
«Πρόσω ολοταχώς» βάζει η παγκόσμια ναυτιλία για την ανάπτυξη των εναλλακτικών καυσίμων που θα την απαλλάξουν από τον άνθρακα.
Ο ναυτιλιακός κλάδος εν μέσω μιας τεράστιας ενεργειακής κρίσης στη στεριά δεν μένει ανενεργός. Μετρά τις δυνάμεις του, υπολογίζει τα κόστη του και επιλέγει διάφορες εναλλακτικές λύσεις για μια πράσινη ναυτιλία. Σε αυτή την προοπτική καθοριστικός είναι ο ρόλος των Ελλήνων, με την πρόεδρο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού να τονίζει ότι η ελληνική ναυτιλία πρωτοστατεί στην πράσινη μετάβαση.
Διαβάστε επίσης: Ενας «πράσινος» διάδρομος οδηγός για τη νέα εποχή
Η υιοθέτηση των πράσινων καυσίμων έχει ξεκινήσει. Ηδη, το 5,5% των πλοίων (με όρους GT) σε λειτουργία και το 33% (με όρους GT) των πλοίων υπό κατασκευή μπορούν να λειτουργούν με εναλλακτικά καύσιμα (με επικρατέστερο το υγροποιημένο φυσικό αέριο – LNG) αναφέρει ο Νορβηγικός Νηογνώμονας DNV στη νέα έκθεση «Maritime Forecast to 2050».
Ο DNV προβλέπει ότι οι επενδύσεις που απαιτούνται για μια πορεία προς την απανθρακοποίηση μέχρι το 2050 θα κυμανθούν από 8 έως 28 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ ετησίως (ανάλογα με τον τύπο καυσίμου που θα επικρατήσει), μεταξύ των ετών 2022 και 2050.
Επενδύσεις μεταξύ 30 και 90 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως έως το 2050 απαιτούνται και για τις χερσαίες αλυσίδες εφοδιασμού καυσίμων.
«Δύο χιλιάδες πλοία αναμένεται να παραγγέλλονται ετησίως έως το 2030, αλλά ακόμη δεν έχει βρεθεί η βέλτιστη λύση για την επιλογή καυσίμου», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του DNV Maritime, Knut Orbeck-Nilssen.
Συμμαχία
Την ίδια στιγμή μια μεγάλη διεθνής ναυτιλιακή συμμαχία με καθοριστικό τον ρόλο των Ελλήνων δημιουργήθηκε με στόχο την ανάπτυξη τεχνολογικών λύσεων μείωσης των εκπομπών μεθανίου στη ναυτιλία. Η Methane Abatement in Maritime (MAM) Innovation Initiative (Πρωτοβουλία Καινοτομίας για τη Μείωση Μεθανίου στη Ναυτιλία) στοχεύει στην ελαχιστοποίηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη ναυτιλία, βοηθώντας παράλληλα τη μετάβαση σε μελλοντικές λύσεις καυσίμων.
Στην πρωτοβουλία επικεφαλής είναι ο Global Gas Director, Lloyd’s Register, Πάνος Μήτρου, συμμετέχει η Μaran Gas Maritime, ενώ συμμετέχουν ακόμη μεγάλοι ναυτιλιακοί όμιλοι όπως οι Mediterranean Shipping Company (MSC), Carnival Corporation & Plc, Seaspan, Shell, Lloyd’s Register και Knutsen Grup.
Τα μέλη της πρωτοβουλίας θα επιδιώξουν να εντοπίσουν νέες τεχνολογίες για τη μείωση του φαινομένου «methane slip», δηλαδή της διαρροής άκαυστης ποσότητας μεθανίου στο περιβάλλον, στα πλοία που χρησιμοποιούν ως καύσιμο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).
Καύσιμο-γέφυρα
Επισημαίνεται ότι το LNG έχει υιοθετηθεί από τη ναυτιλιακή βιομηχανία ως καύσιμο-γέφυρα μέχρι την απαλλαγή του κλάδου από τις ανθρακούχες εκπομπές. Υπολογίζεται ότι πάνω από τα δύο τρίτα των νέων πλοίων θα τροφοδοτούνται με LNG έως το 2025, ενώ από το 2010 ο αριθμός των πλοίων που τροφοδοτούνται με LNG έχει αυξηθεί σταθερά κατά 20%-40% ετησίως. Σε σύγκριση με τα παραδοσιακά καύσιμα πλοίων, το LNG παράγει λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (CO2) και εκπέμπει λιγότερα οξείδια του αζώτου (NOx), διοξείδιο του θείου (Sox) και σωματιδιακή ύλη (PM), για την ίδια ισχύ πρόωσης.
Έκτακτος φόρος
Στο μεταξύ, χθες, διατυπώθηκε στο διεθνές συνέδριο του Αμερικανικού Νηογνώμονα στο Αμβούργο η πρόταση για έναν φόρο 250 δολ. ανά τόνο άνθρακα, ο οποίος θα μπορούσε να αποφέρει έσοδα ύψους 60-65 δισ. δολ. τον χρόνο σύμφωνα με υπολογισμούς της Boston Consulting Group.
Αν και η πρόταση έγινε δεκτή και από τη Magda Kopczynska, επικεφαλής πλωτών μεταφορών στη Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ανοιχτό παραμένει αν αυτή είναι η καλύτερη λύση για τη ναυτιλία. Επιπλέον, όπως τόνισε ο Βασίλης Κρουστάλλης, ανώτερος αντιπρόεδρος διεθνούς επιχειρηματικής ανάπτυξης του ABS, η ναυτιλία πρέπει να προφυλαχθεί από τις ακούσιες συνέπειες που θα προκύψουν από μια βιαστική προσπάθεια για χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»


Latest News

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Εσπασε το φράγμα των 900 πλοίων η MSC - H σύγκριση με την Maersk
Η MSC ανακοίνωσε ότι ο στόλος της έχει συνολική χωρητικότητα 6,47 εκατ. teu, σχεδόν 1 εκατ. περισσότερα από τη δεύτερη στην κατάταξη AP Moller-Maersk

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.

Αύξηση κερδών κατά 37% το 2024 για τον ΟΛΘ - Προτείνει μέρισμα 2 ευρώ/μετοχη
Το προτεινόμενο μέρισμα θα είναι στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (1,3 ευρώ ανά μετοχή)