Οι μεγάλες εταιρείες πετρελαίου ξοδεύουν εκατομμύρια για να εμφανιστούν ότι αναλαμβάνουν δράση για την κλιματική αλλαγή, αλλά οι επενδύσεις τους και οι δραστηριότητές τους δεν ανταποκρίνονται στις φιλικές προς τον πλανήτη αξιώσεις τους.

Νέα έκθεση από την ομάδα σκέψης InfluenceMap για την ενέργεια και το κλίμα που εδρεύει στο Λονδίνο διαπίστωσε ότι η ποσότητα των θετικών για το κλίμα μηνυμάτων που χρησιμοποιούν πέντε μεγάλες εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου — BP, Chevron, ExxonMobil, Shell και TotalEnergies — δεν συνάδει με τις δαπάνες τους για δραστηριότητες χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

Greenwashing

Ο όρος greenwashing αναφέρεται στην τεχνική εξαπάτησης του καταναλωτή μέσω παραπλανητικών πληροφοριών σχετικά με το πώς τα προϊόντα μιας εταιρείας είναι πιο φιλικά στο περιβάλλον, υγιεινά ή βιώσιμα, έχοντας ως απώτερο στόχο τη θετική προβολή της εταιρείας, καταλήγοντας εννοείται στην αύξηση των πωλήσεών της. Ο όρος υιοθετήθηκε πρώτη φορά τη δεκαετία του ’60, όταν ένα ξενοδοχείο τοποθέτησε ανακοινώσεις στους χώρους του ζητώντας από τους πελάτες να χρησιμοποιούν τις πετσέτες τους για πάνω από μία μέρα, ώστε να σωθεί ο πλανήτης.

Διαβάστε επίσης – Greenwashing ή πώς οι επιχειρήσεις χτίζουν το «καλό» τους προφίλ

Η έκθεση, την οποία δημοσιεύει το CNN,  έρχεται καθώς οι επιστήμονες προειδοποιούν όλο και πιο επιτακτικά ότι ο κόσμος πρέπει να μειώσει τη χρήση ορυκτών καυσίμων για να αποτρέψει τις καταστροφικές συνέπειες της κλιματικής κρίσης. Έρχεται επίσης εν μέσω νέας κριτικής για τα αυξανόμενα κέρδη των εταιρειών πετρελαίου καθώς το κόστος της ενέργειας για τους καταναλωτές έχει εκτιναχθεί στα ύψη.

Διαβάστε επίσης – Greenwashing: Πώς οι εταιρείες PR «ξεπλένουν» τις Big Oil

Το think tank ανέλυσε 3.421 αντικείμενα δημόσιου επικοινωνιακού υλικού για το 2021 στις πέντε εταιρείες και διαπίστωσε ότι το 60% των μηνυμάτων τους περιείχε τουλάχιστον έναν «πράσινο» ισχυρισμό. Στη συνέχεια, το InfluenceMap υπολόγισε το ποσό των χρημάτων που οι ενεργειακές εταιρείες περίμεναν να ξοδέψουν σε πράσινες επενδύσεις πέρυσι και βρήκε κατά μέσο όρο μόνο το 12% των προϋπολογισμών κεφαλαιουχικών δαπανών τους κατευθύνονταν προς ό,τι οι ίδιες οι εταιρείες θεωρούν δραστηριότητες χαμηλών εκπομπών άνθρακα ή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα στοιχεία αυτά αυξάνονται. Η Shell, για παράδειγμα, λέει ότι σκοπεύει να δαπανήσει το 12% των δαπανών της για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας φέτος, από 10% το 2021.

Μεγάλο χάσμα

Η InfluenceMap λέει ότι η ανισορροπία των εταιρειών μεταξύ “πράσινων” μηνυμάτων και επενδύσεων είναι εντυπωσιακή.

Φαίνεται ότι είναι μέρος μιας «συστηματικής εκστρατείας για να παρουσιάσουν τους εαυτούς τους υπέρ του κλίματος στο κοινό», δήλωσε στο CNN η υπεύθυνη προγράμματος InfluenceMap, Faye Holder. “Εν τω μεταξύ, αυτό που βλέπουμε είναι οι συνεχείς επενδύσεις σε αυτό το μη βιώσιμο ενεργειακό σύστημα — κυρίως για ορυκτά καύσιμα.”

Το InfluenceMap υπολόγισε επίσης ότι οι εταιρείες ξοδεύουν περίπου 750 εκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο σωρευτικά σε επικοινωνιακές δραστηριότητες που σχετίζονται με το κλίμα, με βάση τον αριθμό του προσωπικού επικοινωνίας που απασχολούν οι εταιρείες. Η δεξαμενή σκέψης ανέφερε ότι ο αριθμός αυτός δεν περιλαμβάνει το κόστος της εξωτερικής διαφήμισης ή των πρακτορείων δημοσίων σχέσεων, επομένως το πραγματικό ποσό είναι πιθανότατα «σημαντικά υψηλότερο».

«Φαίνεται να είναι απλώς μια εξέλιξη στην τακτική που χρησιμοποιεί η Big Oil για να προσπαθήσει να καθυστερήσει τη δράση για την κλιματική αλλαγή», είπε η  Χόλντερ.

Υπερβολική έμφαση στα πράσινα μηνύματα

Οι πέντε μεγάλες εταιρείες πετρελαίου «παραποιούν τις κύριες επιχειρηματικές τους δραστηριότητες» «υπερτονίζοντας τις τεχνολογίες ενεργειακής μετάβασης» και τις πράσινες εκστρατείες στις δημόσιες σχέσεις τους, ανέφερε το InfluenceMap.

Η έκθεση αποκάλυψε πολλούς διαφορετικούς τύπους «πράσινων» ισχυρισμών που χρησιμοποιήθηκαν από εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου στις δημόσιες ανακοινώσεις τους το 2021, η πιο δημοφιλής από τις οποίες υπογράμμιζε την υποστήριξή τους στην προσπάθεια μετάβασης από τα ορυκτά καύσιμα και προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Ο δεύτερος πιο δημοφιλής τύπος ισχυρισμών επικεντρώθηκε στη στήριξη για μειώσεις εκπομπών.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green