
Με χαμηλές προσδοκίες και υψηλές υποχρεώσεις μπήκε ο Σεπτέμβρης για τα εμπορικά καταστήματα με την ακρίβεια να δίνει τον τόνο σε μια αγοραστική περίοδο, η οποία παραδοσιακά θεωρείται από τις καλές (άνοιγμα σχολείων, νέοι φοιτητές, μετακομίσεις κ.λπ.).
Εξαίρεση αποτελούν οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου που απολαμβάνουν το ευεργετικό τουριστικό κύμα, που ακόμη καλά κρατεί, όπως φάνηκε και από την πορεία των θερινών εκπτώσεων. Αλλά ένας – έστω λίγοι – κούκος/οι δεν φέρνουν την εισπρακτική Άνοιξη, όταν μάλιστα είχε προηγηθεί και ένας «κακός» Ιούνιος.
Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τον Ιούνιο στα καταστήματα ειδών ένδυσης – υπόδησης καταγράφηκε μείωση τόσο της αξίας όσο και του όγκου πωλήσεων κατά 7,9% και 11,6% αντιστοίχως. Ανάλογη είναι η εικόνα στα πολυκαταστήματα, όπου ο τζίρος υποχώρησε κατά 4,6% και ο όγκος πωλήσεων κατά 8,9%.
Οι αντοχές της ένδυσης – υπόδησης
Με υψηλότερες τιμές κατά 8-15% συγκριτικά με πέρσι, τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης έχουν αλλάξει βιτρίνες λανσάροντας τις φθινοπωρινές συλλογές, ενώ στο πίσω μέρος του μυαλού τους οι επιχειρηματίες έχουν τις αφίξεις των νέων ξένων σημάτων, αλλά κυρίως τις επιπτώσεις του πληθωρισμού στο εισόδημα των καταναλωτών, που δοκιμάζουν εκ νέου τις αντοχές του κλάδου.
Η ακριβότερη σχολική «πίτα», που υπολογίζεται ότι ξεπερνά τα 150-160 εκατ. ευρώ, «τρώει» μερίδιο από τα ρούχα και τα παπούτσια.
Η εβδομάδα που διανύουμε, καθώς και η επόμενη που θα χτυπήσει το πρώτο κουδούνι στα σχολεία, είναι καθοριστικές για το πώς θα κυλήσει ο μήνας, καθώς γίνονται οι μαζικές προμήθειες σχολικών ειδών, τα οποία εφέτος διακινούνται με ανατιμήσεις 20-30%.
Κάτι η ακρίβεια που έχει ξετινάξει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, κάτι το κίνημα της… ανακύκλωσης ρούχων, που γνωρίζει ολοένα και μεγαλύτερη αποδοχή, είτε από άποψη είτε από ανάγκη, έχουν ως αποτέλεσμα οι επαγγελματίες να κρατούν μικρό καλάθι για την έκβαση της σεζόν που μόλις αρχίζει.
«Πλέον οι καταναλωτές προχωρούν σε πολύ στοχευμένες αγορές και αυτό καταγράφεται ακόμα και στα είδη σούπερ μάρκετ», αναφέρουν στελέχη ελληνικών επιχειρήσεων ένδυσης.
Σύμφωνα με τους ίδιους «κάποια κινητικότητα αναμένεται να καταγραφεί με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, κυρίως στην παιδική ένδυση, ωστόσο δε περιμένει κανείς να δει τους τζίρους του παρελθόντος».
Στην πίεση οι «μικροί»
Το μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι μικροί και μεσαίοι επιχειρηματίες, καθώς έχουν να αντιμετωπίσουν ταυτόχρονα και ένα «βουνό» υποχρεώσεων, πιο δύσκολα διαχειρίσιμο σε σχέση με το «λίπος» που διαθέτουν οι μεγαλύτεροι παίκτες.
Διαβάστε επίσης: ΓΣΕΒΕΕ: 6 στις 10 επιχειρήσεις αύξησαν τις τιμές τους λόγω του υψηλού κόστους
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, , το πρώτο εξάμηνο του 2022 αυξήθηκαν μεσοσταθμικά:
– το κόστος ενέργειας κατά 76%,
– το κόστος προμήθειας πρώτων υλών και εμπορευμάτων κατά 43,5%,
– το κόστος καυσίμων οχημάτων κατά 57,8%,
– το κόστος προμήθειας εξοπλισμού και μηχανημάτων κατά 26,2%.
Περισσότερες από μία στις τρεις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις (37,1%), μάλιστα, δήλωσαν ότι έχουν μηδενικά ρευστά διαθέσιμα (27,8%) ή διαθέσιμα που επαρκούν λιγότερο από μήνα (9,2%), με τα μεγαλύτερα προβλήματα να εντοπίζονται στις μικρότερες, με βάση τον αριθμό εργαζομένων και τον κύκλο εργασιών, επιχειρήσεις.
Το ντεμπούτο των αλυσίδων χαμηλού κόστους
Πεδίο δόξης λαμπρό αναδεικνύεται η ελληνική αγορά για τους retailers χαμηλού κόστους.
Pepco
Τηρώντας το χρονοδιάγραμμα που είχε προαναγγείλει πέρσι τον Νοέμβριο η πολωνική… Jumbo κάνει επίσημα ντεμπούτο στην ελληνική αγορά τον Οκτώβριο.
Το πρώτο κατάστημα Pepco, που θα πουλάει ρούχα για όλη την οικογένεια, αξεσουάρ μόδας, καλλυντικά, παιχνίδια και είδη οικιακού εξοπλισμού και διακόσμησης ξεκινά την λειτουργία του στο Piraeus Retail Park, επισφραγίζοντας τη στρατηγική συνεργασία της με την Trade Estates ΑΕΕΑΠ, εταιρεία του ομίλου Fourlis.
Εκτός από την Αττική καταστήματα Pepco πρόκειται να ανοίξουν άμεσα και στη Θεσσαλονίκη, με την αλυσίδα να έχει δημοσιεύσει πρόσφατα αγγελίες για την εξεύρεση προσωπικού, ενώ θα ακολουθήσει περαιτέρω επέκταση και στην υπόλοιπη χώρα, με τη Λάρισα να βρίσκεται στις πρώτες επιλογές.
Συνολικά η πολωνική αλυσίδα προγραμματίζει να ανοίξει 12 καταστήματα στην Ελλάδα επιφάνειας από 350 έως και 650 τ.μ.
Sinsay
Εκτός από την πολωνική «Jumbo», προ των πυλών βρίσκεται και η πολωνική «Zara», όπως είχε γράψει ο Οικονομικός Ταχυδρόμος, ήτοι o όμιλος LPP, ένας από τους μεγαλύτερους λιανέμπορους «γρήγορης μόδας» (fast fashion) της Πολωνίας.
Στην Ελλάδα σε πρώτη φάση θα έρθει με το σήμα Sinsay, με τα πρώτα καταστήματα να ανοίγουν το 2023, σε Αθήνα και Ηράκλειο Κρήτης. Η αλυσίδα διαθέτει ρούχα σε οικονομικές τιμές (βρεφικά, παιδικά, νεανικά, γυναικεία, ανδρικά), καλλυντικά, καθώς και είδη σπιτιού και διακόσμησης. Ήδη ο όμιλος έχει ξεκινήσει και λειτουργεί και στην Ελλάδα ηλεκτρονικό κατάστημα Sinsay.
Ο πολωνικός όμιλος που αναπτύσσει συνολικά πέντε σήματα (Sinsay, Reserved, Cropp, House και Mohito), έχει δραστηριότητα σε 25 χώρες.
LC Waikiki
Η LC Waikiki, η μεγαλύτερη τουρκική αλυσίδα στον χώρο του ενδύματος, διαθέτει ήδη 9 καταστήματα στην ελληνική αγορά, στοχεύοντας στην ταχύτερη επέκτασή της εντός των τειχών.
Vakko και Terminal X
Η τελευταία «άφιξη» που έχει προαναγγελθεί, δεν αφορά σε εκπτωτική αλυσίδα, αλλά στον τουρκικό όμιλο προϊόντων πολυτελούς ένδυσης Vakko, ο οποίος μάλιστα έχει προχωρήσει στην ίδρυση εταιρείας στην Ελλάδα, σχεδιάζοντας την ανάπτυξη στη χώρα μας.
Παράλληλα, προετοιμάζεται και η είσοδος της ισραηλινής πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου ένδυσης και υπόδησης Terminal X στην ελληνική αγορά, καθώς ήδη έχει προχωρήσει η σύσταση της εταιρείας Terminal X Μονοπρόσωπη Α.Ε. Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη ξένη εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου στον χώρο της ένδυσης η οποία θα επενδύσει σε εγκαταστάσεις και προσωπικό στην Ελλάδα
Τεχνολογία και έπιπλα
Για τα προϊόντα τεχνολογίας η χρονιά ξεκίνησε όχι με τους καλύτερους οιωνούς λόγω και των πληθωριστικών πιέσεων, ενώ καθώς φαίνεται συνεχίζει χωρίς να υπάρχει κάποια θεαματική βελτίωση.
Με τις αλυσίδες να καλύπτουν τα κενά από τις πωλήσεις των υπόλοιπων προϊόντων και ειδικά από τα κλιματιστικά και τις λευκές συσκευές, λόγω και του προγράμματος «Ανακυκλώνω – Αλλάζω συσκευή», η αγορά κινείται χωρίς εξάρσεις.
Το τρέχον διάστημα οι επιχειρήσεις επίπλων και οικιακού εξοπλισμού επιδιώκουν να τονώσουν τους τζίρους τους, τόσο μέσω της εποχικής ζήτησης (πρωτοετείς φοιτητές, αυξημένο κύμα μετακομίσεων κ.λπ.), όσο και μέσω των αυξημένων επενδύσεων στις βραχυχρόνιες μισθώσεις.
Σε γενικές γραμμές οι ελλείψεις στα αποθέματα έχουν υποχωρήσει, ενώ οι μεγάλοι έχουν ανανεώσει και μεγεθύνει το στοκ στα καταστήματά τους.
Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στα καταστήματα επίπλων – ηλεκτρικών ειδών – οικιακού εξοπλισμού τον Ιούνιο ο κύκλος εργασιών ενισχύθηκε κατά 13,5% και ο όγκος πωλήσεων κατά 8,3%.


Latest News

Μετά το Πάσχα η είσοδος της Qualco στο Χρηματιστήριο Αθηνών
Η Qualco, που μετρά πάνω από 25 χρόνια από την ίδρυσή της, δραστηριοποιείται στον κλάδο της χρηματοοικονομικής τεχνολογίας (fintech) τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό

Αναβάθμισε τις ελληνικές τράπεζες η Fitch - Γιατί προηγούνται Εθνική και Eurobank
Οι ναβαθμίσεις για τις ελληνικές τράπεζες αντικατοπτρίζουν επίσης τη βελτιωμένη αξιολόγηση της Fitch για το λειτουργικό περιβάλλον της Ελλάδας σε «bbb-»

BriQ Properties: Αύξηση του προσαρμοσμένου EBITDA κατά 89% – Διανομή μερίσματος 0,135 ευρώ/μετοχή
Η BriQ Properties εκτιμά πως θα πετύχει υψηλότερα έσοδα και καλύτερα περιθώρια κέρδους για τη χρήση του 2025

Ανάδειξη καινοτόμων ιδεών με το Beyond Tomorrow Competition
Ο διαγωνισμός Beyond Tomorrow Competition υλοποιείται με την στήριξη των HDB, KPMG και ΕΚΚΟΜΕΔ Creative Greece

Ο πιο ακριβοπληρωμένος τραπεζίτης και η αποζημίωση - μαμούθ για το 2024
Ελαβε συνολική αποζημίωση 15,6 εκατ. ευρώ για το 2024 - Πάνω από το μέσο εισόδημα των CEOs στις 10 μεγαλύτερες τράπεζες της Ευρώπης

Λαζαράκου: Οι επενδυτές πρέπει να νιώθουν ότι τα δικαιώματά τους προστατεύονται
Για το πλαίσιο της εταιρικής διακυβέρνησης και τις δυνητικές βελτιώσεις μίλησε η πρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς Βασιλική Λαζαράκου

Στα 51 ευρώ ανεβάζει την τιμή στόχο για την Metlen η Eurobank Equities
Η Eurobank Equities αναφέρεται στο επερχόμενο Capital Markets Day της Metlen (28 Απριλίου), αναμένοντας σημαντικό περαιτέρω upside όσων αφορά στις μελλοντικές προβλέψεις για την κερδοφορία της εταιρείας

Η Fais Group εξαγοράζει το 100% θυγατρικής - Η πρώτη επένδυση μετά την είσοδο στο XA
Η εξαγορά από την Fais Group έγινε με τη χρήση των εσόδων που άντλησε από τη δημόσια προσφορά για την εισαγωγής το Χρηματιστήριο

ΤΜΕΔΕ: Νέα δεδομένα για τις εξειδικευμένες ανταποδοτικές ασφαλιστικές καλύψεις
«Ενισχύουμε τις ανταποδοτικές καλύψεις των μελών, με ένα και μόνο στόχο, να είμαστε δίπλα τους οποτεδήποτε το χρειαστούν», τονίζει ο Πρόεδρος του ΤΜΕΔΕ

«Ταύρος» για τις ελληνικές τράπεζες η UBS - Βλέπει περιθώριο ανόδου έως 30%
Παραμένει θετική για τις ελληνικές τράπεζες η UBS, με αξιολογήσεις αγοράς και στις τέσσερις συστημικές - Πού «συνωστίστηκαν» οι επενδυτές