Προς τον τραπεζικό δανεισμό έστρεψαν ελαφριά το πηδάλιο το 2021 οι ναυτιλιακές εταιρείες σύμφωνα με τον δείκτη της Petrofin Research για την παγκόσμια χρηματοδότηση των πλοίων. Για πρώτη φορά μετά από έντεκα χρόνια ο δείκτης κέρδισε μια μονάδα το 2021 σε σύγκριση με το 2020 καθώς το δανειακό χαρτοφυλάκιο των 40 τραπεζών που δίνουν τα περισσότερα δάνεια στην παγκόσμια ναυτιλία αυξήθηκε στα 290,12 δισ. δολάρια από 286,9 δισεκατομμύρια δολάρια το 2020.
Μέρος αυτής της στροφής αποτυπώνεται και στο χαρτοφυλάκιο των ελληνικών τραπεζών που αυξήθηκε το 2021 κατά 14,2% στα 12,48 δισ. δολ. Ωστόσο η άνοδος του παγκόσμιου ναυτιλιακού δανειακού χαρτοφυλακίου οφείλεται κυρίως στις ασιατικές και αυστραλιανές τράπεζες (APAC) που αύξησαν το χαρτοφυλάκια της από τα 100,85 δισ. δολάρια σε 114,75 δισ. δολ. Η ομάδα APAC αύξησε το μερίδιό της στα παγκόσμια χαρτοφυλάκια από 35% σε 39,5%. Το μερίδιο των ευρωπαϊκών τραπεζών υποχώρησε περαιτέρω κατά 9,78 δισ. δολ., 5,8% σε ετήσια βάση.
Διαβάστε επίσης: Ελληνικές τράπεζες: Αύξηση μεριδίων στα ναυτιλιακά δάνεια
Οι ελληνικές τράπεζες
Η Τράπεζα με το μεγαλύτερο δανειακό χαρτοφυλάκιο τη ναυτιλία είναι η BNP Paribas με 19,8 δισ. δολ. και ακολουθεί η China Exim με 18,5 δις. δολ και η γερμανική kwW με 17,15 δισ. δολ. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν οι Bank of China με 14,50 δισ. δολ και η Credit Agricole OB με 13,5 δισ. δολ.
Οι ελληνικές τράπεζες βρίσκονται στις θέσεις 31η (Eurobank 3,38 δισ. δολ), 32η Πειραιώς (3,25 δισ. δολ.), 33η (Alpha Bank 3,30 δισ. δολ.) και 36η (Εθνική Τράπεζα με 2,65 δις. δολ.).
Σύμφωνα με την Petrofin Research, το 2021 εισήλθαν και πολλές μικρότερες τράπεζες στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση. Η έρευνα εντόπισε συνολικά 62 με ένα συνολικό χαρτοφυλάκιο 308,76 δισ. δολ ενώ όπως επισημαίνει υπάρχουν και άλλες με τοπικά χαρακτηριστικά με αποτέλεσμα ο συνολικός τραπεζικός δανεισμός της παγκόσμιας ναυτιλίας να υπολογίζεται στα 340 δισ. δολ η τα 2/3 του συνόλου της παγκόσμιας χρηματοδότησης των πλοίων, η οποία υπολογίζεται στα 500 δισ. δολ.
Τέλος όσον αφορά στο 2022 εκτιμάται ότι λόγω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, των υψηλών τιμών ενέργειας, τις γεωγραφικές κυρώσεις, τα υψηλότερα επιτόκια αλλά και την επιβράδυνση της παγκόσμιας ανάπτυξης και τις ανησυχίες για μια επερχόμενη ύφεση, ο τραπεζικός δανεισμός το 2022 έχει διαταραχθεί καθώς οι τράπεζες έχουν γίνει πιο προσεκτικές ενώ αρνητικά επηρεάζεται από τα lockdown και την οικονομική επιβράδυνση και το κινεζικό leasing.
Latest News
Σε κόμβους κρουαζιέρας επιδιώκει να μετατρέψει το ΤΑΙΠΕΔ τα λιμάνια Πάτρας-Κατάκολου και Καβάλας
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των περιοχών και να αναβαθμιστούν σε ελκυστικό τουριστικό προορισμό
Οι μεγάλοι πρωταγωνιστές στις νέες ναυτιλιακές παραγγελίες
Η μεγαλύτερη αύξηση πραγματοποιήθηκε στα δεξαμενόπλοια, στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και στα LNG carriers
Σε κόμβους κρουαζιέρας θα μετατραπούν τα λιμάνια Πάτρας, Κατάκολου και Καβάλας
Τι προβλέπει ο διεθνής διαγωνισμός που προκήρυξε το ΤΑΙΠΕΔ
Στα 2 τρισ. η αξία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου – Οι παραγγελίες για πλοία με εναλλακτικά καύσιμα
Στη ναυτιλία, η αξία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου αυξήθηκε στα 2 τρισ. δολ. από 1,2 τρισ. δολά το 2020
Σε ιστορικά υψηλά επίπεδα οι ναύλοι στα Containerships
Tο τρίτο έτος στην ιστορία του κλάδου με τόσο υψηλά κέρδη για τις ναυτιλιακές εταιρείες παρά την αύξηση κατά 10% του παγκοσμίου στόλου
Πόσα πλοία πούλησαν και αγόρασαν το 2024 οι Έλληνες εφοπλιστές – Οι πρωτιές
Οι Έλληνες εφοπλιστές προχώρησαν σε πωλήσεις πλοίων αξιοποιώντας τις υψηλές τιμές – Τα reports διεθνών ναυλομεσιτικών οίκων
Χούθι, Πούτιν και Τραμπ καθορίζουν την παγκόσμια ναυτιλία
Οι νέες παράμετροι αποτελούν μια σημαντική πρόκληση, που παρά τις επενδύσεις θα έχει επιπτώσεις και ανατροπές στη διεθνή σκηνή
Ρεκόρ εσόδων από την κρουαζιέρα το 2024 αλλά και γκρίνια για το «τέλος»
Τα έσοδα από την κρουαζιέρα ανήλθαν στο 1 δισ. ευρώ το 2024 – Διαμαρτύρονται οι εταιρείες για την επιβολή του τέλους
Ποιο πλοίο έκανε «ποδαρικό» στον Πειραιά το 2025
Ο υφυπουργός Ναυτιλίας Στέφανος Γκίκας υποδέχθηκε το πλήρωμα του πλοίου
Τρεις περιβαλλοντικές προκλήσεις το 2025 για την ναυτιλία
Το 2025 είναι κρίσιμη χρονιά για την πορεία της πράσινης μετάβασης καθώς αναμένονται οριστικές αποφάσεις από την πλευρά του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανσιμού (ΙΜΟ)