Πρόστιμα Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, για παραβάσεις σχετικά με τη χορήγηση αδειών και για βία και παρενόχληση ΜΕΡΟΣ 3
3.1. Παραβάσεις για τη βία και την παρενόχληση στην εργασία και καθορισμός μεθόδου υπολογισμού των επιβαλλόμενων προστίμων»
3.1.1. Προσδιορισμός επιβαλλομένου προστίμου
Με βάση τη διάκριση της παράβασης ως γενικής ή ατομικού χαρακτήρα καθορίζεται κατωτέρω υπό Α και Β η μέθοδος υπολογισμού του προστίμου προκειμένου για την επιβολή κυρώσεων για τις παραβάσεις των ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΩΝ ΙΙΙ και IV αντίστοιχα.
Διαβάστε επίσης: Πρόστιμα ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, για παραβάσεις σχετικά με τη χορήγηση αδειών και για βία και παρενόχληση (ΜΕΡΟΣ B’)
3.1.1.1. Υπολογισμοί προστίμου για τις γενικές παραβάσεις του παραρτήματος III ανεξάρτητα από αριθμό θιγομένων
Ως προς τις Γενικές παραβάσεις του Παραρτήματος III, το ύψος του προστίμου υπολογίζεται ανεξάρτητα από αριθμό θιγομένων ως εξής:
Όπως αναπτύχτηκαν στο 1.3.5., στο ΜΕΡΟΣ Α.
3.1.1.2. Υπολογισμός προστίμου για τις ατομικού χαρακτήρα παραβάσεις του παραρτήματος IV ανά θιγόμενο
Ως προς τις Ατομικού χαρακτήρα παραβάσεις του Παραρτήματος IV, όπως αναπτύχτηκε στην προηγούμενα στην 2.2.3.2., στο ΜΕΡΟΣ Β.
3.1.2. Προσδιορισμός προστίμου σε περίπτωση υποτροπής
Α) Η επανάληψη κάποιας εκ των γενικών παραβάσεων ως έχουν κατηγοριοποιηθεί στο Παράρτημα ΙΙΙ μέσα σε διάστημα τεσσάρων (4) ετών από τη διενέργεια του αρχικού ελέγχου θεωρείται υποτροπή και, πλέον του νέου διοικητικού προστίμου, συνεπάγεται μη χορήγηση της έκπτωσης σε οποιαδήποτε περίπτωση.
Β) Η επανάληψη κάποιας εκ των ατομικών παραβάσεων ως έχουν κατηγοριοποιηθεί στο Παράρτημα IV μέσα σε διάστημα τεσσάρων (4) ετών από τη διενέργεια του αρχικού ελέγχου θεωρείται υποτροπή και επιβάλλεται:
Ø α) νέο διοικητικό πρόστιμο, χωρίς προσαύξηση και
Ø β) προσωρινή διακοπή της λειτουργίας συγκεκριμένης παραγωγικής διαδικασίας ή τμήματος ή τμημάτων ή του συνόλου της επιχείρησης ή εκμετάλλευσης για χρονικό διάστημα μέχρι πέντε (5) ημερών, με αιτιολογημένη πράξη του Ειδικού Επιθεωρητή ή του Διευθυντή της αρμόδιας Περιφερειακής Διεύθυνσης, ύστερα από εισήγηση του αρμόδιου Επιθεωρητή Εργασίας.
3.1.3. Προσδιορισμός προστίμου για παράλειψη εφαρμογής διοικητικού μέτρου
Εφόσον πιθανολογείται επικείμενος κίνδυνος για τη ζωή ή την υγεία ή την ασφάλεια εργαζομένου από περιστατικό ή τη συμπεριφορά βίας και παρενόχλησης και ύστερα από προηγούμενη πρόσκληση προς τον καταγγελλόμενο για παροχή εξηγήσεων αμελλητί, εκδίδεται εντολή με άμεση ισχύ προς τον εργοδότη να λάβει ένα ή περισσότερα προσωρινά μέτρα διάρκειας έως ότου παύσει αποδεδειγμένα να υφίσταται ο επικείμενος κίνδυνος, κατά την παρ. 3 του άρθρου 19 του ν. 4808/2021.
Σε περίπτωση που ο εργοδότης δεν εκτελεί τα οριζόμενα στην εντολή μέτρα, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 1.500,00 ευρώ για κάθε ημέρα παράλειψης εφαρμογής του μέτρου από την ημερομηνία εκτέλεσης που ορίζει η εντολή.
3.1.4. Εκ του νόμου ανώτατο όριο ύψους επιβαλλομένου προστίμου
Όπως αναπτύχτηκε στην 2.2.5. προηγουμένως, ΜΕΡΟΣ Β.
3.2. Γονικές άδειες
Σχετικά με τις νέες γονικές άδειες:
Με το νόμο 4808/2021 θεσπίστηκε -μεταξύ άλλων:
Ø άδεια πατρότητας 14 ημερών μετ’ αποδοχών (έναντι δύο ημερών που ίσχυε πριν),
Ø γονική άδεια διάρκειας τεσσάρων μηνών -με επιδότηση από τον ΟΑΕΔ για τους δυο μήνες- και για τον πατέρα και για τη μητέρα για κάθε παιδί μέχρι οκτώ ετών,
Ø δικαίωμα ευέλικτων ρυθμίσεων εργασίας (τηλεργασία, ευέλικτο ωράριο, μερική απασχόληση), για γονείς παιδιών ηλικίας έως και 12 ετών,
Ø άδεια φροντιστή (έως 5 ημέρες τον χρόνο μετ’ αποδοχών) για συγγενείς ή πρόσωπα που συγκατοικούν με τον εργαζόμενο και έχουν ανάγκη σημαντικής φροντίδας,
Ø επέκταση της άδειας υποβοηθούμενης αναπαραγωγής στον ιδιωτικό τομέα, δικαίωμα απουσίας λόγω ανωτέρας βίας για επείγοντα οικογενειακά ζητήματα (2 φορές το χρόνο, μία ημέρα κάθε φορά), κ.α.
Στον πίνακα που ακολουθεί φαίνονται ενδεικτικές περιπτώσεις αδειών με τα αντίστοιχα πρόστιμα:
3.3. Κατά παρέκκλιση των καθοριζομένων στο Κεφάλαιο Β’ της ΥΑ
Κατά παρέκκλιση των καθοριζομένων στο Κεφάλαιο Β’ της, το συνολικό ύψος προστίμου που επιβάλλεται από τους Επιθεωρητές Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία της Επιθεώρησης Εργασίας σε εργοδότες για διαπιστωθείσες παραβάσεις των σχετικών με τη βία και παρενόχληση στην εργασία διατάξεων των άρθρων 5 έως 11 του Μέρους ΙΙ «Υιοθέτηση μέτρων και ρυθμίσεις για την παρενόχληση και την βία στην εργασία» του ν. 4808/2021 (Α’101) λαμβάνει τιμές από τον κάτωθι πίνακα:
Συνολικό ύψος προστίμου (Ευρώ) για παραβάσεις διατάξεων του Μέρους ΙΙ του ν. 4808/2021 σχετικών με τη βία και παρενόχληση στην εργασία Διατάξεις του Μέρους ΙΙ του ν. 4808/2021
3.4. Κατηγοριοποίηση των ευθέως αποδεικνυόμενων παραβάσεων και επιβαλλόμενων προστίμων (κατά δέσμια διαδικασία).
Κατηγοριοποιούνται οι κάτωθι ευθέως αποδεικνυόμενες παραβιάσεις από τους Επιθεωρητές Εργασιακών Σχέσεων του άρθρου 24 του Ν. 3996/2011, ως έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν με το άρθρο 123 του Ν. 4808/2021 και καθορίζεται το πρόστιμο με συνεκτίμηση των κριτηρίων και τη μέθοδο υπολογισμού του Κεφαλαίου Α’ του παρόντος για τις γενικού και ατομικού χαρακτήρα παραβάσεις και με αναφορά στην αντιστοιχία παράβασης του ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ Ι και ΙΙ της ΥΑ.
Εφόσον οι ως άνω παραβάσεις διαπιστωθούν κατά δέσμια αρμοδιότητα του Επιθεωρητή Εργασιακών Σχέσεων που διενήργησε τον έλεγχο, επιβάλλονται οι κυρώσεις του αντίστοιχου ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ Ι και ΙΙ της παρούσας, όπως φαίνεται στον κατωτέρω πίνακα χωρίς προηγούμενη πρόσκληση για ακρόαση του εργοδότη.
Στις παραβάσεις αυτές περιλαμβάνονται:
Ø Μη ανάρτηση πίνακα προσωπικού και προγράμματος ωρών εργασίας
Ø Μη ανάρτηση κανονισμού εργασίας σε υπόχρεες επιχειρήσεις
Ø Μη επίδειξη βιβλίου αδειών
Ø Μη τήρηση στον τόπο εκτέλεσης του έργου αντιγράφου του εντύπου της αναγγελίας για κάθε ημέρα απασχόλησης του προσωπικού που απασχολείται για την εκτέλεση οικοδομικής εργασίας ή τεχνικού έργου
Ø Μη επίδειξη εντύπων όρων ατομικών συμβάσεων εργασίας του προσωπικού
Ø Μη επίδειξη εκκαθαριστικών σημειωμάτων αποδοχών προσωπικού για το τελευταίο τουλάχιστον τρίμηνο
Ø Μη επίδειξη του βιβλίου δρομολογίων των οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων και οδηγών τουριστικών λεωφορείων
Ø Μη καταχώρηση στο Πληροφοριακό Σύστημα (ΠΣ) ΕΡΓΑΝΗ του αριθμού κυκλοφορίας του μοτοποδηλάτου ή της μοτοσυκλέτας που χρησιμοποιείται για την εκτέλεση της εργασίας για τη μεταφορά ή διανομή προϊόντων και αντικειμένων
3.7. Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός προστίμων που επιβάλλονται από τους Επιθεωρητές Εργασιακών Σχέσεων για την εφαρμογή συστήματος Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας και του συστήματος Καταχώρησης Ψηφιακών Στοιχείων σχετιζόμενων με το Ωράριο Απασχόλησης στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ
Κατηγοριοποιούνται οι παραβάσεις για την εφαρμογή του συστήματος Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας και του συστήματος Καταχώρησης Ψηφιακών Στοιχείων σχετιζόμενων με το Ωράριο Απασχόλησης στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 74 και 79 παρ. 5 περ γ του Ν. 4808/2021 και της ΥΑ αριθμ. 49758/31-05-2022 (ΦΕΚ Β’ 2668) και καθορίζονται το ύψος των επιβαλλόμενων προστίμων από τους Επιθεωρητές Εργασιακών Σχέσεων, με τη συνεκτίμηση των προβλεπόμενων κριτηρίων και εφαρμοζόμενης της μεθόδου υπολογισμού του ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Α’ του ΜΕΡΟΥΣ Ι της ΥΑ.
Οι παραβάσεις περιλαμβάνονται με αντιστοιχία στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ V και VI, και το συνοδευτικό αυτού ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ V και VI της απόφασης και αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της ΥΑ.
3.8. Ρυθμίσεις που αφορούν στην παράβαση της παρεμπόδισης ελέγχου επιθεωρητών εργασιακών σχέσεων και επιθεωρητών ασφαλείας και υγείας στην εργασία
Στον εργοδότη ή οποιονδήποτε τρίτο αρνείται την είσοδο και πρόσβαση σε Επιθεωρητές Εργασιακών Σχέσεων ή σε Επιθεωρητές Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 2 παρ. 2 περ. α’ και δ’ του Ν. 3996/2011 (ΦΕΚ 170 Α’), όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 31 παρ. 2 του Ν. 4488/2017 (ΦΕΚ 137 Α’), επιβάλλονται οι διοικητικές κυρώσεις της υποπαραγράφου 1Α του άρθρου 24 του Ν. 3996/2011 και καθορίζεται το ύψος του προστίμου, εφαρμοζόμενης της κατηγοριοποίησης και της μεθόδου υπολογισμού προστίμων του Κεφαλαίου Α’ του Μέρους Ι της παρούσας.
Η ως άνω παράβαση χαρακτηρίζεται ως Γενική και αριθμείται με α/α 55 στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι και το ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι του Κεφαλαίου Α’ του Μέρους Ι της παρούσας.
Η επανάληψη της ως άνω παράβασης μέσα σε διάστημα δύο (2) ετών από τη διενέργεια του αρχικού ελέγχου θεωρείται ως υποτροπή και επισύρει την επιβολή του αρχικού προστίμου προσαυξημένο κατά 50%, χωρίς τη δυνατότητα χορήγησης έκπτωσης.
3.9. Μεταβατικές και καταργούμενες διατάξεις
Οι ρυθμίσεις της παρούσας απόφασης καταλαμβάνουν και τις εκκρεμείς περιπτώσεις διαπιστωμένων παραβάσεων για τις οποίες δεν έχει εκδοθεί ακόμη Πράξη Επιβολής Προστίμου (ΠΕΠ).
Οι διοικητικές κυρώσεις του Παραρτήματος V και VI που αφορούν στην εφαρμογή του Συστήματος Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας επιβάλλονται δύο μήνες μετά την ημερομηνία υποχρεωτικής εφαρμογής του Συστήματος.
Από την πλήρη εφαρμογή του Συστήματος Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας επιβάλλονται οι υπ’ αριθ. α/α 7 και α/α 8 παραβάσεις και κυρώσεις του Παραρτήματος VI, αντί των παραβάσεων και κυρώσεων α/α 71 και α/α 32 του Παραρτήματος ΙΙ. Ομοίως, επιβάλλεται η α/α 6 του ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ V αντί της α/α 52 παράβασης και κύρωσης του ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ I.
3.9.1. Έναρξη ισχύος – Καταργούμενες διατάξεις
Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από τη δημοσίευσή της ήτοι από 1.9.2022, με την επιφύλαξη των ειδικότερων διατάξεων.
Από την έναρξη ισχύος της παρούσας καταργούνται:
Ø η αριθμ. Υ.Α. 60201/Δ7.1422/20-12-2019 «Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός ύψους προστίμων που επιβάλλονται από τους Επιθεωρητές Εργασιακών Σχέσεων του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ)» (Β’4997), όπως τροποποιήθηκε με την Υ.Α. 14675/469/07-04-2020 (Β’1378), καθώς και
Ø η αριθμ. Υ.Α. 27397/122/19.08.2013 «Επιβολή διοικητικών κυρώσεων για τις ευθέως αποδεικνυόμενες παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας, κατά δέσμια αρμοδιότητα του Επιθεωρητή Εργασίας» (Β’2062)
3.10. Παραδείγματα εφαρμογής
3.10.1. Για πολιτικές βίας και παρενόχλησης.
Έστω εργοδότης με προσωπικό 80 εργαζόμενους, δεν έχει συντάξει πολιτικές για την βία και παρενόχληση καθώς και κανονισμό εργασίας και σε έλεγχο που διενεργήθηκε διαπιστώθηκαν οι παραπάνω παραβάσεις και κοινοποιήθηκε Σημείωμα Ελέγχου με τις διαπιστωθείσες παραβάσεις με παράλληλη πρόσκληση να δοθούν εξηγήσεις για την μη σύνταξη των πολιτικών.
Παρατηρούμε ότι:
1) έχουμε ΕΥΘΕΩΣ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΟΜΕΝΗ ΠΑΡΑΒΑΣΗ και για την οποία επιβάλλεται πρόστιμο κατά δέσμια διαδικασία χωρίς να ζητηθούν εξηγήσεις και της οποίας το πρόστιμο σύμφωνα με την ΥΑ είναι:
Με εφαρμογή της ΥΑ, για την παράβαση με α/α 6 του ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ Ι σε συνδυασμό με την κατηγορία της επιχείρησης – εργοδότη έχουμε:
Δηλαδή πρόκειται για ΜΕΣΑΙΑ επιχείρηση και περί γενικής χαμηλής παράβαση (2.1) και το πρόστιμο που θα επιβληθεί ανέρχεται σε 800,00€
2) Για τη μη σύνταξη των πολιτικών και φυσικά μη προσαρμογή του Κανονισμού (λόγω μη ύπαρξης), έχουμε εφαρμογή
3.10.2. Για γονικές άδειες.
Έστω εργοδότης με προσωπικό 80 εργαζόμενους διαπιστώθηκε από τον έλεγχο:
i. Απασχόληση ενός εργαζόμενου κατά τη διάρκεια της γονικής άδειας και μιας εργαζομένης κατά τη διάρκεια της ειδικής παροχής προστασίας της μητρότητας κατά τις οποίες καταβάλλεται επιδότηση από τον Δ.ΥΠ.Α. καθώς και
ii. Απόλυση ενός εργαζόμενου λόγω αίτησης .. άδειας ή/και ευέλικτης ρύθμισης σύμφωνα με το Μέρος ΙΙΙ του Ν. 4808/2021 και κοινοποιήθηκε Σημείωμα Ελέγχου με τις διαπιστωθείσες παραβάσεις με παράλληλη πρόσκληση να δοθούν εξηγήσεις.
Παρατηρούμε ότι έχουμε παραβάσεις:
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ II ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΑΤΟΜΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΜΕ ΕΠΙΒΟΛΗ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ ΑΝΑ ΘΙΓΟΜΕΝΟ για 3 συνολικά εργαζόμενους και τα οποία έχουν ως εξής:
Ο Παλαιολόγος Ι. Λιάζος είναι Εργασιακός Σύμβουλος
Latest News
Ψηφιακή έκδοση και διαβίβαση παραστατικών διακίνησης (Ε’ Μέρος)
Τι θα πρέπει να γνωρίζουν οι επιχειρήσεις
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η δημογραφική εικόνα της Θεσσαλίας
Η Θεσσαλία δεν βρίσκεται στην πλέον δυσμενή δημογραφικά θέση συγκρινόμενη με τις λοιπές ελληνικές Περιφέρειες
Ο παράδεισος των θεσμών και η επί γης Ελλάδα
Και μια λέξη: γιατί;
Oι πολιτικές εξελίξεις επιβάρυναν το ταμπλό του Χρηματιστηρίου Αθηνών
Πώς αντέδρασε το Χρηματιστήριο Αθηνών στις πολιτικές εξελίξεις - Οι επενδυτές καλούνται να επιστρατεύσουν την υπομονή τους
Αποζημίωση δανειολήπτη με αναπηρία εξαιτίας καταχρηστικής πρακτικής
Η δικαστική απόφαση που αποτελεί σημαντικό νομικό προηγούμενο στην προστασία των δικαιωμάτων δανειοληπτών και ασθενών
Αναζητώντας την ουσία της Βιωσιμότητας πάνω στην Αχνή Γαλάζια Κουκίδα
Οι παγκόσμιες προκλήσεις της βιωσιμότητας ασκούν πιέσεις στην οικονομία και το επιχειρηματικό περιβάλλον, αλλά ταυτόχρονα ανοίγουν ευκαιρίες για ανάπτυξη και καινοτομία
Η αγορά κρυπτονομισμάτων μαγνητίζει τα βλέμματα
Ο νέος Πρόεδρος των ΗΠΑ αναμένεται να αλλάξει τα πράγματα στα κρυπτονομίσματα
Πώς υπολογίζεται η Υπεύθυνη Καινοτομία;
Μια επιτυχημένη υπεύθυνη καινοτομία συνιστά de facto μια θετική πρόοδο. Παρέχει προστιθέμενη αξία όσον αφορά τον κοινωνικό αντίκτυπο και τη βιώσιμη ανάπτυξη
Ο γερμανικός κίνδυνος
Η αυξανόμενη ανεργία και η δημοσιονομική αμηχανία έπεισαν τελικά την κεντροαριστερή κυβέρνηση της εποχής να προχωρήσει σε ένα κύμα μεταρρυθμίσεων υπέρ της ανάπτυξης