
Οι απειλές του Πούτιν ότι θα ζητήσει αλλαγή της συμφωνίας για το εμπόριο ουκρανικού σιταριού κάνει τους πλοιοκτήτες πιο προσεκτικούς και να αποφεύγουν να φέρουν πλοία τους στα ουκρανικά λιμάνια με αποτέλεσμα καθυστερήσεις στη μεταφορά σιτηρών, εκτιμά η ναυτιλιακή οργάνωση Bimco.
«Η ανασφάλεια παραμένει ένας παράγοντας για όσους δραστηριοποιούνται στη μεταφορά ουκρανικών σιτηρών. Τα πλοία που εξυπηρετούν το εμπόριο αυτό είναι κατά μέσο όρο έξι χρόνια γηραιότερα και 32,9% μικρότερα από ένα χρόνο πριν, αντανακλώντας την τάση αποφυγής του κινδύνου από τους πλοιοκτήτες και τα υψηλότερα ασφάλιστρα που αφορούν στην αξία του πλοίου. Η δυσαρέσκεια της Ρωσίας με τη συμφωνία είναι πιθανό να εμποδίσει περαιτέρω τις ουκρανικές εξαγωγές, καθώς οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων εξακολουθούν να διστάζουν να ρισκάρουν τα περιουσιακά τους στοιχεία», υπογραμμίζει ο επικεφαλής αναλυτής ναυτιλίας της BIMCO, Niels Rasmussen.
Η συμφωνία και η αμφισβήτηση
Οι εξαγωγές σιτηρών από την Ουκρανία έφτασαν τους 2,1 εκατ. τόνους μετά την συμφωνία που επετεύχθη μεταξύ ΟΗΕ, Ρωσίας και Ουκρανίας, αναφέρει σε μία ανάλυσή της η Bimco. Στις 22 Ιουλίου, η Ρωσία και η Ουκρανία υπέγραψαν συμφωνία για να επιτρέψουν τις εξαγωγές σιτηρών από τρία λιμάνια της Ουκρανίας για περίοδο 120 ημερών. Ωστόσο στις 7 Σεπτεμβρίου, ο Πούτιν εξέφρασε ανησυχίες για τη συμφωνία, προκαλώντας αβεβαιότητα σχετικά με το εύρος και την ανανέωσή της.
Στο μεταξύ έχουν περάσει περισσότερες από 40 ημέρες από την υπογραφή της συμφωνίας και 2,1 εκατομμύρια τόνοι σιτηρών έχουν εξαχθεί μέσω των λιμανιών Chornomorsk, Odesa και Yuzhne. Υπολογίζεται ότι μετά τις πρώτες ημέρες η εικόνα σταθεροποιήθηκε και 0,5 εκατομμύρια τόνοι σιτηρών την εβδομάδα εξάγονται τώρα. Με αυτόν τον ρυθμό, οι μηνιαίες εξαγωγές θα ξεπεράσουν τους 2 εκατομμύρια τόνους.
«Παρά τις περιορισμένες εξαγωγές μέχρι στιγμής, η συμφωνία για τα σιτηρά βοήθησε στη μείωση των παγκόσμιων τιμών των τροφίμων. Αυτές είναι τώρα χαμηλότερες στα επίπεδα του Φεβρουαρίου σύμφωνα με τον δείκτη τιμών των τροφίμων του FAO. Εάν η Ρωσία επιχειρήσει να αλλάξει ή να σταματήσει τη συμφωνία, αυτή η πρόοδος θα μπορούσε να αντιστραφεί», λέει ο επικεφαλής αναλυτής ναυτιλίας της BIMCO, Niels Rasmussen.
Η Ρωσία επέκρινε πρόσφατα τη συμφωνία υποστηρίζοντας ότι οι περισσότερες αποστολές κατευθύνονται προς την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Τουρκία και όχι προς τις αναδυόμενες οικονομίες της Αφρικής, όπως προβλέπει ο αρχικός σχεδιασμός. Από τις αποστολές σιτηρών της Ουκρανίας στο πλαίσιο της συμφωνίας, περίπου το 70% των όγκων είχαν ως προορισμό την Τουρκία και την ΕΕ. Η Ρωσία έχει εκφράσει την πρόθεση να επαναδιαπραγματευτεί τη συμφωνία και να περιορίσει τις εξαγωγές σιτηρών στην ΕΕ.
Οι κίνδυνοι
Τον Αύγουστο, η Ουκρανία έδειξε ενδιαφέρον να επεκτείνει τη συμφωνία για να συμπεριλάβει και άλλα φορτία όπως τα μέταλλα. Επιπλέον, η χώρα εξέφρασε την ελπίδα να ανοίξει το λιμάνι του Μικολάιβ στο πλαίσιο της συμφωνίας, ένα άλλο βασικό λιμάνι για τις εξαγωγές σιτηρών.
Ενώ ο περιορισμός των εξαγωγών προς την Ευρώπη θα μπορούσε να ωφελήσει τη ναυτιλία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, μέσω της αύξησης του μέσου όρου των φορτίων, ο κίνδυνος απωλειών όγκου φορτίου παραμένει, σύμφωνα με τον αναλυτή της Bimco.
Οι ζημιές στις καλλιέργειες στην Ουκρανία είναι ένας υπαρκτός κίνδυνος, ενώ περαιτέρω ρίσκο προέρχεται από την δυνατότητα αποθήκευσης σιτηρών ενώ συνεχίζεται η συγκομιδή αραβοσίτου.


Latest News

Η Harley-Davidson, μόνη, ψάχνει νέο... CEO
Γιατί ο Γιόχεν Ζάιτς σχεδιάζει να αποσυρθεί μετά από πέντε χρόνια στη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου της Harley-Davidson

Πρώην αρχικατάσκοπος της CIA σε ρόλο κλειδί στην KKR
Η επενδυτική - διαχειριστές χρημάτων KKR προσέλαβε στο Ντέιβιντ Πετρέους για να επιβλέψει τομέα Από τον οποίο προσδοκά τεράστια ανάπτυξη
![F-35: Το ακριβό μαχητικό που διεκδικούν αρκετές χώρες [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/f-35-1-600x400.jpg)
Οι παραγγελίες του F-35 - Ενα ακριβό μαχητικό που διεκδικούν αρκετές χώρες [γράφημα]
Η συνολική παραγγελία της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας για τα αεροσκάφη F-35 προς την κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin, φτάνει τις 1.763 μονάδες

Οι δασμοί δεν θα φέρουν πίσω στις ΗΠΑ την παραγωγή - Τι λένε οι αμερικανοί επιχειρηματίες
Η επαναφορά των αλυσίδων εφοδιασμού στις ΗΠΑ θα μπορούσε να διπλασιάσει το κόστος - Αντί για αυτό οι επιχειρηματίες προτιμού να αναζητήσουν χώρες με χαμηλούς δασμούς

Η «βαριοπούλα» των δασμών συντρίβει την παγκόσμια τάξη πραγμάτων - Τι λέει η ING
Τις τελευταίες δύο εβδομάδες ο κόσμος βιώνει μια βόλτα με το τρενάκι του τρόμου, σημειώνουν οι αναλυτές της ING

Οργισμένοι επενδυτές της Stellantis για πληρωμή μαμούθ στον πρώην CEO
Ο πρώην CEO της Stellantis θα λάβει υπέρογκη αμοιβή την στιγμή που οι επενδυτές τον θεωρούν υπεύθυνο για σειρά αποτυχιών και μείωση κερδοφορίας

Το Netflix στοχεύει σε κεφαλαιοποίηση $1 τρισεκατομμυρίου
Το Netflix μοιράζεται στόχους οικονομικών επιδόσεων με το προσωπικό τονίζοντας την κυριαρχία της

Γιατί συρρικνώνονται τα σπίτια των Αμερικανών
Το αμερικανικό όνειρο της ιδιοκτησίας σπιτιού μειώνεται λόγω κρίσης οικονομικής προσιτότητας στις ΗΠΑ

Προειδοποίηση Ντίμον για τον εμπορικό πόλεμο - «Οι ΗΠΑ μπορεί να χάσουν την ηγετική τους θέση»
Ο Ντίμον εκτίμησε ότι ο εμπορικός πόλεμος μπορεί να βλάψει την φερεγγυότητα των ΗΠΑ και κάλεσε σε προσέγγιση ΗΠΑ-Πεκίνου

Οι δασμοί θα φέρουν χάος στις παραδόσεις αεροσκαφών λέει ο CEO της Ryanair
Αεροπορικές εταιρείες και κατασκευαστές αεροπλάνων ετοιμάζονται να παλέψουν για το ποιος πληρώνει για τους δασμούς