![Ναυτιλία: Πώς θα γίνει «παρελθόν» ο άνθρακας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/09/40119558.jpg)
«Πρόσω ολοταχώς» βάζει η παγκόσμια ναυτιλία για την ανάπτυξη των εναλλακτικών καυσίμων που θα την απαλλάξουν από τον άνθρακα.
Ο ναυτιλιακός κλάδος εν μέσω μιας τεράστιας ενεργειακής κρίσης στη στεριά δεν μένει ανενεργός. Μετρά τις δυνάμεις του, υπολογίζει τα κόστη του και επιλέγει διάφορες εναλλακτικές λύσεις για μια πράσινη ναυτιλία. Σε αυτή την προοπτική καθοριστικός είναι ο ρόλος των Ελλήνων, με την πρόεδρο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού να τονίζει ότι η ελληνική ναυτιλία πρωτοστατεί στην πράσινη μετάβαση.
Διαβάστε επίσης: Ενας «πράσινος» διάδρομος οδηγός για τη νέα εποχή
Η υιοθέτηση των πράσινων καυσίμων έχει ξεκινήσει. Ηδη, το 5,5% των πλοίων (με όρους GT) σε λειτουργία και το 33% (με όρους GT) των πλοίων υπό κατασκευή μπορούν να λειτουργούν με εναλλακτικά καύσιμα (με επικρατέστερο το υγροποιημένο φυσικό αέριο – LNG) αναφέρει ο Νορβηγικός Νηογνώμονας DNV στη νέα έκθεση «Maritime Forecast to 2050».
Ο DNV προβλέπει ότι οι επενδύσεις που απαιτούνται για μια πορεία προς την απανθρακοποίηση μέχρι το 2050 θα κυμανθούν από 8 έως 28 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ ετησίως (ανάλογα με τον τύπο καυσίμου που θα επικρατήσει), μεταξύ των ετών 2022 και 2050.
Επενδύσεις μεταξύ 30 και 90 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως έως το 2050 απαιτούνται και για τις χερσαίες αλυσίδες εφοδιασμού καυσίμων.
«Δύο χιλιάδες πλοία αναμένεται να παραγγέλλονται ετησίως έως το 2030, αλλά ακόμη δεν έχει βρεθεί η βέλτιστη λύση για την επιλογή καυσίμου», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του DNV Maritime, Knut Orbeck-Nilssen.
Συμμαχία
Την ίδια στιγμή μια μεγάλη διεθνής ναυτιλιακή συμμαχία με καθοριστικό τον ρόλο των Ελλήνων δημιουργήθηκε με στόχο την ανάπτυξη τεχνολογικών λύσεων μείωσης των εκπομπών μεθανίου στη ναυτιλία. Η Methane Abatement in Maritime (MAM) Innovation Initiative (Πρωτοβουλία Καινοτομίας για τη Μείωση Μεθανίου στη Ναυτιλία) στοχεύει στην ελαχιστοποίηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη ναυτιλία, βοηθώντας παράλληλα τη μετάβαση σε μελλοντικές λύσεις καυσίμων.
Στην πρωτοβουλία επικεφαλής είναι ο Global Gas Director, Lloyd’s Register, Πάνος Μήτρου, συμμετέχει η Μaran Gas Maritime, ενώ συμμετέχουν ακόμη μεγάλοι ναυτιλιακοί όμιλοι όπως οι Mediterranean Shipping Company (MSC), Carnival Corporation & Plc, Seaspan, Shell, Lloyd’s Register και Knutsen Grup.
Τα μέλη της πρωτοβουλίας θα επιδιώξουν να εντοπίσουν νέες τεχνολογίες για τη μείωση του φαινομένου «methane slip», δηλαδή της διαρροής άκαυστης ποσότητας μεθανίου στο περιβάλλον, στα πλοία που χρησιμοποιούν ως καύσιμο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).
Καύσιμο-γέφυρα
Επισημαίνεται ότι το LNG έχει υιοθετηθεί από τη ναυτιλιακή βιομηχανία ως καύσιμο-γέφυρα μέχρι την απαλλαγή του κλάδου από τις ανθρακούχες εκπομπές. Υπολογίζεται ότι πάνω από τα δύο τρίτα των νέων πλοίων θα τροφοδοτούνται με LNG έως το 2025, ενώ από το 2010 ο αριθμός των πλοίων που τροφοδοτούνται με LNG έχει αυξηθεί σταθερά κατά 20%-40% ετησίως. Σε σύγκριση με τα παραδοσιακά καύσιμα πλοίων, το LNG παράγει λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (CO2) και εκπέμπει λιγότερα οξείδια του αζώτου (NOx), διοξείδιο του θείου (Sox) και σωματιδιακή ύλη (PM), για την ίδια ισχύ πρόωσης.
Έκτακτος φόρος
Στο μεταξύ, χθες, διατυπώθηκε στο διεθνές συνέδριο του Αμερικανικού Νηογνώμονα στο Αμβούργο η πρόταση για έναν φόρο 250 δολ. ανά τόνο άνθρακα, ο οποίος θα μπορούσε να αποφέρει έσοδα ύψους 60-65 δισ. δολ. τον χρόνο σύμφωνα με υπολογισμούς της Boston Consulting Group.
Αν και η πρόταση έγινε δεκτή και από τη Magda Kopczynska, επικεφαλής πλωτών μεταφορών στη Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ανοιχτό παραμένει αν αυτή είναι η καλύτερη λύση για τη ναυτιλία. Επιπλέον, όπως τόνισε ο Βασίλης Κρουστάλλης, ανώτερος αντιπρόεδρος διεθνούς επιχειρηματικής ανάπτυξης του ABS, η ναυτιλία πρέπει να προφυλαχθεί από τις ακούσιες συνέπειες που θα προκύψουν από μια βιαστική προσπάθεια για χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Ερυθρά Θάλασσα: Νέα πλήγματα Χούθι – Και ελληνικό πλοίο μεταξύ των στόχων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/Houthi-2-768x432-1-600x338.jpg)
Νέα πλήγματα Χούθι - Και ελληνικό πλοίο μεταξύ των στόχων
Το ελληνικό πλοίο υπέστη μικρές ζημιές στην αριστερή πλευρά, χωρίς να αναφερθούν θύματα, ενημέρωσε η εταιρεία
![Cosco: Εξακολουθεί να «χάνει» containers ο Πειραιάς](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/olp1-600x384.jpg)
Εξακολουθεί να «χάνει» containers ο Πειραιάς
Τον Ιούνιο κατέγραψε πτώση 10,1% στη διακίνηση containers και συνολικά στο πρώτο εξάμηνο μείωση 12,9%
![Νέες ναυπηγήσεις: Ακριβή υπόθεση η ανανέωση του στόλου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/shipyard-1280x902-600x423.jpeg)
Ακριβή υπόθεση η ανανέωση του στόλου
Σημαντική αύξηση του κόστους ναυπήγησης των πλοίων, που έφτασε στα επίπεδα του 2008, έτος καταγραφής ιστορικού ρεκόρ
![Ναυτιλία: Ποιοτική η ελληνική σημαία για την Αμερικανική Ακτοφυλακή](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/ellinika-ploia-1280x850-1-600x398.jpg)
Ποιοτική η ελληνική σημαία για την Αμερικανική Ακτοφυλακή
Η απόφαση της Αμερικανικής Ακτοφυλακής για την ανανέωση της συμμετοχής της χώρας μας στην Πρωτοβουλία QUALSHIP 21 για το 2024-2025
![Βραβεία Ευκράντη: Στην Capital Gas το βραβείο Τεχνολογικής Καινοτομίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Ef240709_2167a-600x400.jpg)
Βραβεία Ευκράντη: Στην Capital Gas το βραβείο Τεχνολογικής Καινοτομίας
Στην τελετή απονομής παρευρέθηκαν εκπρόσωποι της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας του τόπου, καθώς και εκλεκτά μέλη της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας
![Ερυθρά Θάλασσα: Εμπορικό πλοίο ανέφερε εκρήξεις δυτικά από τη Μόχα της Υεμένης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/w12-64120w2481804w16105958w15233420w18144811w17101426-600x338.jpg)
Εμπορικό πλοίο ανέφερε εκρήξεις δυτικά από τη Μόχα της Υεμένης
«Πύραυλος» έπεσε στο νερό και δεύτερος εξερράγη στον αέρα, ενημέρωσε το πλήρωμα του εμπορικού σκάφους την Ambrey
![Άγιος Κωνσταντίνος: Περίμεναν κρουαζιερόπλοια στο νέο λιμάνι, έχασαν και την ακτοπλοϊκή σύνδεση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/agios-konstantinos-600x464.jpg)
Απέκτησαν λιμάνι, περίμεναν κρουαζιερόπλοια αλλά έμειναν και από πλοίο… - Τι συμβαίνει στον Άγιο Κωνσταντίνο
Ο Άγιος Κωνσταντίνος της Φθιώτιδας έμεινε χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση με τις Σποράδες, αν και το λιμάνι εγκαινιάστηκε μόλις το 2023
![Λιμάνια: Πρόκληση η ηλεκτροδότηση των πλοίων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/limani-irakleio-600x300.jpg)
Πρόκληση η ηλεκτροδότηση των πλοίων στα λιμάνια
Θα πρέπει να έχει εγκατασταθεί το 2030 σε δέκα τουλάχιστον ελληνικούς λιμενικούς οργανισμούς
![ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Βόρεια Ευρώπη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/aktoploia-600x375.jpg)
ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Β. Ευρώπη
Το δυσθεώρητο κόστος στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια φέρνει στη Βουλή το ΠΑΣΟΚ, με ερώτηση προς τους υπουργούς Χρ. Στυλιανίδη και Τ. Θεοδωρικάκο
![Ναυτιλία: Πάνω από 720 ελληνόκτητα πλοία στον ιταλικό νηογνώμονα RINA](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/tanker-600x338.jpg)
Πάνω από 720 ελληνόκτητα πλοία στον ιταλικό νηογνώμονα RINA
Ο ελληνόκτητος στόλος που είναι ταξινομημένος στον Ιταλικό Νηογνώμονα RINA διπλασίασε το μέγεθός του από το 2021 έως το 2023