενικές παραβάσεις του Παραρτήματος I, το ύψος του προστίμου υπολογίζεται ανεξάρτητα από αριθμό θιγομένων συνοπτικά για τις γενικές παραβάσεις, ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης, τον αριθμό των εργαζομένων και το είδος της παράβασης, έχουμε:
2.1.1.1. Υπολογισμός προστίμου για τις ατομικού χαρακτήρα παραβάσεις του παραρτήματος II ανά θιγόμενο εργαζόμενο
Ως προς τις Ατομικού χαρακτήρα παραβάσεις του Παραρτήματος ΙΙ, το πρόστιμο υπολογίζεται ανά θιγόμενο εργαζόμενο, δηλαδή για κάθε παράβαση επιβάλλεται συνολικό πρόστιμο που προκύπτει με πολλαπλασιασμό του καθορισμένου ποσού προστίμου της κάθε παράβασης στο Παράρτημα II επί τον αριθμό των θιγομένων εργαζομένων.
2.1.2. Προσδιορισμός προστίμου σε περίπτωση επανειλημμένης επιβολής κυρώσεων για ίδιες παραβάσεις -υποτροπή
Σε περίπτωση επανειλημμένης επιβολής κυρώσεων για τέλεση ίδιων παραβάσεων στο παρελθόν από την επιχείρηση/εργοδότη, το συνολικό ποσό του προστίμου προσαυξάνεται κατά 5% στις χαμηλές, 10% στις σημαντικές, 15% στις υψηλές και 20% στις πολύ υψηλές παραβάσεις, ως έχουν κατηγοριοποιηθεί στα Παραρτήματα Ι και ΙΙ.
2.1.3. Εκ του νόμου ανώτατο όριο ύψους επιβαλλομένου προστίμου
Για κάθε παράβαση, ανεξάρτητα της ακολουθούμενης μεθόδου υπολογισμού του προστίμου, το ύψος του τελικού συνολικά επιβαλλόμενου προστίμου, συνυπολογιζομένης και της τυχόν προσαύξησης υποτροπής, δεν μπορεί να υπερβαίνει το ανώτατο όριο επιβολής κυρώσεων, όπως αυτό ορίζεται από τη διάταξη της παρ. 1Α του άρθρου 24 του εξουσιοδοτικού νόμου (ν. 3996/2011), ως ισχύει.
Παλαιολόγος Ι Λιάζος
Εργασιακός Σύμβουλος
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Τηλεργασία: Από τον έλεγχο στην εμπιστοσύνη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/tilergasia-2-600x358.jpg)
Τηλεργασία: Από τον έλεγχο στην εμπιστοσύνη
Ο σχεδιασμός και εφαρμογή σχετικών με την τηλεργασία πολιτικών ανθρώπινου δυναμικού είναι απολύτως απαραίτητες ενέργειες για την αντιμετώπιση των νέων συνθηκών και προσδοκιών των εργαζομένων
![Γιατί δεν πέφτουν οι τιμές;](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/akriveia-plithorism-times-600x352.jpg)
Γιατί δεν πέφτουν οι τιμές;
Η αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων φαίνεται από τις επιδόσεις της Ελλάδας στους κρίσιμους δείκτες που δημοσίευσε πολύ πρόσφατα η Eurostat
![Τράπεζες, επενδυτικές υπηρεσίες και καθήκον διαφώτισης πελατών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/ot_banking37-1024x600-1-600x352.png)
Τράπεζες, επενδυτικές υπηρεσίες και καθήκον διαφώτισης πελατών
H τράπεζα οφείλει να παρέχει συμβουλές προσαρμοσμένες στο προφίλ του πελάτη
![Οι μεγάλες προκλήσεις για την οικονομία της Κίνας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/Kina-sangkai-600x399.jpg)
Οι μεγάλες προκλήσεις για την οικονομία της Κίνας
Η εμπειρία δείχνει ότι η κινεζική ηγεσία τείνει να δίνει υπερβολικές υποσχέσεις
![Πώς θα προσδιοριστεί το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα των ατομικών επιχειρήσεων (Γ’ Μέρος)](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/05/ot_greek_epixeir-1024x600-2-600x352.png)
Πώς θα προσδιοριστεί το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα των ατομικών επιχειρήσεων
Τι θα πρέπει να γνωρίζετε
![Habemum papam στην τεχνητή νοημοσύνη: Tι σημαίνει για τη χώρα μας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/05/1509353852964_texniti_noimosini-H793-768x446-1-600x348.jpg)
Habemum papam στην τεχνητή νοημοσύνη: Tι σημαίνει για τη χώρα μας
Τι σημαίνει για την Ελλάδα η Πράξη για την Τεχνητή Νοημοσύνη που ενέκρινε το Συμβούλιο Υπουργών της ΕΕ
![Δημοσιονομικά προβλήματα ενόψει](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/FranceFlagStatue-600x400.jpg)
Δημοσιονομικά προβλήματα ενόψει
Οι καιροί είναι δύσκολοι, τα συναισθήματα είναι έντονα – και η Γαλλία δεν έχει παράδοση στη δημιουργία συνασπισμών μεταξύ κομμάτων με πολύ διαφορετικές πολιτικές πεποιθήσεις
![Ρύθμιση χρεών στο δημόσιο – Οδηγίες για την υποβολή της αίτησης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/02/xrei_dimosio-600x337.jpg)
Πώς να ρυθμίσετε τα χρέη στο Δημόσιο - Οι δόσεις και η αίτηση
Σε πόσες δόσεις μπορώ να πληρώσω – Συμπλήρωση της αίτησης – υπεύθυνης δήλωσης
![Εργατικό δυναμικό, απασχόληση και ποιότητα της εργασίας στην Ελλάδα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ergasia-ergazomenos-600x300.jpg)
Εργατικό δυναμικό, απασχόληση και ποιότητα της εργασίας στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, το ποσοστό συμμετοχής στο εργατικό δυναμικό στην Ελλάδα είναι 75,4%
![Εξαήμερη απασχόληση με τον νόμο 5053/2023 – Ποιους αφορά](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/05/ergasia-grafei-1-768x431-1-600x337.jpg)
Εξαήμερη απασχόληση με τον νόμο 5053/2023 – Ποιους αφορά
Σε ποιες περιπτώσεις είναι νόμιμη η 6ήμερα εργασία