
Καθώς οι Ευρωπαίοι πολιτικοί επικεντρώνονται στην επιβίωση της περιοχής αυτόν τον χειμώνα, το επόμενο έτος θα μπορούσε να είναι ακόμη χειρότερο.
Η απώλεια των ρωσικών προμηθειών φυσικού αερίου θα προκαλέσει ταχύτερη εξάντληση των αποθεμάτων όταν οι θερμοκρασίες πέσουν τους επόμενους μήνες και θα καταστήσει ακόμη πιο δύσκολη τη διαδικασία προετοιμασίας για τους επόμενους χειμώνες. Χωρίς να υπάρχει κάποια άμεση λύση στο ζήτημα, η πίεση θα διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι το 2025, σύμφωνα με το Bloomberg που επικαλείται στελέχη του κλάδου ενέργειας.
Διαβάστε επίσης: Ο δύσκολος ευρωπαϊκός ενεργειακός χειμώνας
«Η Ευρώπη ενδέχεται να έχει ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα τον επόμενο χειμώνα» επισημαίνει ο Niek Den Hollander, υψηλόβαθμο στέλεχος της γερμανικής Uniper SE, σε συνέντευξή του στο συνέδριο Gastech στο Μιλάνο. «Είναι πιθανό ότι τα κράτη δεν θα είναι σε θέση να γεμίσουν τις αποθήκες το επόμενο καλοκαίρι τόσο πολύ όσο τα κατάφεραν φέτος».
Η χειρότερη ενεργειακή κρίση των τελευταίων 50 ετών
Η Ευρώπη μαστίζεται από τη χειρότερη ενεργειακή κρίση των τελευταίων 50 ετών, καθώς η Ρωσία μειώνει τις παραδόσεις φυσικού αερίου σε αντίποινα για τις κυρώσεις που της επιβλήθηκαν λόγω της εισβολής της στην Ουκρανία. Με τις τιμές στα ύψη, έχει ενταθεί η κρίση του κόστους ζωής και οι οικονομίες ωθούνται στα πρόθυρα της ύφεσης.
Οι Ευρωπαίοι αντιμετωπίζουν τον βραχυπρόθεσμο αντίκτυπο και έχουν διαθέσει περισσότερα από 300 δισ. ευρώ για να μετριάσουν τις συνέπειες από την εκτίναξη του ενεργειακού κόστους αυτό το χειμώνα. Αλλά θα βρεθούν αντιμέτωποι με τον απολογισμό όταν τα μέτρα αυτά λήξουν.
«Θα είναι κάπου μεταξύ 2025 και 2027 που θα δούμε τις τιμές στην Ευρώπη να επιστρέφουν εκεί που ήταν στις αρχές του 2021» τονίζει ο Ed Morse, επικεφαλής της έρευνας για τα εμπορεύματα στη Citigroup. Η ικανότητα εξαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) «δεν μπορεί να αυξηθεί απότομα από τη μια μέρα στην άλλη».
Έπειτα από δεκαετίες της εξάρτησής της από τη Μόσχα, η Ευρώπη βρίσκεται αντιμέτωπη τώρα με την επώδυνη διαδικασία απεξάρτησης από τη ρωσική ενέργεια, με τους καταναλωτές να αναγκάζονται να περιορίσουν τη χρήση και τις επιχειρήσεις να μειώνουν την παραγωγή.
Σύμφωνα με τον Charif Souki, πρόεδρο και συνιδρυτή της εταιρείας Tellurian, η κατάσταση αυτή θα κορυφωθεί με την έντονη διαταραχή της ζήτησης. «Οι άνθρωποι θα πρέπει να αλλάξουν τον τρόπο ζωής τους. Θα οδηγείτε το αυτοκίνητό σας λιγότερο συχνά, θα ανοίγετε τη θέρμανσή σας λιγότερο συχνά, θα ανάβετε τα φώτα σας λιγότερο συχνά, και θα πρέπει να ζήσετε με πιο περιορισμένη βιομηχανική παραγωγή».
Αναντικατάστατο το ρωσικό αέριο
Σύμφωνα με το αμερικανικό πρακτορείο ειδήσεων, το βασικό πρόβλημα είναι ότι το ρωσικό φυσικό αέριο -το οποίο πέρυσι κάλυψε περίπου το 40% της ζήτησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης- δεν μπορεί εύκολα να αντικατασταθεί. Αφού η Gazprom διέκοψε τις ροές μέσω του αγωγού Nord Stream 1 επ’ αόριστον το Σαββατοκύριακο, οι προμήθειες μέσω της Ουκρανίας ενδέχεται να έχουν σειρά.
«Αν ο τελικός σκοπός του Κρεμλίνου είναι να στερήσει εντελώς την κεντρική Ευρώπη από τις προμήθειες ρωσικού φυσικού αερίου, τότε σίγουρα η μεταφορά μέσω Ουκρανίας βρίσκεται σε κίνδυνο» δηλώνει η Laura Page, υψηλόβαθμο στέλεχος στην Kpler.
Η ΕΕ σκοπεύει να συζητήσει την επιβολή πλαφόν στις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου, στο πλαίσιο σχεδίου παρέμβασης στις αγορές ενέργειας. Ο ρώσος πρόεδρος έχει ήδη προειδοποιήσει ότι η Μόσχα δεν θα προμηθεύσει ενεργειακούς πόρους αν επιβληθεί πλαφόν.
Η αντιπαράθεση ασκεί πίεση στους ηγέτες της Ευρώπης να διαφοροποιήσουν τις πηγές. Η Νορβηγία είναι τώρα ο κύριος προμηθευτής φυσικού αερίου της Ευρώπης, αλλά δεν έχει τη δυνατότητα να αντισταθμίσει πλήρως τις ρωσικές προμήθειες. Άλλοι προμηθευτές, όπως το Αζερμπαϊτζάν και η Αλγερία, αντιμετωπίζουν κάποιες παρόμοιες δυσχέρειες.
Το LNG, το οποίο μπορεί να μεταφερθεί με πλοία από μακρινούς παραγωγούς, όπως οι ΗΠΑ και το Κατάρ, είναι μια πολλά υποσχόμενη επιλογή. Η Γερμανία -μεταξύ των χωρών που είναι περισσότερο εκτεθειμένες στην απώλεια των ρωσικών προμηθειών- προσπαθεί να ανοίξει τους πρώτους πλωτούς τερματικούς σταθμούς LNG τους επόμενους μήνες.
Ωστόσο, η ικανότητα εισαγωγής είναι η μία πλευρά του προβλήματος. Η παγκόσμια παραγωγή LNG είναι ήδη στενή και η αύξηση της δυναμικότητας απαιτεί τουλάχιστον τρία χρόνια, σύμφωνα με τον Colin Parfitt, αντιπρόεδρο της Chevron. Εν τω μεταξύ, η Ευρώπη πρέπει να ανταγωνιστεί την Ασία για τις υπάρχουσες ποσότητες για τα επόμενα δύο χρόνια.
Με την Ευρώπη να βρίσκεται αντιμέτωπη με λιγότερο διαθέσιμο φυσικό αέριο, οι αγορές θα παραμείνουν σφιχτές στο άμεσο μέλλον. «Θα επανέλθουμε σε μια πιο φυσιολογική κατάσταση, αλλά θα χρειαστεί χρόνος» καταλήγει ο Helge Haugane, υψηλόβαθμο στέλεχος της Equinor ASA. «Η αστάθεια στις τιμές είναι εδώ για να μείνει για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα».
Πηγή: in.gr


Latest News

Σε 2 εβδομάδες ο οδικός χάρτης για απεξάρτηση από τη ρωσική ενέργεια
Ο Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν μίλησε στη Σύνοδο Κορυφής για το Μέλλον της Ενεργειακής Ασφάλειας στο Λονδίνο

Eυελιξία στην αποθήκευση φυσικού αερίου ζητά η επιτροπή της ευρωβουλής
Η ψηφοφορία για τη διαπραγματευτική θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου επί του θέματος θα πραγματοποιηθεί τον Μάιο

Άρση των κυρώσεων σε Nord Stream και ρωσικά assets στην Ευρώπη μελετούν οι ΗΠΑ
Τα σχέδια αυτά εντάσσονται στο πλαίσιο των συζητήσεων για τερματισμό του πολέμου Ρωσίας- Ουκρανίας

Στο μικροσκόπιο οι επιδοτήσεις στο ρεύμα - Τι ανακοίνωσε ο Παπασταύρου
Άμεσα θα ανακοινωθούν οι επιδοτήσεις ρεύματος προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις - Τι τόνισε ο Σταύρος Παπασταύρου

«Δεν πήραμε το μάθημα από την ενεργειακή κρίση» - Καμπανάκι από τον ΙΕΑ
Η σύνοδος κορυφής του Λονδίνου θα επικεντρωθεί στην ασφάλεια του εφοδιασμού και στα διδάγματα της κρίσης που ακολούθησε τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία

Επίσκεψη Παπασταύρου στο Εθνικό Κέντρο Ελέγχου Ενέργειας του ΑΔΜΗΕ
Ο ΥΠΕΝ κ. Παπασταύρου τόνισε πως «το σύστημα ηλεκτροδότησης της χώρας μας αντιμετώπισε προκλήσεις, λόγω της υψηλής παραγωγής και της χαμηλής κατανάλωσης, που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υπερφόρτωση»

Στρώνοντας τον δρόμο για το αμερικανικό LNG - Αλλάζουν οι κανόνες για τις εκπομπές μεθανίου στην ΕΕ;
Ο Βρυξέλλες προσπαθούν να καταστήσουν πιο εύκολο για το αμερικανικό φυσικό αέριο να φτάσει στην Ευρώπη

Με το βλέμμα στην πράσινη μετάβαση τα διυλιστήρια
Οι δύο κορυφαίοι ενεργειακοί όμιλοι Motor Oil και HELLENiQ ENERGY συνεχίζουν την υλοποίηση των στρατηγικών τους σχεδίων για την πράσινη μετάβαση

Η Ινδία ανανεώνει την πολιτική φυσικού αερίου για να κάνει πιο προσιτή την τιμή του
Ζητούμενο για την Ινδία είναι να ενισχύσει το πλαίσιο για τη διαρκή διαθεσιμότητα του φυσικού αερίου και να το καταστήσει οικονομικά πιο προσιτό

Τέλος το αμερικανικό LNG για την Κίνα - Νέα ώθηση στις αγορές από Ρωσία
Από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022, η Κίνα έχει εισαγάγει ένα σχετικά χαμηλό ποσοστό του LNG της από τις ΗΠΑ