Με χαμηλές προσδοκίες και υψηλές υποχρεώσεις μπήκε ο Σεπτέμβρης για τα εμπορικά καταστήματα με την ακρίβεια να δίνει τον τόνο σε μια αγοραστική περίοδο, η οποία παραδοσιακά θεωρείται από τις καλές (άνοιγμα σχολείων, νέοι φοιτητές, μετακομίσεις κ.λπ.).

Εξαίρεση αποτελούν οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου που απολαμβάνουν το ευεργετικό τουριστικό κύμα, που ακόμη καλά κρατεί, όπως φάνηκε και από την πορεία των θερινών εκπτώσεων. Αλλά ένας – έστω λίγοι – κούκος/οι δεν φέρνουν την εισπρακτική Άνοιξη, όταν μάλιστα είχε προηγηθεί και ένας «κακός» Ιούνιος.

Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τον Ιούνιο στα καταστήματα ειδών ένδυσης – υπόδησης καταγράφηκε μείωση τόσο της αξίας όσο και του όγκου πωλήσεων κατά 7,9% και 11,6% αντιστοίχως. Ανάλογη είναι η εικόνα στα πολυκαταστήματα, όπου ο τζίρος υποχώρησε κατά 4,6% και ο όγκος πωλήσεων κατά 8,9%.

Οι αντοχές της ένδυσης – υπόδησης

Με υψηλότερες τιμές κατά 8-15% συγκριτικά με πέρσι, τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης έχουν αλλάξει βιτρίνες λανσάροντας τις φθινοπωρινές συλλογές, ενώ στο πίσω μέρος του μυαλού τους οι επιχειρηματίες έχουν τις αφίξεις των νέων ξένων σημάτων, αλλά κυρίως τις επιπτώσεις του πληθωρισμού στο εισόδημα των καταναλωτών, που δοκιμάζουν εκ νέου τις αντοχές του κλάδου.

Η ακριβότερη σχολική «πίτα», που υπολογίζεται ότι ξεπερνά τα 150-160 εκατ. ευρώ, «τρώει» μερίδιο από τα ρούχα και τα παπούτσια.

Η εβδομάδα που διανύουμε, καθώς και η επόμενη που θα χτυπήσει το πρώτο κουδούνι στα σχολεία, είναι καθοριστικές για το πώς θα κυλήσει ο μήνας, καθώς γίνονται οι μαζικές προμήθειες σχολικών ειδών, τα οποία εφέτος διακινούνται με ανατιμήσεις 20-30%.

Κάτι η ακρίβεια που έχει ξετινάξει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, κάτι το κίνημα της… ανακύκλωσης ρούχων, που γνωρίζει ολοένα και μεγαλύτερη αποδοχή, είτε από άποψη είτε από ανάγκη, έχουν ως αποτέλεσμα οι επαγγελματίες να κρατούν μικρό καλάθι για την έκβαση της σεζόν που μόλις αρχίζει.

«Πλέον οι καταναλωτές προχωρούν σε πολύ στοχευμένες αγορές και αυτό καταγράφεται ακόμα και στα είδη σούπερ μάρκετ», αναφέρουν στελέχη ελληνικών επιχειρήσεων ένδυσης.

Σύμφωνα με τους ίδιους «κάποια κινητικότητα αναμένεται να καταγραφεί με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, κυρίως στην παιδική ένδυση, ωστόσο δε περιμένει κανείς να δει τους τζίρους του παρελθόντος».

Στην πίεση οι «μικροί»

Το μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι μικροί και μεσαίοι επιχειρηματίες, καθώς έχουν να αντιμετωπίσουν ταυτόχρονα και ένα «βουνό» υποχρεώσεων, πιο δύσκολα διαχειρίσιμο σε σχέση με το «λίπος» που διαθέτουν οι μεγαλύτεροι παίκτες.

Διαβάστε επίσης: ΓΣΕΒΕΕ: 6 στις 10 επιχειρήσεις αύξησαν τις τιμές τους λόγω του υψηλού κόστους

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, , το πρώτο εξάμηνο του 2022 αυξήθηκαν μεσοσταθμικά:

–    το κόστος ενέργειας κατά 76%,

–   το κόστος προμήθειας πρώτων υλών και εμπορευμάτων κατά 43,5%,

–   το κόστος καυσίμων οχημάτων κατά 57,8%,

–    το κόστος προμήθειας εξοπλισμού και μηχανημάτων κατά 26,2%.

Περισσότερες από μία στις τρεις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις (37,1%), μάλιστα, δήλωσαν ότι έχουν μηδενικά ρευστά διαθέσιμα (27,8%) ή διαθέσιμα που επαρκούν λιγότερο από μήνα (9,2%), με τα μεγαλύτερα προβλήματα να εντοπίζονται στις μικρότερες, με βάση τον αριθμό εργαζομένων και τον κύκλο εργασιών, επιχειρήσεις.

Το ντεμπούτο των αλυσίδων χαμηλού κόστους

Πεδίο δόξης λαμπρό αναδεικνύεται η ελληνική αγορά για τους retailers χαμηλού κόστους.

Pepco

Τηρώντας το χρονοδιάγραμμα που είχε προαναγγείλει πέρσι τον Νοέμβριο η πολωνική… Jumbo κάνει επίσημα ντεμπούτο στην ελληνική αγορά τον Οκτώβριο.

Το πρώτο κατάστημα Pepco, που θα πουλάει ρούχα για όλη την οικογένεια, αξεσουάρ μόδας, καλλυντικά, παιχνίδια και είδη οικιακού εξοπλισμού και διακόσμησης ξεκινά την λειτουργία του στο Piraeus Retail Park, επισφραγίζοντας τη στρατηγική συνεργασία της με την Trade Estates ΑΕΕΑΠ, εταιρεία του ομίλου Fourlis.

Εκτός από την Αττική καταστήματα Pepco πρόκειται να ανοίξουν άμεσα και στη Θεσσαλονίκη, με την αλυσίδα να έχει δημοσιεύσει πρόσφατα αγγελίες για την εξεύρεση προσωπικού, ενώ θα ακολουθήσει περαιτέρω επέκταση και στην υπόλοιπη χώρα, με τη Λάρισα να βρίσκεται στις πρώτες επιλογές.

Συνολικά η πολωνική αλυσίδα προγραμματίζει να ανοίξει 12 καταστήματα στην Ελλάδα επιφάνειας από 350 έως και 650 τ.μ.

Sinsay

Εκτός από την πολωνική «Jumbo», προ των πυλών βρίσκεται και η πολωνική «Zara», όπως είχε γράψει ο Οικονομικός Ταχυδρόμος, ήτοι o όμιλος LPP, ένας από τους μεγαλύτερους λιανέμπορους «γρήγορης μόδας» (fast fashion) της Πολωνίας.

Στην Ελλάδα σε πρώτη φάση θα έρθει με το σήμα Sinsay, με τα πρώτα καταστήματα να ανοίγουν το 2023, σε Αθήνα και Ηράκλειο Κρήτης. Η αλυσίδα διαθέτει ρούχα σε οικονομικές τιμές (βρεφικά, παιδικά, νεανικά, γυναικεία, ανδρικά), καλλυντικά, καθώς και είδη σπιτιού και διακόσμησης. Ήδη ο όμιλος έχει ξεκινήσει και λειτουργεί και στην Ελλάδα ηλεκτρονικό κατάστημα Sinsay.

Ο πολωνικός όμιλος που αναπτύσσει συνολικά πέντε σήματα (Sinsay, Reserved, Cropp, House και Mohito), έχει δραστηριότητα σε 25 χώρες.

LC Waikiki

Η LC Waikiki, η μεγαλύτερη τουρκική αλυσίδα στον χώρο του ενδύματος, διαθέτει ήδη 9 καταστήματα στην ελληνική αγορά, στοχεύοντας στην ταχύτερη επέκτασή της εντός των τειχών.

Vakko και Terminal X

Η τελευταία «άφιξη» που έχει προαναγγελθεί, δεν αφορά σε εκπτωτική αλυσίδα, αλλά στον τουρκικό όμιλο προϊόντων πολυτελούς ένδυσης Vakko, ο οποίος μάλιστα έχει προχωρήσει στην ίδρυση εταιρείας στην Ελλάδα, σχεδιάζοντας την ανάπτυξη στη χώρα μας.

Παράλληλα, προετοιμάζεται και η είσοδος της ισραηλινής πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου ένδυσης και υπόδησης Terminal X στην ελληνική αγορά, καθώς ήδη έχει προχωρήσει η σύσταση της εταιρείας Terminal X Μονοπρόσωπη Α.Ε. Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη ξένη εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου στον χώρο της ένδυσης η οποία θα επενδύσει σε εγκαταστάσεις και προσωπικό στην Ελλάδα

Τεχνολογία και έπιπλα

Για τα προϊόντα τεχνολογίας η χρονιά ξεκίνησε όχι με τους καλύτερους οιωνούς λόγω και των πληθωριστικών πιέσεων, ενώ καθώς φαίνεται συνεχίζει χωρίς να υπάρχει κάποια θεαματική βελτίωση.

Με τις αλυσίδες να καλύπτουν τα κενά από τις πωλήσεις των υπόλοιπων προϊόντων και ειδικά από τα κλιματιστικά και τις λευκές συσκευές, λόγω και του προγράμματος «Ανακυκλώνω – Αλλάζω συσκευή», η αγορά κινείται χωρίς εξάρσεις.

Το τρέχον διάστημα οι επιχειρήσεις επίπλων και οικιακού εξοπλισμού επιδιώκουν να τονώσουν τους τζίρους τους, τόσο μέσω της εποχικής ζήτησης (πρωτοετείς φοιτητές, αυξημένο κύμα μετακομίσεων κ.λπ.), όσο και μέσω των αυξημένων επενδύσεων στις βραχυχρόνιες μισθώσεις.

Σε γενικές γραμμές οι ελλείψεις στα αποθέματα έχουν υποχωρήσει, ενώ οι μεγάλοι έχουν ανανεώσει και μεγεθύνει το στοκ στα καταστήματά τους.

Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στα καταστήματα επίπλων – ηλεκτρικών ειδών – οικιακού εξοπλισμού τον Ιούνιο ο κύκλος εργασιών ενισχύθηκε κατά 13,5% και ο όγκος πωλήσεων κατά 8,3%.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις