![DNV: Πώς θα ξεπερασθεί το μείζον εμπόδιο της διαθεσιμότητας εναλλακτικών καυσίμων στη ναυτιλία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/08/ploia-768x512-1.jpg)
Την ετήσια έκθεση Maritime Forecast to 2050 παρουσίασε σήμερα ο Νορβηγικός Νηογνώμονας DNV, εστιάζοντας στο πώς να ξεπεραστεί το «μείζον εμπόδιο» της διαθεσιμότητας καυσίμων.
Το Maritime Forecast αποτελεί βασικό στοιχείο της σειράς μελετών Energy Transition Outlook (ETO) του DNV, και η φετινή έκτη έκδοση που αποτελείται από 84 σελίδες εξετάζει τις ολοκληρωμένες υποδομές παραγωγής, διανομής και ανεφοδιασμού καυσίμων που απαιτούνται για να καταστεί δυνατή η στροφή της ναυτιλιακής βιομηχανίας σε καύσιμα ουδέτερα ως προς τις εκπομπές αεριών του θερμοκηπίου.
- Διαβάστε επίσης: MSC: Χτίζει mega terminal στο λιμάνι του Ρότερνταμ
Τα δύο μοντέλα
Η έκθεση παρουσιάζει επίσης μια επικαιροποιημένη εκτίμηση σχετικά με τους κανονισμούς, τις τάσεις, τις μελλοντικές τεχνολογίες και το κόστος για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα. Διαμορφώνει δύο διαφορετικά μοντέλα για την απαλλαγή από αυτές: το «Current IMOambitions to 2050» και το «Full Decarbonization by2050». Tα μοντέλα αυτά καταδεικνύουν μια ποικιλομορφία στο μελλοντικό ενεργειακό μείγμα που θα περιλαμβάνει τόσο ορυκτά όσο και ουδέτερα από άνθρακα καύσιμα, με τα ορυκτά καύσιμα να καταργούνται σταδιακά έως το 2050.
«Η αναζήτηση των βέλτιστων εναλλακτικών επιλογών και τεχνολογιών καυσίμων με ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα βρίσκεται σε εξέλιξη, καθώς η διεθνής κοινότητα επιδιώκει να απαλλαγεί από τις εκπομπές άνθρακα», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του DNV Maritime, KnutØrbeck-Nilssen. «Καμία βιομηχανία δεν μπορεί να απαλλαγεί από τον άνθρακα μεμονωμένα, επομένως οι βιομηχανίες σε παγκόσμιο επίπεδο πρέπει να κάνουν τις σωστές επιλογές από κοινού, και η βιώσιμη ενέργεια θα πρέπει να κατευθύνεται εκεί όπου έχει τον μεγαλύτερο αντίκτυπο στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Το μείζον εμπόδιο είναι η διαθεσιμότητα καυσίμων και για να ξεπεραστεί, πρέπει να δημιουργηθούν αλυσίδες εφοδιασμού μέσω δια-βιομηχανικών συμμαχιών.
Η κρίσιμη δεκαετία
«Τα ουδέτερα ως προς τις εκπομπές άνθρακα καύσιμα πρέπει να είναι διαθέσιμα για τα πλοία μέσα σ’ αυτή τη δεκαετία, μέσα από μονοπάτια απανθρακοποίησης που θα έχουν αξιολογηθεί. Το αργότερο έως το 2030, το 5% της ενέργειας για τη ναυτιλία θα πρέπει να προέρχεται από τα εν λόγω καύσιμα. Αυτό θα απαιτήσει σημαντικές επενδύσεις τόσο σε τεχνολογίες επί του πλοίου όσο και σε χερσαίες υποδομές», συνέχισε.
- Διαβάστε επίσης: Gibson: Ρώσοι και Ασιάτες φτιάχνουν στόλους δεξαμενοπλοίων για να μεταφέρουν ρωσικό αργό πετρέλαιο
Οι συντονισμένες προσπάθειες από όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, συμπεριλαμβανομένων και των μεγάλων παρόχων ενέργειας και καυσίμων καθώς και των λιμένων, είναι ζωτικής σημασίας, ενώ τα θεσμικά κίνητρα πρέπει να ενθαρρύνουν εκείνους που θα κάνουν τα πρώτα βήματα να συμμετάσχουν σε ένα εκκολαπτόμενο παγκόσμιο δίκτυο πράσινων ναυτιλιακών διαδρομών.
«Κλειδί» η ευελιξία
Η νέα και εκτεταμένη συλλογή σεναρίων μείγματος καυσίμου για τη ναυτιλία μπορεί να εφαρμοστεί στο ενημερωμένο πλαίσιο Carbon-Risk-Framework του DNV για να βοηθήσει τους πλοιοκτήτες να βρουν τις πιο αποτελεσματικές και οικονομικά αποδοτικές στρατηγικές καυσίμων, ενώ η εστίαση στην ευελιξία καυσίμου και την ενεργειακή απόδοση παραμένει το κλειδί για την ομαλή ενεργειακή μετάβαση και την ελαχιστοποίηση του κινδύνου επένδυσης σε παθητικά περιουσιακά στοιχεία.
Όσον αφορά στην επιλογή καυσίμου, η αβεβαιότητα σχετικά με τη μελλοντική τιμή και τη διαθεσιμότητα σημαίνει ότι ένας ξεκάθαρος νικητής μεταξύ των πολλαπλών επιλογών – αμμωνία, μεθανόλη, ντίζελ ή μεθάνιο, που παράγεται από βιομάζα, ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια ή ορυκτά καύσιμα με δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα – δε μπορεί να ανακηρυχθεί ακόμη ή στο εγγύς μέλλον. Το Maritime Forecast περιγράφει υπό ποιες συνθήκες κάθε μία από τις επιλογές θα επικρατήσει. Το βελτιωμένο μοντέλο GHG Pathway του DNV εκτιμά το επενδυτικό κόστος της εφαρμογής νέων αλυσίδων εφοδιασμού καυσίμων και τεχνολογιών καυσίμων, καθώς και τα μέτρα ενεργειακής απόδοσης για τον παγκόσμιο στόλο.
- Διαβάστε επίσης: Ναυτιλία: Συμφωνίες για την ασφάλεια και την επιχειρηματικότητα
Ο Eirik Ovrum, DNV Maritime Principal Consultantκαι επικεφαλής της συγγραφικής ομάδας τουMaritime Forecast to 2050, δήλωσε: «Τα ευρήματά μας έρχονται να προστεθούν στο σύνολο των ερευνητικών στοιχείων που αποδεικνύουν ότι οι πλοιοκτήτες πρέπει να λάβουν εγνωσμένες, στιβαρές και μακροπρόθεσμες αποφάσεις για τις επενδύσεις που απαιτούνται για τον υπάρχοντα στόλο και τα νεότευκτα πλοία τους.
Τρεις οικογένειες καυσίμων
«Διερευνούμε παραλλαγές σε τρεις οικογένειες καυσίμων στις οποίες προσομοιώνουμε τη διαθεσιμότητα βιώσιμης βιομάζας για την παραγωγή βιοκαυσίμων, ανανεώσιμης ενέργειας για παραγωγή ηλεκτρο-καυσίμων και ορυκτών καυσίμων σε συνδυασμό με δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα (CCS) για την παραγωγή μπλε καυσίμων. Διερευνούμε επίσης παραλλαγές για συγκεκριμένους τύπους καυσίμων, στις οποίες εξετάζονται εξονυχιστικά βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν τις σχετικές διαφορές κόστους μεταξύ των καυσίμων σε κάθε οικογένεια. Συνολικά διερευνούμε 24 σενάρια απαλλαγής από τον άνθρακα».
Η μετάβαση στα καύσιμα έχει ήδη ξεκινήσει, με το 5,5% των πλοίων (GT) σε λειτουργία και το 33% GT των πλοίων υπό κατασκευή σήμερα να μπορούν να λειτουργούν με εναλλακτικά καύσιμα (με επικρατέστερο το LNG). Η μελλοντική αγορά θα εξαρτάται από πολλαπλές πηγές ενέργειας, από την ενοποίηση με τις περιφερειακές αγορές ενέργειας, από την παραγωγή ενέργειας και τις βιομηχανίες, καθώς και από τη διαθεσιμότητα και την τιμή των πηγών ενέργειας.
Οι επενδύσεις τεχνολογίας
Ο DNV προβλέπει ότι οι επενδύσεις τεχνολογίας επί του πλοίου που απαιτούνται για τα σενάρια πορείας προς την απανθρακοποίηση μέχρι το 2050, θα κυμανθούν από 8 έως 28 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ ετησίως (ανάλογα με τον τύπο καυσίμου που θα επικρατήσει), μεταξύ 2022 και 2050. Επενδύσεις μεταξύ 30 και 90 δισεκατομμυρίων USD ετησίως έως το 2050 απαιτούνται για τις χερσαίες αλυσίδες εφοδιασμού καυσίμων.
«Δύο χιλιάδες πλοία αναμένεται να παραγγέλλονται ετησίως έως το 2030, αλλά ακόμη δεν έχει βρεθεί η βέλτιστη λύση για την επιλογή καυσίμου», δήλωσε ο Ørbeck-Nilssen. Και καταλήγει: «Απέναντι σε αυτήν την αβεβαιότητα, η νέα έκθεση MaritimeForecast to 2050 μπορεί να χρησιμεύσει ως φάρος παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών και πρακτικών λύσεων για να διασφαλιστεί ότι τα πλοία θα παραμείνουν ανταγωνιστικά και συμμορφούμενα με τους κανόνες καθόλη τη διάρκεια της ζωής τους, χωρίς -παράλληλα- να παραγνωρίζεται η διαρκής ανάγκη για ασφάλεια».
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Δασμοί: Πώς αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/nautilia-768x430-1-600x336.jpg)
Οι δασμοί αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές
«Οι κυρώσεις και οι εμπορικές ρυθμίσεις, είτε επιβάλλονται είτε αναβάλλονται, έχουν άμεση επίδραση στους ναύλους» τονίζει ο οίκος Xclusiv
![Ελληνική ναυτιλία: Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ot_naut_ploio_tanker2-600x352.png)
Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία
Μελέτη της McKinsey για την ελληνική ναυτιλία επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες
![Royal Caribbean Group: Γιατί ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/RCI_IC_Aerial_Side_Night_CGI12_RET_LR-1-600x200.jpg)
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
![Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Επανεξελέγη πρόεδρος η Μελίνα Τραυλού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/enosi-ellinon-efopliston-600x338.jpg)
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία
![Τέλης Μυστακίδης: Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή για την Aegean Baltic Bank](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/telis-mistakidis-600x404.png)
Στον Τέλη Μυστακίδη κι επίσημα η ABBank – Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή
Ο Τέλης Μυστακίδης θα ελέγχει το 48% των μετοχών της ABBank, ενώ στο πλαίσιο της συναλλαγής η τράπεζα αποτιμήθηκε 1,1 φορές τη λογιστική της αξία
![Μελίνα Τραυλού: Η ελληνική ναυτιλία παγκόσμιο παράδειγμα αριστείας, πρωτοπορίας και ανθεκτικότητας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-3-600x393.jpg)
Τραυλού: «Η Ελλάδα ναυπηγεί 589 πλοία – Υπερέχουμε σε επενδύσεις και τεχνολογία»
Η Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σημείωσε στην ετήσια Γ.Σ. για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση
![Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-600x400.jpeg)
Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Η ετήσια γενική συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και οι αρχαιρεσίες ολοκληρώθηκαν - Πρόεδρος για δεύτερη θητεία, αναμένεται να εκλεγεί, η Μελίνα Τραυλού
![Capital Clean Energy Carriers: Αύξηση εσόδων 64% στο τέταρτο τρίμηνο του 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/AMORE-MIO-CAPITAL-600x270.jpg)
Αύξηση εσόδων 64% για την Capital Clean Energy Carriers – Μέρισμα 0,15 δολ/ μετοχή
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το τέταρτο τρίμηνο του 2024
![Ναυτιλία: Κερδισμένοι και χαμένοι από τον πόλεμο δασμών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/ot_LNG22-1024x600-1-600x352.png)
Ναυτιλία: Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν από τους πολέμους των δασμών
Κατά τον προηγούμενο «εμπορικό πόλεμο» καταγράφηκε μια πτώση της ζήτησης στα εμπορευματοκιβώτια, σύμφωνα με την DNB Markets
![Costamare: Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Costamare-slide-2-7f29710c-600x273.jpeg)
Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024 η Costamare
H Costamare συνεχίζει τη στρατηγική ανανέωσης του ιδιόκτητου στόλου και την αύξηση του μέσου μεγέθους του