Έχει αποκτήσει χαρακτηριστικά κοινοτοπίας, ενίοτε ενδεικτικής της αδυναμίας κατανόησης των σύγχρονων μορφών επικοινωνίας, ο σχολιασμός του φαινομένου άνθρωποι να συνυπάρχουν στο δημόσιο χώρο όντας ταυτόχρονα καθηλωμένοι στην οθόνη του κινητού τους και την παράλληλη ψηφιακή δημόσια σφαίρα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Αποκορύφωμα, ίσως, αυτής της τάσης η εικόνα ανθρώπων που σε ένα μπαρ, καφέ, εστιατόριο, τα μέρη που στοίχειωσαν την αντίληψη της νεωτερικότητας (και το κινηματογραφικό της σύμπαν) ως τόποι συνάντησης, δεν αναζητούν βλέμματα να διασταυρωθούν, αλλά κοιτάζουν τις εφαρμογές γνωριμιών στο κινητό τους.
Προφανώς πάντοτε η ανθρώπινη επικοινωνία ήταν υλικά διαμεσολαβημένη – τι άλλο είναι σε τελική ανάλυση η ίδια η έννοια της αλληλογραφίας; – και ούτως ή άλλως η ανθρωπινή επαφή δεν είναι ποτέ απόλυτα «άμεση», όπως μας έδειξε η ψυχανάλυση, αφού φορτίζεται από φαντασιακές και λιβιδινικές εντάσεις, προβολές και συμβολικές υποκαταστάσεις, αλλά μπορούμε να παραδεχτούμε ότι η σύγχρονη εκδοχή ψηφιακής διαμεσολάβησης δίνει μια άλλη διάσταση σε αυτή την τάση.
Διαβάστε επίσης – Internet – Τι θα γινόταν αν μια μέρα «έπεφτε» το Διαδίκτυο
Υποχρεωτικός ναρκισισμός
Το ίδιο ισχύει και για τον υποχρεωτικό ναρκισσισμό των μέσα κοινωνικής δικτύωσης, πολύ οικείο αυτές τις μέρες εάν αναλογιστούμε τον τεράστιο όγκο φωτογραφιών από διακοπές που γεμίζουν το timeline μας. Είναι αλήθεια ότι οι άνθρωποι έβγαζαν φωτογραφίες πολλά χρόνια πριν και αυτές οι φωτογραφίες ποτέ δεν ήταν μόνο ιδιωτικές αναμνήσεις (αν και υπήρξαν εποχές που ο όγκος των φωτογραφιών που μπορούσε να είχε κάποιος ήταν από μόνος του ένδειξη κοινωνικής θέσης), αλλά και ένα είδος ανταπόκρισης σε ένα πρότυπο αισθητικής. Σίγουρα, επίσης, η παρόρμηση όχι απλώς να ζήσουμε μια όμορφη στιγμή αλλά και να την δημοσιοποιήσουμε προϋπάρχει των ψηφιακών τεχνολογιών, όμως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης διαμορφώνουν ένα σύμπαν διαρκούς συμβολικής λογοδοσίας ως προς το πόσο καλά περνάμε, πόσο ερωτευμένες είμαστε, πόσο νοιαζόμαστε ή εξοργιζόμαστε.
Και μπορεί να ήταν ο Σαίξπηρ αυτός που είπε ότι «όλος ο κόσμος είναι μια σκηνή», υποδηλώνοντας το γεγονός ότι η ανθρώπινη ύπαρξη είναι και μια διαρκή επιτέλεση ρόλων, όμως πλέον είμαστε όντως στην «κοινωνία του θεάματος», που πρωτοστοχάστηκε ο Γκυ Ντεμπόρ, όμως όχι πια με την έννοια της κυριαρχίας της εικόνας που εισβάλλει στη ζωή μας από όλες τις πλευρές. Είμαστε στην εποχή που εμείς είμαστε το θέαμα, εντός μιας διαρκώς διαδραστικής οθόνης. Αποδεχόμενοι ταυτόχρονα και την ιδιότυπη ψηφιακή εθελοδουλία που συναπάγονται οι σύγχρονες μορφές διαρκούς ψηφιακής επιτήρησης.
Μόνο που εάν δούμε αυτές τις εξελίξεις απλώς ως μια σχέση ανάμεσα στη ζωή μας και την τεχνολογία κινδυνεύουμε να παραβλέψουμε κρίσιμες πλευρές. Οι εξελίξεις αυτές δεν είναι ουδέτερες, ούτε αποτελούν απλές προεκτάσεις τεχνολογικών καινοτομιών. Η κυριαρχία του διαδικτύου στη ζωή μας, πιο σωστά μιας συγκεκριμένης εκδοχής του, που τώρα μάλιστα περνάει σε ένα επόμενο επίπεδο δικτύωσης και αλγοριθμικής ρύθμισης της ζωής μας, αυτό του «διαδικτύου των πραγμάτων», δεν είναι άσχετη από τον τρόπο που διαμορφώθηκε σταδιακά ένα συγκεκριμένο πρότυπο καπιταλιστικής συσσώρευσης που περιλαμβάνει: τη διαρκή επέκταση των συναλλαγών και υπηρεσιών 24/7, η οποία μεταφράζεται στη άρση του διαχωρισμού εργάσιμου χρόνου και χρόνου ανάπαυση που οδηγεί στην τεράστια πίεση για διαρκή ετοιμότητα ανταπόκρισης σε καθήκοντα που κατέστησε για πρώτη φορά επιτακτικό και το «δικαίωμα στην αποσύνδεση». Τη διαρκή γιγάντωση του χρηματοικονομικού τομέα, που με τη σειρά του εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη διαρκή λειτουργία υπολογιστικών συστημάτων και δικτύων ικανών να διαχειρίζονται τεράστιο όγκο συναλλαγών σε «πραγματικό χρόνο». Την αναβάθμιση της οικονομικής σημασίας των «άυλων» συμβολικών εμπορεύσιμων αγαθών, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που καθιστούν κατεξοχήν «δημόσιες» πρακτικές της νεωτερικότητας όπως τη μουσική ή τον κινηματογράφο, υποθέσεις της ιδιωτικής μας οθόνης.
Και βέβαια την ίδια τη λειτουργία του «ψηφιακού σύμπαντος», από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τις κάθε λογής «πλατφόρμες» έως τις μηχανές αναζήτησης ως ενός τεράστιου οικονομικού πεδίου (αρκεί να δούμε τα οικονομικά μεγέθη των αντίστοιχων επιχειρήσεων), που κατά βάση εκμεταλλεύεται και εμπορεύεται τα δεδομένα από όλες τις υποτίθεται εκτός αγοράς κοινωνικές πρακτικές, συμπεριφορές, αντιδράσεις, το ίδιο μας το βλέμμα, για να μην αναφερθούμε στη διαρκή προτροπή να γινόμαστε «παραγωγοί περιεχομένου», από τα βίντεο σε πλατφόρμες όπως το Tik Tok μέχρι τα «ερασιτεχνικά» πορνογραφικά βίντεο.
Προφανώς και σε όλα αυτά υπάρχει ο αντίλογος ότι την ίδια στιγμή αυτή η ψηφιακή υποδομή έχει αξιοποιηθεί με ιδιαίτερα επινοητικούς τρόπους από μεγάλα κινήματα που οδήγησαν σε κοινωνικές εκρήξεις ενίοτε και μεγάλες ανατροπές. Ότι επέτρεψε την ταχύτερη δυνατή γνωστοποίηση για περιπτώσεις κρατικής βίαιης και αυθαιρεσίας. Ότι διευκολύνει την αμεσότητα της αλληλεγγύης, ενίοτε και την αίσθηση μιας πραγματικής παγκόσμιας κοινότητας. Όμως, πολύ φοβάμαι ότι η πλευρά της αλγοριθμικής χειραγώγησης είναι πιο ισχυρή, το ίδιο και η πραγματική απομόνωση πίσω από την επίφαση «δικτύωσης».
Η επανάσταση δεν θα έχει live stream
Αρκετά χρόνια πριν ο Τζιλ Σκοτ-Χίρον προειδοποιούσε ότι η «επανάσταση δεν θα μεταδοθεί τηλεοπτικά» (The Revolution Won’t Be Televised) για να δείξει ότι οποιαδήποτε διαδικασία κοινωνικού μετασχηματισμού δεν μπορεί να περιοριστεί στα όρια του θεάματος και απαιτεί ανθρώπους που δεν θα είναι θεατές, αλλά θα πρέπει να αναλάβουν το ρίσκο και το κόστος που συνεπάγεται η συμμετοχή σε μια πραγματική υλική σύγκρουση που θα υπερβαίνει τα όρια του συμβολισμού.
Πηγή: in.gr
Latest News
Alpha Bank: Με ψηφιακό βοηθό που χρησιμοποιεί Generative AI
Σύμφωνα με την Alpha Bank, περισσότερες από 5.500 ψηφιακές συνομιλίες την εβδομάδα διεκπεραιώνει ο νέος ψηφιακός βοηθός από τους πρώτους μήνες που τέθηκε σε εφαρμογή
Αυτές είναι οι νέες μορφές ηλεκτρονικής απάτης την περίοδο των εορτών
Μέσα στη λάμψη των εορτασμών, οι ειδικοί στην κυβερνοασφάλεια έχουν εντοπίσει αρκετές σημαντικές μορφές απάτης με στόχο καταναλωτές σε διάφορες περιοχές και γλώσσες
BadBox: 192.000 συσκευές Android μολύνθηκαν με κακόβουλο λογισμικό
Το BADBOX στοχεύει κυρίως σε λειτουργικά συστήματα Android και έχει επιδείξει ανθεκτικότητα. To κακόβουλο λογισμικό έχει επηρεάσει μεγαλύτερη γκάμα συσκευών από ό,τι είχε αναφερθεί παλαιότερα.
Νέα εκστρατεία κυβερνοεπιθέσεων στοχεύει χρήστες PC
Οι κυβερνοεπιθέσεις γίνονται με ψεύτικα CAPTCHA και σφάλματα browser
Τι αλλάζει για τις επιχειρήσεις με τη νέα οδηγία NIS2 - Η «παγίδα» του λογισμικού
Για τις επιχειρήσεις της Ευρώπης και κατ’ επέκταση της Ελλάδας, η NIS2 μεταφράζεται σε υποχρέωση για μεγαλύτερες και περισσότερες επενδύσεις στον τομέα της κυβερνοασφάλειας
H τεχνητή νοημοσύνη εμφανίζει σημεία άνοιας, λένε οι νευρολόγοι
Η τεχνητή νοημοσύνη υποβάλεται σε γνωσιακά τεστ στο πλαίσιο ανορθόδοξης μελέτης.
Η αξιοποίηση της AI φέρνει αύξηση εσόδων στις ΜμΕ - Έρευνα της Salesforce
Το 75% των ΜμΕ αξιοποιεί λύσεις τεχνητής νοημοσύνης έδειξε έρευνα της Salesforce ενώ το 91% των ΜμΕ που ήδη χρησιμοποιούν λύσεις τεχνητής νοημοσύνης καταγράφει σημαντική αύξηση εσόδων
Νέα χρηματοδότηση 65 εκατ. δολαρίων για την ICEYE - Στα 158 εκατ. το σύνολο για το 2024
Στον τρέχοντα γύρο χρηματοδότησης συμμετείχαν funds που διαχειρίζονται οι Solidium Oy, BlackRock, Seraphim, Plio Limited και ο Christo Georgiev
Πώς η ΑΙ γίνεται «όπλο» στα χέρια των εγκληματιών του Διαδικτύου
Οι προβλέψεις της εταιρείας κυβερνοασφάλειας Trend Micrο για τις κορυφαίες απειλές και τάσεις στον κυβερνοχώρο για το 2025
Η Ε.Ε. λαμβάνει μέτρα για ασφαλή προϊόντα τεχνολογίας
Ο νόμος για την κυβερνοανθεκτικότητα - Cybersecurity Resilience Act (CRA) υποχρεώνει κατασκευαστές, διανομείς και εισαγωγείς «έξυπνων» διασυνδεδεμένων συσκευών να τηρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις και προδιαγραφές