Οι μεγάλες εταιρείες πετρελαίου ξοδεύουν εκατομμύρια για να εμφανιστούν ότι αναλαμβάνουν δράση για την κλιματική αλλαγή, αλλά οι επενδύσεις τους και οι δραστηριότητές τους δεν ανταποκρίνονται στις φιλικές προς τον πλανήτη αξιώσεις τους.
Νέα έκθεση από την ομάδα σκέψης InfluenceMap για την ενέργεια και το κλίμα που εδρεύει στο Λονδίνο διαπίστωσε ότι η ποσότητα των θετικών για το κλίμα μηνυμάτων που χρησιμοποιούν πέντε μεγάλες εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου — BP, Chevron, ExxonMobil, Shell και TotalEnergies — δεν συνάδει με τις δαπάνες τους για δραστηριότητες χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Greenwashing
Ο όρος greenwashing αναφέρεται στην τεχνική εξαπάτησης του καταναλωτή μέσω παραπλανητικών πληροφοριών σχετικά με το πώς τα προϊόντα μιας εταιρείας είναι πιο φιλικά στο περιβάλλον, υγιεινά ή βιώσιμα, έχοντας ως απώτερο στόχο τη θετική προβολή της εταιρείας, καταλήγοντας εννοείται στην αύξηση των πωλήσεών της. Ο όρος υιοθετήθηκε πρώτη φορά τη δεκαετία του ’60, όταν ένα ξενοδοχείο τοποθέτησε ανακοινώσεις στους χώρους του ζητώντας από τους πελάτες να χρησιμοποιούν τις πετσέτες τους για πάνω από μία μέρα, ώστε να σωθεί ο πλανήτης.
Διαβάστε επίσης – Greenwashing ή πώς οι επιχειρήσεις χτίζουν το «καλό» τους προφίλ
Η έκθεση, την οποία δημοσιεύει το CNN, έρχεται καθώς οι επιστήμονες προειδοποιούν όλο και πιο επιτακτικά ότι ο κόσμος πρέπει να μειώσει τη χρήση ορυκτών καυσίμων για να αποτρέψει τις καταστροφικές συνέπειες της κλιματικής κρίσης. Έρχεται επίσης εν μέσω νέας κριτικής για τα αυξανόμενα κέρδη των εταιρειών πετρελαίου καθώς το κόστος της ενέργειας για τους καταναλωτές έχει εκτιναχθεί στα ύψη.
Διαβάστε επίσης – Greenwashing: Πώς οι εταιρείες PR «ξεπλένουν» τις Big Oil
Το think tank ανέλυσε 3.421 αντικείμενα δημόσιου επικοινωνιακού υλικού για το 2021 στις πέντε εταιρείες και διαπίστωσε ότι το 60% των μηνυμάτων τους περιείχε τουλάχιστον έναν «πράσινο» ισχυρισμό. Στη συνέχεια, το InfluenceMap υπολόγισε το ποσό των χρημάτων που οι ενεργειακές εταιρείες περίμεναν να ξοδέψουν σε πράσινες επενδύσεις πέρυσι και βρήκε κατά μέσο όρο μόνο το 12% των προϋπολογισμών κεφαλαιουχικών δαπανών τους κατευθύνονταν προς ό,τι οι ίδιες οι εταιρείες θεωρούν δραστηριότητες χαμηλών εκπομπών άνθρακα ή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα στοιχεία αυτά αυξάνονται. Η Shell, για παράδειγμα, λέει ότι σκοπεύει να δαπανήσει το 12% των δαπανών της για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας φέτος, από 10% το 2021.
Μεγάλο χάσμα
Η InfluenceMap λέει ότι η ανισορροπία των εταιρειών μεταξύ “πράσινων” μηνυμάτων και επενδύσεων είναι εντυπωσιακή.
Φαίνεται ότι είναι μέρος μιας «συστηματικής εκστρατείας για να παρουσιάσουν τους εαυτούς τους υπέρ του κλίματος στο κοινό», δήλωσε στο CNN η υπεύθυνη προγράμματος InfluenceMap, Faye Holder. “Εν τω μεταξύ, αυτό που βλέπουμε είναι οι συνεχείς επενδύσεις σε αυτό το μη βιώσιμο ενεργειακό σύστημα — κυρίως για ορυκτά καύσιμα.”
Το InfluenceMap υπολόγισε επίσης ότι οι εταιρείες ξοδεύουν περίπου 750 εκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο σωρευτικά σε επικοινωνιακές δραστηριότητες που σχετίζονται με το κλίμα, με βάση τον αριθμό του προσωπικού επικοινωνίας που απασχολούν οι εταιρείες. Η δεξαμενή σκέψης ανέφερε ότι ο αριθμός αυτός δεν περιλαμβάνει το κόστος της εξωτερικής διαφήμισης ή των πρακτορείων δημοσίων σχέσεων, επομένως το πραγματικό ποσό είναι πιθανότατα «σημαντικά υψηλότερο».
«Φαίνεται να είναι απλώς μια εξέλιξη στην τακτική που χρησιμοποιεί η Big Oil για να προσπαθήσει να καθυστερήσει τη δράση για την κλιματική αλλαγή», είπε η Χόλντερ.
Υπερβολική έμφαση στα πράσινα μηνύματα
Οι πέντε μεγάλες εταιρείες πετρελαίου «παραποιούν τις κύριες επιχειρηματικές τους δραστηριότητες» «υπερτονίζοντας τις τεχνολογίες ενεργειακής μετάβασης» και τις πράσινες εκστρατείες στις δημόσιες σχέσεις τους, ανέφερε το InfluenceMap.
Η έκθεση αποκάλυψε πολλούς διαφορετικούς τύπους «πράσινων» ισχυρισμών που χρησιμοποιήθηκαν από εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου στις δημόσιες ανακοινώσεις τους το 2021, η πιο δημοφιλής από τις οποίες υπογράμμιζε την υποστήριξή τους στην προσπάθεια μετάβασης από τα ορυκτά καύσιμα και προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Ο δεύτερος πιο δημοφιλής τύπος ισχυρισμών επικεντρώθηκε στη στήριξη για μειώσεις εκπομπών.
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων