«Πρόσω ολοταχώς» βάζει η παγκόσμια ναυτιλία για την ανάπτυξη των εναλλακτικών καυσίμων που θα την απαλλάξουν από τον άνθρακα.
Ο ναυτιλιακός κλάδος εν μέσω μιας τεράστιας ενεργειακής κρίσης στη στεριά δεν μένει ανενεργός. Μετρά τις δυνάμεις του, υπολογίζει τα κόστη του και επιλέγει διάφορες εναλλακτικές λύσεις για μια πράσινη ναυτιλία. Σε αυτή την προοπτική καθοριστικός είναι ο ρόλος των Ελλήνων, με την πρόεδρο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού να τονίζει ότι η ελληνική ναυτιλία πρωτοστατεί στην πράσινη μετάβαση.
Διαβάστε επίσης: Ενας «πράσινος» διάδρομος οδηγός για τη νέα εποχή
Η υιοθέτηση των πράσινων καυσίμων έχει ξεκινήσει. Ηδη, το 5,5% των πλοίων (με όρους GT) σε λειτουργία και το 33% (με όρους GT) των πλοίων υπό κατασκευή μπορούν να λειτουργούν με εναλλακτικά καύσιμα (με επικρατέστερο το υγροποιημένο φυσικό αέριο – LNG) αναφέρει ο Νορβηγικός Νηογνώμονας DNV στη νέα έκθεση «Maritime Forecast to 2050».
Ο DNV προβλέπει ότι οι επενδύσεις που απαιτούνται για μια πορεία προς την απανθρακοποίηση μέχρι το 2050 θα κυμανθούν από 8 έως 28 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ ετησίως (ανάλογα με τον τύπο καυσίμου που θα επικρατήσει), μεταξύ των ετών 2022 και 2050.
Επενδύσεις μεταξύ 30 και 90 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως έως το 2050 απαιτούνται και για τις χερσαίες αλυσίδες εφοδιασμού καυσίμων.
«Δύο χιλιάδες πλοία αναμένεται να παραγγέλλονται ετησίως έως το 2030, αλλά ακόμη δεν έχει βρεθεί η βέλτιστη λύση για την επιλογή καυσίμου», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του DNV Maritime, Knut Orbeck-Nilssen.
Συμμαχία
Την ίδια στιγμή μια μεγάλη διεθνής ναυτιλιακή συμμαχία με καθοριστικό τον ρόλο των Ελλήνων δημιουργήθηκε με στόχο την ανάπτυξη τεχνολογικών λύσεων μείωσης των εκπομπών μεθανίου στη ναυτιλία. Η Methane Abatement in Maritime (MAM) Innovation Initiative (Πρωτοβουλία Καινοτομίας για τη Μείωση Μεθανίου στη Ναυτιλία) στοχεύει στην ελαχιστοποίηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη ναυτιλία, βοηθώντας παράλληλα τη μετάβαση σε μελλοντικές λύσεις καυσίμων.
Στην πρωτοβουλία επικεφαλής είναι ο Global Gas Director, Lloyd’s Register, Πάνος Μήτρου, συμμετέχει η Μaran Gas Maritime, ενώ συμμετέχουν ακόμη μεγάλοι ναυτιλιακοί όμιλοι όπως οι Mediterranean Shipping Company (MSC), Carnival Corporation & Plc, Seaspan, Shell, Lloyd’s Register και Knutsen Grup.
Τα μέλη της πρωτοβουλίας θα επιδιώξουν να εντοπίσουν νέες τεχνολογίες για τη μείωση του φαινομένου «methane slip», δηλαδή της διαρροής άκαυστης ποσότητας μεθανίου στο περιβάλλον, στα πλοία που χρησιμοποιούν ως καύσιμο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).
Καύσιμο-γέφυρα
Επισημαίνεται ότι το LNG έχει υιοθετηθεί από τη ναυτιλιακή βιομηχανία ως καύσιμο-γέφυρα μέχρι την απαλλαγή του κλάδου από τις ανθρακούχες εκπομπές. Υπολογίζεται ότι πάνω από τα δύο τρίτα των νέων πλοίων θα τροφοδοτούνται με LNG έως το 2025, ενώ από το 2010 ο αριθμός των πλοίων που τροφοδοτούνται με LNG έχει αυξηθεί σταθερά κατά 20%-40% ετησίως. Σε σύγκριση με τα παραδοσιακά καύσιμα πλοίων, το LNG παράγει λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (CO2) και εκπέμπει λιγότερα οξείδια του αζώτου (NOx), διοξείδιο του θείου (Sox) και σωματιδιακή ύλη (PM), για την ίδια ισχύ πρόωσης.
Έκτακτος φόρος
Στο μεταξύ, χθες, διατυπώθηκε στο διεθνές συνέδριο του Αμερικανικού Νηογνώμονα στο Αμβούργο η πρόταση για έναν φόρο 250 δολ. ανά τόνο άνθρακα, ο οποίος θα μπορούσε να αποφέρει έσοδα ύψους 60-65 δισ. δολ. τον χρόνο σύμφωνα με υπολογισμούς της Boston Consulting Group.
Αν και η πρόταση έγινε δεκτή και από τη Magda Kopczynska, επικεφαλής πλωτών μεταφορών στη Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ανοιχτό παραμένει αν αυτή είναι η καλύτερη λύση για τη ναυτιλία. Επιπλέον, όπως τόνισε ο Βασίλης Κρουστάλλης, ανώτερος αντιπρόεδρος διεθνούς επιχειρηματικής ανάπτυξης του ABS, η ναυτιλία πρέπει να προφυλαχθεί από τις ακούσιες συνέπειες που θα προκύψουν από μια βιαστική προσπάθεια για χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
Έρχονται αυξήσεις στα ναυτιλιακά κόστη το 2025 - Οι κοινοτικοί κανονισμοί για περιβαλλοντικούς ρύπους
Οι κανονισμοί στοχεύουν στη μείωση της έντασης άνθρακα των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στη ναυτιλία
Πρώτες η Ελλάδα και η Ιταλία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat - Η σύγκριση του 2023 με το 2022 και ο αριθμός των επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές
Απογοητεύουν τα κέρδη των πλοίων ξηρού χύδην φορτίου
Κάτω από το ψυχολογικό όριο των 1.000 μονάδων ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index BDI
Με δυναμικές επιδόσεις κλείνει το 2024 η Μαρίνα Πόρτο Χέλι - Οι προοπτικές για το μέλλον
Με μέσο ποσοστό πληρότητας 75,42% κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, η πληρότητα στη Μαρίνα Πόρτο Χέλι έφτασε 89% τον Ιούλιο και 100% τον Αύγουστο
Έρχεται γρήγορο wifi στα πλοία της Attica
Στόχος της Attica Group είναι η διαρκής εξέλιξη της εμπειρίας ταξιδιού, μέσα από την παροχή σύγχρονων και αξιόπιστων υπηρεσιών
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το υδατοδρόμιο Ναυπλίου
Το ΚΑΣ έδωσε πράσινο φως - Η «σκυτάλη» περνάει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου για το υδατοδρόμιο στο Ναύπλιο
Μπαίνει στα σκαριά το νέο λιμάνι της Σαντορίνης
Κατατέθηκε η σχετική τροπολογία - Τι προβλέπεται για το λιμάνι στη Σαντορίνη - Τι αποφασίσθηκε για το καλώδιο του ΑΔΜΗΕ που υπάρχει στο λιμάνι
Ερχονται αυξήσεις στα τέλη φορτοεκφόρτωσης στο λιμάνι του Πειραιά
Eνα σκληρό bras de fer βρίσκεται σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα στον Πειραιά μεταξύ χρηστών του λιμανιού και των κινέζων της ΟΛΠ-Cosco,
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα στήριξης 107 πλημμυροπαθών
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε παρουσία της Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κυρίας Μελίνας Τραυλού και της Προέδρου του Μαζί για το Παιδί, κυρίας Αλεξάνδρας Μαρτίνου
«Τρολάρουν» τη διεθνή ναυτιλία οι Χούθι - Κάνουν συνέδριο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας
Οι Χούθι ζητούν από τον διεθνή ναυτιλιακή έκδοση Tradewinds να καταθέσει ιδέες για το περιεχόμενο του σεμιναρίου