«Πρόσω ολοταχώς» βάζει η παγκόσμια ναυτιλία για την ανάπτυξη των εναλλακτικών καυσίμων που θα την απαλλάξουν από τον άνθρακα.
Ο ναυτιλιακός κλάδος εν μέσω μιας τεράστιας ενεργειακής κρίσης στη στεριά δεν μένει ανενεργός. Μετρά τις δυνάμεις του, υπολογίζει τα κόστη του και επιλέγει διάφορες εναλλακτικές λύσεις για μια πράσινη ναυτιλία. Σε αυτή την προοπτική καθοριστικός είναι ο ρόλος των Ελλήνων, με την πρόεδρο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού να τονίζει ότι η ελληνική ναυτιλία πρωτοστατεί στην πράσινη μετάβαση.
Διαβάστε επίσης: Ενας «πράσινος» διάδρομος οδηγός για τη νέα εποχή
Η υιοθέτηση των πράσινων καυσίμων έχει ξεκινήσει. Ηδη, το 5,5% των πλοίων (με όρους GT) σε λειτουργία και το 33% (με όρους GT) των πλοίων υπό κατασκευή μπορούν να λειτουργούν με εναλλακτικά καύσιμα (με επικρατέστερο το υγροποιημένο φυσικό αέριο – LNG) αναφέρει ο Νορβηγικός Νηογνώμονας DNV στη νέα έκθεση «Maritime Forecast to 2050».
Ο DNV προβλέπει ότι οι επενδύσεις που απαιτούνται για μια πορεία προς την απανθρακοποίηση μέχρι το 2050 θα κυμανθούν από 8 έως 28 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ ετησίως (ανάλογα με τον τύπο καυσίμου που θα επικρατήσει), μεταξύ των ετών 2022 και 2050.
Επενδύσεις μεταξύ 30 και 90 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως έως το 2050 απαιτούνται και για τις χερσαίες αλυσίδες εφοδιασμού καυσίμων.
«Δύο χιλιάδες πλοία αναμένεται να παραγγέλλονται ετησίως έως το 2030, αλλά ακόμη δεν έχει βρεθεί η βέλτιστη λύση για την επιλογή καυσίμου», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του DNV Maritime, Knut Orbeck-Nilssen.
Συμμαχία
Την ίδια στιγμή μια μεγάλη διεθνής ναυτιλιακή συμμαχία με καθοριστικό τον ρόλο των Ελλήνων δημιουργήθηκε με στόχο την ανάπτυξη τεχνολογικών λύσεων μείωσης των εκπομπών μεθανίου στη ναυτιλία. Η Methane Abatement in Maritime (MAM) Innovation Initiative (Πρωτοβουλία Καινοτομίας για τη Μείωση Μεθανίου στη Ναυτιλία) στοχεύει στην ελαχιστοποίηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη ναυτιλία, βοηθώντας παράλληλα τη μετάβαση σε μελλοντικές λύσεις καυσίμων.
Στην πρωτοβουλία επικεφαλής είναι ο Global Gas Director, Lloyd’s Register, Πάνος Μήτρου, συμμετέχει η Μaran Gas Maritime, ενώ συμμετέχουν ακόμη μεγάλοι ναυτιλιακοί όμιλοι όπως οι Mediterranean Shipping Company (MSC), Carnival Corporation & Plc, Seaspan, Shell, Lloyd’s Register και Knutsen Grup.
Τα μέλη της πρωτοβουλίας θα επιδιώξουν να εντοπίσουν νέες τεχνολογίες για τη μείωση του φαινομένου «methane slip», δηλαδή της διαρροής άκαυστης ποσότητας μεθανίου στο περιβάλλον, στα πλοία που χρησιμοποιούν ως καύσιμο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).
Καύσιμο-γέφυρα
Επισημαίνεται ότι το LNG έχει υιοθετηθεί από τη ναυτιλιακή βιομηχανία ως καύσιμο-γέφυρα μέχρι την απαλλαγή του κλάδου από τις ανθρακούχες εκπομπές. Υπολογίζεται ότι πάνω από τα δύο τρίτα των νέων πλοίων θα τροφοδοτούνται με LNG έως το 2025, ενώ από το 2010 ο αριθμός των πλοίων που τροφοδοτούνται με LNG έχει αυξηθεί σταθερά κατά 20%-40% ετησίως. Σε σύγκριση με τα παραδοσιακά καύσιμα πλοίων, το LNG παράγει λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (CO2) και εκπέμπει λιγότερα οξείδια του αζώτου (NOx), διοξείδιο του θείου (Sox) και σωματιδιακή ύλη (PM), για την ίδια ισχύ πρόωσης.
Έκτακτος φόρος
Στο μεταξύ, χθες, διατυπώθηκε στο διεθνές συνέδριο του Αμερικανικού Νηογνώμονα στο Αμβούργο η πρόταση για έναν φόρο 250 δολ. ανά τόνο άνθρακα, ο οποίος θα μπορούσε να αποφέρει έσοδα ύψους 60-65 δισ. δολ. τον χρόνο σύμφωνα με υπολογισμούς της Boston Consulting Group.
Αν και η πρόταση έγινε δεκτή και από τη Magda Kopczynska, επικεφαλής πλωτών μεταφορών στη Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ανοιχτό παραμένει αν αυτή είναι η καλύτερη λύση για τη ναυτιλία. Επιπλέον, όπως τόνισε ο Βασίλης Κρουστάλλης, ανώτερος αντιπρόεδρος διεθνούς επιχειρηματικής ανάπτυξης του ABS, η ναυτιλία πρέπει να προφυλαχθεί από τις ακούσιες συνέπειες που θα προκύψουν από μια βιαστική προσπάθεια για χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων
«Ρουκέτες» Χούθι στο ΑΕΠ και τις τιμές – Οι οικονομικές επιπτώσεις
Οι επιθέσεις των Χούθι, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση «Review of Maritime Transport 2024», προκαλούν απώλειες έως και 0,06% στο παγκόσμιο ΑΕΠ
Αποκολλήθηκε το πλοίο με 500 επιβάτες που προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας
Το πλοίο ελέγχεται τώρα από δύτη για να διαπιστωθεί η κατάσταση του πλοίου και εάν έχει υποστεί μηχανική βλάβη
Πλοίο με 500 επιβάτες προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας - Έσπευσαν το λιμενικό και ρυμουλκά
Το πλοίο «Αγ. Θεοδώρα» προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας μετά από μηχανική βλάβη - Στη θαλάσσια περιοχή ο καιρός είναι καλός
Τρία νέα λιμάνια για κρουαζιερόπλοια – Διαγωνισμοί για Πάτρα, Καβάλα και Κατάκολο
Στο πακέτο μέτρων για την κρουαζιέρα περιλαμβάνονται και οι διαγωνισμοί παραχώρησης ή υπο-παραχώρησης λιμένων από το ΤΑΙΠΕΔ