Μπορεί σε κάποιες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως η Βενετία ή η Βαρκελώνη, να αναπτύσσεται ένα «κίνημα κατά των κρουαζιεροπλοίων», γιατί «δεν αφήνουν χρήματα και προκαλούν προβλήματα συμφόρησης και ρύπανσης», η Ελλάδα όμως πόρρω απέχει από μια τέτοια κατάσταση. Αντίθετα, προσδοκά πολλά από την ανάπτυξη του κλάδου, ο οποίος στην καλύτερη χρονιά του, το 2019, άφησε πάνω από 550 εκατ. ευρώ στην οικονομία, τα οποία φέτος ενδέχεται ξεπεράσει.
«Εχοντας διανύσει το μεγαλύτερο μέρος της περιόδου λειτουργίας των κρουαζιεροπλοίων στη χώρα μας και μπαίνοντας στον Σεπτέμβρη, που είναι ιστορικά ο μήνας με τον υψηλότερο αριθμό προσεγγίσεων πλοίων και επισκεπτών κρουαζιέρας, μπορούμε να πούμε ότι η κρουαζιέρα κινήθηκε σε ιδιαίτερα ικανοποιητικά επίπεδα στη χώρα μας» σημειώνει ο Γιώργος Κουμπενάς, πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΚΦΝ).
Διαβάστε επίσης: Κρουαζιέρα: Η ένταξη της Θεσσαλονίκης στον παγκόσμιο χάρτη
Σύμφωνα με τη γενική διευθύντρια της CLIA (Διεθνής Ενωση Εταιρειών Κρουαζιέρας) για την Ανατολική Μεσόγειο, Μαρία Δεληγιάννη, αυτή τη στιγμή πλέουν στις ελληνικές θάλασσες σχεδόν 90 κρουαζιερόπλοια, ενώ μέχρι το τέλος της χρονιάς θα έχουν πραγματοποιηθεί συνολικά 5.000 προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων σε ελληνικά λιμάνια.
Ικανοποίηση υπάρχει και για τις πληρότητες. Αν και ξεκίνησαν χαμηλά – περίπου στο 60% τον Ιούνιο -, τους επόμενους μήνες, Ιούλιο και Αύγουστο, διακυμάνθηκαν από 80% έως 90%. Περίπου την ίδια εικόνα παρουσιάζει και η κυρία Δεληγιάννη, η οποία θεωρεί ότι η φετινή χρονιά αποτελεί προοίμιο για ένα εντυπωσιακό 2023.
Οι άλλοι προορισμοί
Ενθαρρυντικά μηνύματα εκπέμπει και η σημαντική αύξηση των πλοίων που ξεκινούν από τα ελληνικά λιμάνια, πολλά εκ των οποίων είναι μικρότερα πλοία τα οποία απευθύνονται σε επιβάτες με υψηλότερα εισοδήματα και προσεγγίζουν
μικρότερους προορισμούς.
Ετσι, ενώ φέτος τα λιμάνια της Σαντορίνης και της Μυκόνου εξακολουθούν να συγκεντρώνουν τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, δυναμικό παρών δηλώνουν και μικρότερα λιμάνια, όπως η Μήλος, η Υδρα, το Γύθειο, η Μονεμβασιά, που πλέον υποδέχονται κρουαζιερόπλοια. Ετσι, ο αριθμός των λιμένων που υποδέχονται κρουαζιερόπλοια στην Ελλάδα φθάνει πλέον σε 48 από 40 πέρυσι.
Ειδικά για τον Πειραιά, ενώ το 2019, μια χρονιά ρεκόρ, είχαμε 622 προσεγγίσεις με 1.098.091 επιβάτες, φέτος μέχρι και το τέλος Αυγούστου είχαμε 417 προσεγγίσεις. Το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου 2022 επιβιβάστηκαν στον Πειραιά 113.509 επιβάτες, ενώ ο αριθμός των τράνζιτ επιβατών ανήλθε στους 289.068 (σύνολο 402.577 επιβατών ή περίπου το 40% των επιβατών όλου του 2019).
Ωστόσο, ο κλάδος αντιμετωπίζει ακόμη πρόβλημα από την έλλειψη υποδομών σε πολλά λιμάνια, την έλλειψη ξεναγών και λεωφορείων αλλά και την έλλειψη προσωπικού στους συνοριακούς ελέγχους. Αγκάθι αποτελεί και το υψηλό κόστος καυσίμων και το διεθνές κλίμα αβεβαιότητας (σχετικά με COVID-19 και ενέργεια) που συγκρατούν την αύξηση των κρατήσεων. Οσον αφορά τα προβλήματα συνωστισμού κρουαζιεροπλοίων και επιβατών που παρατηρούνται σε ορισμένους προορισμούς όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, οι ειδικοί του κλάδου τονίζουν την ανάγκη ρύθμισης των αφίξεων κρουαζιεροπλοίων.
Υψηλή δαπάνη σε κάθε λιμάνι
Με σημαντικό συνάλλαγμα γεμίζει τα κρατικά ταμεία η κρουαζιέρα σύμφωνα με ανθρώπους του κλάδου, επισημαίνοντας ότι κάθε επιβάτης κρουαζιέρας υπολογίζεται ότι ξοδεύει περίπου 400 ευρώ σε κάθε λιμάνι επιβίβασης (homeport) και 60 ευρώ σε ενδιάμεσα λιμάνια. Μάλιστα ύστερα από δύο καταστροφικές σεζόν λόγω πανδημίας (το 2021 ήρθαν 1,5 εκατομμύριο επιβάτες και το 2020 μόλις 65.000), πραγματοποιεί το μεγάλο come back και ετοιμάζεται για νέο ιστορικό ρεκόρ το 2023.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη