Μπορεί σε κάποιες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως η Βενετία ή η Βαρκελώνη, να αναπτύσσεται ένα «κίνημα κατά των κρουαζιεροπλοίων», γιατί «δεν αφήνουν χρήματα και προκαλούν προβλήματα συμφόρησης και ρύπανσης», η Ελλάδα όμως πόρρω απέχει από μια τέτοια κατάσταση. Αντίθετα, προσδοκά πολλά από την ανάπτυξη του κλάδου, ο οποίος στην καλύτερη χρονιά του, το 2019, άφησε πάνω από 550 εκατ. ευρώ στην οικονομία, τα οποία φέτος ενδέχεται ξεπεράσει.
«Εχοντας διανύσει το μεγαλύτερο μέρος της περιόδου λειτουργίας των κρουαζιεροπλοίων στη χώρα μας και μπαίνοντας στον Σεπτέμβρη, που είναι ιστορικά ο μήνας με τον υψηλότερο αριθμό προσεγγίσεων πλοίων και επισκεπτών κρουαζιέρας, μπορούμε να πούμε ότι η κρουαζιέρα κινήθηκε σε ιδιαίτερα ικανοποιητικά επίπεδα στη χώρα μας» σημειώνει ο Γιώργος Κουμπενάς, πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΚΦΝ).
Διαβάστε επίσης: Κρουαζιέρα: Η ένταξη της Θεσσαλονίκης στον παγκόσμιο χάρτη
Σύμφωνα με τη γενική διευθύντρια της CLIA (Διεθνής Ενωση Εταιρειών Κρουαζιέρας) για την Ανατολική Μεσόγειο, Μαρία Δεληγιάννη, αυτή τη στιγμή πλέουν στις ελληνικές θάλασσες σχεδόν 90 κρουαζιερόπλοια, ενώ μέχρι το τέλος της χρονιάς θα έχουν πραγματοποιηθεί συνολικά 5.000 προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων σε ελληνικά λιμάνια.
Ικανοποίηση υπάρχει και για τις πληρότητες. Αν και ξεκίνησαν χαμηλά – περίπου στο 60% τον Ιούνιο -, τους επόμενους μήνες, Ιούλιο και Αύγουστο, διακυμάνθηκαν από 80% έως 90%. Περίπου την ίδια εικόνα παρουσιάζει και η κυρία Δεληγιάννη, η οποία θεωρεί ότι η φετινή χρονιά αποτελεί προοίμιο για ένα εντυπωσιακό 2023.
Οι άλλοι προορισμοί
Ενθαρρυντικά μηνύματα εκπέμπει και η σημαντική αύξηση των πλοίων που ξεκινούν από τα ελληνικά λιμάνια, πολλά εκ των οποίων είναι μικρότερα πλοία τα οποία απευθύνονται σε επιβάτες με υψηλότερα εισοδήματα και προσεγγίζουν
μικρότερους προορισμούς.
Ετσι, ενώ φέτος τα λιμάνια της Σαντορίνης και της Μυκόνου εξακολουθούν να συγκεντρώνουν τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, δυναμικό παρών δηλώνουν και μικρότερα λιμάνια, όπως η Μήλος, η Υδρα, το Γύθειο, η Μονεμβασιά, που πλέον υποδέχονται κρουαζιερόπλοια. Ετσι, ο αριθμός των λιμένων που υποδέχονται κρουαζιερόπλοια στην Ελλάδα φθάνει πλέον σε 48 από 40 πέρυσι.
Ειδικά για τον Πειραιά, ενώ το 2019, μια χρονιά ρεκόρ, είχαμε 622 προσεγγίσεις με 1.098.091 επιβάτες, φέτος μέχρι και το τέλος Αυγούστου είχαμε 417 προσεγγίσεις. Το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου 2022 επιβιβάστηκαν στον Πειραιά 113.509 επιβάτες, ενώ ο αριθμός των τράνζιτ επιβατών ανήλθε στους 289.068 (σύνολο 402.577 επιβατών ή περίπου το 40% των επιβατών όλου του 2019).
Ωστόσο, ο κλάδος αντιμετωπίζει ακόμη πρόβλημα από την έλλειψη υποδομών σε πολλά λιμάνια, την έλλειψη ξεναγών και λεωφορείων αλλά και την έλλειψη προσωπικού στους συνοριακούς ελέγχους. Αγκάθι αποτελεί και το υψηλό κόστος καυσίμων και το διεθνές κλίμα αβεβαιότητας (σχετικά με COVID-19 και ενέργεια) που συγκρατούν την αύξηση των κρατήσεων. Οσον αφορά τα προβλήματα συνωστισμού κρουαζιεροπλοίων και επιβατών που παρατηρούνται σε ορισμένους προορισμούς όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, οι ειδικοί του κλάδου τονίζουν την ανάγκη ρύθμισης των αφίξεων κρουαζιεροπλοίων.
Υψηλή δαπάνη σε κάθε λιμάνι
Με σημαντικό συνάλλαγμα γεμίζει τα κρατικά ταμεία η κρουαζιέρα σύμφωνα με ανθρώπους του κλάδου, επισημαίνοντας ότι κάθε επιβάτης κρουαζιέρας υπολογίζεται ότι ξοδεύει περίπου 400 ευρώ σε κάθε λιμάνι επιβίβασης (homeport) και 60 ευρώ σε ενδιάμεσα λιμάνια. Μάλιστα ύστερα από δύο καταστροφικές σεζόν λόγω πανδημίας (το 2021 ήρθαν 1,5 εκατομμύριο επιβάτες και το 2020 μόλις 65.000), πραγματοποιεί το μεγάλο come back και ετοιμάζεται για νέο ιστορικό ρεκόρ το 2023.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
Έρχονται αυξήσεις στα ναυτιλιακά κόστη το 2025 - Οι κοινοτικοί κανονισμοί για περιβαλλοντικούς ρύπους
Οι κανονισμοί στοχεύουν στη μείωση της έντασης άνθρακα των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στη ναυτιλία
Πρώτες η Ελλάδα και η Ιταλία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat - Η σύγκριση του 2023 με το 2022 και ο αριθμός των επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές
Απογοητεύουν τα κέρδη των πλοίων ξηρού χύδην φορτίου
Κάτω από το ψυχολογικό όριο των 1.000 μονάδων ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index BDI
Με δυναμικές επιδόσεις κλείνει το 2024 η Μαρίνα Πόρτο Χέλι - Οι προοπτικές για το μέλλον
Με μέσο ποσοστό πληρότητας 75,42% κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, η πληρότητα στη Μαρίνα Πόρτο Χέλι έφτασε 89% τον Ιούλιο και 100% τον Αύγουστο
Έρχεται γρήγορο wifi στα πλοία της Attica
Στόχος της Attica Group είναι η διαρκής εξέλιξη της εμπειρίας ταξιδιού, μέσα από την παροχή σύγχρονων και αξιόπιστων υπηρεσιών
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το υδατοδρόμιο Ναυπλίου
Το ΚΑΣ έδωσε πράσινο φως - Η «σκυτάλη» περνάει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου για το υδατοδρόμιο στο Ναύπλιο
Μπαίνει στα σκαριά το νέο λιμάνι της Σαντορίνης
Κατατέθηκε η σχετική τροπολογία - Τι προβλέπεται για το λιμάνι στη Σαντορίνη - Τι αποφασίσθηκε για το καλώδιο του ΑΔΜΗΕ που υπάρχει στο λιμάνι
Ερχονται αυξήσεις στα τέλη φορτοεκφόρτωσης στο λιμάνι του Πειραιά
Eνα σκληρό bras de fer βρίσκεται σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα στον Πειραιά μεταξύ χρηστών του λιμανιού και των κινέζων της ΟΛΠ-Cosco,
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα στήριξης 107 πλημμυροπαθών
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε παρουσία της Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κυρίας Μελίνας Τραυλού και της Προέδρου του Μαζί για το Παιδί, κυρίας Αλεξάνδρας Μαρτίνου
«Τρολάρουν» τη διεθνή ναυτιλία οι Χούθι - Κάνουν συνέδριο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας
Οι Χούθι ζητούν από τον διεθνή ναυτιλιακή έκδοση Tradewinds να καταθέσει ιδέες για το περιεχόμενο του σεμιναρίου